Gran Canaria, Lanzarote, Barcelona

Vulkánok, fenséges túrák és pazar strandok a Kanári-szigetek elfeledett részein

Évek óta szervezünk már utakat a Kanári-szigetekre, a Tenerifét és La Palmát bejáró utunk mellett pedig most két újabb szigetet járhattok be velünk. És hogy miért pont ezt a kettőt? Gran Canaria zsúfolt turistatelepeiről már mindenki sokat hallott, ám arról már kevesen tudnak, hogy a sziget közepén fekvő varázslatos hegyvidék több tucat csodálatos túrát rejt a bevállalós túrázók számára. A közel 2000 méterig emelkedő központi hegyvidék zöldebb, északnyugati részén fenyvesek közt vezet utunk egy szemkápráztató körtúra keretében, de túrázunk majd a sziget legszebb szurdokvölgyében, naplementét nézünk a legendás Roque Nublo szikláitól, bejárjuk az Artenara környéki érintetlen vidéket, az egyik napfelkelte pedig a sziget déli csücskén fekvő homokdűnék között fog érni minket. Mindezt úgy, hogy szállásunk a hegyek között megbúvó egyik apró település apartmanjában lesz, messze a tengerparti részek nyüzsgésétől. Lanzarote szigetén aztán ismét egy merőben más táj fogad minket: végeláthatatlan vulkáni táj a szinte minden sarkon kiemelkedő vulkáni kúpokkal, apró és hangulatos falvak, várak, kilátópontok és talán az egész Kanári-szigetek legszebb strandjai. Utunk legvégét pedig egy alig pár száz fő által lakott világvégi szigeten töltjük, kerékpárral járjuk be az eldugott fantasztikus strandokat, és természetesen valamelyik vulkán tetejéről búcsúzunk majd el a szigetvilágtól. Kanári-szigetek 2.0, a szokásos Eupolisz módra :)

Kiemelt látnivalók az út során:
- Gran Canaria központi hegyvidéke a varázslatos tájakkal
- a Barranco de Guayadeque szurdokvölgye
- a Dunas de Maspalomas homokdűnéi
- a vulkáni tájak etalonja a Timanfaya Nemzeti Parkban
- Punta del Papagayo és Calete de Famara fenséges strandjai
- a turizmus előtt alig ismert La Graciosa szigete
- Európa egyik legnagyobb vulkanikus eredetű barlangja a Cueva de los Verdes
- rövid betekintés Barcelona hangulatos világába
  • 1. nap Gran Canaria: Fátaga

Miután megérkezünk Gran Canaria repülőterére, elfoglaljuk szállásunkat a hegyek között megbúvó apró településen Fátagában, egy apartmanszálláson. Ezen a szállásunkon négy éjszakát töltünk, innen indulunk majd a napi kirándulásokra, túrákra Gran Canaria szigetén. Szállás: apartmanban.
  • 2. nap Fátaga, Agüimes, Barranco de Guayadeque, Roque Nublo (1803m)

A Kanári-szigetek harmadik legnagyobb szigete Gran Canaria, mely egyben a központi funkciókat is betölti, hiszen a lakosság több mint fele itt él, és itt található Las Palmas, a főváros is. Az 1950-es években betetőző gazdasági válság után többek közt a Gran Canarián beinduló tömegturizmusnak volt köszönhető, hogy a gazdasági fellendülés hatására egyre inkább visszatért az élet a szigetre, mára pedig gazdasági központtá erősödve próbál a Kanári-szigetek zászlóshajója lenni. A szigeten töltött három napunk alatt leginkább a természeti látnivalókra koncentrálunk majd, hiszen a rengeteg csodás túra közül alig párat tudunk csak végigjárni, igaz ezek közül is legszebbeket. Első teljes napunkon tehát máris túrabakancsot húzunk, és a sziget keleti felén fekvő Agüimes városkájába utazunk. A gyönyörűen felújított 15. századi Agüimes lesz első túránk kiindulópontja, innen kezdődik ugyanis a Barranco de Guayadeque, Gran Canaria legszebb szurdoka. Körtúránk keretében bejárjuk a legszebb részeket, kilátópontokat, majd kisbuszunkhoz visszatérve elindulunk a központi hegyvidék impozáns csúcsai felé. Napunk utolsó felén aztán egy rövidebb túra után a legendás Roque Nablo 1800 méter fölé magasodó sziklaformáit nézzük meg, végül pedig gyönyörködhetünk az első kanári-szigeteki naplementénkben is. Az esti órákban térünk vissza szállásunkra. Szállás: apartmanban. (Barranco de Guayadeque körtúra: táv: 16 km, szint: 600 méter fel/950 méter le, menetidő: 6 óra. Roque Nablo túra: táv: 4 km, szint 200 méter, menetidő: 2 óra)
  • 3. nap Fátaga, Montana de Altavista, Altenara

