Azori-szigetek (Lisszabon, São Miguel)

Három földrész határán az Atlanti-óceán közepén

Régóta izgatja a fantáziádat az Azori-szigetek? Eltöltenél pár napot Lisszabonban is? Akkor ezt az utat pont Neked állítottuk össze! Mielőtt átutaznánk a messzi Ponta Delgada-ba, belevetjük magunkat a sokszínű portugál főváros forgatagába, hogy megismerkedjünk Európa legnyugatibb és egyik legeredetibb kultúrájával. A lisszaboni alapozás után átröppenünk a szigetek fővárosába, Ponta Delgadaba, ahol vár minket São Miguel szigete minden csodájával. Türkiz krátertavak, őserdei termálfürdők, panorámatúrák, csendes kis hegyi falvak, barátságos azoriak, jobbnál jobb borok, frissen fogott halételek, koloniális városkák. Mindezt akár fapados repjegyekkel, anélkül, hogy aggódnod kéne az átszállások miatt. Nyugisan, portugál módra. :)

Kiemelt látnivalók:
Jeromos-kolostor (Lisszabon)
- Bairro Alto-negyed (Lisszabon)
- Alfama (Lisszabon)
- Pico da Vara 1103 m-es csúcsa

• 2024. június 08 → 16.
  • 2024. július 06 → 14.
  • 2024. szeptember 13 → 21.
  • 1. nap Lisszabon

Érkezés Portugália lenyűgöző fővárosába, Lisszabonba, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan utunk indul. Repülőjárat érkezésétől függően, amennyiben jut rá időnk, már első nap belevetjük magunkat a város színes forgatagába. A Bairro Alto macskaköves utcáin, omladozó házak közt egymást érik a bárok, éttermek, fado-házak. Szállás: szálloda. Ezen a szállásunkon két éjszakát töltünk.
  • 2. nap Lisszabon

Ezt a napot a sokszínű portugál fővárosban töltjük. Rövid séta után vonattal utazunk a Belém-negyedbe, itt összpontosul a portugál nép történelmének minden büszkesége, itt találjuk Lisszabon szimbólumát, a Manuel-stílusban épített, zömök Belém-tornyot, vagy a portugál aranykornak emléket állító monumentális Felfedezések Emlékművét. Az állandó szélben meghajló pálmafák között átsétálunk a Jeromos-kolostorba, ahol a díszítésekben dúskáló fantasztikus templombelső, Vasco da Gama sírja, vagy a míves kerengő mind az egykori portugál gazdagságot és hatalmat hirdeti. Ebből a városrészből származik Lisszabon leghíresebb süteménye, az élénksárga tojáskrémmel töltött Pastéis de Belém. Miután visszavonatoztunk a belvárosba, csatangolni indulunk a Baixa és Avenida városrészben, a geometrikus alapossággal megtervezett utcarendszerekben bankok, hivatalok, üzletek sorakoznak, harmonikát nyekergető koldusok, egy árus gesztenyét süt. A Rossion azért fellazul a rendezett városkép, a forgalmas találkozóhely északi sarkán kis csoportokban helyiek beszélgetnek, kezükben apró műanyag poharak, érdemes nekünk is megkóstolnunk az édes-keserű ginginha likőrt. Pár lépés után már Alfama patinás negyedében találjuk magunkat, az 1755-ös lisszaboni földrengés után ez a negyed őrizte meg leginkább eredeti, középkori állapotát. Apró lépcsők, szűk utcák, hirtelen szintkülönbségek, árnyas teraszok, ahonnan rálátni a városra, a Tejo tóvá duzzadt torkolatára: a lisszaboni városnézés felér egy kisebb gyalogtúrával. Utunkat érdemes úgy időzíteni, hogy a bámulatos naplementét már a Castelo de São Jorge várfalairól nézhessük. Szállás: szálloda.
  • 3. nap Lisszabon, Ponta Delgada, Lagoa de Fogo, Caldeira Velha, Gruta do Carvão

