Azori-szigetek (Flores, Corvo, Faial, Pico)

Kalandos, aktív túrázás az Azori-szigetek nyugati és középső szigetcsoportján

Az Azori-szigetek annyi csodát rejt, hogy a szépséges São Miguel (Lisszabon) túránk után most egy sokkal aktívabb, túrázósabb programot állítottunk össze nektek vadregényes, elképesztő helyszínekkel!

Négy szigetet látogatunk meg a 11 nap alatt: Floresen, az érintetlen természet, buja őserdők, hortenzia-sövények, drámai sziklafalak, vad partszakaszok, vízesések és felejthetetlen naplementék várnak ránk Európa legnyugatibb pontján. Első szigetünk felfedezése után motorcsónakkal hasítunk a szomszédos apró Corvo-ra, ahol leereszkedhetünk egy mesebeli kráter mélyére. Kalandjainkat ezután Pico szigetén folytatjuk, ahol megmásszuk Portugália legmagasabb csúcsát, a 2351 m magas Pico-vulkánt, az óceánparton pedig kristálytiszta, természetes medencékbe csobbanunk. Pihenésképpen végül átruccanunk Faialra, ahol egy levezető, könnyed kaldera túra következik, de ha már itt járunk, nem hagyjuk ki az alig hatvan éve kitört Capelinhos vulkánt sem, sőt strandolunk is egy jót a hortai öbölben. Mindez megfűszerezve az azori gasztronómia legjavával: friss halételek, gyöngyöző borok, omlós marhaszték. Ha szereted a kihívásokat és az érintetlen természetet, akkor ne habozz, jelentkezz! Nagyszerű élmények, kalandok, túrák minden mennyiségben! :)

• 2024. május 31
    → június 10.
  • 1. nap Lisszabon

Érkezés Portugália lenyűgöző fővárosába, Lisszabonba, ahol elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan utunk indul. Szállás: szálloda. Ezen a szállásunkon egy éjszakát töltünk.
  • 2. nap Lisszabon, Flores-sziget

Ma reggel átrepülünk Santa Cruz-ba, Flores szigetének fővárosába. Elfoglaljuk szállásunkat, s amennyiben időnk megengedi, egy rövid, ám annál lenyűgözőbb bemelegítő túrára indulunk. A kövekből kirakott ösvényen égbenyúló cédrusok között haladunk fölfelé, a fák közt megpillantjuk az első vízeséseket, amint a több száz méter magas, zöldellő félköríves sziklafalakból előtörnek. Elnémulsz, ahogy megállsz végül, csapadékmennyiségtől függően 13-15 vízesés zubog alá a magasból, a vízgyűjtő tóban tükröződnek a sárga vadgyömbérek, kéklő-rózsaszín hortenziák. Páradús levegő, virágillat és a zöld számtalan árnyalata. A túra után visszatérünk közeli szállásunkra. Vannak szállások, amelyek autentikusnak nevezik magukat, és hát van ez a 16. századi kis falu kőből rakott szépen felújított házikókkal, ahol mi fogunk lakni. Lesz rá négy éjszakánk, hogy megszokjuk ezt a hihetetlenül szép helyet! Ezen a szállásunkon négy éjszakát töltünk. Szállás: apartmanban.  (túratáv: 3,5 km, szint: 90 m fel, 90 m le, menetidő: 1 óra)
  • 3. nap Fajã Grande, Lagoa Negra, Lagoa Comprida, Lagoa Branca

