Guatemala

Az élő maja birodalom: vulkánok, őserdők és a csodálatos maja romváros: Tikal

Guatemala a legek országa. Csodálatos természeti kincseket, történelemmel átitatott építészeti emlékeket, autentikus őslakos törzseket ismerhetünk meg utunk során. Titokzatos vulkánok és ősi templomok tetejéről tárul elénk Guatemala látképe, esőerdők mélyén megbújó lenyűgöző maja műemlékekhez kirándulunk, hagyományaikra büszke őslakosokkal találkozhatunk, esőerdei csónaktúráink során vízi madarak közt suhanva ismerhetjük meg ezt a bámulatosan izgalmas országot.

Nyitásként elviszünk a koloniális birodalom egykori fővárosába, a szépséges Antiguába, feltúrázunk egy működő vulkánra, uzsonnát sütögetünk a forró láva hőjében. Majd következzék egy újabb csodahely, az Atitlán-tó: három 3000 méter fölé nyúló vulkán, három ősi indiántörzs és egy bámulatos vulkanikus tó. Itt kiderítjük, éppen melyik tzutzuil házban lakik Maximón, a fából készült, pipázó, rumozó istenség, kávéültetvényre látogatunk, megismerkedünk az ősi szövési technológiákkal, csónakázunk a kéklő tavon. Nem volt elég? Irány a dzsungel mélyén rejlő La Ceibal romvárosa, majd az út egyik garantált csúcsélménye, Tikal városa, és a titokzatos, gyönyörű fekvésű Yaxha-romváros. Az intenzív kulturális és természeti élményeket a paradicsomi Finca Tatinban pihenjük ki, ahonnan alig félóra csónakútra van a Karib-tenger, a kopott, hangulatos Livingston városa, Playa Blanca ragyogó, homokos strandja.

E közel két hét alatt több kalandban lesz részed, mint másnak egy egész év alatt!

Kiemelt látnivalók utunk során:
- Antigua koloniális városa (UNESCO Világörökség része)
- San Pedro vulkán és az Atitlán-tó
- La Ceibal romvárosa a dzsungel mélyén
- Tikal és Yaxha maja piramisai és romvárosa
- Finca Tatín lenyűgöző környezete
- kiruccanás a Karib-tenger partjára: Playa Blanca

• 2023. november 17 → 29.
  • 1. nap Antigua

Érkezés Guatemala történelmi fővárosába, Antiguába, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan utunk indul. Ez a város volt az egykori közép-amerikai gyarmatbirodalom központja, koloniális hangulata macskaköves utcáival, színes lakóházaival mindenkit elvarázsol. A szállásunk elfoglalása után, amennyiben marad rá időnk, akkor fakultatív program keretében belevetjük magunkat a páratlan hangulatú antiguai éjszakába. Szállás: panzió, ahol három éjszakát fogunk eltölteni.
  • 2. nap Antigua

Antiguával, Guatemala csodálatosan helyreállított koloniális városkájával, kevés település veheti fel a versenyt a térségben. A reggeli órákban kis tuktuk jellegű taxikkal jutunk el a település közelében található hegyi kilátóponthoz, ahonnan az egész völgyre szép látkép nyílik. A kilátóból gyalogosan megyünk vissza a város központjába, ahol a nap további részében a történelmi utcákat koptatjuk, megismerkedünk az egykori székhely legnevezetesebb épületeivel. Szállás: panzió, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Antigua, Pacaya-vulkán

A reggeli órákban elindulunk, hogy felmásszunk a Pacaya-vulkánra. Antiguából busszal utazunk a túra kezdőpontjához, megváltjuk a nemzeti parkhoz szükséges belépőket, majd helyi vezetőnk kíséretében útnak indulunk. A túra nem nehéz, de a vulkanikus törmelék és a meredekebb lejtők miatt túracipőben, bakancsban érdemes menni. Aki megunja a túrázást, lóhátra, öszvérhátra ülve folytathatja útját. Eleinte poros, erdei úton haladunk, a lombok között néha rálátni a Fuego vulkánra, amely az utóbbi pár évben az egyik leglátványosabb aktív vulkánja lett Guatemalának. Aktivitás ügyében azért a 2552 méter magas Pacaya-vulkánt sem kell féltenünk, 2014-ben és 2017 márciusában is intenzív vulkanikus működésekkel találkozhattunk, újabb és újabb rétegek kerültek a lávamezőre. Kalandos túránk a vulkán oldalában kanyarog, egy hatalmas lávamezőhöz kalauzol bennünket. Mivel aktív vulkánról van szó, a csúcsra természetesen nem mászhatunk fel, az aktivitás mértékétől függően választjuk meg a túra végpontját, ahonnan közelről is megfigyelhetjük az aktív tűzhányó tevékenységét. A távolban pedig a Fuego, az Agua és a Acatenango vulkánok lenyűgöző hármasát nézhetjük meg jó idő esetén. Ebédidőben térünk vissza szállásunkra, a délutáni órákban szabadon fedezhetjük fel Antiguát. Szállás: panzió, ellátás: reggeli. (túra távolság: 7-8 kilométer, szintkülönbség: 400 méter fel, 400 méter le, menetidő: 3 óra)
  • 4. nap Antigua, Panajachel

