5895 m - Kilimandzsáró (v7s): Machame-ösvény

Túra Afrika csúcsára a leglátványosabb, legjobb akklimatizációt kínáló útvonalon

Afrika tetejére vezet az egyik legsikeresebb túránk, 2022-ben ismét összeszámoltuk: 14 év alatt 265 fő tartott velünk, 10-19 fős csoportokban, akik közül 256 fő felért a Kibo kráterperemére! Óriási eredmény, amiért mindenki gratulációt érdemel!

Az Eupolisz mászások során rekorddöntés is született, Szabó Márk 2017-ben 10 évesen, Happ Anna 2019-ben 11 évesen mászták meg a Kili-t. Mielőtt viszont bárki azt gondolná, hogy ez egy könnyű túra, el kell keserítsük. Egyáltalán nem az. Tény, hogy technikai mászásra nincs szükség, azonban túrázni ebben a magasságban, valamint legyűrni a csúcsnapon az 1300 méter szintkülönbséget (fel), korántsem egyszerű: elhivatottságot, alapvető fizikai kondíciót, megfelelő felszerelést, és elsősorban kitartást igényel.

A sikeres túra alapja az emberi kitartás mellett a megfelelő akklimatizáció. Mindenkinek ajánljuk a Kilimandzsáró előtti akklimatizációs túránkat, mert ez nagyban megkönnyíti a csúcshódítást, sőt, előfordul, hogy ez alapvetően szükséges a Kibo-ra feljutáshoz. Fontos tudni, hogy az előzetes akklimatizáción résztvevők közül minden utasunk felért az Uhuru Peak-re, a hatékonyság 100%-os!

Akklimatizáció nélkül a kínlódás, a hegyibetegség, és az idő előtti visszafordulás szinte bizonyosan benne van a pakliban. Mindig szervezünk Kili mászás előtt Mount Kenya vagy Mount Meru mászást, és ezért szeretünk a bizonyosan legjobb akklimatizációt biztosító Machame-ösvényen haladni.

Összehasonlításnak: a három legnépszerűbb, és egyben általunk is szervezett útvonal, ösvény jellemzése.

A Machame utat amiatt is szeretjük, mert - bár a szépség relatív fogalom - a legtöbbek (például a helyi vezetők, rangerek) által a legszebbnek tartott útvonal. Rajta a Shira vulkáni krátere mellett érjük el a Kibo tömbjét, majd annak oldalában haladva a Mawenzi csonkja tárul elénk. A Kilimandzsáró-hegység mind a három óriási vulkáni kúpja elénk kerül tehát, mielőtt felérnénk a legmagasabb pontra, a Kibo csúcsára, az Uhuru Peak-re.

Képzeld el: a pirkadat narancsszínű fényei mind markánsabban rajzolják ki a távolban a Mawenzi csipkézett sziklacsúcsait. Alattunk felhők gomolyognak, felettünk a ragyogóan kék ég. Szinte karnyújtásnyira tőlünk kékesen csillámló gleccserek. Már csak néhány méter. Mégis egy örökkévalóságnak tűnik. De egyszerre csak ott állunk Afrika tetején, a Kilimandzsáró csúcsán! Uhuru-Peak: 5895 méter! Sikerült, megcsináltuk! Kétségtelenül az egyik legemlékezetesebb pillanat marad ez mindenki életében, aki a szinte már mítosszá vált óriásvulkán, a Kilimandzsáró megmászására vállalkozik. Ugyanakkor 6 napos gyalogtúránk, amely a hegyre vezető számos útvonal közül a leglátványosabb, legváltozatosabb Machame úton halad, a Kibo kráterét a déli oldalról megkerülve, nem csupán a csúcsmászás egyedüli élményét kínálja. A „Kili” minden nap és minden napszakban új arcát mutatja felénk. Ködpárába burkolódzó, lecsüngő mohákkal és liánokkal borított erdőségeken, hatalmas fa matuzsálemek között indul a túránk, majd a bokros, ligetes térségek után a Kilimandzsáró különleges növényei, az óriás lobéliák és szeneciók ejtenek ámulatba, a magashegységi sivatag kopár világát pedig a mind közelebb kerülő gleccserek, a „lábaink alatt” kavargó felhőpamacsok, s a végtelenbe nyúló panoráma teszi örök emlékké.

