Zöld-foki-szigetek

Lélegzetelállító túrák és kirándulások Santo Antao és Sao Vicente szigetén

Új, kiscsoportos kalandtúránkon a Zöld-foki-szigetek kétségtelenül legkülönlegesebb tagjára, a túrázók álomszigetére, a zöldellő Santo Antão-ra utazunk, ahol intenzív, csodálatos túranapok várnak ránk. Bejárjuk a sziget legendás túraösvényeit, felfedezzük a legizgalmasabb tengerparti részeket, a helyi családok által üzemeltetett vendégházakban alszunk, így betekintést nyerünk nem csak a helyiek mindennapjaiba, de a Zöldfoki-szigetek gasztronómiáját is megismerhetjük. Mivel Santo Antao szigetére csak komppal lehet átjutni, a szomszédos Sao Vicente szigetére repülünk, s ha már ott járunk, természetesen az afro-portugál kultúra bájos városával, Mindelo-val is megismerkedünk.

Madeira, az Azori-szigetek és a Kanári-szigetek után fedezd fel a Makaronézia szigetek legdélibb, legmelegebb, leghívogatóbb szigetcsoportjának legkülönlegesebb tagját, a túrázók paradicsomát!

Kiemelt látnivalók az utazás során:
- túrák az érintetlen természetben  a Zöldfoki-szigetek legzöldebb szigete, Santo Antao legzöldebb völgyeiben (Paul Valley, Xoxo).
- a pazar fekvésű Fontainhas, a NatGeo szerint a világ egyik legszebb fekvésű települése.
- a portugál gyarmati építészet emlékei Ribeira Grande, Ponta do Sol városában.
- kirándulás Santo Antao szigetének távoli, eldugott, fekete fövenyes tengerpartjára, Tarrafalra.
- ismerkedés a helyi gasztronómiával és a helyi italokkal: grogue és pontche.
- látványos strandtúra vulkáni kúpokkal és homokdűnékkel
Sao Vicente szigetén,
- sznorkelezés teknősökkel San Pedro álomszép tengerpartján.

• 2024. november 17 → 27.
  • 1. nap Lisszabon

Érkezés Portugália lenyűgöző fővárosába, Lisszabonba, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan utunk indul. Szállás: szálloda. Ezen a szállásunkon egy éjszakát töltünk.
  • 2. nap Lisszabon, São Vicente-sziget: Mindelo

Ma reggel átrepülünk São Vicente szigetére. A reptéren már vár ránk transzferünk, amivel a szállásunkra utazunk. A szállás elfoglalása után meg is kezdjük ismerkedésünk Mindelo városával, amely a szigetvilág második legnagyobb és egyben egyik leghangulatosabb városa, a világhírű Cesaria Evora szülőhelye. Felkereshetjük a morna stílus legismertebb előadójának házát, de a kikötő és piac környéke is tartogat meglepetéseket az ide érkezőknek. A novemberi szürkeség elől menekülők pedig egyből bele is vethetik magukat a közeli Praia de Laginha strandjának kellemes hullámaiba. Ezen a szálláson egy éjszakát töltünk. Szállás: panzió.
  • 3. nap Mindelo, Santo Antão-sziget: Porto Novo, Ribeira Grande , Xoxo

Reggel hajóra szállunk, és a túrázók paradicsoma felé kompozunk, Santo Antão szigetére. Miután egy transzferrel eljutunk a szállásunkra, Ribeira Grande-ra, túrafelszerelésbe öltözünk és egy igazán látványos túrát teszünk. A Xoxo nevű kis falu felé vesszük az irányt, amely máig megőrizte autentikus báját. A helyiek szokva vannak az olyan meredek ösvényekhez, amelyen mi is felkapaszkodunk egy kilátópontra, ahonnan csodálatos kilátás tárul elénk a Ribeira Grande völgyére. Túránk végén egy helyi menüre is beülhetünk egy pici étterembe, melynek teraszáról a Xoxo-t körbevevő elképesztő hegyeket csodálhatjuk. Visszafele úton pedig egy szép vízesést is útba ejthetünk. Túratáv: 8 km, szint: 500 m fel, 500 m le, menetidő: 4-5 óra. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli. Ezen a szállásunkon öt éjszakát töltünk.
  • 4. nap Ribeira Grande, Ponta do Sol, Fontainhas, Chã de Igreja

