Jordánia

Tenger, sivatag és ősi kultúrák találkozása

Ki ne akart volna átutazni évmilliókat a földtörténet kezdeteitől a mai napig? Ki ne akarna átutazni évezredeket az emberi történelem legizgalmasabb periódusain, nagy civilizációk nyomdokain? Ki ne akarna a világ legizgalmasabb kultúráinak találkozási pontján eltölteni pár napot? Utunk során pontosan ezt kínáljuk fel, hiszen fantasztikusan szép helyekre kalauzolunk el benneteket megújult Jordánia utunkon. A 3000 évvel ezelőtti Nabateus kultúra nyomain épült csodálatos, UNESCO világörökség részét képező Petra utunk egyik csúcspontja, ám ezen kívül is rengeteg látnivalót tartogat az ország. Itt vonultak keresztül a zsidók az Ígéret Földjére, itt keresztelték meg Jézust, s még számtalan bibliai táj és történet helyszínét érintjük. A római hódítás nyomai, a remek állapotban fennmaradt madabai mozaikok mind egy időutazás részét képezik. S a történelmi emlékek fényét csak kiemeli, hogy olyan csodálatos természeti tájakat érintünk, mint a Wadi Rum felejthetetlen vöröses homok- és sziklasivataga, a Dana természetvédelmi terület, szédületes szépségű kanyonok, az ezeket összefogó Holt-tenger, valamint a búvárok paradicsoma, a Vörös-tenger. Irány hát Jordánia!

Kiemelt látnivalók utunk során:
Nébó-hegy: ahonnan Mózes meglátta az Ígéret Földjét
- Holt-tenger: lebegés a világ legismertebb sós tavában, Földünk legmélyebb szárazföldi pontja
- Wadi Numeira: izgalmas kanyontúra színes sziklafalak között
- Dana Természetvédelmi Terület: vadregényes túra Jordánia legnagyobb természetvédelmi területén
Petra: a Nabateusok világhíres fővárosa (UNESCO Világörökség)
- Wadi Rum: kalandozások a Közel-Kelet egyik legszebb sivatagi ökoszisztémájában, alvás beduin sátrakban a csillagos ég alatt
- Aqabai-öböl: merülés korallok és színes halak között a Vörös-tengerben
Jerash: a római kor egyik legnagyob romvárosa (UNESCO listára jelölve)
Madaba: a Szentföld legszebb mozaiktérképe, Bizánc korabeli bazilikák és emlékek

A húsvéti ünnepnek köszönhetően márciusi végi 8 napos programunkhoz most mindössze 4 nap szabadságra van szükség! Kalandra fel!

• 2024. március 31
    → április 07.
  • 2024. május 26
    → június 02.
  • 1. nap Amman

Megérkezünk Ammanba, utunk a repülőtérről indul. Innen szállásunkra utazunk, ahol az első éjszakánkat töltjük. Szállás: szálloda.
  • 2. nap Amman, Nébó-hegy, Holt-tenger, Wadi Numeira, Kis-Petra

Reggel bepakolunk buszunkba és elindulunk hosszú utazásunkra Jordánia déli része felé. Első megállónk a Nébó-hegy lesz, ahonnan Mózes meglátta az ígéret földjét, Jerichót és Kánaánt. A bibliai helyszínről ma is remek kilátás nyílik Palesztina irányába. Már innen is jól látszik következő úti célunk a Holt-tenger. Természetesen nem állhatjuk meg, hogy ne mártózzunk meg ebben a különleges élményt nyújtó sós esszenciában. Kipróbáljuk saját magunk is, milyen a vízen lebegni itt, ahol a víz kristálytiszta, és a só kirakódások kápráztatják a szemünket. Bekenhetjük egész testünket a gyógyhatású iszappal, majd egy újabb fürdőt vehetünk a kellemes tengervízben. A természetjárást egy csodálatos kanyontúrával folytatjuk. A Wadi Numeira kevesek által ismert, különleges kanyon. Az évmilliók és az esős évszakban lezúduló víz simára mosta falait, a kőlerakódás különböző csíkos szintjei látszanak az oldalában. A pár órás szurdoktúra során hol szárazon, hol pedig vízben gázolva haladunk majd, többször is megállva kisebb vízeséseknél és különleges fotópontoknál. Túránk után továbbindulunk, és az esti órákban érkezünk meg a Kis-Petra melletti táborunkba, ahol egy éjszakát töltünk. Szállás: szálló, ellátás: reggeli, ebéd (opcionálisan), vacsora.
  • 3. nap Kis Petra (Siq al-Barid), Wadi Musa

