Kambodzsa (Angkor)

Angkor romvárosa, a nyüzsgő Phnom Penh, a "chill out" Kampot és az álomsziget: Koh Rong

Angkor monumentális romvárosa, a dzsungel ölelésében fekvő gyönyörű templomaival kétségtelenül a világ egyik legkülönlegesebb műemléke. Egyedi hangulatához az aprólékosan díszített templomok, sztúpák, paloták mellett sokat hozzáad a terjeszkedő rengeteg, a hatalmas fákkal benőtt, gyökerekkel átszőtt, behálózott épületek látványa. Angkort valóban kötelező látni! Ugyanakkor magát az országot sokan elintézik egy két-három napos angkori villámlátogatással, valahol egy vietnámi és thaiföldi utazás között félúton. Pedig Kambodzsa ennél sokkal több élményt és látnivalót kínál.

Angkor romvárosának felfedezése után kihajózunk a Tonle Sap-tóra a cölöpökre épült úszó falvakat megtekinteni, kis csónakokba pattanva navigálunk mangróve erdőkben, végigutazunk a vidéki Kambodzsa rizsteraszai és apró falvai között, a fővárosban, Phnom Penhben pazar paloták, sztúpák mellett pezsgő éjszakai élet vár, hajóról nézhetjük a napnyugtát a Mekong-folyón. Phnom Penh-t elhagyva Kampot és környéke lazulós, vidéki idilljét célozzuk meg. Itt újabb napnyugtanéző hajókiránulásra indulunk, de kajakozhatunk is a pálmaligetekkel benőtt, kanyargó csatornákon. Sihanoukville városában aztán kompra szállunk, hogy a térség egyik legszebb, még szinte teljesen érintetlen szigetére utazzunk. Koh Rong fehérhomokos, pálmafákkal szegélyezett tengerpartjait még csak a hátizsákos utazók fedezték fel, amolyan bulisziget remek éttermekkel, bárokkal, ahol mi is kedvünkre ellazulhatunk. A központi kikötő nyüzsgésétől kicsit távolabb pedig már igazi nyugalom, s békés, álomszép partszakaszok várnak, turista tömegek hadától mentesen. Itt még megtaláljuk azt a nyugalmas szépséget, amilyenek Thaiföld álomstrandjai lehettek a nagy turista áradat előtt. Egy rendkívül változatos és izgalmas programra várunk novemberben! Ugye, meggyőztünk?! :)

Kiemelt látnivalók az utazás során:

- Angkor monumentális romjai: Bayon, Angkor Wat, Ta Prohm és sok más templom (UNESCO világörökség)
- Tonle Sap-tó úszó falvai
- hajókázás mangrove erdőben
- Siem Reap és Phnom Penh remek éttermei és nyüzsgő éjszakai élete
- a Király Palota és a Wat Phnom Phnom Penhben
- napnyugtanézés a Mekong és a Kampot folyókon
- Kampot "chill out" hangulata, tengeri kajakozással
- fehér homokos tengerpartok, pálmákkal Koh Rong édeni szigetén

• 2023. december 08 → 19.
  • 1. nap Siem Reap

Érkezés Kambodzsába. Szállásunk Siem Reap, az Angkor Wathoz közeli kisváros központjában, a nyüzsgő Pub Street környékén lesz, ahonnan utunk indul. Itt négy éjszakát töltünk. Az első napon a repülőjáratok menetrendjétől függ az érkezés, ha marad rá időnk, akkor egy rövid pihenőt követően útnak indulunk, hogy megszerezzük első benyomásainkat, és kipróbáljuk a kambodzsai konyha különlegességeit. Szállásunk elfoglalása után gyalogosan fedezzük fel a környéket. A régi piac, az éttermek utcája, az éjszakai piac, a város nyüzsgő, kavargó, színes élete felejthetetlen élményt nyújt. Ismerős és ismeretlen gyümölcsök, zöldségek, húsok, csúszómászók, rovarok, amit csak el tudunk képzelni. Szállás: szálloda.
  • 2. nap Siem Reap, Angkor Wat, Angkor Thom