Kilimandzsáró programunk azonban nem "csupán" Afrika legmagasabb pontjának megmászásáról szól. A hosszabbításként választható szafari programmal és zanzibári lazulással együtt egy nagyon kerek, Kelet-Afrika legkülönlegesebb, leglátványosabb régióit érintő utazás. Ha valaki pedig nem feltétlenül hegyet mászni szeretne, hanem egy olyan, felettébb látványos trekking túrára vágyik, ami átlagos erőnléttel is teljesíthető, az a Mount Meru és a Kilimandzsáró csúcsmászó napját kihagyva akár az alaptáborban is megvárhatja a többieket.

• 2024. január 19 → 26.
A "Volcanic 7 Summits” (v7s) kifejezés a hét kontinens hét legmagasabb vulkánját foglalja magába. Ezek közül több csúcs már eddig is szerepelt a kínálatunkban, most azonban tudatosan törekszünk arra, hogy szervezetten, Eupolisz túra keretében valamennyit végigjárjuk. Ezen csúcsok megmászása általában technikailag nem okoz különösebb nehézséget, a nagy magassággal és néha az extrém időjárási viszonyokkal természetesen itt is meg kell küzdenünk, de a megfelelő felkészüléssel, jó kondícióval és tudatos akklimatizációval jó eséllyel ott állhatunk a legtöbb ilyen vulkán csúcsán. A 7 vulkáni csúcsból jelenleg 5 elérhető, 2017-re tervezzük a hatodikat, s ha már csak az az egy hiányzik, természetesen elmegyünk az Antarktiszra is! :)
Ha érdekel ez a kihívás, csatlakozz hozzánk, s járd körbe velünk a világot!

A “Volcanic 7 Summits” tagjai:

6893 m - Ojos del Salado (Dél-Amerika: Chile/Argentina)
5895 m - Kilimandzsáró (Afrika: Tanzánia)
5642 m - Elbrusz (Európa: Oroszország)
5636 m - Pico de Orizaba (Észak-Amerika: Mexikó)
5610 m - Damavand (Ázsia: Irán)
4367 m - Mt. Giluwe (Ausztrália és Óceánia: Pápua Új-Guinea)
4285 m - Mt. Sidley (Antarktisz)

Akklimatizációs túralehetőség a Kilimandzsáró mászás előtt egy négy napos trekkingre a Mount Meru hegyre, egy extra pihenőnappal Moshiban! Részletek: 4566 m - Mount Meru Mivel a megfelelő akklimatizáció a sikeres Kilimandzsáró mászás titka, a Mount Meru kiegészítő programot kimondottan javasoljuk a biztos siker érdekében! A Mount Meru mászást minimum 6 fő jelentkezése esetén indítjuk!

A Kili mászás után lehetőséged van ellátogatni a környék legszebb vízeséséhez és egy kávéfarmra, majd szafarizni Tanzánia leghíresebb nemzeti parkjaiban (Ngorongoro-kráter, Tarangire Nemzeti Park) Részletek: Tanzánia: Ngorongoro-kráter, Zanzibár
  • 1. nap Moshi

Érkezés Moshiba, a Kilimandzsáró lábánál fekvő kisvárosba, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan programunk indul. Szállásunk elfoglalása után rövid programmegbeszélést tartunk, s szerencsés esetben a várakozás és a megméretettés előtti jóleső izgalom keverékével vethetjük első pillantásainkat a Kilimandzsáró égbe törő vulkáni kúpjára, a tetején a fehéren csillámló gleccserekkel. Afrika legmagasabb hegye valóban fölénk tornyosul: a légvonalban alig 20 kilométerre magasodó 5895 méteres csúcs ekkor közel ötezer méterrel van magasabban nálunk. Este pihenés, rákészülés a másnapi túrára. Szállás: panzió.
  • 2. nap Moshi, Machame-kapu (1840 m), Machame-tábor (3025 m)

