4985 m - Mt. Kenya (Point Lenana)

Gleccserek közt az Egyenlítőn - élménytrekking Afrika legimpozánsabb hegycsúcsa körül

Az Egyenlítő alatt, a Kilimandzsárótól 230 kilométerrel északra emelkedik Afrika 2. legmagasabb hegycsúcsa, a Mount Kenya, avagy a Kirinyaga, ahogy a helyi Kikuju törzsek hívják a „fényesség hegyét”. A pirkadat fényei által vörösre festett, csipkézett gerinceket déltájban gomolygó felhők ölelik körül, s a varázslatos völgyek fölött őrt álló sziklatornyok délutánra sejtelmes ködfátyolba burkolóznak. Mintha az „afrikai Dolomitokban” járnánk… A legmagasabb pont, a Batian (5199 m) és Nelion (5188 m) ikercsúcsa csak komoly technikai mászással, gyakorlott sziklamászók számára elérhető, a 4985 méteres Point Lenana csúcsára azonban minden jó kondícióval rendelkező túrázó felkapaszkodhat egy rendkívül látványos gyalogtúra keretében.

A Természet a Kirinyagán újra és újra elkápráztat Bennünket: öt napon keresztül szinte teljesen érintetlen tájakon haladunk, bambuszrengetegeken és köderdőkön át csodaszép tavak, mélykék vizű tengerszemek mentén kapaszkodunk egyre feljebb a különleges szeneciók és lobéliák sokaságával teletűzdelt, döbbenetes dimenziókat feltáró völgyekben. Itt néha valóban úgy érezzük, mintha elvesztünk volna az Időben, s a Jurassic Park díszletei közt járnánk. Elvarázsolt, felfedezésre váró vidék, turistatömegek nélkül.

• 2024. január 07 → 13.
Figyelem! Hosszabbítási lehetőség a Mount Kenya trekking előtt! Ha szeretnéd megismerni az afrikai szafarik világát is, becsatlakozhatsz a téli szünet ideje alatt induló Kenya szafari, Indiai-óceán utunkba! Az előhosszabbítás keretében először a Maasai Marában, Kenya leghíresebb és leglátogatottabb szafari parkjában indulhat az utazásod, ahol a nagyon gazdag állatvilággának köszönhetően jó eséllyel pályázunk arra, hogy a rengeteg patásállat mellett a Big Five (oroszlán, leopárd, elefánt, kafferbivaly, orrszarvú) számos példányával összefussunk. Egy igazi ínyenc program a szafarik kedvelőinek! Majd a szafari után igazi lazulás következik az Indiai-óceán mesés partvidékén, ahol gyönyörű korallzátonyok mentén búvárkodhatunk, ellátogathatunk Mombasa városába, avagy csak süttetjük a hasunkat az egyenlítői nap alatt. A kiegészítő programra itt tudsz jelentkezni: Kenya szafari, Indiai-óceán
  • 1. nap Nairobi

Megérkezünk Kenya fővárosába, Nairobiba, és becsekkolunk a szállodába, ahonnan utunk indul. Repülőjárat érkezésétől függően, amennyiben lesz rá idő, ismerkedés a környékkel, programmegbeszélés, ráhangolódás Afrikára. Szállás: szállodában.
  • 2. nap Nairobi, Chogoria, Bairunyi (2500 m), Chogoria kapu (2950 m)

Nairobiból kora reggel indulunk a Kirinyaga keleti lábainál fekvő Chogoria településre. Ide közel 3 órás utazás után érkezünk meg, ahol kisbuszainkról terepjárókra szállnunk át, hogy az esőerdő övezetén keresztülhaladó földúton a mintegy 22 kilométernyi távolságot lerövidítsük. A terepjáróban zötyködőve a 2500 méteren fekvő Bairunyi tisztásig utazunk, ahol elfogyasztjuk picknik ebédünket, majd kishátizsákjainkat felkapva innen már gyalogosan tesszük meg a hátralévő 7 kilométert. Fontos, hogy elkezdjük szoktatni szervezetünket a magassághoz. A földút igazán különleges tájon, előbb esőerdők között, majd kiterjedt bambuszerdők mentén vezet, ahova egy–egy fotó erejéig mi is bemerészkedünk. Mindenesetre megfontoltan kell mozognunk, ugyanis a sűrűből bármikor kitoppanhat az útra egy morcos kafferbivaly, vagy szabadon kószáló vadelefánt, a bambuszerdőben jó eséllyel láthatunk kíváncsi tekintetű majomcsapatokat. Ahogy aztán feljebb érünk, egyre több ligetes térséget láthatunk, a hatalmas fákról lelógó szürkés szakállzuzmóktól borítva. 2950 méteres magasságban érjük el a Mount Kenya Nemzeti Park hivatalos bejáratát, a Chogoria kaput. A regisztráció után közvetlenül a parkbejáratnál letáborozunk, ahonnan a Kirinyaga csúcsai még a messzi távolból incselkednek velünk. Szállás: sátorban, étkezés: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 450 méter fel, táv: 7 km, menetidő: 2-3 óra)
  • 3. nap Chogoria kapu (2950 m), Ellis-tó (3400 m)