Felütésként rögtön a kambodzsai programok kihagyhatatlan és legfontosabb állomásával kezdjük itt tartózkodásunkat: Angkor, az egykori khmer birodalmi főváros, vallási központ, templomváros felfedezése vár ránk. Az őserdőben fekvő, sokszor a buja növényzet által már benőtt/átnőtt épületek felfedezése életre szóló élmény. A világ egyik legnagyobb és leghíresebb régészeti lelőhelyén vagyunk, melyet csupán a XIX. század végén fedezett fel magának a nyugati kultúra. A várost a khmer birodalom, a khmer civilizáció kezdte építeni a IX. században, és folyamatosan növekedett egészen a XV. századig, amikor lakói elhagyták. Ma már több mint 100, milliméter pontos illesztésekkel felépített kőtemplomát ismerjük, melyek mellett számtalan könyvtár és kisebb szentély is található. Az itt élő emberek a közeli Tonle Sap-tó nyújtotta megélhetési lehetőségekre tudták alapozni a kultúrájukat, ami azonban a XV. század után nyomtalanul eltűnt. A templomok alapján a hindu és a buddhista vallás lehetett életük meghatározó vezérelve. Az itt töltött négy napunk során nem csupán Angkor csodálatos épületeit fedezzük fel, hanem a környék kevéssé ismert és feltárt romvárosaiba is ellátogatunk, hajózni indulunk a Tonle Sap-tó vizére, felderítjük a folyópartra települt "úszó városokat", esténként Siem Reap jobbnál-jobb, hangulatos vendéglátóhelyein mesélhetjük el egymásnak élményeinket, a sok sétától keletkezett fáradtságon pedig kellemes kambodzsai masszázs segítségével lehetünk túl. Első napunkon a romváros központjában fekvő épületeket, palotákat és templomokat, azaz Angkor Wat, Angkor Thom: Bayon, Phimeanakas, valamint a Baphuon romjait keressük föl. Szállás: szélloda, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Siem Reap, Ta Prohm, Preah Khan, Neak Pean

Ma reggel az egyik legütősebb helyszínen, a Tomb Raider című filmből jól ismert Ta Prohm templomnál kezdjuk kirándulásunkat. A templom felújításakor igyekeztek megőrizni a háborítatlan dzsungel hangulatot, ami egész jól sikerült. A templomokat behálózó gyökerek, szinte a falakból kinövő óriás fák hihetetlen hangulatot kölcsönöznek ennek a helynek. Ezután az ún. Nagy kör főbb templomait járjuk körbe. Először egy másik vadregényes templomhoz, Preah Khan szentélyéhez megyünk, ahol a legenda szerint hajdanán az országot védelmező szent kardot őrizték, mely aztán sokáig a Phnom Penh-i nemzeti múzeumban is látható volt, de a vörös khmerek hatalomra jutását követően eltűnt. Ezután Neak Pean különleges, vízi szentélye következik, mely egy tó közepén, egy kis szigeten található, ahova fapallókon tudunk besétálni. A Pre Rup templom lépcsős piramisa a hindu istenségeknek szentelt tornyaival pedig igazi templom-hegy benyomását kelti. Mai programunk végén még egy napnyugta nézésre indulunk Angkor Wat templomához, s egyben elbúcsúzunk Angkor romvárosától. Jóleső fáradtsággal, de élményekkel feltöltődve térünk vissza Siem Reapba, szállásunkra, ahol este jól fog esni egy ellazító masszázs, s egy kellemes vacsora valamelyik jó étteremben. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 4. nap Siem Reap, Tonle Sap-tó, Kampong Pluk