Reggeli után ma egy valamivel kényelmesebb, ám nem kevésbé látványos túrára indulunk. A túra Ponta do Sol településéről indul és az északkeleti partvonalon halad végig. Teljesen más táj tárul elénk, mint az előző nap, de döbbenetesen szép panorámában ma sem lesz hiány. A szerpentines, macskaköves út olyan kis településeken vezet keresztül, amelyek teljesen elszigeteltek a főúttól, ma is csak ezen az ösvényen elérhetőek. Nagyjából egy óra múlva érünk Fontainhas-ba, amely nem csak az egyik legfestőibb település a szigeten, de a National Geografic is a világ legszebb fekvésű települései közé választotta. Égbeszőkő hegycsúcsok az egyik oldalon, a tenger hullámzó morajlása a másik oldalon - ez a látvány kíséri végig utunkat, miközben a szél borzolja a hajunkat. Útközben érintünk egy fürdésre csábító partszakaszt is, de az erős áramlatok miatt itt nem mártózhatunk meg a habokban, erre még egy-két napot várnunk kell... Késő délután érkezünk Cha de Ingreja-ba, ahonnan transzfer repít vissza minket szállásunkra. Túratáv: 14 km, szint: 900 m fel, 800 m le, menetidő: 5-6 óra. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Ribeira Grande, Cova-kráter, Valle de Paúl, Cidade das Pombas

Ma reggel felbuszozunk a Cova-kráter közelébe, hogy az egész Zöld-foki szigetek egyik leglátványosabb túraösvényén haladva lejussunk az óceánparti Cidade das Pombas településre. Először a kráter környékét járjuk be, egy kilátópontból aztán rálátunk a szomszédos szigetre és a Valle de Paúl völgyére. Innen egy kifejezetten meredek, kanyargós, macskaköves úton kezdünk ereszkedni Cidade das Pombas felé, szó szerint lélegzetelállító kilátással az alattunk húzódó, teraszosan művelt kertekre. A pengeéles hegygerincek és a zöldellő teraszok látványa miatt úgy érezzük, mintha Hawaii híres Napali partszakaszából és Bali remek rizsteraszaiból gyúrta volna össze a Teremtő ezt az elképesztő vidéket... Menet közben avokádófák, banán- és kávéültetvények mellett haladunk el. A tengerperti városkába érkezve egy kiadós estebéd vár ránk, ahol megkóstolhatjuk a helyi cukornád-ültetvényekből származó rumot is. Túratáv: 14 km, szint: 200 m fel, 1300 le, menetidő: 5-6 óra. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli.
  • 6. nap Ribeira Grande, Porto Novo, Tarrafal

Az előző három nap rendkívül látványos, de kimerítő túrái után ma amolyan "pihenőnap" következik. A tengerpari panorámaúton visszakanyargunk Ponto Novo kikötőjébe, ahonnan a sziget nyugati oldalára indulunk egy buszos kirándulásra. Az északkeleti partvidék pengeéles gerincei és zöld völgyei után errefele teljesen más, kopár, holdbéli táj fogad, aminek szintén megvan a maga varázsa. Célállomásunk, Tarrafal azonban üde oázisként bújik meg egy hosszú, fekete fövenyes vulkanikus partszakasz egyik csücskében, a tengerből kiemelkedő meredek sziklabércek ölelésében. A kikötőben a halászok színes hajóikból pakolják partra a napi fogást, az egész települést belengi az időtlenség érzete. A mai napból ugyanakkor a strandolás se maradhat ki! Az északkeleti partvidék veszélyes vizei után itt végre mi is megmártózhatunk a hullámok között. Tarrafalból vezet a sziget egyik legendás útja a partszakasz másik, csak gyalogosan, vagy hajóval megközelíthető eldugott kis települése, Monte Trigo irányába. Ezt nem tudjuk ugyan végig bejárni, de egy szakaszán mi is elgyalogolhatunk. Élményekkel feltöltődve indulunk vissza szállásunkra a kora esti órákban. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Ribeira Grande, Delgadim gerinc, Corda, Coculi

