Izland quartesszenciája

Tundraterepjáró busszal a sarkvidéki nyárban tűz és jég között.

Izland kvintesszenciája utunkat végre összkerékhajtásra váltottuk, így lett quartesszencia :) Megújult programunk hemzseg a látványosságoktól, amiket kizárólag terepjárókkal, esetünkben egy Mercedes terepjáró busszal lehetséges elérni. Izland eleve kihagyhatatlan, ismert látványosságai mellett egy egész napot szánunk az Askja lélegzetelállító vulkánjára. Ide azon kevesek közül is alig néhányan jutnak el, akik veszik a fáradságot és elutaznak Északra. A folyóátkelések miatt még a terepjárók közül is csak a nagyobb járművek képesek célba érni. Emellett több olyan helyszínt is felkeresünk, amelyek önmagukban megérnék, hogy Izlandon nyaraljunk. Þakgil-ban megnézzük egy gleccser születését egy jégsapka szélén, a Felföldön kirándulunk Kerlingarfjöll színes hegyei között, hajókáuznk Jökulsárlón jéghegyei között, sétálunk lávamezőn, annyi vízesést látunk, mint sirályt, végigcsodáljuk a tűz és a víz országát.

Szállásaink színvonala és kényelmi faktora is emelkedett, valamint mindenhol, ahol erre a lehetőség adott (tehát 80%-ban), kétágyas szobákban alszunk, reggelivel (fele-fele részben vendégház illetve hotel).

Kiemelt látnivalók utazásunk során:
- Askja vulkán,
- jégsapkák,
- gleccserek és gleccsernyelvek,

- sokszínben pompázó hegyvonulatok,
- biztonságos hajózás jéghegyek között,
- csodálatos vízesések,
- csillogó fekete tengerpart,
- gőzölgő termálfürdők,
- bálnák és lundák a saját életterükben,
 hatalmas lávamezők
- iszapfortyogók, vulkáni kigőzőlgések

- és természetesen: gejzírek.

• 2024. augusztus 16 → 26.
  • 1. nap Reykjavík

Megérkezünk Reykjavíkba, és elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan programunk indul. A repülőjárat (melyhez az utat igazítottuk) menetrendje alapján nem ezen, hanem az utolsó napon lesz lehetőségünk Reykjavík felfedezésére, de mivel a szállásunk bent van a városban, így egy kicsit körülnézni már most is lehet.
    Szállás: szálloda, kétágyas szobákban. Ellátás: reggeli.

• 2. nap Seljalandsfoss, Gljúfurárpui, Stakkholtsgjá szurdok, Skógafoss, Sólheimajökull gleccser

Reggel rögtön belevágunk a közepébe. Egyenesen a déli part leglátványosabb állomásait vesszük sorra. Reykjavíkból Kelet felé indulunk. Az úttól kicsit távolabb feltűnik a világ egyik legismertebb vulkánja, a Hekla. A „Pokol Kapuja” igen aktív. A történelmi időkben majd’ 20 kitörését jegyezték fel, az utolsót 2000-ben. Kb. tízévente tört ki, így már nagyon időszerű a következő. Innen már szinte kőhajításra van egy gyönyörű zuhatag. A Seljalandsfoss-nál elidőzünk, és izgalmas képeket készíthetünk arról, milyen egy vízesés – hátulról, itt ugyanis mögé lehet kerülni. Néhány percre innen egy rejtett látványosság vár minket: egy kürtőben lezúduló, kecses, napfénnyel játszó vízesés, a Gljúfurárpui. Folytatva utunkat elhagyjuk a biztonság illúzióját keltő aszfaltot, és végre alkalmunk nyílik tesztelni a buszt. Földúton, folyókon és vízmosásokon át autózunk. Elhaladunk az Eyjafjallajökull északi oldala mellett, ahol láthatjuk a 2010-es kitörés nyomait, azt a hasadékot, ahol kizúdult a jégolvadék a gleccserből. Sétálunk még a Stakkholtsgjá mesebeli, eldugott, meredekfalú szurdokvölgyében, amelynek végén - ki gondolná - egy szemérmes vízesés vár minket. Innen visszafordulunk a főútra. Következő állomásunk a Skógafoss lesz. A fekete homokmedencébe zúduló, dübörgő vízesés híres fotótéma. Ezt követően különleges tapasztalattal gazdagodunk: egy gleccsert, a Sólheimajökull-t nézzük meg közelről. Nagyon közelről... A jég különböző árnyalatai, a kristályok változatossága, a gleccsertó türkiz-tej színe rabul ejt. Láthatjuk a jég felszínén a keskeny, mély hasadékokat, fekete vulkáni hamu kúpokat. Innen már a közeli szállásunkra megyünk, ahol a következő 2 éjszakát fogjuk tölteni, Vík közelében.
    Szállás: vendégház, kétágyas szobákban.
  • 3. nap Dyrhólaey madársziklák, Reynisfjara fekete kavicsos tengerpart, Þakgil – jégsapka gyalogtúra

