Izland

Az igazi körutazás az északi sarkkörnél

Hajóztál már jéghegyek között? Sétáltál friss lávamezőn? Láttál már élőben gejzírt, óriási vízeséseket, éjféli napot, seregnyi egzotikus tengeri madarat? Részt vennél egy bálnalesen? Izland túráinkon mindezt megnézzük. Látjuk az ezeréves parlament helyszínét, gleccsereket, fjordokat, kiváló fürdőkben relaxálunk, és még sorolhatnánk... Ha szeretnél te is az Izlandot felfedezők klubjához csatlakozni, itt a lehetőség! A rendkívül hosszú nappalokkal ráadásul időnk is annyi, mint a tenger! :) Ha nem elégedsz meg azzal, hogy egy párnapos programmal csak elhúzzák a mézes madzagot az orrod előtt, hanem szeretnéd valóban bejárni és felfedezni Izland egyedülálló szigetét, akkor ezt az utat neked találták ki. Velünk továbbra is a teljes sziget körbejárása, felderítése a cél.

Kiemelt látnivalók utazásunk során:
- Geysír, a világ összes gejzírjének névadója,
- gleccserek és gleccsertúrák, jégsapkák és fjordok,
- jéghegyek közötti hajózás Jökulsárlónban (James Bond és Lara Croft lélegzetelállító jelenetei zajlottak itt),
- a világ első parlamentje – Þingvellír,
- gyönyörű vízesések (Güllfoss – Arany-vízesés, Skógafoss – a Lonely Planet borítójáról ismert, Seljalandsfoss - mögé lehet menni!, Godafoss – Istenek-vízesése, Dettifoss – Európa legnagyobb vízhozamú zuhataga, a Prométheusz című filmben láthattuk, Svartifoss – bazaltorgonákról hullik alá)
- iszapfortyogók, lávamezők, fekete tengerpartok, melegvizes fürdők,
- lundák és bálnák,
- elképesztő színes hegyek a Felföldön.
Telítettség
Jelentkezési határidő
2020. június 27. -
2020. július 07.
Még tudsz jelentkezni
2020. március 29.

Reykjavik

Repülőjárattól függően érkezés Földünk legészakibb fővárosába, Reykjavíkba. Neve füstölgő öblöt jelent, mivel a felfedezők a geotermikus folyamatok nyomán felszálló gőzt füstnek vélték. Amennyiben sikerül egy reggeli géppel érkezni, a napot a belvárosban sétálva töltjük. Felkeressük azt a mára már a történelem részévé vált házat, ahol a Gorbacsov-Reagan találkozóra került sort. Ránk vár még a képeslapokról ismert katedrális, a Parlament, a Városháza, a régi kikötő. Elkészítjük a ’kötelező’ fotót a viking hajó szobránál, bemegyünk a Harpa modern épületébe, és ha kedvünk tartja, életnagyságú bálnamodelleket is nézhetünk egy forró homárleves előtt. Közben élvezhetjük a reykjavíki forgatagot, a színes utcák lüktetését. Egy teljesen új attrakció is hívogat: egy repülő-szimulátor mozi. Helikopterről felvett mesés tájakat ’járhatunk’ be, olyan, mintha mi is a gépben ülnénk. Suhanunk gleccserek, folyók, hegyek fölött, mindezt lélegzetelállítóan élethű hatással. Vacsora után megtartjuk ismerkedési estünket és egyben megkezdjük ráhangolódásunkat erre az egyedülálló utazásra. Szállás: hotel.