Reggeli után a Kilimandzsáró déli lejtőinél található Machame település érintésével a nemzeti park bejáratához utazunk. Útközben megállunk egy út menti mini marketben feltölteni készleteinket, s mintegy másfél óra zötykölődés után érkezünk az 1840 méteren található Machame-kapuhoz. Amíg vezetőnk az engedélyeket intézi, lesz időnk végignézni azt a nagy nyüzsgést, ahogy teherhordóink a 6 napos expedíciónk felszerelését összepakolják, lemérik, majd kényelmes, laza tempóban nekivágunk túránk első szakaszának. Nagyon fontos, hogy kezdettől fogva rendkívül lassan, kimért lépésekkel haladjunk. Erre vezetőnk újra és újra emlékeztet is: „Pole, Pole” ! A biztos csúcshódításnak ez az egyik titka! Az első két órában széles, erdei úton haladunk, csekély emelkedővel, majd egy keskeny ösvényre térünk át, s már igazi esőerdőben, hatalmas faóriások között visz tovább az utunk. Itt valóban nehéz gyorsan haladni – nem annyira a terep, sokkal inkább az állandó fényképezésre csábító vadregényes táj miatt. A mohával vastagos benőtt fák, a lecsüngő liánok, a sok színes virág, a fák lombkoronájában zajongó majomcsapatok mind megtorpanásra késztetnek. Táborhelyünk felé közeledve elhagyjuk az esőerdő övezetét, s magasra nőtt bokros, ligetes térségbe érünk. Egy tisztáson, 2950 méteres magasságban fekszik a Machame-táborhely, ahol érkezésünkkor már állnak is sátraink, s kísérőink forró teával várnak. Akinek van még energiája, azzal napnyugtanézés céljából feljebb kapaszkodunk még egy kicsit az ösvény mentén, majd várhatóan jó étvággyal fogyasztjuk el első tábori vacsoránkat. Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, vacsora. (szint: 1110 méter fel, táv: kb.16km, menetidő: 5-6 óra)
  • 3. nap Machame-tábor (3025 m), Shira-tábor (3840 m)

Kora reggel sátrunkból kibújva jó eséllyel megcsodálhatjuk a még távolból íncselkedő Kibo sajnos mind jobban visszahúzódó gleccsernyelveit, majd reggeli után felkerekedünk, hogy ismét egy közel ezer méteres emelkedést abszolváljunk következő táborhelyünkig. Míg tegnap még az esőerdőben kapaszkodtunk felfele, ma egészen más jellegű tájon, ligetes, bokros térségeken keresztül, 2-3 méteres Erikafák között vezet utunk, egykori lávafolyások különleges alakzatai mellett. A Shira-platóhoz közeledve már találkozunk a Kilimandzsáró talán legjellegzetesebb növényei, az óriás szeneciók és lobéliák néhány méretes példányával. Napközben várhatóan reánk ereszkedik az ebben a magasságban szinte mindennapos ködtakaró, amely aztán az esti órákban szétoszlik. Táborhelyünk 3840 méteren fekszik, ahonnan a délután folyamán lesz időnk elbóklászni a közeli lávabarlangokhoz, avagy kisétálni a plató szélére, a napnyugta fényeit megcsodálni. Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 890 méter fel, táv: kb.8 km, menetidő: 4-5 óra)
  • 4. nap Shira-tábor (3840 m), Láva-torony (4630 m), Barranco-tábor (3950 m)