A mai napon a központi hegyvidék északnyugati felére utazunk, ahol két pazar túrát is végigjárunk. A Montana de Altavista csúcsára vezető gerinctúra csodálat panorámával fogad majd minket, tiszta idő esetén szinte végig gyönyörködhetünk akár a szomszédos Tenerife panorámájában is, illetve az alattunk elterülő hatalmas völgyek végeláthatatlan tengerében. Első túránk után átrobogunk a közeli Altenara falujába, amely egyben Gran Canaria legmagasabban fekvő települései, és ahol nagyon jól fog esni erőt adó ebédünk. A túrabakancsokat azonban még nem kell levenni, második körtúránk ugyanis a helyiek szerint talán a legszebb az összes közül, így kihagyni nem érdemes. Az Altenara környéki varázslatos túra a délutáni fények játékában úszva újabb arcát mutatja meg a sziget állandóan változó tájainak. Szállás: apartmanban. (Altavista túra: táv: 14 km, szint: 600 m, menetidő: 5 óra. Altenara túra: táv: 7 km, szint: 275 m, menetidő: 2,5 óra)
  • 4. nap Fátaga, Dunas de Maspalomas, Montana de Tauro, Puerto de Mogán

Utolsó napunk Gran Canarián korán fog kezdődni, hiszen napfelkeltére már a sziget déli csücskében fekvő Dunas de Maspalomas homokdűnéi között leszünk. Úgy érezhetjük magunkat akár a Szaharában, az itteni mikroklíma ugyanis homokdűnék garmadáit alakította ki, melyek a kora reggeli fényekben mutatják majd talán legizgalmasabb arcukat. Miután kifotóztuk magunkat ismét kisbuszba szállunk, és Mogán településére utazunk, hogy megkezdjük utolsó nagyobb túránkat is. A Montana de Tauro csúcsát érintő körtúra a délnyugati, félsivatagos hegyvidék tájaiba enged bepillantást, ahol ismét hatalmas szurdokvölgyek és szebbnél szebb panoráma vár majd ránk. Fárasztó túránk végén aztán csobbanunk egyet Puerto de Mogán gyönyörű strandján, egy könnyed spanyol bor társaságában pedig egy újabb naplementének lehetünk majd boldog szemtanúi. Szállásunkra csak a késő esti órákban térünk vissza. Szállás: apartmanban. (Montana de Tauro túra: táv: 18 km, szint: 800 méter, menetidő: 7 óra)
  • 5. nap Fátaga, Arrecife, Punta del Papagayo, El Golfo, Timanfaya Nemzeti Park, Caldera Blanca (458 m), Puerto del Carmen

A kora reggeli gépek egyikével elhagyjuk Gran Canaria szigetét és egy rövid repülés után landolunk Arrecifében, Lanzarote szigetének fővárosában. Egy közeli tengerparti település, Puerto del Carmen lesz aznapi otthonunk, kipróbáljuk milyen egy nyüzsgő turistaközpontban tölteni egy éjszakát, kihasználva akár a város nyújtotta szórakozási lehetőségeket. Lanzarote felfedezését reggelink után kezdjük meg a déli részekkel és egyből egy csodás strand, a Playa del Papagayo vár majd ránk. Az előző napok kemény túrái után jól fog esni egy csobbanás a remélhetőleg nem túl hideg óceánban, de amikor már úgy éreznénk sok lenne a napsütésből, indulunk is tovább El Golfo falucskája fel. Út közben több kilátópontot is érintünk, míg végül délutánra már a sziget szerte híres Timanfaya Nemzeti Parkban leszünk. Az 1730-as években még vulkáni aktivitást mutató területen igazi holdbéli táj fogad minket: vulkáni kúpok egymás hegyén hátán, vörös vagy épp fekete vulkanikus kőzetek, nem véletlenül kapta a '' Tűz-hegysége'' nevet a vulkánok sorozata. Naplamentére aztán még egy rövid túra vár ránk, a sziget egykori legnagyobb vulkánjára, a Caldera Blanca 458 méteres csúcsúra kapaszkodhatunk fel a lélegzetelállító panoráma és a hatalmas kaldera látványát élvezve egy üveg helyi fehérbor társaságában. Szállás: apartmanban. (Caldera Blanca túra: táv: 4 km, szint: 150 méter, menetidő: 2 óra)
  • 6. nap Puerto del Carmen, La Geria, Teguise, Caleta de Famara, Haria, Mirador del Rio, Orzola, La Graciosa