Arany-kör: Þingvellír Nemzeti Park, Geysír, Gülfoss – Arany-vízesés

Reggeli után találkozunk a buszunkkal, amely 8 napig fog szállítani minket. A túránk során a szigetet az óramutató járásával ellentétesen, Délkelet felé indulva járjuk körbe. Először a Þingvellir Nemzeti Parkba látogatunk el. Ez a hely sok szempontból is igen érdekes: egyrészt a korai viking leszármazottak, Izland államalapító klánjai itt tartották éves gyűlésüket, így ez volt a világ első parlamentje (930-tól). Odaállhatunk arra a pontra, ahonnan a törvényeket kikiáltották. Másrészt itt találjuk Izland legnagyobb tavát is, a Þingvallavatn-t, amelynek legmélyebb pontja több, mint 100 méter, és a felszín alatti forrásaiból a több ezer éve leszivárgott víz kristálytisztán kerül vissza a körforgásba. Továbbá amitől minden természetbúvárnak végigfut a hátán a hideg: az eurázsiai és az észak-amerikai kőzetlemezek találkozása itt a felszínen látható, keskeny szurdokvölgyek és repedéshálózat formájában. A kontinensek távolodása folyamatos, néhol mérik a szemközti sziklafalak elmozdulását. Innen Geysír felé vesszük az utunkat. A névadó hőforrás nem lövell ki évtizedek óta, de a Strokkur igen aktív. Feledhetetlen élmény mellette állva várni a kitörést, és mikor kitartásunkat siker koronázza, egy csillogó, világoskék kupolát látunk felboltozódni, majd kilövellni. A gőzt a szél elröpíti, mi pedig várhatjuk a következő kitörést. Innen átgurulunk a Gülfoss-hoz, az Arany-vízeséshez. Izland egyik legszebb vízesése 32 méter mély, kétlépcsős, és egy 70 méter mély kanyonban folyik tovább. A hangja, látványa, mérete lenyűgöző. A sziget talán legismertebb vízesését magunk mögött hagyva rövid buszozás után érkezünk meg egy hangulatos turistaszállásra, ahol egy éjszakát fogunk eltölteni. Vacsora után azonban még alkalmunk adódik egy exkluzív fürdőt felkeresni. Az igényes, mégis családias hangulatú hely 3 gőzkabinja egy természetes, felszín közeli „üstre” települt. Lehet hallani lábunk alól a forró víz rotyogását. A legmelegebb helyiség elviselhetősége másodpercekben mérhető. A szabad ég alatt néhány pihenőmedence hívogat, a meleg vízben elnyúlva relaxálhatunk. De van száraz szauna is a forróbb élményekre vágyóknak. Hűsölni pedig mi más lenne autentikusabb, mint egy tó, ami 10 lépésre van. Éjszakai világosság, távolban havas hegycsúcsok, tükörsima víz; maga a megtestesült nyugalom. Szállás: turistaszállás.

Seljalandsfoss, Skógafoss, Sólheimajökull – gleccsermászás, Dyrhólaey, Reynisfjara

Reggel a tengerparton futó főútra kiérve Kelet felé indulunk. Az úttól kicsit távolabbról feltűnik a világ egyik legismertebb vulkánja, a Hekla is. A „Pokol Kapuja” igen aktív. A történelmi időkben majd’ 20 kitörését jegyezték fel, az utolsót 2000-ben. Kb. tízévente tör ki, így már nagyon időszerű a következő. Innen már szinte kőhajításra van egy gyönyörű zuhatag. A Seljalandsfoss-nál elidőzünk, és izgalmas képeket készíthetünk arról, milyen egy vízesés hátulról - itt ugyanis mögé lehet kerülni. Néhány percre innen egy rejtett látványosság vár minket: egy kürtőben lezúduló, kecses, napfénnyel játszó vízesés, a Gljúfurárpui. Következő látványosságunk a Skógafoss lesz. A fekete homokmedencébe zúduló, dübörgő vízesés híres fotótéma. Ezt követően különleges tapasztalattal gazdagodunk: egy gleccsert, a Sólheimajökull-t nézzük meg közelről. Nagyon közelről... A jég különböző árnyalatai, a kristályok változatossága, a gleccsertó türkiz-tej színe rabul ejt. Az érdeklődőkkel fakultatív program keretében részt vehetünk egy 2 órás, hágóvasas, jégcsákányos gleccsertúrán. Láthatjuk a keskeny, mély hasadékokat, fekete vulkáni hamu kúpokat, ebben az új, csodás világban. Ezután kibuszozunk a tengerpart egyik kiszögelléséhez, ahol a híres Dyrhólaey- sziklákon fészkelő madarakat nézhetjük meg. Alkák, lundák, sirályok, halfarkasok tömege indul innen a tenger felé halászni. A fekete kavicsos parton a tenger morajlása már önmagában egész napos program lehet, a bazaltfalak látványával, széllel szemben lebegő sirályokkal, csérekkel, halfarkasokkal. Szerencsés esetben néhány méterről fotózhatunk lundákat, amint a költőüregük előtt állnak. Az estét egy eldugott völgyben, egy mesés táj kapujában töltjük. Szállás: turistaszállás.