Érdemes ismét korán kelnünk, hogy tanúi lehessünk, amint a felkelő nap narancs fénybe vonja a szomszédos Mount Meru felhők fölé tornyosuló, 4566 méter magas csúcsát és a mára már nagyrészt lepusztult Shira-kráter markáns gerincvonulatát. Mai túranapunkon aztán újra sokat változik a táj, ahogy a Kilimandzsáró következő éghajlati övezetébe lépünk. A táborhelyünket elhagyva szinte azonnal a magashegységi sivatag kopár, sziklás vidékén találjuk magunkat. 4000 méteres magasság fölött úgy érezzük, hogy valóban egy kősivatagban járunk. Lassú, kimért lépésekkel haladva, kisebb pihenőket tartva mintegy 3-4 óra alatt érkezünk meg a 4630 méteres magasságban található Láva-toronyhoz, amelyet a jobb akklimatizáció miatt érintünk. A torony lábánál fogyasztjuk el ebédcsomagunkat, amiből erőt meríthetünk az előttünk álló ereszkedéshez. Először egy meredek, sziklás szakaszon küzdjük le magunkat, majd lankásabb részekre érve az egész túra egyik leglátványosabb, legkülönlegesebb szakasza következik az ösvény mentén mind sűrűbben megjelenő óriás szeneciókkal és lobéliákkal. A délutáni órákban érkezünk meg a Machame-útvonal legszebb táborhelyére, a fenséges Barranco-fal lábánál, óriás szeneciók erdejében létesített Barranco-táborba. Táborhelyünkről nézve különösen látványosak a napnyugta narancsszínű fényei a szemközti Nagy Barranco-fal szikláin. Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 790 méter fel, 680 méter le, táv: kb.10 km, menetidő: 6-7 óra)
  • 5. nap Barranco-tábor (3950 m), Karanga-völgy, Barafu-tábor (4620 m)

Túránk ma a Kibo csúcsát teljesen megkerülő körtúra útvonal déli szakaszán halad, túlnyomórészt 3500 és 4200 méteres magasságok közt, hullámzó terepen. Táborhelyünket elhagyva előbb óriási lobéliák és szeneciók erdején át ereszkedünk le a patakmederhez, majd egy meredek kapaszkodás vár ránk a tegnap már megcsodált Nagy Barranco fal oldalában. A sziklás terepen gyakran kezünket is használnunk kell az előrejutáshoz. Cserébe egy gyönyörű, sziklateraszon kapunk egy kis pihenőt, felettünk a Kibo, előttünk a Mt Meru. A Karanga-völgybe leereszkedve ismét dúsabb vegetáció fogad, majd egy kisebb kaptató után a Karanga-táborban (3940 m) segítőink már meleg ebéddel várnak. Innen ösvényünk újra a magashegységi sivatag kopár sziklavilágában vezet tovább, fejünk felett a Kibo gleccsernyelveivel. Végül még egy kemény kaptató következik túránk legmagasabban fekvő táborhelyére: egy hegygerincen, 4620 méteres magasságban felépített Barafu-táborba, ahonnan remek kilátást élvezhetünk a Mawenzi csipkézett sziklatömbjére. A holnapi csúcsmászás előtt ajánlatos időben hálózsákjainkba bújni, s szunnyadni néhány órát! Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, ebéd,  vacsora. (szint: 900 méter fel, 300 méter le, táv: kb.13 km, menetidő: 6-7 óra)
  • 6. nap Barafu-tábor (4620 m), Stella Point (5745 m), Uhuru-csúcs (5895 m), Barafu-tábor, Millenium-tábor (3950 m)

