5047 m - Kazbek (Grúzia)

Grúzia leghíresebb hegye, a legendákkal övezett Kazbek 5000 méter feletti csúcsa

Grúzia országa elképesztően sok csodát rejt, így az ország felfedezésére minden évben többször is elindulunk: Grúzia aktív programunkon a legszebb túrákat válogattuk össze, míg a Grúzia, Örményország utunk egy kulturális felüdülés, természeti látnivalókkal fűszerezve. Ezeken kívül is persze van még mit csinálni az országban, így ezúttal ismét egy 5000 méter feletti csúcs, a legendás Kazbek megmászára indulunk!

A grúz-orosz határon fekvő hegyóriás a Kaukázus középső részének drámai hegyvidékét kínálja, ám utunk jóval több egy egyszerű csúcstúránál. Akklimatizációként bepillantunk a gleccserek világába, felkeresünk egy különleges hegyi kápolnát, meglátogatjuk a Gergeti- templomot és ellátogatunk a főváros központjába is. A magashegyi csúcsélményt a menedékház egyedi világa, a gleccsereken való átkelés és a Kazbek-jégplatón átélt napfelkelte teszi felejthetetlenné. Életed nagy kalandjára hív a Kazbek, 5000 méter fölé, az örök hó és jég birodalmába!

• 2024. augusztus 03 → 10.
  • 1. nap Kutaiszi, Stepantsminda

Érkezés Grúzia nyugati nagyvárosába Kutaiszibe, ahol a nemzetközi repülőtéren indul programunk. Innen aztán a Kaukázus irányába utazunk és a látványos tájakat átszelve, hosszan haladva a Grúz-hadiúton, 2000 m fölötti hágón is átkelve, kb. 7 órás buszozás után, várhatóan az esti órákban érkezünk meg a Kazbek hegy lábánál fekvő Stepanstminda településére, ahol elfoglaljuk szállásunkat és vacsorázunk. Vacsoránk során átbeszéljük a csúcsmászás legfontosabb tudnivalóit, majd időben nyugovóra térünk, hiszen a következő nap már irány a Kazbek! Szállás: magánszállás.
  • 2. nap Stepantsminda (1670 m), Bethlemi menedékház (3675 m)

Bőségesen megreggelizünk és elindulunk a Kazbek megmászására. Kinti partnereink reggel érkeznek értünk járműveikkel, elmegyünk Stepanstminda központjába, ahol szükség szerint lehet ekkor hegyi felszerelést bérelni, a vegyesboltban vásárolni, majd alig 30 perc alatt felvisznek minket a Gergeti-templom közelében fekvő parkolóhoz, mely 2170 méter magasan fekszik. Innen csomagjainkat lóval ajánlott az alaptáborba szállítani (ennek árát nem tartalmazza a program), mert a parkolóból már meredeken, gyalog indulunk tovább. Célunk a 3675 méteren található menedékház. Alpesi környezetben túrázunk, érintjük a 3000 méteren álló Altinhut-turistaházat, ahová frissítőre is betérünk. Hosszan haladunk a Gergeti-gleccseren ezután, majd átkelve rajta felmászunk a tarkabarka színekben pompázó házba, amely mellett, a nagy táborban a következő éjszakákat töltjük. A menedékházat lassanként felújítják, ennek egyszerű éttermi részén étkezünk mindig. A sátrakat helyi partnerünk biztosítja, de derékaljat vinni kell magunkkal. Szintkülönbség gyalogosan: 1500 m fel, táv: 9 km, kb. 6 óra gyaloglás. Szállás: sátorban a Bethlemi menedékház mellett, ellátás: reggeli a szálláson, meleg vacsora az alaptáborban.
  • 3. nap Bethlemi menedékház (3675 m) környéke, akklimatizáció

A mai napon akklimatizálódunk a Gergeti-gleccser vidékén. Szoktatjuk szervezetünket a nagy magassághoz, ameddig erőnk és az időjárás engedi, felfelé haladunk. Meglátogatjuk az újrahasznosított felvonókabinból kialakított kápolnát is. A Kaukázus hóborította hegyei uralják a látványt. Ezen a napon alapvető jégcsákány-, hágóvas- és kötélhasználati gyakorlaton is résztveszünk, csúszkálunk a hófoltokon, fékezünk, szokjuk a meredek, havas-jeges terepeken történő mozgást - mindezt biztonságban, kellő számú vezető felügyelete mellett. Ettől a magasságtól kezdve azonban már csak az folytathatja a túrát, akinek sikeres volt az eddigi akklimatizációja, és nincsenek komoly panaszai. Az éjszakát újra a menedékház mellett, sátrainkban töltjük. Szállás: két személyes sátrakban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Szintkülönbség: 400-500 méter fel/le.
  • 4. nap Bethlemi menedékház (3675 m), Kazbek (5047 m), Bethlemi menedékház (3675 m)