Lélegzetelállító panorámákban lesz részünk. Reggel kibuszozunk a tengerpart egyik kiszögelléséhez, ahol a híres Dyrhólaey-sziklákon fészkelő madarakat nézhetjük meg. Alkák, lundák, sirályok, halfarkasok tömege indul innen a tenger felé halászni. Reynirben a fekete kavicsos parton a tenger morajlása már önmagában egész napos program lehet, a bazaltfalak látványával, széllel szemben lebegő csérekkel. Szerencsés esetben néhány méterről fotózhatunk lundákat, amint a költőüregük előtt állnak.
    A bemelegítés után olyan különlegességgel találkozhatunk, ami kevesek kiváltsága. Egy gleccser születésének helyére túrázunk. Majd alattunk a mélyben láthatjuk, ahogy óriássá nőve kanyarog a völgyben. Egy nem nehéz, de folyamatosan emelkedő gyaloglás után elérkezünk a Myrdalsjökull jégsapka lábához. Semmi nem lesz köztünk, ott fogunk állni az örök jég birodalmának kapujában. Kicsit továbbmerészkedve pedig elénk tárul a lenyűgözően félelmetes mélység… A toronyháznyi vastag jég beleszakad egy függőleges sziklafalakkal övezett völgybe, így táplálva a gleccsert. Minden gigászi körülöttünk. Szinte felfoghatatlan a látvány. (6 óra, 20 km, 800 m szint.)
    Szállás: vendégház, kétágyas szobákban.
  • 4. nap Fjadrárgljúfur kanyon, Skaftafell nemzeti park, Svartifoss, Jökulsárlón – jéghegyek közötti hajózás, Diamond Beach