Ma elhagyjuk Antigua városát és Guatemala egyik legszebb térségébe, az Atitlán-tóhoz utazunk. Miután megérkeztünk Panajachelbe, elfoglaljuk szállásunkat, majd sétálunk egyet a zsibongó városkában, betérhetünk megkóstolni a specialitásokat egy helyi étterembe. Ezután hajókirándulásra indulunk Latin-Amerika egyik legszebb fekvésű, szemet gyönyörködtető vulkánokkal körülvett taván. A San Pedro (3020 m), Tolimán (3158 m) és Atitlán (3537 m) tűzhányók közt elterülő Atitlán-tó maga is vulkanikus kráterben foglal helyet. Kirándulásunk során megismerkedünk Santiago de Atitlán és San Antonio de Palopó közösségeivel. Santiago a már megismert kultúrák mellett a cutuhil népcsoport életébe enged rövid betekintést. Érdekessége, hogy a férfiak is szépen hímzett fehér nadrágot viselnek, és a helybeliek a kereszténység mellett Maximón ősi kultuszának is hódolnak. Este visszatérünk Panajachelbe, a szállásunkra. Szállás: panzió, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Panajachel / Cerro de Oro

Ma egy lazulósabb napot tartunk. Panajachelben maradunk, pihenhetünk a tó partján, kajakot, biciklit bérelhetünk, vagy nézelődhetünk a főutcán sorakozó árusok bódéi között. Akik továbbra is aktívabb kikapcsolódásra vágynak, azokkal egy könnyed, látványos fakultatív vulkántúrára indulunk az Atitlán-tó túlpartjára. 25-30 perces hajóút után érkezünk Santiago Atitlánba, ahol helyi vezetőnkkel nekivágunk, hogy meghódítsuk a társaihoz képest kicsi, de annál meredekebb vulkán csúcsát. A túra során kilátópontokról csodálhatjuk meg ezt az elképesztő kompozíciót: égbetörő vulkánok, lágyan ringó hullámok, kávéültetvények, a meredek kráterfalban meghúzódó apró tzutujil és kakcsikel falvak. Az ősi maják szent hegyén járunk, a legenda szerint a hegy barlangjában kincseket, aranyat találtak, innen ered a hegy neve is, Cerro de Oro (Aranyhegy). Miután kigyönyörködtük magunkat, leereszkedünk egy strandhoz, és fürdőzést csapunk. Ezután visszatérünk Santiagoba, ahonnan hajóval utazunk Panajachelbe. (táv: 6 km, szintkülönbség: 300 m fel, 300 m le, 2 óra)
  • 6. nap Panajachel, Guatemalaváros, Flores

Reggel elbúcsúzunk az Atitlán-tótól és busszal utazunk vissza a főváros repterére, ahonnan egy belső járattal Flores-be röppenünk. Landolás után érezzük, hogy bizony melegebb, párásabb az idő, busszal utazunk a szállásunkra. Este sétálunk egyet a hangulatos utcákon, Flores városa egy szigetre épült, valamikor az ősi itza törzs pompás települése állt itt. Éttermek, bárok váltják egymást a part menti sétányokon, ezen a településen töltjük a következő három éjszakát. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Flores, La Ceibal, Yaxha, Topoxté, Flores

Korareggel lebuszozunk Sayaxché településére. A Passió-folyónál hajóra szállunk, hogy a közeli esőerdei romvárossal La Ceiballal ismerkedjünk meg. Motorcsónakunk élővilágban gazdag területen halad és turisták által szinte érintetlen területekre visz bennünket. Az őserdő hangulata magával ragadó, szinte egy filmben érezhetjük magunkat. Miután visszatérünk a buszunkhoz, Yaxha romvárosa felé vesszük utunkat, Reggel a távoli és kevésbé látogatott Yaxhá-tóhoz és azonos nevű maja városhoz látogatunk. A romok részét képezi a csak hajóval megközelíthető Topoxté hajdani csillagvizsgáló maradványa is, melyet közös kiránduláson ismerünk meg. Ez a terület a tikali romokhoz képest sokkal kevésbé látogatott, olyan érzésünk lehet, mintha egy szépen karbantartott vadasparkban sétálnánk, ahogy piramisról piramisra vagy a szépen gondozott tereken járunk és fejünk felett a bőgő- és pókmajmok ugrálnak. A 216-os Vörös Kezek Templomáról csodás panoráma tárul elénk. Este visszatérünk Floresban lévő szállásunkra. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Tikal Nemzeti Park (UNESCO Világörökség), Flores