Portugália és New York között, nagyjából félúton az Atlanti-óceán kellős közepén helyezkedik el a kilenc vulkanikus szigetből álló Azori-szigetek. Miután repülőnkkel landolunk São Miguelen, Ponta Delgada repterén, pár perc buszozással meg is érkezünk szállásunkra, ahol hat éjszakát fogunk eltölteni. Ponta Delgadaból csillagtúrákkal fogjuk bejárni ezt a csodálatos szigetet. Miután elfoglaltuk a szállást, buszra szállunk és a sziget közepe felé indulunk, hamarosan szerpentineken kanyargunk egyre feljebb. Kábé hétszáz méter magasságban járunk, de a táj arculata ennél jelentősebb magasságot sugall: zordságukban is szép hegyvonulatok között folyamatosan vonulnak a szürkés felhők, köztük meg-megcsillan az Água de Pau Massif vulkán krátertava, a Lagoa de Fogo, és amikor a felhők szétfoszlanak, teljes pompájában mutatkozik meg a zöldes-szürkés tó felszíne. Többször, több helyen megállunk fotószünetre, nehéz betelni ezzel a látvánnyal. Ezután a sziget egyik legszebb meleg vizű fürdőjéhez buszozunk, a Caldeira Velha-ba. A vulkanikus hő hatására forró, bugyogó vizet természetes hűtőrendszeren keresztül vezetik a medencékbe, körülöttünk a dús lombú fák ágai között madarak röpködnek, mi pedig lazulunk a termálvízben.  Miután visszaérünk Ponta Delgadaba, az elhivatott érdeklődőkkel megnézzük a Gruta do Carvão vulkanikus kéregbarlangot, amely a város alatt húzódik. Este aztán besétálunk az apró kövekből kirakott, hangulatos utcácskákon, manuelista templomok mellett haladunk el, a kikötőben csónakok, jachtok, hadihajók és vitorlások ringatóznak az esti fényekben. Az óceán sós, hűs levegője lengi be a koloniális városkát, betérhetünk egy helyi étterembe, ahol választhatunk a tenger gyümölcseinek sokszínű kínálatából, megkóstolhatjuk a cápasteaket, kisebb-nagyobb ragadozó halakat és természetesen a finomabbnál finomabb azori-szigeteki, madeirai, portugál borokat. Szállás: apartman.
  • 4. nap Villa Franca, Lagoa das Furnas, Pico do Ferro, Poça de Dona Beija

Reggeli után a sziget egyik legszebb fekvésű városkájába, Furnasba utazunk. Menet közben megállunk Villa Franca városkájában, belekóstolhatunk az egyik legfinomabb helyi sütibe, a queijoada-ba, sétálunk a régi kikötőben, megállunk egy fotószünetre egy szép, apró vulkanikus szigetnél, majd folytatjuk utunkat Furnas felé. Az első nap megismert, felszínre is kiható vulkanikus jelenségek itt még erőteljesebben mutatkoznak meg. Furnas tavának közelében átsétálunk a fortyogó termálforrások között, feltúrázunk a város fölé emelkedő hegyre, tágas mezőkön a szigetek első betelepülői, a portugál hajósokkal érkező fekete-fehér azori tehenek leszármazottai legelésznek békésen. Óriási páfránylevelek, bambuszok között túrázunk egyre feljebb, elérjük csúcsunkat, a Pico do Ferro-t, ahonnan rálátni az elképesztő Furnas-völgyvidékre. A csúcsról egy másik úton ereszkedünk vissza a tóhoz, iszapvulkánok, mofetták, felszíni termálforrások között. Itt egy speciális módon elkészített azori ételkülönlegesség elkészítési folyamatát nézhetjük meg: a cozido lényege, hogy a finomságokkal teli hatalmas edényeket a földbe ássák, és a vulkanikus eredetű hő segítségével, természetes tűzhelyen érnek össze az ízek és készül el az ebéd. Innen Furnas városába indulunk, ahol a Terra Nostra botanikus kert különleges növénygyűjteményét csodálhatjuk meg, belekóstolhatunk a cozidoba, és megmártózhatunk a sziget egyik leghíresebb, természetes termálfürdőjében, a Poça de Dona Beija-ba. (Túratáv: 9,8 km, szint: 180 m fel, 180 m le)
  • 5. nap Faial de Terra szurdokvölgy, Nordeste

A mai napon egy turisták által kevésbé ismert, vadregényes túrára indulunk, a sziget keleti, dél-keleti oldalára. Az aszfaltozott útról letérve kezdjük meg ereszkedésünket, szűk szurdokvölgyben sétálunk, csörgedező patakokon kelünk át, a dús, őserdei növényzet mentén haladva kis szerencsével megpillanthatunk egy-két endemikus azori-szigeteki madarat. Utunk során megmártózhatunk a patakban, beúszhatunk a vízesés alá. A völgy lejjebb kanyonná mélyül, a csörgedező patak vize megduzzad, mire leérkezünk Faial de Terra csöndes kis halászfalvába, már folyójelleget ölt. Délután buszunkkal a sziget legkeletibb pontját célozzuk meg, az Arnel-fokot, útközben gyönyörű, drámai tájon kanyargunk végig, többször megállunk fotózni a kilátópontoknál. Ezután érkezünk Nordeste halászvárosába, amely a szigeten belül is egy külön kis világot jelent, gyönyörű templomaival, meredek utcácskáival, barátságos lakóival. A nordestei séta után hazaindulunk Ponta Delgada-ba. (Túra táv: 8 km, szintemelkedés: 380 m le, 80 fel)
  • 6. nap Sete Cidades, Lagoa Azul, Lagoa Verde, Mosteiros