Reggel elsőként a Fjadrárgljúfur kanyont keressük fel. A folyó magas sziklafalak között ér ki az óceánparti övezetbe, megkapó a meredélyek tetején végigsétálni. A fennsíkra érve pedig kitárulnak előttünk a zöld lankák. Innen a végeláthatatlan tengerparti fövenyen vezető úton átgurulunk a Skaftafell Nemzeti Parkba. Túránk közben megnézzük többek között a Svartifoss vízesést, amelynek hatszögű bazaltoszlopai a Balaton-felvidék Hegyestűjére emlékeztetnek. Ha időnk engedi, folytatjuk az utat. A domboldalban emelkedve egyre jobban rálátunk az óceánig terülő homokpartra, a szövevényes folyómedrekre. Mivel a bokorerdő csak derékig ér, a növényzet nem akadályozza a kilátást. A túraút végén, egy szakadék mélyén elénk tárul egy tekintélyes gleccser, a maga lenyűgöző méreteivel. Saját szemünkkel láthatjuk a földrajzkönyvekből ismert tipikus végmorénát, az olvadékvízből táplálkozó, összefonódó, kanyargó folyót. A nap méltó zárásaként a világ egyik leglenyűgözőbb helyére, Jökulsárlónba megyünk. Fantasztikus környezete több mozifilm helyszínéül is szolgált. A Vatnajökull jégsapka gleccsere egy lagúnába borjadzik, így a vízen jéghegyek úsznak. A parton apró jégszilánkok csilingelnek a hullámzásban, a kavicshegyek között pedig tengeri madarak fészkelnek, és zuhanórepülésben akár meg is támadják a betolakodót. A jéghegyek kiúsznak a tengerre, ahol fókák, apácaludak, pehelyrécék és északi búvárok kerülgetik őket. A lagúnában kétéltű járművekkel lehet a változatos színű és alakú jégdarabok között 'csónakázni'. Sok kérdésre választ kaphatunk: miért kék az egyik jéghegy, miért fehér a másik? Tényleg 1000 éves jeget foghatunk a kezünkbe? Mit jelent az, hogy ez a legmélyebb gleccser? Kiérve a szárazföldre kimegyünk a tengerhez. A Diamond Beach-nek nevezett fekete homokparton tündérmesébe illő, akár több köbméteres jégtömbök hevernek, amelyeken a nap sugarai valószínűtlenül csillannak meg.
    Szállás: vendégház, kétágyas szobákban. Ellátás: reggeli és vacsora.
  • 5. nap Hofelsjökull, Höfn, Studlagil kanyon, Myvatn

Reggel még egy megálló erejéig a jég vonzásában maradunk. Megnézzük a Hoffellsjökull-t és a jéghegyekkel meghintett tavát. A Vatnajökull számos gleccsere mind más és más, érdemes minél többet megnézni közülük. Ezt követően benézünk Höfn-be, a homár-fővárosba, majd Észak felé indulunk. A táj egy csapásra megváltozik. Kietlen, meredek oldalú hegyek lábánál kanyarog az út az óceán partján. A gleccsereket magunk mögött hagyjuk, és a láva, a vulkáni tevékenység veszi át az uralmat. Délben már a sziget északi részén haladunk. Itt az időjárás merőben más, rendszerint csapadék alig van, kevésbé felhős, és mivel közelebb kerülünk a sarkkörhöz, az éjszakai világosság is feltűnőbb. Természetes fénynél lehet olvasgatni akár éjfélkor is. A hosszas buszozást egy új, de annál figyelemreméltóbb látványossággal tarkítjuk, a Stuðlagil Kanyont keressük fel. Néhány éve egy erőmű építése miatt drasztikusan lecsökkent a folyó vízszintje, és felszínre kerültek a csodás bazaltoszlopok. A folyó maga türkizkék színű. Lélegzetelállító fotótéma. Innen már a szállodánkba utazunk, ahol 3 éjszakát fogunk tölteni.
    Szállás: szálloda, két- és háromágyas szobákban. Ellátás: Reggeli.
  • 6. nap Dettifoss, Krafla, Víti, Hverir, Grótagjá, Hverfjell, Dimmuborgir