Alaposan bereggelizünk, nézzük a lenyűgöző partszakaszt, a táj mesebeli, itt vagyunk Európa legnyugatibb pontján, a sziget már az amerikai kőzetlemezen helyezkedik el. Kristálytiszta levegő, 3500 lakos és 7000 tehén él ezen a csodaszigeten. Busszal megyünk a mai túránk kiindulóponjához, ahol két krátertóra láthatunk rá, a Lagoa Negrara és a Lagoa Compridara. Flores nem aprózza el, ha krátertóról van szó, ahogy átsétálunk a zöldellő ösvényeken, a Lagoa Seca és a Lagoa Branca tavakat is megpillantjuk. Eddig javarészt szintben mentünk, innen indul egy kicsit meredekebb szakasz fölfelé, kéklő hortenziamezők és melankolikusan nézelődő tehenek közt visz tovább utunk. Jó idő esetén az elképesztő kilátás és a mesebeli táj ragad magával. De Floresnek még a köd és a szitáló eső is jól áll! A majd 500 éves, kövekkel kirakott kereskedelmi út meredeken indul lefelé, a valószínűtlenül kék hortenziák és méregzöld fák, mohos falak között itt-ott felcsendül a pintyek éneke, túrabotunkra támaszkodva ereszkedünk tovább és csodáljuk a tájat. A termőföldek és a legelők négyszögei zöldellő takaróként terülnek el alattunk, Fajã Grande közelében járunk, már látszik a végtelen óceán, már halljuk a vízesések moraját, lassan túránk végére érünk. Ahogy leérkezünk, megcsobbanhatunk a lávamező és az óceán találkozási pontjánál kialakított fürdőmedencékben, vagy beülhetünk egy helyi étterembe, ahol tőkehalat, a portugálok legnevezetesebb halételét kóstolhatjuk meg, mellé vinho verde-t kortyolva (behűtött újbor, gyöngébb alkoholtartalom, maximálisan jó a halételekhez!), és nézzük ezt a feledhetetlen tájat Európa legnyugatibb pontján. Szállás: apartmanban, ellátás: reggeli. (túratáv: 7 km, szint: 150 m fölfelé, 700 lefelé, menetidő: 3-4 óra).
  • 4. nap Ponta Delgada, Ponta do Albarnaz tengerparti túra

Ma egy újabb látványos túra vár ránk! Buszunkkal egy apró halászfalun, Ponta Delgadán keresztül érkezünk a Ponta do Albarnaz világítótoronyhoz. Ez már tényleg a világ vége, az óceán öleli és pusztítja Flores nyugati sziklavilágát, az apró Maria Vaz szigetet, ha még távolabbra nézel, Corvo magányos szigetét pillanthatod meg. Kőkerítéssel körbevett legelőkön indulunk, lassan emelkedik az út, nyugis tehenek, ficánkoló borjak, meglett bikák közt túrázunk egyre följebb, harsányan zöld a táj, ázott a talaj, itt mindennap eshet, reggeltől estig megmutathatja magát mind a négy évszak, mondják a helyiek. A masszív esőzések és az erózió felel a sziget bámulatos formavilágáért, többször meg kell állni, hogy a párás levegőben kicsit megpihenjünk és újra rácsodálkozzunk a látványra. Miután elérjük a hágót, meredeken vezet lefelé az út, kitett szakaszokat érintünk, korlát nincs, a túrán épp ezért fontos a szédülésmentesség és a biztos mozgáskoordináció. Alattunk morajlik az óceán, több száz méter magasságból is élesen látszanak a sziklák a kristálytiszta víz mélyén. A távolban fekete mancsként nyúlik a dermedt fekete láva a fehér habok közé, az már Fajã Grande, a sziget nyugati oldalának legfontosabb települése alig pár száz lakossal. Miután legyűrtük a kifejezetten nehéz, csúszós ereszkedést, könnyebb lejtésű szakasz következik, az út bevezet minket a faluba, de előbb még egy döbbenetes vízesést lesünk meg alulról. Ahogy közelítünk, kellemes vízpermet éri arcunkat, gyorsan fürdőruhába öltözünk és a hűs medencében frissülhetünk a túra után. Szállás: apartmanban, ellátás: reggeli. (túratáv: 7,4 km, szint: 390 m felfelé, 480 m lefelé, menetidő: 3-4 óra.)
  • 5. nap Fajã Grande, Santa Cruz / Corvo-sziget csónak- és krátertúra