Þakgil, Fjadrárgljúfur, Skaftafell, Svínafellsjökull

A mai napon olyan különlegességgel találkozhatunk, ami kevesek kiváltsága. Egy gleccser születésének helyére túrázunk. Majd alattunk a mélyben láthatjuk, ahogy óriássá nőve kanyarog a völgyben. Hajnalban indulunk, és egy nem nehéz, de folyamatosan emelkedő gyaloglás után elérkezünk a Myrdalsjökull jégsapka lábához. Semmi nem lesz köztünk, ott fogunk állni az örök jég birodalmának kapujában. Kicsit továbbmerészkedve pedig elénk tárul a lenyűgözően félelmetes mélység… A toronyháznyi vastag jég beleszakad egy függőleges sziklafalakkal övezett völgybe, így táplálva a gleccsert. Minden gigászi körülöttünk. Szinte felfoghatatlan a látvány. A jégfolyamot követve visszamegyünk a szállásra. A délutánt pihentetőbb kirándulásokkal töltjük. Buszra szállunk, és elsőként a Fjadrárgljúfur kanyont keressük fel. A folyó magas sziklafalak között ér ki az óceánparti övezetbe, megkapó a meredélyek tetején végigsétálni. A fennsíkra érve pedig kitárulnak előttünk a zöld lankák. Innen a végeláthatatlan tengerparti fövenyen vezető úton átgurulunk a Skaftafell Nemzeti Parkba. Túránk közben megnézzük többek között a Svartifoss vízesést, amelynek hatszögű bazaltoszlopai a Balaton-felvidék Hegyestűjére emlékeztetnek. Ha időnk engedi, folytatjuk az utat. A domboldalban emelkedve egyre jobban rálátunk az óceánig terülő homokpartra, a szövevényes folyómedrekre. Mivel a bokorerdő csak derékig ér, a növényzet nem akadályozza a kilátást. A túraút végén, egy szakadék mélyén elénk tárul egy tekintélyes gleccser, a maga lenyűgöző méreteivel. Saját szemünkkel láthatjuk a földrajzkönyvekből ismert tipikus végmorénát, az olvadékvízből táplálkozó, összefonódó, kanyargó folyót. A kirándulás után a szomszédos Svínafellsjökull-ra pillantunk rá. Mindegyik gleccser más, és ha már egymás mellett sorakoznak, érdemes megnézni őket. Innen már az esti pihenőhelyünkre utazunk. Szállás: turistaszállás.(Túrák: reggel: 6 óra, Skaftafell Nemzeti Park: 4 óra. Akinek nincs kedve ennyit gyalogolni, kisebb, könnyebb sétát tehet a szállás környékén ill. a gleccser végénél.)

Jökulsárlón – hajózás a jéghegyek között, Hoffellsjökull, Höfn, Djúpivogur, Reyðarfjörður

Már a reggel egy óriási látványossággal kezdődik. A világ egyik leglenyűgözőbb helyére: Jökulsárlónba megyünk. Már-már fantasztikumnak ható látványa több mozifilm ’díszletéül’ is szolgált. A Vatnajökull jégsapka gleccsere egy lagúnába borjadzik, így a vízen jéghegyek úsznak. A parton apró jégszilánkok csilingelnek a hullámzásban, a kavicshegyek között pedig tengeri madarak fészkelnek, és zuhanórepülésben akár meg is támadják a betolakodót. A jéghegyek kiúsznak a tengerre, ahol fókák, apácaludak, pehelyrécék és északi búvárok kerülgetik őket. A lagúnában kétéltű járművekkel lehet a változatos színű és alakú jégdarabok között 'csónakázni'. Sok kérdésre választ kaphatunk: miért kék az egyik jéghegy, miért fehér a másik? Tényleg 1000 éves jeget foghatunk a kezünkbe? Mit jelent az, hogy ez a legmélyebb gleccser? Kiérve a szárazföldre kimegyünk a tengerhez. Fekete homokpartján tündérmesébe illő, kristálypalotát idéző, akár több köbméteres jégtömbök hevernek, amelyeken a nap sugarai valószínűtlenül csillannak meg. Még egy megálló erejéig a jég vonzásában maradunk. Megnézzük a Hoffellsjökull gleccsertavát, és végre kipróbáljuk a híres termálvizes szabadtéri fürdők egyikét. Ezek kis medencék, néhol csekély erőfeszítéssel alakították ki őket, máshol ki vannak rakva terméskővel, de a lényeg a meleg víz. Az ég kékje alatt, jeges-havas hegyek előterében kellemes kicsit áztatni magunkat. A pihenés után benézünk a homár-fővárosba, majd a keleti fjordokban buszozunk. A táj egy csapásra megváltozik, kietlen, meredek oldalú hegyek lábánál kanyarog az út az óceán partján. Az arra alkalmas kilátóponton meg is állunk, csodás a sziklafal és a víz találkozása. Az éjszakát az egyik fjordban töltjük. Szállás: turistaszállás.