Ma délelőtt a közelben található Tonle Sap-tóhoz indulunk, melynek part közeli részét hajóval derítjük fel, hogy bepillanthassunk a vízen élő emberek életébe. Itt az emberek cölöpökön álló házakban, hajókon élnek mind a mai napig. Az egyik falunál - vízállás függvényében - hajónkból kiszállva megtekinthetünk egy buddhista szentélyt, sétálhatunk egyet a faluban, ahol az utcára kiterítve szárítják az apró halakat, rákokat. Ezután egy mangróve erdő melletti, úszó étteremnél kötünk ki, ahol - ha elég magas a vízállás - apró csónakokba szállhatunk, s a helyi asszonyságok végigeveznek velünk e vadregényes környezetben. Rövid időre kihajózunk a Tonle Sap-tó nyílt vizére is, majd kirándulásunkról visszatérve szabadprogram következik Siem Reap városában. Lehet lazulni szállodánk medencéjében, elmenni egy lazító masszázsra, belevetni magunkat a bazár forgatagába. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Siem Reap, Phnom Penh

Elhagyjuk Angkor melletti bázisunkat, s Kambodzsa nyüzsgő fővárosa, Phnom Penh felé vesszük az irányt. Útközben bepillantást nyerhetünk a vidéki élet pillanataiba. Kisebb-rövidebb megállókkal jó 5-6 órás utazás után érkezünk meg a város közponjában található szállásunkra. A Tonle Sap és Mekong összefolyásánal alakult ki a városközpont, itt találjuk a Királyi Palotát, s itt emelkedik a város egyik jelképének számító Wat Phnom-pagoda. A folyópart menti sétány a város leglátogatottab része, számos szállodával, s jobbnál-jobb éttermekkel, kocsmákkal, bárokkal. Szállásunk elfoglalása után elindulunk felfedezni a környéket. A mai napba jó eséllyel már csak a Királyi Palota épületegyüttesének, továbbá az Ezüst Pagoda kincseinek megtekintése fel bele. Végül végigsétálhatunk a nyüzsgő folyóparti sétányon, hogy az estét valamelyik hangulatos étteremben zárjuk, de igény esetén részt vehetünk egy fakultatív napnyugta néző hajókiránduláson is a Mekong-folyón. Phnom Pehn-i szállásunkon egy éjszakát töltünk. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 6. nap Phnom Penh, Kampot

Bőséges reggeli után ma a vidéki Kambodzsa egyik leghangulatosabb kisvárosa, Kampot felé indulunk tovább. Jó három órás utazás után érkezünk meg az azonos nevű, azaz Kampot-folyó partján elterülő, igazi "chill out" városkába. Szállásunk elfoglalása Kampot kisvárosának felfedezésére indulunk. Remek éttermek várnak, elmehetünk egy lazító masszázsra, majd egy hangulatos napnyugtanéző hajókirándulás következik, melynek egyik csúcspontja lehet sötétedés után a szentjánosbogarak tánca. A hajókirándulásról visszatérve valamelyik hangulatos étteremben kipróbálhatunk egy trandicionális khmner vacsorát, vagy a híres kep-i rákot! A phnom pehn-i nyüzsgés után nagyon jól fog esni a kontraszt, a természet közelében. Az esténket a szállodánk bárjában, vagy a folyóparti lazulós helyeken hagyjuk kicsengeni. :) Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Kampot, Kampot-folyó

Délelőtt egy félnapos kajaktúrára indulunk a közeli csatornákon. A fő folyamból leágazó keskeny vízi utakon igazán vadregényes környezetben, alagútszerűen fölénk hajló pálmaligetek között evezhetünk be egy kisebb lagúnához, az evezés után pedig megmártózhatunk egyet a folyóban,  vagy a folyóparti bárokban lazulhazunk. Az ebédet a belváros egyik remek éttermében költhetjük el. Délután szabadprogram következik: elmehetünk egy fűszerültetvény látogatásra, bekészletezhetünk a környék specialitásából, a kampoti borsból, vehetünk újra egy lazító masszázst, de tuk-tukkal egy közeli vízteséshez is ellátogathatunk. Itt kis ügyességgel be is mászhatunk a vízesés lábához, s megmártózhatunk a lezúduló vízfüggöny alatt. Este szállásunk bárjában koktélozva zárhatjuk tartalmas napunkat. Szállás: szálloda.
  • 8. nap Kampot, Sihanoukville, Koh Rong