Teljes napunkat a Myvatn, azaz a Szúnyog-tó környékén töltjük. Elsőként meglátogatjuk az egyik leghíresebb vízesést, a Dettifosst. Filmekben is szerepelt, felszálló ködfelhője messziről látszik, dübörgése távolról sejteti lenyűgöző méreteit. Ha szerencsénk van, akár kettős szivárványt is láthatunk. Innen csak néhány perc a szelídebb, de ugyancsak látványos Selfoss. Aztán a sok-sok nemzedékkel ezelőtt élt vikingősök ösvényeit kőbabákkal jelző úton eljutunk a Krafla vulkán lávamezőjéhez, amely több, eltérő korú kiömlésről tanúskodik. Minél régebbi egy-egy lávafolyam, annál vastagabb rajta a moharéteg, a legfrissebbek pedig még gőzölögnek. Körbesétáljuk a Víti („Pokol”) krátertavat, amelynek meredek fala alján zöld víz tündöklik. A közelben félelmetes, mitikusnak tűnő iszapfortyogók, sárgás kénszivárgások, elképzelhetetlen színkavalkádban pompázó kietlen földek, kigőzölgésektől kísértetiessé váló árnyak sűrűsödnek egy zsebkendőnyi területen. Néhol a hó és a fekete lávakő összeér, másutt a párnaszerűen felgyűrődött, szivacsos kőzet mély üregeket rejt, és van, ahol csak saját felelősségre lehet sétálni. A terület tehát valóban aktív. Néhány percre innen egy iszapfortyogós területet keresünk fel, ahol kis tavakban rotyog, pöfög a szürke folyadék. Kigőzölgések teszik teljesen szürreálissá a képet. A közelben egy melegvizű forrást rejtő barlangba merészkedünk be. Innen pedig csak egy ugrás a fotókról ismert salakkráter, Hverfjell, amire fel is kapaszkodunk. Fentről rálátunk a beomlott lávamező által kialakított egyedi tájra, aminek neve Dimmuborgír, azaz Sötét Város. Este alkalmunk lesz a közeli, még kevésbé híres, de minőségében a Kék Lagúnát utolérő, természetes hőforrásokkal táplált fürdőt felkeresni. A hosszú nap után késő este, de még világosban kortyolhatunk el egy sört a kinti medencében, miközben a domboldalról elénk tárul a tó, mellettünk pedig ott emelkedik Hverfjell salakkrátere.
    Szállás: szálloda, két- és háromágyas szobákban. Ellátás: Reggeli.
  • 7. nap Askja vulkán

A mai napunk egyetlen témára épül, az Askja vulkánt fogjuk megnézni. A szállodától nincs igazán messze, de az út nagyobb részét a Vatnajökull mögött, a Felföld holdbéli tájain kell megtennünk. A hasonlat nem véletlen, mert az Apolló-program keretein belül az asztronautákat itt készítették fel. Kősivatagon, gleccserfolyókon, lávamezőn vágunk át. A buszozás több órán át tart, de természetesen megállunk néhány fotóponton. Az út végén a parkolóból mindössze fél órát kell sétálnunk, és lélegzetelállító panorámában lesz részünk. Az Askja Izland 10 leglátványosabb helyszíne között van, de a fővárostól való távolsága és a nehéz megközelíthetőség miatt elenyészően kevés turista jut el ide. Miért ilyen különleges? Olyan, mint egy matrjoska-vulkán: egy nagyobb kalderában van egy ’kisebb’, ebben pedig egy kráter. A belső kalderát egy 4,5 km átmérőjű, több mint 200 m mély tó tölti ki. A peremén áll a kráter, benne a Víti (Pokol) nevű tó. Ebbe megfelelő körülmények között le lehet menni, és kb. 22 fokos vizében meg is mártózhatunk. Elképesztő élmény 1.100 m-en egy türkizkék krátertóban fürödni! A színek kontrasztja magával ragadó; a kőzet vörös, sárga és narancs, a víz kék. A háttérben pedig 30 km-re ott magasodik a sziget legnagyobb jégsapkája. A zavartalan, sértetlen természeti környezet páratlan élményt nyújt.
  • 8. nap Pszeudokráterek, Godafoss, Akureyri, bálna les