Az előző napok túrái után ma szabadprogram következik, lazulhatunk mesés szállásunkon, lesétálhatunk Faja Grande tengerpartjára, vagy átbuszozhatunk Santa Cruzba. Amennyiben az időjárási viszonyok lehetővé teszik, a még több aktivitásra vágyókkal egy fakultatív csónaktúrára indulhatunk az Azori-szigetek legkisebb és legtitokzatosabb szigetére, Corvora. Egy óra csónakázás az óceán masszív hullámain felér egy vidámparki élménnyel, még szolidabb hullámzás esetén is. Corvo szigetén alig 460 ember él, egyetlen városkában összpontosul minden, az iskola, a fogorvos, az egyetlen étterem. Partraszállás után kisbusszal kanyargunk a sziget egyetlen autózásra alkalmas útján a kráter pereméig. A kráterbe nézve új dimenziók nyílnak: a meredek falakból mintha csak úgy ömlene a mélybe a hortenzia, a krátertavak közepén kis szigetek, apró zöld dombok púposodnak, tetejükön tehenek legelésznek. Totális csönd van, sirályok röpködnek a krátertó felett, néha elbőgi magát egy tehén... Corvo szigetén új értelmet nyer az a szó, hogy nyugalom. A zsombékos talajon körtúrát teszünk a kráter alján, majd felkapaszkodunk egy kilátóponthoz, ahonnan újra rápillanthatunk a kráter mikrovilágára és az óceán távolba feszülő kékségére. Transzferünkkel visszatérünk Vila de Corvoba, és csónakunkkal célba vesszük Flores-t. De ha azt hinnénk, hogy ezzel vége a mai napra kiosztott csodadózisnak, nagyot tévedünk! A csónak átszáguld az óceánon, hogy a flores-i kikötő helyett a sziget északi oldalának lenyűgöző barlangjai felé forduljon, katedrális méretű belső terek, vulkanikus kürtők, sziklafokok, kisebb-nagyobb barlangok között cikázunk, aztán tényleg visszatérünk Santa Cruzba. De még nem megyünk haza! A vulkanikus kövek természetes sziklamedencét képeznek, az óceán vize itt egészen felmelegszik, színes halak közt úszkálhatunk, rákok császkálnak a sziklán körülöttünk. A fürdés után felfrissülve térünk vissza szállásunkra, hogy elköltsük flores-i búcsúvacsoránkat. Szállás: apartmanban, ellátás: reggeli. Túratáv: 5 km, szint: 160 le, 160 szint fel.
  • 6. nap Flores, Faial, Pico-sziget: Madalena

Nehéz szívvel hagyjuk el szállásunkat. Átbuszozunk Santa Cruz vidékies repterére, és búcsút intünk a csodás nyugati szigetcsoportnak. Felszállás közben még elcsíphetünk egy-egy ismerős krátertavat, partszakaszt, majd egy rövid repülés után már meg is kezdjük ereszkedésünket a középső szigetcsoport központi tagjára, Faialra. Horta 7000 fős kikötővárosa valóságos metropolisz Flores-hez képest. Az öblök mentén sétálva hangulatos éttermeket, fekete homokos strandokat, fehérlő templomokat találunk, a túlparton pedig, pár kilométer távolságban megpillanthatjuk a felhők közt bújkáló Pico-t. Most még nem sok időt töltünk Faial-szigetén, a reptéri transzfert követően gyorsan át is kompozunk Pico szigetre, Madalena városába, ahol elfoglaljuk apartmanszállásunkat. Délután megcsobbanhatunk az óceánban, vacsorázhatunk a város egyik hangulatos éttermében. Szállás: apartmanban, ellátás: reggeli.
  • 7. nap Montanha do Pico (2351 m)

Korán kelünk, ma az Azori-szigetek, sőt egész Portugália legmagasabb csúcsa vár ránk, a 2351 m magas Montanha do Pico! Madalenából transzfer visz minket az 1200 méteren található Casa da Montanha menedékházba. Itt leszurkoljuk az engedély díját, átvesszük a GPS-szel felszerelt adóvevőt, majd nekivágunk a csúcsnak. A terep igen nehéz, kiszámíthatatlan lépésekre, komoly szintkülönbségre kell számítanunk, ezért elengedhetetlen a jól bejáratott, vízálló túrabakancs és erősen javasolt a túrabot használata is! Éles kövek, megrepedt lávakérgek, kötélszerűen megdermedt lávakifolyások közt túrázunk egyre feljebb. Az időjárás változékony, fátyolfelhőkön kelünk át, éles fény vetül ránk, amikor kitisztul az ég, rálátni Horta gyönyörű öbleire, távolabb São Jorge szigetére. A bemelegítő kilométer után elérkezünk a túra egyik legnehezebb szakaszához, kb. ötszáz méter szintet megyünk alig egy kilométer alatt, a sötétbarna-fekete vulkanikus köveken mászunk, pihenésképpen néha megállunk gyönyörködni a sziklák közt kapaszkodó apró virágokban. Végre nyugisabb emelkedés következik, a főkrátert délkeletről kerüljük meg, majd néhány méter ereszkedés a kráterbe, ahonnan már látszik a célunk: egy 70 méter magas, meredek minivulkán (Piquinho) a 2280 méteres hegy tetején. A mászáshoz a kezünket is igénybe kell venni, itt-ott kénes illat, párafátyol, meleg levegő csapja meg orrunkat: az évezredek óta alvó vulkán szuszogása. Végre fent vagyunk a csúcson, 360 fokos panoráma, jó idő esetén ötöt is láthatunk a kilenc Azori-szigetből! Miután elfogyasztottuk a csúcscsokikat, visszaereszkedünk a menedékházhoz a már megismert útvonalon. Délután egy jól megérdemelt csobbanás vár ránk az óceán habjai között, majd vacsorára, erőgyűjtésként megkóstolhatunk egy finom azori különlegességet, például a masszív, pörkölthöz hasonló alcatra-t. Szállás: apartmanban. (túratáv: 7 km, szint 1100 m föl, 1100 m le, menetidő: 5-6 óra).
  • 8. nap Capitão-tó, Madalena