Egy kiadós reggelit követően kényelmes tempóban indulunk következő táborhelyünk felé, amelyet a fő turistacsapástól távol, a 3400 méteren fekvő idilli Ellis-tó partján találunk. A tó közelében emelkedő Mugi Hill és a Giant’s Billiard Table (Óriások Billiárd Asztala) sziklatömbjei szolgáltatják a háttérképet a mai túrán. A ligetes térségeket magunk mögött hagyva előbb itt is földúton haladunk, majd egy kisebb kitérőt teszünk a közelben rejtve megbúvó Nithi vízesésekhez. A közel 30 méteres magasságból alázúduló vízfüggöny lábához egy kisebb, meredek ösvényen tudunk leereszkedni, a bátrabbak akár frissítő zuhanyt is vehetnek a vízpermet alá beállva. Picknik, lazulás paradicsomi kulisszák között...   Innen visszakapaszkodunk a földútra, majd egy, a bozótosban húzódó keskeny ösvényt követve további 2 óra alatt érünk fel az érintetlen környezetben megbúvó, mélykék színben játszó Ellis-tó partjára. Útközben rengeteg színes virágot fotózhatunk, a ligetekben őzekkel találkozhatunk, s errefele is láttunk már vad elefántot kószálni. Táborhelyünk közelében pedig a Kirinyaga különleges növényei, az óriás szeneciók és lobéliák első példányai is feltűnnek. A tópartra érve már állnak is sátraink, ahol meleg ebédünk elfogyasztása után még egy kisebb akklimatizációs túrát tehetünk a környéken. Szállás sátorban, étkezés: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 450 méter fel, táv: 8 kilométer, menetidő: 4-5 óra)
  • 4. nap Ellis-tó (3400 m), Minto tábor (4300 m)

Az Ellis-tó partjáról nézve már jól kivehetők a Kirinyaga csipkézett sziklaormai, s a Batian-Nelion kettős csúcsa előtt ott emelkedik trekking túránk célja, a 4985 méteres Point Lenana is. Reggel ismét kényelmesen megreggelizünk, aztán szedelődzködünk. Ismét a kitaposott ösvénytől távol kezdjük meg túránkat, s az Ellis-tavat megkerülve, majd egy kisebb patakon átkelve kaptatunk egyre feljebb a Gorge Valley (Nagy szurdokvölgy) keleti gerincén. Ahogy emelkedünk, egyre lenyűgözőbb a panoráma is. Hátunk mögött a távolban az Ellis-tó víztükre csillámlik, mögötte az Ithaguni (3894 m) és Rutundu (3311 m) csúcsai magasodnak, majd hirtelen feltárulnak előttünk a Gorges Valley döbbenetes dimenziói: több száz méteres függőleges sziklafalak, a völgy alján pedig a Michaelson-tó mélykék víztükre. A déltájban összeálló, gomolygó köd csak még sejtelmesebbé teszi az amúgy is egyedülálló látványt. Kora délután érkezünk a Minto-táborhelyre, amely kétségtelenül minden idevetődőt elvarázsol: a sziklaplatón szétszórt tengerszemek látványa, körös-körül a csipkézett sziklacsúcsokkal, a szeneció rengetegekkel és az embermagas lobéliák sokaságával - ez szavakkal leírhatatlan. Az is, amikor az ember kimerészkedik a nemes egyszerűséggel csak The Temple (Templom) névre keresztelt sziklaszirt szélére, s onnan tekint alá a lábai alatt húzódó 300 méteres mélységbe. A Hall Tarn (tengerszem) partján sátrazunk, 4300 méteres magasságban. Szállás sátorban, étkezés: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 900 méter fel, táv: 12 kilométer, menetidő: 4-5 óra)
  • 5. nap Minto tábor (4300 m), Point Lenana (4985 m), Mackinder tábor (4300 m)