Dettifoss, Krafla, Myvatn

Túránk innentől teljesen más tájakon vezet. A gleccsereket magunk mögött hagyjuk, és a láva, a vulkáni tevékenység veszi át az uralmat. Délelőtt már a sziget északi részén haladunk. Itt az időjárás merőben más, rendszerint csapadék alig van, kevésbé felhős, és mivel közelebb kerülünk a sarkkörhöz, az éjszakai világosság is feltűnőbb, így természetes fénynél lehet olvasgatni akár éjfélkor is. A nap folyamán meglátogatjuk az egyik leghíresebb vízesést, a Dettifosst. Filmekben is szerepelt, felszálló ködfelhője messziről látszik, dübörgése távolról sejteti lenyűgöző méreteit. Ha szerencsénk van, akár kettős szivárványt is láthatunk. Innen csak néhány perc a szelídebb, de ugyancsak látványos Selfoss. Aztán, a sok-sok nemzedékkel ezelőtt élt vikingősök ösvényeit kőbabákkal jelző úton eljutunk a Krafla vulkán lávamezőjéhez, amely több, eltérő korú kiömlésről tanúskodik. Minél régebbi egy-egy lávafolyam, annál vastagabb rajta a moharéteg, a legfrissebbek pedig még gőzölögnek. Körbesétáljuk a Víti („Pokol”) krátertavat, amelynek meredek fala alján zöld víz tündöklik. A közelben félelmetes, mitikusnak tűnő iszapfortyogók, sárgás kénszivárgások, elképzelhetetlen színkavalkádban pompázó kietlen földek, kigőzölgésektől kísértetiessé váló árnyak sűrűsödnek egy zsebkendőnyi területen. Néhol a hó és a fekete lávakő összeér, másutt a párnaszerűen felgyűrődött, szivacsos kőzet mély üregeket rejt, és van, ahol csak saját felelősségre lehet sétálni, mert a talaj esetleg beomolhat. A terület tehát valóban aktív. A nap végén a szürreális látványt nyújtó vidéktől néhány percre található Myvatn-hoz (jelentése: Szúnyog-tó) utazunk. Vacsora után alkalmunk lesz a közeli, még kevésbé híres, de minőségében a Kék Lagúnát utolérő, természetes hőforrásokkal táplált fürdőt felkeresni. A hosszú nap után késő este, de még világosban kortyolhatunk el egy sört a kinti medencében, miközben a domboldalról elénk tárul a tó, mellettünk pedig ott emelkedik Hverfjell salakkrátere. Szállás: turistaszállás.

Myvatn, Hverarönd, Grótagjá, Hverfjell, Dimmuborgír, Godafoss, Akureyri

A délelőttöt a tó környékén töltjük. Először egy iszapfortyogós területet keresünk fel, ahol kis tavakban rotyog, pöfög a szürke folyadék. Kigőzölgések teszik teljesen szürreálissá a képet. A közelben egy melegvizű forrást rejtő barlangba merészkedünk be. Innen pedig csak egy ugrás a fotókról ismert salakkráter, Hverfjell, amire fel is kapaszkodunk. Fentről rálátunk a beomlott lávamező által kialakított egyedi tájra, aminek neve Dimmuborgír, azaz Sötét Város. Zárásként a Myvatn pszeudokrátereivel ismerkedünk meg, miközben vékonycsőrű víztaposók (kedves kis madarak) szaladgálnak karnyújtásnyira tőlünk a fűben. A séta után továbbutazunk. Megnézzük a Godafoss vízesést, melynek fontos szerepe van Izland történelmében. Nem mellesleg igen látványos, sokat fotózott a patkó alakú víztömeg. Ezt követően hamarosan elérjük a fjordot, amelynek partján Akureyri vár minket. A második legnagyobb város pezseg, tele van élettel. Elsétálhatunk a világ legészakibb botanikus kertjébe, benézhetünk a főváros katedrálisára markánsan emlékeztető templomba, de itt található a motorbicikli és repülő múzeum is. És ne feledkezzünk el a kiváló városi fürdőről! Itt vegyülhetünk a helyiekkel, nem sok turista lesz rajtunk kívül. Az estét a számos bár egyikében is zárhatjuk. Szállás: turistaszállás.