A reggeli órákban elindulunk, hogy felfedezzük a sűrű esőerdőben rejtőző Tikalt, a legpompásabb és leghíresebb maja várost. Csodálatos természeti környezetben, színes trópusi madarak (tukánok, szövőmadarak, papagájok, pávák), jellegzetes emlősök (pókmajmok, cebus majmok, fehérorrú ormányos medvék) társaságában ismerjük meg ezt a hajdani spirituális központot. Látogatásunkat a komplexum lenyűgöző főterén kezdjük, ahol mindjárt megtekintjük a Jaguár és a vele szemben látható Maszkok templomát. Ezután mindenki egyénileg barangolhat az erdő fölé magasodó további piramisok között. Délután visszatérünk szállásunkra. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 9. nap Flores, Rio Dulce, Finca Tatin

Reggel összepakolunk, és búcsút intünk a csodálatos El Peténnek, jó öt órás buszút vár ránk Rio Dulce településig. Nem töltünk túl sok időt Rio Dulcében, hajóra szállunk, hogy a következő pár napot a folyók és a Karib-tenger vonzásában töltsük. Csónakunkkal egyre vadregényesebb tájakon jutunk el őserdei szállásunkra. Út közben pelikánok, kormoránok, kecses kócsagok röpködnek csónakunk körül. A délután folyamán dzsungelszállásunkon pihenhetjük ki a hosszú és tartalmas út fáradalmait, ahol újra 3 éjszakát töltünk el. Szállás: lodge, ellátás: reggeli.
  • 10. nap Finca Tatin, Livingston, Playa Blanca

Két napot töltünk a paradicsomi Finca Tatinban. Délelőtt csónakra szállunk, és a dzsungelből lassan kisiklunk az Amatique-öbölbe, a Karib-tenger nyugati partvidékére. Livingston városába érkezünk, az apró várost csak folyami úton lehet megközelíteni, a változatos guatemalai népcsoportok újabb érdekes színfoltjával ismerkedhetünk meg, a garifuna emberekkel. Ők a Karib-térségbe hurcolt rabszolgák leszármazottai, őseik alapították Livingston városát, kultúrájukban és nyelvükben intenzíven keveredik az ősi afrikai, a karibi és a maja jellegzetesség. Livingstonból felhajózunk a Karib-térség egyik legszebb strandjára, a Playa Blanca-ra, ahol fürödhetünk a tengerben, heverészhetünk a pálmafák közt kifeszített függőágyakban. Ha megéheznénk, a parton több konyha működik, rákot főznek, csirkét, tojást, banánt sütnek, a hűtőládákból hideg sört, kókusztejet vásárolhatunk. Az egész napos pihenés végeztével újra hajóra szállunk, hogy visszatérjünk a dzsungelben kiépített szállásunkra. Szállás: lodge.
  • 11. nap Finca Tatin

Még egy napot töltünk ebben a mesés környezetben. Figyelhetjük az élő dzsungel mozgalmas életét, fejünk felett majmok lendülnek ágról-ágra, színes papagájok rikácsolnak. Heverészhetünk a függőágyakban, megmártózhatunk a lágy folyóvízben. Az aktívabb pihenésre vágyók kajakot bérelhetnek, vagy dzsungeltúrára indulhatnak a hangulatos Livingston városába. A séta során feltárul előttünk a bámulatosan gazdag guatemalai vadon. Este a páratlan hangulatú Finca Tatinban fogyasztjuk el vacsoránkat, utolsó előtti éjszakánkat még a dzsungel mélyén töltjük. Szállás: lodge.
  • 12. nap Finca Tatin, Rio Dulce, Guatemalaváros

Délelőtt elhagyjuk Finca Tatint, hajóra szállunk és a tórendszeren keresztül visszaérkezünk Rio Dulce városába. Ott átpakoljuk bőröndjeinket a buszra és célba vesszük a fővárost. Menet közben banánföldeket hagyunk magunk mögött, a Motagua folyót több ízben keresztezzük. Néhány pihenő és több órás utazás végeztével megérkezünk Guatemalavárosba, ahol elfoglaljuk szállásunkat. Szállás: szálló.
  • 13. nap Guatemalaváros

A mai napon elbúcsúzunk Guatemalától. A repülőgép indulásának függvényében indulunk haza. Ellátás: reggeli.
Az oldalon látható képeket Csernoch János, Dudás Bernadett és Szabó Szilveszter készítették.