Kora hajnalban, még napkelte előtt egy bögre teával vagy kávéval ébresztenek segítőink, hogy a sátraink előtt állva, avagy a Templom szakadékához kisétálva átélhessük, ahogy a felkelő nap vörösre színezi a Kirinyaga csúcsait. Egy gyors reggeli, aztán már úton is vagyunk, hogy még a felhők előtt felérjünk a Pont Lenana csúcsára. Kezdetben szeneció erdőségek között visz utunk, majd 4500 méter környékén elhagyjuk a vegetációs zónát, s kopár sziklarengetegben kaptatunk egyre feljebb, ahol igazi felüdülést jelentenek a tengerszemek zöldes, kékes színben játszó víztükrei. Először a Simba-nyeregbe kapaszkodunk fel (4600 m), megpihenünk, fotószünetet tartunk a Simba-tengerszem partján, majd nekirugaszkodunk az utolsó kaptatónak. Érintünk egy újabb tengerszemet (Harris Tarn), s vissza-visszatekintve fantasztikus panoráma tárul elénk a Gorge Valley irányába, a Templom meredek falával. Az utolsó pár száz méteren már egyre gyakrabban meg kell állnunk fújni egyet, érezzük az oxigénhiányt, de a látvány feledteti velünk a fáradtságot. Még egy kis erőfeszítés, kapaszkodás, s végre ott állhatunk 4985 méteren, a Point Lenana csúcsán! Gratulációk, csúcsfotók, s rácsodálkozás az alattunk húzódó gleccserekre, itt, alig 15-20 kilométerre az Egyenlítőtől délre. Visszafele a Mount Kenya délnyugati oldalán, a Lewis-gleccser mentén húzódó gerincen ereszkedünk le, az Osztrák kunyhót érintve. Innen egy meredek törmeléklejtőn átvágva további egy-másfél óra alatt érjük el a Teleki-völgyet, és a Batian – Nelion déli falai alatt, szintén döbbenetes kulisszák közepette található Mackinder táborhelyet. Jól megérdemelt pihenés következik, avagy opcionális bóklászás, fotózás a környéken, szeneciók és lobéliák között, szirti borzok után kutatva, melyek nagy számban lebzselnek a környéken. Szállás sátorban, étkezés: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 685 méter fel / le, táv: 8 kilométer, menetidő: 5-6 óra)

• 6. nap Mackinder tábor (4300 m), Narumoru kapu (2600 m), Nairobi

Utolsó napunkon még egy hosszabb, 22 kilométeres ereszkedés vár ránk a meteorológiai állomás érintésével a Narumoru kapuig. Kezdetben a Teleki-völgyben haladva a már megszokott töménytelen szeneció és lobélia között visz az ösvényünk, majd egy mocsaras, süppedős térség és egy meredek ereszkedés után sokat változik a táj, újra buja erdőben járunk. Egy utolsót hátratekintve nehéz szívvel búcsúzunk a Kirinyaga hóborította, csipkézett kettős csúcsától. Jó 2-3 órás ereszkedés után a meterológiai állomás melletti fűves térségnél megpihenünk, ahonnan erdei kocsiúton ereszkedünk tovább, újra hatalmas faóriások közt túrázva. A Narumoru kapunál elbúcsúzunk teherhordóinktól és a helyi vezetőktől, majd kisbuszba szállunk, s az Egyenlítőhöz utazunk. Itt elkészítjük a  kötelező jellegű fotókat az Egyenlítőt jelző táblánál, majd folytatjuk utunkat a már ismerős Nairobi melletti szállásunkra, ahol a túrázás napjai után ugyancsak jól fog esni egy forró zuhany, amit megfejelhetünk egy remek steak-kel, hozzá a Kirinyagát ábrázoló White Cap sörrel. Szállás: szállodában, étkezés: reggeli és ebéd. (szint: 1600 méter le, táv: 22 kilométer, menetidő: 6-7 óra)
  • 7. nap Nairobi

A mai napon elbúcsúzunk Afrikától, szervezett programunk már nincs. Repülőjárat indulásától függően megkezdjük hazautazásunkat.

Az oldalon látható fotókat Szabó Szilveszter készítette.