Délelőtt Jordánia egyik gyönyörű, de sok turista számára kevésbé ismert részén vezet túránk. A Kis-Petra mögött elterülő táj különleges természeti látványosságait keressük fel. A sziklák csodálatos világában elveszünk, és egy több órás túra keretében fedezzük fel ezt a mesés tájat. Egy látványos kilátópontnál, mélybe szakadó sziklafalak között egy platón fogyasztjuk el csomagolt ebédünket, majd túrázunk tovább Kis Petra felé a különleges tájon át, vissza a civilizációba. Gyalogszerrel fordítva érkezünk meg a Petra „elővárosaként” ismert, nabateus karavánok pihenő helyéül szolgált Kis Petrába (Siq al-Barid) ezzel is hangolódva a következő napunk látnivalóira. A késő délutáni órákban érkezünk meg Wadi Musa településen lévő szállásunkra, ahol két éjszakát töltünk. Este egy fakultatív program keretében lehetőség lesz a mécsesekkel megvilágított siq-en át a kivilágított Kincstárhoz elzarándokolni, melyet úgy hívnak, hogy Petra by night. Aki inkább pihenne, az Petrában kiváló török fürdők közül válogathat. Túratáv: 12 km, szint: 300 m lefelé, 300 m felfelé, menetidő: 4-6 óra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli, ebédcsomag.
  • 4. nap Petra (UNESCO Világörökség)

Jordánia fő kulturális látványosságát fedezzük fel a mai napon, ahol már 9 ezer éve laktak Edomiták, s így a világ egyik legrégebbi letelepedett, növénytermeléssel foglalkozó közösségének adott otthont. A római kor előtt az arab eredetű, nomád Nabateusok fővárosa volt, akik a karavánutak adóiból gazdagodtak meg és  egy pezsgő, 20 ezer fős város emlékeit hagyták hátra a modern kori utazónak. Csodálatos sokszínű kőformációk köré, a Wadi Musa (Mózes-völgye) kanyon vonalán épült város még ma is elgondolkodtatja a látogatót, hogy milyen minőségű életet éltek elődeink pár ezer évvel ezelőtt. A 80-as évekig éltek itt beduinok, akik élvezhették a barlangok nyújtotta védelmet, hiszen ekkoriban még nem kapott világörökségi besorolást Petra, a későbbiekben azonban védettség alá helyezték. Petrai napunkon először a híres siq-en, a városba vezető kanyonon áthaladva csodáljuk meg a Kincstár sokat fényképezett homlokzatát, ahol egy remek kilátópontra is felkapaszkodhatunk, majd a színház, az oszlopokkal szegélyezett utcák és a királysírok mellett elhaladva egy hosszú kaptató végén a Kolostort keressük fel. Először egy hangulatos éttemben megpihenve élvezzük itt a kilátást, majd a környék további remek kilátópontjait is felfedezzük. A nap további része szabadprogram keretében zajlik, de akinek a túra nem volt elég, azokkal felkapaszkodunk az Áldozati helyre, az obeliszkekhez, s Petra e különleges szegletén várjuk be a napnyugta fényeit. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Wadi Musa, Wadi Rum homok- és kősivatag

Kora reggel leutazunk Wadi Rumba. Wadi Rum a Rif-völgy és a Negev-sivatag határán fekszik, ez kétségtelenül a legszebb sivatagi táj Jordániában. Izgalmas kőformációk, völgyek, hegyek teszik változatossá a homokos sivatagos tájat, és teszik népszerű desztinációvá kalandozó kedvű utazóknak, sziklamászóknak, túrázóknak, tevegelni vágyóknak és a romantikus pároknak, akik háborítatlan csendben, a természet ölén, csillagos égbolt alatt, egy beduin sátorban szeretnék tölteni az éjszakát. Arábiai Lawrence legendás felfedező mondta erről a helyről, hogy aki volt itt, annak életszemléletében változás lesz. Tényleg ritka adomány a világtól távoli, örök csendben tölteni az éjszakát. Egész napos túránk során részint jeepjeinkkel, részint gyalogosan derítjük fel a Wadi Rum kanyonjait, a vörös dűnéket, a híd kőformátumot és egyéb látványosságokat. A jeep túrák és kirándulások után a táborunkban várnak bennünket egy kései ebéddel, majd némi szieszta után napnyugtanézésre indulunk. Terepjárókkal közelítsük meg a kilátópontot, ahol a sziklalakzatokra felkapaszkodva várjuk be, ahogy a napkorong a horizont alá süllyed. A táborba visszatérve egy különleges helyi vacsora és hangulatos beduin est vár ránk, élményteli napunkat pedig tábortűzzel, csillaglessel és csillagfotózással zárhatjuk. Szállás: beduin sátor; ellátás: reggeli, ebéd, vacsora.
  • 6. nap Wadi Rum, Aqaba