A mai napon a sziget jelképeként is számon tartott Sete Cidades – Lagoa Azul, Lagoa Verde felé vesszük az irányt, São Miguel nyugati oldalára buszozunk. Hortenziabokrok, fenyvesek, kalderatavak szegélyezik utunkat, míg el nem érjük a Lagoa do Canario tavat, ahonnan gyalog folytatjuk utunkat. Tiszta időben ez a túra az egyik csúcspontja azori napjainknak, menet közben feltűnik a kráter mélyén a Lagoa Azul és a Lagoa Verde. Ahogy a kráter peremén túrázunk, számtalan pozícióból fotózhatjuk ezt a kettős természeti csodát. A sziget egyik legszebb fekvésű városába, Sete Cidadesbe a délutáni órákban érkezünk meg, miután egy meredek lejtőn leereszkedünk a kráter pereméről. Üldögélünk a tó partján, megcsodáljuk a fölénk magasodó kráterfalakat, majd buszunkra szállva Mosteiros falujába utazunk, ahol a fekete, vulkanikus homokos parton besétálhatunk az óceánba, fotózhatjuk a hullámok ostromolta sziklafokokat. Ezután néhány üveg azori bor társaságában egy kilátóponthoz kanyargunk, ahonnan végignézhetjük, amint a Nap alábukik a végtelennek tűnő óceán habjai közé. (Táv: 11 km szintemelkedés: 120 m föl, 480 m le menetidő: 3-4 óra)
  • 7. nap Pico de Vara (1106 m), Chá Gorreana, Caldeiras, Salto do Cabrito

Ma a sziget legmagasabb pontját, a Pico de Vara csúcsot hódítjuk meg. Buszunkkal az északi oldalra utazunk, majd a főútról letérve, Algarviánál kanyargunk egyre feljebb a hegyvidéki területre, mészégetők, fakitermelők között jutunk a kezdőponthoz, ahonnan gyalogosan folytatjuk a túrát. A táv és a szint nem tűnik soknak, de a talaj a bőséges esőzések miatt nehezen járható. Ám minden fáradtságot megér az a látvány, ami elénk tárul, ahogy felérünk a gerincre, tiszta időben a sziget keleti erdőségeire látunk, a csúcsról pedig két oldalt az óceánt is megláthatjuk. A csúcson általában erős a szél, de azért néhány fotót készítünk, és a csúcscsokik sem maradhatnak el. Ezután visszaereszkedünk a buszhoz, és megállunk egy elragadó parknál, a Ribeira Dos Caldeirões-nál, ahol vízesések zubognak, 17. századi malmok közt sétálhatunk a burjánzó virágok között. Ezután a Chá Gorreanára, Európa egyetlen teaföldjére utazunk. Itt nemcsak a harmonikus, teraszos termőterületet nézhetjük meg, hanem betekinthetünk a teafeldolgozás műveletébe is, sőt, még a jellegzetes azori teába is belekóstolhatunk. Miután kellemesen megteáztunk, elbuszozunk Caldeiras-ba, egy alig néhány házikóból álló kis hegyi faluba. Itt is ehetünk cozido-t, majd ebéd után egy levezető túrára indulunk. Egyszerre forró lesz lábunk alatt a talaj, a föld mélyén zajló vulkanikus események révén dús, gőzölgő levegő tör a felszínre. Túránk során egy zsiliphez érkezünk, mintha egy miniatűr maja város bújna meg a lombok között, liliomok, aloék hajladoznak az út felé. Tovább folytatjuk túránkat a vízvezetékrendszer mentén, míg el nem jutunk egy vízeséshez, a Salto de Cabrito-hoz. Innen felkapaszkodunk a buszunkhoz, majd visszatérünk Ponta Delgadaba. (csúcstúra: 7 km, szint: 250 m fel, 250 m le, Salto do Cabrito-túra: 5,5 km szintkülönbség: 200 m le, 100 m fel)
  • 8. nap Ponta Delgada / fakultatív bálnales

Ma pihenőnapot tartunk. Sétálhatunk Ponta Delgada ódon utcácskáin, a város botanikus kertjeiben, csobbanhatunk egyet az óceánban vagy kihajózhatunk a nyílt vízre egy izgalmas, fakultatív bálnalesre! A hatalmas testű bálnák, cetek mellett belepillanthatunk a játékos delfinek mindennapjaiba, megcsodálhatjuk az óceán teknőseit, kisebb termetű halakat, tengeri madarakat. A fakultatív hajókirándulás után visszatérünk Ponta Delgadaba, ahol egyik kedvenc éttermünkben megtartjuk azori búcsúestünket, s a csillagokkal kirakott égbolt alatt elégedetten sétálunk szállásunkra.
  • 9. nap Ponta Delgada, Budapest

A mai napon elbúcsúzunk Ponta Delgadától, szervezett programunk már nincs. A repülőjárat indulásától függően megkezdjük hazautazásunkat.
Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.