Bálnales, Glaumbaer skanzen, Vidamirarkyrke, északi fjordok

Észak fővárosának környéke a tegnap megismerteken kívül másról is híres: ez az ország legjobb bálnamegfigyelő területe. Mi sem hagyjuk ki a lehetőséget, tengerre szállunk. A hajók igen jó aránnyal találnak tengeri emlősöket, nagy élmény látni ezeket a hatalmas állatokat. Minden évben látunk ceteket. Hol a hajó mellett tűntek fel, a kifújt levegő tőlünk néhány méterre pöffent, máskor delfinrajt fotóztunk. Egyszer annyi bálnát láttunk, hogy nem tudtuk megszámolni őket, máskor még a szagukat is éreztük, olyan közel voltak. Előfordult, hogy tolatni kellett, mert nekünk ütközött volna egy hosszúszárnyú bálna, és előfordult, hogy oldalra fordulva integetett nekünk. A farokcsapással kísért alámerülés kedvenc fotótéma. A kirándulás zárásaként pedig kipróbálhatjuk a tengeri horgászást. Reméljük, szerencsénk lesz, mert amit fogunk, meg is sütik nekünk. A bálnales után buszunkat Nyugat felé fordítjuk. Első pihenőnk egy skanzennél lesz. Glaumbaer átfogóan mutatja be, hogyan zajlott az élet a tőzegházakban kevesebb, mint 100 évvel ezelőtt is. A földbe süllyesztett épületegyüttes vastagon ki van bélelve mohatéglákkal. Minden tevékenységhez megvolt a saját kis helyiség, a termények feldolgozásától a tároláson keresztül a konyháig és hálószobáig. Számos használati tárgyat láthatunk, amelyek segítségével el tudjuk képzelni, hogyan élhettek a helyiek. Az egyik korábbi sofőrünk még ilyen házban született és nőtt fel, úgyhogy nem is annyira a régmúlt emlékeiről beszélünk. A közelben megállunk egy képeslapra kívánkozó, kis, fűtetős templomnál. Még legyűrünk pár kilométert, és megérkezünk a hostelünkbe. Feszített víztükrű medencéjében úszhatunk is, de a fjord partján levő, szabad ég alatti kis meleg vizes medence szinte kötelező. Szállás: turistaszállás.

Snæfellsnes-félsziget, Reykjavík

A nap nagy részét a fővárostól Északra elterülő félsziget bejárásával töltjük. Sétálunk egy szakadó partos, függőleges sziklafalakkal határolt tengerparton, látjuk-halljuk a hullámok ostromát. Megállunk egy régi hajótörés maradványainál, és az ikonikus Kirkjufell-nél. Látunk riolit hegyet, homokos partot, és a hófödte vulkánt, ahonnan az utazók megkezdték az ’utazást a Föld középpontja felé’. A füves réteken csérek költenek, a vízben pedig akár fókát is láthatunk. Természetesen ebben a szegletben is megnézünk egy élő falut, hiszen ez is része az ország megismerésének. A kerek nap után visszatérünk a fővárosba. Szállás: hotel.

Hveradalir – Felföld, Geysír, Güllfoss

Utolsó napunkon több lehetőség közül is választhatunk. Aki már kicsit elfáradt, megpihenhet a szállodában. Lehet szaunázni, vagy az épület mellett fekvő tavon kajakozni, a környéken biciklizni. A másik lehetőség pedig a Felföld. Fakultatív program keretében terepjárót bérelünk, és egy olyan színes helyre megyünk, amilyennel egész utunk során nem találkoztunk még. Magunk mögött hagyjuk a szilárd burkolatú utat, kősivatagon vágunk keresztül. Ismét egy, a legtöbb turista számára ismeretlen tájat fedezünk fel: a lakatlan és terméketlen felföldet. A területet jégsapkák és gleccserfolyók uralják. A felület sok helyen összecementálódott a hosszú idő alatt, ha rálépve feltörjük, emberöltőnyi nyomot hagyunk magunk után. Ezen a holdbéli tájon, az amúgy is elhagyatott Felföld még félreesőbb zsákutcája, Kerlingarfjöll felé kanyarodunk. Havas hegyek között egy piciny területen olyan posztvulkáni tevékenységeknek lehetünk szemtanúi, ami valóban páratlan. Hveradalír völgyeiben ha a számtalan hőforrás gőze felszáll, hihetetlen színek tárulnak fel. A hazafelé vezető úton lefotózzuk a Langjökull türkizkék gleccserfolyóját, és ismerősként üdvözöljük újra a Güllfosst és Geysírt. Ha időnk engedi, megállunk a mélykék vizű Kerid kráternél is. Estére visszatérünk a már jól ismert szállodánkba. Szállás: hotel.

Reykjavík

A repülőjárat indulásától függően kimegyünk a reptérre, és megkezdjük hazautazásunkat.

Az oldalon látható képeket Cseh Zsombor, Happ Gergely, Sélley-Hock Csaba, Dr. Szarvas Péter, Szabó Szilveszter, Kozma Attila és Szántó László készítették, valamint a Kék Lagúna és a Fontana fürdő bocsátotta rendelkezésünkre.