Ma elhagyjuk Kampot városkáját és Kambodzsa tengerpartja mentén haladva alig 2 óra alatt meg is érkezünk Sihanoukville-be. Itt kompra szállunk, hogy egy még relatív érintetlenebb, mesés partszakaszon tölthessük az elkövetkező 3 napunkat: Koh Rong szigetén. A parttól alig egy órányira fekvő szigeten még paradicsomi állapotok uralkodnak. Jónéhány luxus resort építése már elkezdődött, s várhatóan az elkövetkező években ide is benyomul az a fajta tömegturizmus, amely Thaiföldet már nagyon utolérte, a sziget azonban itt még nagyrészt érintetlen, nem véletlenül fedezték fel maguknak a hátizsákos turisták. A központi móló, Koh Touch környékén ennek következtében óriási a pörgés, nagy az élet, remek éttermek, bárok sokasága vár közvetlenül a hófehér homokos, pálmafákkal övezett parton. Szállásunkat épp ezért a település zajától kicsit távolabb található bungalókban foglaljuk el. A bungalók elfoglalása után indulunk is a fehér homokos, álomszép tengerpartra, hogy ott pihenjük ki az elmúlt hét és az idevezető utazás fáradalmait, este pedig a környékbeli bárok, éttermek valamelyikében meríthetünk új erőt. Szállás: bungaló.
  • 9. nap Koh Rong

Pihenés, lazulás Koh Rong szigetén, e mesebeli környezetben. Szállásunktól alig fél órányi járásra található a sziget egyik legszebb tengerpartja, ahol víz fölé nyúló pálmafák árnyékában lazulhatunk, egy lagúnát a tengerrel összekötő apró folyó sodrásában úszhatunk egy jót, várnak a tenger hűs hullámai, de akár egy hosszabb parti túrára is elindulhatunk a tengerpart mentén. Szállás: bungaló.
  • 10. nap Koh Rong

Ma egy rendkívül változatos és tartalmas hajókirándulásra indulunk: először a partunkkal szembeni kis sziget környékén sznorkelezünk, majd kipróbáljuk a nyílt tengeri horgászatot, kikötünk Koh Rong egyik legszebb, közel 6 km hosszú, lisztfinomságú homok borította partszakaszán. Míg mi felderítjük a partot, vagy strandolunk, addig hajósaink részben az általunk frissen fogott halakból, részben a biztonság kedvéért magukkal hozott alapanyagokból ízletes grillvacsorát készítenek, amit némi whiskyvel tudunk leöblíteni. Így garantáltan jó hangulatban érnek minket a napnyugta remélhetően pazar fényei. A nap csúcspontja azonban még hátra van! Az esti szürkületben indulunk vissza hajónkkal, majd a teljes sötétség beálltakor kidobjuk a horgonyt, s éjszakai fürdőzés következik - világító planktonokkal! Döbbenetes, életre szóló élmény a vízben mozogva, úszva a felvillanó, foszforeszkáló kék villódzásokat látni, átélni! Szállás: bungaló.
  • 11. nap Koh Rong, Sihanoukville, Phnom Penh

Ma reggel búcsút intünk e paradicsomi szigetnek, felszállunk a reggeli kompra, s Sihanoukville-be utazunk. Itt egy gyors ebéd, majd buszokkal folytatjuk utunkat a fővárosba, Phnom Penhbe. Szállásunk a már ismerős központi sétány és a nemzeti múzeum közelében lesz. Szállásunk tetőtéri medencéjéből élvezhetjük a napnyugta fényeit, majd búcsúestünkön belevetjük magunkat Phnom Penh nyüzsgő éjszakai életébe. Szállás: szálloda.
  • 12. nap Phnom Penh

A mai napon a repülőgép indulásának függvényében megkezdjük hazautazásunkat Magyarországra. A mai napra szervezett programunk már nincs. Ellátás: reggeli.

Az oldalon látható fotókat Szabó Szilveszter készítette.