Reggel buszra szállunk és a sziget belsejében, a magasföldön található Capitão-tóhoz utazunk, jó idő esetén fantasztikus képeket lőhetünk a tóban tükröződő Pico vulkánról. Innen indul mai napi túránk, bő 10 kilométer alatt 700 métert ereszkedünk a sziget északi oldalán található sziklamedencékhez Santo Antonióba. Túra közben feltűnik a São Jorge-sziget déli partvidéke. Csobbanás után visszabuszozunk Madalenába, és megkóstolunk néhány tételt a finom, pico-i borokból. Az ásványokban gazdag vulkanikus talaj és a kiszámítható, majdnem állandó klíma kedvez a helyi boroknak. A naplementében emelkedett hangulatban térünk vissza szállásunkra. Szállás: apartmanban. Túratáv: 10 km, szint: 700 méter le és fel.
  • 9. nap Faial-sziget: Caldeira de Faial, Capelinhos, Madalena

Ma reggel elhagyjuk pico-i szállásunkat és egy komppal áthajózunk Faial szigetére. A félórás hajózás után félórás buszozás vár ránk, elhagyjuk Hortát, a középső szigetek fővárosát és kanyarogni kezdünk egyre feljebb, hogy elérjük az Azori-szigetek legfiatalabb kalderáját, a Caldeira de Faialt. 800 méter magasan vagyunk, jó idő esetén látszik a Pico-vulkán jellegzetes kontúrja és a Sao Jorge ködbe burkolózó alakja. Túránk során a kráter peremén sétálva kerüljük meg a kalderát, kettős panorámában gyönyörködhetünk: egyik oldalról Faial szigetének zöldellő legelőit, a friss levegőn falatozó marhákat látjuk, kicsit távolabb a szomszédos szigeteket, a másik oldalra tekintve pedig a kaldera mélyén gomolygó felhőt és a meg-megcsillanó kis tavakat, apró szigeteket. Körtúránk végén beszállunk a buszba és folytatjuk utunkat a Faial nyugati végébe, a Capelinhos vulkáncentrumba. 1958-ban majdnem egy éven keresztül tartott az itt található vulkán kitöréssorozata, a vulkáni por belepte Faialt és Pico nyugati oldalát, a megdermedő láva nyomán pedig kialakult egy új félsziget. Alig hatvan év telt el a kitörés óta, sivár tájon járunk, a fekete, a barna és a vörös szín dominál, itt-ott sirályok fészkelnek, szívósabb növények kapaszkodnak a fiatal földdarabba. A vulkáncentrumban alaposabban is megismerhetjük a Capelinhos kialakulásának történetét, majd felmászhatunk egy világítótorony tetejére, ahonnan új perspektívából pillanthatunk rá a félszigetre. Kora este érünk vissza Hortába, elfoglaljuk szállásunkat, végezetül fürödhetünk egyet a védett öbölben vagy kiülhetünk valamelyik étterem teraszára vacsorázni. Szállás: apartmanban. Túratáv: 8 km, szint: 300 m fel, 300 m le, Capelinhos túra: 1,5 km, 100 m fel, 100 m le.
  • 10. nap Faial, Lisszabon

A mai napon elbúcsúzunk az Azori-szigetektől, a repülőgép indulásának függvényében kimegyünk a repülőtérre, és Lisszabonba repülünk. Repülőjárat érkezésétől függően, amennyiben jut rá időnk, belevetjük magunkat a város színes forgatagába. A Bairro Alto macskaköves utcáin, omladozó házak közt egymást érik a bárok, éttermek, fado-házak. Egy hangulatos étteremben elkölthetjük búcsúvacsoránkat és átbeszélhetjük utazásunk meghatározó élményeit. Szállás: szálloda.
  • 11. nap Lisszabon

A mai napon már nincs kötött programunk, a repülőjáratok függvényében hazautazunk.
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.