Éjfél után 2-3 órával, jóval napfelkelte előtt, még sötétben indulunk el a csúcsmászásra. A havas, jeges terepen hágóvasainkkal, jégcsákányainkkal felfegyverkezve jutunk előre. Bár a terep nem túl meredek, az oxigénhiányt mindenki érezni fogja. Technikailag nem nehéz a menet, ám 4000 méter fölött végig havas terepen, kis csoportokban, kötéllel összekötve haladunk, és a nagy magasság miatt komoly fizikai terhelésben lesz részünk - majdnem 1400 méter szintkülönbséget kell legyőznünk. Az igazán meredek csupán az utolsó 150 m szint, de ott fix kötelek is segítik az előrejutást. A csúcsra érve a Kaukázus fenséges hegyeiben gyönyörködhetünk, és jó időben több ötezres csúcsot is megpillanthatunk. A csúcsfotók elkészítése után visszaereszkedünk a menedékházba, ahol még egy utolsó éjszakát töltünk. Szállás: sátrakban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Szintkülönbség és túratáv: 1370 m fel/le, 12 km, menetidő: 12-14 óra.
  • 5. nap Tartalék csúcsnap

Ez a nap magashegyi túránk tartalék napja. Programunkat aprólékosan, a helyi viszonyok figyelembe vételével terveztük, azonban így is előfordulhatnak előre nem látható, váratlan körülmények, melyek következtében módosulhat az útiterv. Ha ez bekövetkezne, akkor időnket át tudjuk tervezni ennek a biztonsági (tartalék) napnak a figyelembevételével. Amennyiben elsőre nem sikerült a csúcsmászás, akklimatizációs, időjárási körülmények, vagy egyéb problémák miatt, akkor ezen a napon még egy kísérletet tehetünk a csúcsmászásra. Ha ez szükséges, abban az esetben a nap végén újra a sátortáborban alszunk. Ebben az esetben az ellátás: reggeli, ebéd és vacsora. Amennyiben ezt a tartaléknapokat nem kell igénybe vennünk a csúcsmászáshoz, úgy délelőtt útnak indulva, igény szerint teherhordó lovakat is használva, a gleccseren átkelve leereszkedünk a Gergeti-templom melletti parkolóba. Megnézzük a templomot, majd autókkal Stepanstminda központjába megyünk. Visszaadjuk a kölcsönzött felszerelést, s elfoglaljuk szállásunkat. Szállás: magánszállás, ellátás: reggeli az alaptáborban. Túratáv 9 km, 1500 szint lefelé, menetidő: 4 óra.
  • 6. nap Bethlemi menedékház (3675 m), Stepantsminda (1670 m), vagy kirándulás a Grúz-hadiút mentén

Amennyiben az 5. nap a csúcsnap, úgy ezen a napon ereszkedünk vissza Stepanstmindába. Ha a 4. napon sikerül a csúcsmászás, akkor viszont ez a nap a Grúz- hadiút menti hegyi tájak kisbuszos felfedezésével és könnyű, levezető kirándulással telik. Szállás: magánszállás, ellátás: reggeli az alaptáborban vagy a stepantsmindai szálláson.
  • 7. nap Stepantsminda, Tbiliszi, Kutaiszi

A kellemes reggelit követően elbúcsúzunk szállásadóinktól, egy utolsó pillantást vetünk a Kazbek gyönyörű hegyére, majd több látnivalót is beiktatva Grúzia fővárosába, Tbiliszibe buszozunk. Tbiliszi kellemes fekvésű, hegyekkel körülvett, forgalmas folyóparti főváros, melyben rengeteg történelmi emlék található. A legérdekesebb látnivalók az óvárosban fekszenek. Leparkolunk a belvárosban, s itt teszünk egy kora délutáni körtúrát. A délután folyamán, esti érkezéssel buszozunk Kutaiszibe. Szállás: szállóban, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Kutaiszi

A mai napon elbúcsúzunk Grúziától, szervezett programunk már nincs. Transzferünkkel kiutazunk a repülőtérre, ahol programunk végződik.