Folytatjuk Lanzarote szigetének alapos bejárását, méghozzá először is beiktatva egy rövid gasztronómiai megállót. A La Geria borvidékén fekvő apró borászatok a sziget egyetlen, ám annál finomabb borait készítik, így megállónk során gyorsan bejárjuk a szőlészetet és természetes mi is megkóstoljuk a híres malvasía borok egyikét, melyhez akár kipróbálhatjuk a helyi organikus kecskesajtok egyikét is. Délelőtt érünk el Teguise városához, itt panorámázunk egyet az egykori főváros fölött magasodó Castillo de Santa Bárbara várából, majd dél környékén már La Caleta de Famara településén fogyasztjuk el jól eső ebédünket. Hullámfürdőzünk egyet a szörfösök egyik kedvenc strandján, majd újabb kilátópontok várnak ránk mielőtt megállunk egyet sziesztázni Haría hangulatos főterén. A Mirador del Rio, a sziget legészakibb csücskén fekvő pazar kilátópont lesz aznapi utolsó állomásunk, ahonnan beláthatjuk majd utunk következő állomását, a vadregényes La Graciosa szigetét is. A késő délutáni órákban futunk be a gyönyörű fekvésű Orzola falujába, itt lerakjuk kisbuszunkat és alig 40 perc alatt áthajózunk Caleta del Sebóba ahol két éjszakát töltünk majd. Szállás: apartmanban.
  • 7. nap La Graciosa

Az alig 500 ember által lakott La Graciosa („a vicces sziget”) már nevében is elárulja, hogy minden bizonnyal jól fogjuk magunkat érezni. Caleta del Sebo városkájában megreggelizünk a néhány apró tengerparti étterem egyikében, bevásárlunk az egyetlen boltban, majd kerékpárjainkkal bejárjuk La Graciosa északi részeit. Az utakat itt nem betonozták le, így még hangulatosabb lesz a homokos utakat szelve átbicajozni az északnyugati csücsökben fekvő Playa de las Conchas varázslatos partszakaszához. Az aranyszínű homoknak és a kristálytiszta óceánnak köszönhetően valószínűtlenül kék színekben pompázó strandon kipihenjük egész hetünk fáradalmait, persze akik még mindig mozognának, azokkal felkapaszkodunk a strand fölé magasodó Montana Bermeja (157 m) apró vulkánjára is a még jobb kilátás reményében. Folytatjuk a kört, meg-megállunk még egy-két csodás partszakaszon, majd kora délután már újra Caleta del Saboban leszünk ahol lerakjuk kerékpárjainkat és ezúttal gyalogosan indulunk el a sziget déli része felé. A meseszép Playa Francesa strandja után már csak meg kell koronáznunk a napot, ezt pedig egy újabb, vulkáni kúpról megcsodált naplementével fogjuk teljesíteni. Szállás: apartmanban.
  • 8. nap La Graciosa, Cueva de los Verdes, Guatiza, Tahiche, Arrecife, Barcelona

Kora reggel még fürödhetünk egy utolsót az Atlanti-óceán hűvös habjaiban, ám a reggeli hajók egyikével már el kell hagynunk La Graciosát, hiszen még vár ránk pár látnivaló Lanzarote szigetén. Partraszállás után várni fog ránk kisbuszunk, így alig 20 perc buszozás után már a Cueva de los Verdes barlangjánál leszünk. A közeli Monte Corona nagyjából 3000 évvel ezelőtti kitörése után keletkezett több mint 7 kilométeres lávabarlangból egy kb. 1 km-es részt tudunk majd meglátogatni, de ezalatt is bámulatos látványban lehet részünk Európa egyik legnagyobb vulkanikus eredetű barlangjában. A föld alatt töltött másfél óránk után a következő megállónk a Guatiza településénél fekvő Jardin de Cactus lesz, benne a sziget jelképének számító ikonikus szélmalommal. A kötelező fotók után még egy utolsó megállót beiktatunk a Tahiche városában fekvő César Manrique emlékmúzeumnál, megtekintve Lanzarote leghíresebb művészének legfontosabb alkotásait. A délutáni órákban induló belföldi járatunk előtt ha még lesz időnk, akár csobbanhatunk is egyet az Arrecife melletti strandok egyikén. Estére már Barcelona városában leszünk, ahol egy éjszakát töltünk. Szállás: szállóban.

• 9. nap Barcelona

Instant városnézésre indulunk a mediterrán régió talán legizgalmasabb városában. Korán indulunk és első utunk a Park Güellbe vezet majd, innen pedig máris az egész város kihagyhatatlan látnivalójához, a La Sagrada Familiához sétálunk át. Miután kicsodálkoztuk magunkat a katalán építészmester, Anton Gaudí életének legfontosabb alkotásában, tovább járjuk a várost újabb látnivalókat felkeresve. Végig sétálunk a híres La Rambla utcáján, majd ebéd környékén betérünk a Mercat la Boqueria piaccsarnokába, kipróbálva a katalán fogások egyikét. A kora délutánt aztán a Barri Gotic hangulatos negyedében, illetve igény szerint a tengerparton töltjük, majd repülégépünk indulásának függvényében a csodálatos barcelonai metróhálózatot igénybevéve megközelítjük a város nemzetközi repülőterét.
Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.