A csúcstámadás napja! Még éjfél előtt megkapjuk az erőt adó meleg teát, némi harapnivalót, összekészülődünk, termoszainkat is feltöltjük forró teával, aztán éjfélkor nekivágunk az éjszakának. A fejlámpáink fényében araszolunk a meredek omladéklejtőn a már megszokott, kimért tempóban. „Pole, pole!” Közel 1200 méteres szintkülönbséget kell leküzdenünk a kráter pereméig. A Stella Point 5745 méteres magasságában találkozik ösvényünk a Marangu útvonallal. Itt rövid pihenőt tartunk, s miközben erőt gyűjtünk, megcsodáljuk, ahogy a felkelő nap sugarai beragyogják a baloldalt húzódó Rebmann-gleccser jég alakzatait. Innen „már csak” 150 méternyi magasság és még egy óra lassú botorkálás választ el attól, hogy Afrika legmagasabb pontján, a Kilimandzsáró tetején álljunk! Uhuru, azaz Győzelem-csúcs: 5895 méter! Van okunk az ünneplésre nekünk is! A kötelező jellegű csúcsfotók elkészülte után aztán a már ismerős útvonalon indulunk lefele, hatalmas gleccserek mentén. A Stella Point-ot elérve az időközben felolvadt, lazává vált törmeléklejtőn már jóval gyorsabban le tudunk ereszkedni a Barafu-táborba, ahonnan pár óra pihenés és jó étvággyal elfogyasztott ebéd után még 2 órás ereszkedés vár ránk lefele a 3950 méteren fekvő Millenium táborhelyig. Táborhelyünkön vacsoránk elfogyasztása után kétségtelenül fáradtan, de jól eső érzéssel zuhanunk hálózsákjainkba e rendkívül hosszú, fárasztó, de örökre emlékezetes nap után. Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 1280 méter fel, 2050 méter le, táv: kb.6 km az Uhuru csúcsig, lefele kb.10 km a Millenium-táborig, menetidők: Stella Point: 5-6 óra, Uhuru-csúcs: 1 óra, Barafu-tábor: 3 óra, Millenium-tábor: 1,5 óra, összesen: 10-12 óra!)
  • 7. nap Millenium-tábor (3950 m), Mweka-kapu (1640 m), Moshi

Reggel jól eső érzéssel ébredünk, ahogy visszatekintünk a Kilimandzsáró gleccserek borította csúcsára. Kipihenten már tudunk igazán örülni is a csúcsmászásnak! :) Reggeli után kiosztjuk a teherhordók, helyi vezetők számára összegyűjtött borravalókat, megköszönjük a támogatást, éneklés és tánc következik, csoportképek, majd elindulunk utolsó túranapunkra. Útközben a kopár sziklasivatagot újra mind gazdagabb növényvilág váltja fel. A Mweka ösvényen haladva egy-hét óra alatt újra az esőerdő fenséges, mohákkal vastagon borított fái és égig érő páfrányok között találjuk magunkat. A magashegyi sivatag kopár tájai után most még inkább élvezzük a zöld, dús vegetációt, az ösvény mentén nyíló színes virágokat, s a fák ágai közt kis szerencsével a különösen látványos fekete-fehér szőrű colubus majmokat is megfigyelhetjük. Összesen mintegy 5-6 óra túrázás után érjük el a Mweka-kaput, ahol búcsút intünk kísérőinknek, átvesszük a csúcsmászást igazoló oklevelet, s némi alkudozás után kezünkben Kilimanjaro sörrel, felsőtestünkön pedig egy frissen vásárolt „just done it” feliratú Kilimandjaro pólóval baktathatunk vissza banánültetvények között a közelben várakozó buszunkhoz, ami alig egy óra alatt visszarepít minket Moshiba, kényelmes szállásunkra. Medence, lazulás, majd este gálavacsora és az oklevelek ünnepélyes kiosztása! Szállás: panzióban, elltás: reggeli. (szint: 2310 méter le, táv: kb.13,5 km, menetidő: 5-6 óra)
  • 8. nap Moshi

A mai napon elbúcsúzunk Afrikától, szervezett programunk már nincs. A repülőgép indulásának függvényében kimegyünk a reptérre és hazarepülünk.
    Ellátás: reggeli.

Aki a Tanzánia szafari (Ngorongoro-kráter), Zanzibár hosszabbítást is választotta, azokkal folytatódnak kalandjaink Afrikában.

Az oldalon látható fotókat Szabó Szilveszter készítette.

Képek a 2014. januári túráról az Eupolisz képtárban.
Képek a 2014. augusztusi túráról az Eupolisz képtárban.