Wadi Rum csodás tájaival nem lehet betelni. Így kora reggel egy látványos napkeltenézéssel indítjuk a napot, majd egy bőséges reggeli után összepakolunk, s csomagjainkat a terepjáróknak hátrahagyva gyalogosan túrázunk ki a sivatagból, még közelebb érezve magunkhoz így ezt a varázslatos tájat. Túra közben megnézzük a khazali kanyon sziklarajzait, majd egy vöröslő dűnére felkapaszkodva és körbetekintve elbúcsúzunk ettől a gyönyörű vidéktől. Aki szeretne, azokkal fakultatív program keretében tevehátra pattanva kitevegelünk a sivatagból, s így térünk vissza Rum faluba. Amint befejeztük sivatagi akciónkat, elindulunk közösen Aqaba felé, hogy a kora délutáni órákban megérkezzünk a Vörös-tenger Aqabai-öböl nyúlványához, mely csak egy lépésre van Szaúd-Arábiától és Izraeltől is. Aqabában elfoglaljuk szállásunkat, majd lehetőség lesz túravezetőnkkel egy sétát tenni Aqaba központjában, az erődöt, a mecsetet és egyéb nevezetességek felfedezve. Felderíthetjük a piacot és a bazársort is, s egy helyi étteremben költhetjük el közösen vacsoránkat. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. Túratáv: 8 km, szint: 50 m lefelé, 50 m felfelé, menetidő: 2-3 óra.
  • 7. nap Aqaba, Vörös-tenger, Amman

Mai napunk teljes egészében a pihenésé, amit nagyrészt a Vörös-tenger szépségeinek felderítésére használunk fel. Kényelmesen megreggelizünk, majd kicsekkolás után kimegyünk kedvenc privát tengerpartunkra. Lehet csak pihenni, élvezni a napsütést, fürdőzni a tengerben vagy a medencékben, de igény szerint lehetőség lesz elmenni egy izgalmas hajókirándulásra is: üvegfenekű hajóval figyeljük meg a tenger gazdag koralltelepeit, a színes élővilágot, az elsüllyedt és elsüllyeszett roncsokat a partvonal mentén, majd egy órás sznorkellezés következik a hajóról. Sznorkelezni persze a privát partunknál is lehet, ahol a partvonaltól alig 5-10 méterre már kezdődnek a korallzátonyok. Szerencsés esetben akár teknőssel, tűzhallal is találkozhatunk. A parton, a nyugágyakban heveredve várhatjuk be a napnyugta színes fényeit, s koktélokat szürcsölve. Napnyugta után aztán buszunkra szállunk, s visszautazunk a fővárosba, Ammanba. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Amman, Jerash, Madaba

Utolsó napunkon az ország északnyugati részére utazunk, ahol is Jordánia legfontosabb római kori romvárosába, Jerasba látogatunk. A fővárostól 35 km-re északra fekvő, UNESCO Világörökség javaslati listáján található komplexumban gyönyörű állapotban megmaradt templomok, diadalívek, színházak várnak ránk. Kedvünkre bóklászhatunk a 2000 éves romok között, hiszen a kötelező látnivalók mellett szabadprogram keretében is lesz időnk átélni Jerash egyedülálló hangulatát. Késői ebédünk után visszatérünk Madabába, ahol a város látnivalóival, elsősorban híres mozaikjaival ismerkedünk. Elsőként a Szent György bizánci korban épült ortodox templomhoz indulunk, ahol a Közel-Kelet térképét ábrázoló mozaikot nézhetünk meg. A város templomai és múzeumai további csodás mozaikokat rejtenek, amik közül a legjelentősebbeket közösen felkeressük. Várhatóan a kora esti órákban a repülőtér vele vesszük az irányt, ahonnan megkezdjük hazautazásunkat. Ellátás: reggeli.

Az oldalon látható képeket Pál Máté és Szabó Szilveszter készítette.