A zöld oázisként elterülő Myvatn-tótól a pszeudokráterekkel búcsúzunk. Könnyű sétánk során szemünk elé tárul a szabályos kráterek páratlan látványa, miközben vékonycsőrű víztaposók és egyéb kedves madarak szaladgálnak karnyújtásnyira tőlünk a fűben. Rövid utazás után megnézzük a Godafoss vízesést, melynek fontos szerepe van Izland történelmében. Nem mellesleg igen látványos, sokat fotózott a patkó alakú víztömeg. Ezt követően hamarosan elérjük a fjordot, amelynek partján Akureyri vár minket. A második legnagyobb város pezseg, tele van élettel. Elsétálhatunk a világ legészakibb botanikus kertjébe, benézhetünk a főváros katedrálisára markánsan emlékeztető templomba, de itt található a motorbicikli és repülő múzeum is. És ne feledkezzünk el a kiváló városi fürdőről! Itt vegyülhetünk a helyiekkel, nem sok turista lesz rajtunk kívül. Észak fővárosának környéke másról is híres: ez az ország legjobb bálnamegfigyelő területe. Mi sem hagyjuk ki a lehetőséget, tengerre szállunk. A hajók igen jó aránnyal találnak tengeri emlősöket, nagy élmény látni ezeket a hatalmas állatokat. Minden évben látunk ceteket. Hol a hajó mellett tűntek fel, a kifújt levegő tőlünk néhány méterre pöffent, máskor delfinrajt fotóztunk. Egyszer annyi bálnát láttunk, hogy nem tudtuk megszámolni őket, máskor még a szagukat is éreztük, olyan közel voltak. Előfordult, hogy tolatni kellett, mert nekünk ütközött volna egy hosszúszárnyú bálna, majd oldalra fordulva integetett nekünk. A farokcsapással kísért alámerülés kedvenc fotótéma. Az estét a város számos bárjának egyikében is zárhatjuk.
    Szállás: vendégház, kétágyas szobákban. Ellátás: reggeli.
  • 9. nap Glaumbaer skanzen, Vidamiyekirkja, felföld, Hveravellir fürdő, Kerlingarfjöll

Reggel egy rövid időre még a sziget északi tájain maradunk. Első pihenőnk egy skanzennél lesz. Glaumbaer átfogóan mutatja be, hogyan zajlott az élet a tőzegházakban kevesebb, mint 100 évvel ezelőtt is. A földbe süllyesztett épületegyüttes vastagon ki van bélelve mohatéglákkal. Minden tevékenységhez megvolt a saját kis helyiség, a termények feldolgozásától a tároláson keresztül a konyháig és hálószobáig. Számos használati tárgyat láthatunk, amelyek segítségével el tudjuk képzelni, hogyan élhettek a helyiek. Az egyik korábbi sofőrünk még ilyen házban született és nőtt fel, úgyhogy nem is annyira a régmúlt emlékeiről beszélünk. A közelben megállunk egy képeslapra kívánkozó, kis, fűtetős templomnál. Még legyűrünk pár kilométert, és ismét próbára tesszük buszunk lengéscsillapítóit. Dél felé fordulunk, és a Felföld kősivatagának vágunk neki. Ez az út csak terepjáróval járható, azzal is csak jó időben. Növényzetnek nyoma sincs. A felület sok helyen összecementálódott a hosszú idő alatt, ha rálépve feltörjük, emberöltőnyi nyomot hagyunk magunk után. A terület óriási, kietlen, és fenségesen szép. Kisebb fotószünetek után Hveravellir geotermikus mezőjénél pihenünk meg. Itt található egy terméskőből kirakott kis forróvizes medence, melyben ellazíthatjuk tagjainkat. A távolban jégsapkák körvonalazódnak. Karnyújtásnyira pedig iszapfortyogók és kigőzölgések között vezet az ösvény. Megújult erővel folytatjuk utunkat a lakatlan Felföld egy még eldugottabb része felé. Az amúgy is elhagyatott Felföld zsákutcája vezet Kerlingarfjöll-be. Havas hegyek között egy piciny területen olyan posztvulkáni tevékenységeknek lehetünk szemtanúi, amely valóban páratlan. Hveradalír völgyeiben, ha a számtalan hőforrás gőze felszáll, hihetetlen színek tárulnak fel. A hegyoldalak világosbarna és vörös alapúak, ezeket tarkítják helyenként sárga és zöld kiválások. A völgy alján egy patak kanyarog, partján obszidiánt gyűjthetünk. Egész Izlandon alig néhány ehhez hasonló hely található. Kis túránk után a Felföld déli részéhez érve visszatérünk a civilizációba.
    Szállás: vendégház, kétágyas szobákban. Ellátás: reggeli.
  • 10. nap Güllfoss, Geysír, Fontana fürdő, Thingvellir Nemzeti Park, Reykjavík