Ma egy rövidebb és könnyebb, de cseppet sem kevésbé látványos túra vár ránk, mint az első napokban. Újra Santo Antao északkeleti tájain túrázunk, de most a belső részeken, a Corda és Coculi közti eldugott szegleteket fedezzük fel. Sok turistát eddig sem láttunk, most még inkább csak a helyiekbe ütközünk az ismét mesés tájban haladó ösvényeken. Transzferrel kanyargunk fel a hegyvidékre. Mielőtt belekezdenénk a mai túránkba, röviddel előtte tartunk egy fotószünetet a Delgadim gerincen, ahol a macskaköves autóút mindkét oldalán hatalmas mélységek nyílnak. Innen csak pár perc, s már újra e lélegzetelállító hegyvidéken koptatjuk bakancsainkat. Apró falvak, a már megszokott megművelt zöld teraszok, gyömölcsfék között, néhol kitett mélységek mellett/felett kanyarog keskeny ösvényünk, ahol a helyiek változatlanul élik megszokott mindennapjakat, s meglepődve köszöntik az erre vetődő túrázókat. Alapvetően lefele ereszkedünk, szerpentinezünk szinte végig, Coculi kis településéig, szállásunkig. A nap hátralevő része a lazulásé. Igény esetén visszatérhetünk Ponta do Sol településére, a tengerpartra, hogy egy remek vacsorával és egy feledhetetlen napnyugtával búcsúzzunk Santo Antao szigetétől. Túratáv: 6-7 km, szint: 100 m fel, 800 le, menetidő: 3 óra. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Ribeira Grande, São Vicente-sziget: Mindelo

Ma elhagyjuk a túrázók paradicsomát, Santo Antao szigetét, és a belső, hegyi úton átkelve indulunk transzferrel Porto Novo kikötője felé, hogy még egyszer élvezhessük ezt a semmihez nem fogható panorámát. Komppal áthatózunk São Vicente szigetére, ahol elfoglaljuk a szállásunkat. Az aktív túrázós napok után jól fog esni egy kis lazulás. Különböző fakultatív programok keretén belül ismerhetjük meg Mindelo városkáját: ellátogathatunk a Cesaria Évora múzeumba, belekóstolhatunk a finomabbnál finomabb helyi ételkülönlegességekbe, vagy kitaxizhatunk Praia da Laginha fehér homokos, türkizkék vízű strandjára, hogy a hazautazás előtt töltődjünk fénnyel, a hullámok közt áztassuk ki a túrázásban megfáradt izmainkat. Szállás: vendégház, ellátás: reggeli.
  • 9. nap São Vicente-sziget: Monte Verde, Calhau, Praia Grande

Egy teljes napunk van Sao Vicente alaposabb megismerésére. Ez a sziget jóval kisebb, mint Santo Antao, a terepviszonyok is egyszerűbbek, így minden fontosabb látnivalóra sort tudunk ma keríteni. Felmehetünk a sziget legmagasabb pontja, a 750 méteres Monte Verde csúcsára a remek panorámáért, de a nap egyik leglátványosabb része kétségtelenül az a parti túra lesz, amit Calhauból indulva tehetünk a tengerparton, Praia Grande aranyszínű homokjában túrázva Calhau irányába. A napnyugta megtekintéséhez pedig a legalkalmasabb pont a Farol de D.Amelia, melyhez egy sziklafalba épített kis ösvény vezet a kikötő közeléből, Santo André apró településéről, ahol egy fakultatív sznorkeltúra a teknősökkel szintén életreszóló élmény. Utolsó éjszakánkon pedig még belevethetjük magunkat Mindelo éjszakai nyüzsgésébe. Szállás: panzió, ellátás: reggeli.
  • 10. nap São Vicente-sziget: Mindelo, Lisszabon

Ma elhagyjuk a Zöldfoki szigeteket, s visszarepülünk Lissszabonba. Járatunk várhatóan a kora délutáni órákban indul csak Lisszabonba, így az utolsó délelőttünk még alkalmas lehet a maradék helyi valuta afrikai ajándéktárgyak cserélésére vagy egy utolsó csobbanásra az Atlanti-óceán kellemes hullámaiban. Szállás: panzió, ellátás: reggeli.
  • 11. nap Lisszabon

A mai napon már nincs kötött programunk, a repülőjáratok függvényében hazautazunk.
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.