A mai napunk sokkal pihentetőbb lesz. Kis távolságokat teszünk meg, de annál érdekesebb helyeket keresünk fel. Elsőként a a Gülfoss-hoz, az Arany-vízeséshez megyünk. Izland talán legismertebb, leglátogatottabb vízesése. Sokak szerint a legszebb. 32 méter mély, kétlépcsős, és egy 70 méter mély kanyonban folyik tovább. A hangja, látványa, mérete lenyűgöző. Innen Geysír felé vesszük az utunkat. A névadó hőforrás nem lövell ki évtizedek óta, de a Strokkur igen aktív. Feledhetetlen élmény mellette állva várni a kitörést, és mikor kitartásunkat siker koronázza, egy csillogó, világoskék kupolát látunk felboltozódni, majd kilövellni. A gőzt a szél elröpíti, mi pedig várhatjuk a következő kitörést. Napközbeni pihenésként betérhetünk egy nagyon kellemes, exkluzív fürdőbe. Az igényes, mégis családias hangulatú hely 3 gőzkabinja egy természetes, felszín közeli „üstre” települt. Lehet hallani lábunk alól a forró víz rotyogását. A szabad ég alatt néhány pihenőmedence hívogat, a meleg vízben elnyúlva relaxálhatunk. De van száraz szauna is a forróbb élményekre vágyóknak. Hűsölni pedig mi más lenne autentikusabb, mint egy tó, ami 10 lépésre van. A távolban havas hegycsúcsok, előttünk tükörsima víz; maga a megtestesült nyugalom. A nap hátralévő részében utolsó megállónk a Þingvellir Nemzeti Park lesz. Ez a hely több szempontból is igen érdekes: egyrészt a korai viking leszármazottak, Izland államalapító klánjai itt tartották éves gyűlésüket, így ez volt a világ első parlamentje (930-tól). Odaállhatunk arra a pontra, ahonnan a törvényeket kikiáltották. Másrészt itt találjuk Izland legnagyobb tavát is, a Þingvallavatn-t. Továbbá amitől minden természetbúvárnak végigfut a hátán a hideg: az eurázsiai és az észak-amerikai kőzetlemezek találkozása itt a felszínen látható, keskeny szurdokvölgyek és repedéshálózat formájában. A kontinensek távolodása folyamatos, néhol mérik a szemközti sziklafalak elmozdulását. Este már a fővárosban leszünk, elvegyülve az utcák pezsgő forgatagában.
    Szállás: szálloda, kétágyas szobákban. Ellátás: reggeli.
  • 11. nap Reykjavík, hazautazás

A repülőjárat (melyhez az utat igazítottuk) menetrendje alapján ezen a napon lesz lehetőségünk Reykjavík felfedezésére.
    Földünk legészakibb fővárosa, neve füstölgő öblöt jelent, mivel a felfedezők a geotermikus folyamatok nyomán felszálló gőzt füstnek vélték. Megtekintjük a képeslapokról ismert, város fölé magasodó katedrálist, a „viking hajó” szobrát, a kulturális palotát: a Harpa-t, és betérhetünk a kikötőben egy autentikus kis étterembe egy jó homárlevesre. Kipróbálhatjuk a népszerű, és elképesztő repülő szimulátor-mozit: a levegőből felvett mesés tájakat repüljük be, suhanunk gleccserek, folyók, hegyek fölött, mindezt lélegzetelállítóan élethű hatással. Lesznek olyan helyek, ahol a túra során mi is megfordulunk, csak ezennel madártávlatból láthatjuk őket. Nem hagyjuk ki a fantasztikus tengeri emlősök életnagyságú másolataival lenyűgöző hatást keltő Bálnamúzeumot sem, ahol ismerősként köszönthetünk néhány cetfajt. Útba ejtjük azt a történelmi jelentőségű házat, ahol 1986-ban a Gorbacsov-Reagan találkozóra került sor, majd a programok végeztével a reptérre kiérve megkezdjük hazautazásunkat.