Kirgizisztán

Közép-ázsiai kalandok a végtelen hegyek országában

Kirgizisztán leginkább a 7000 méter fölé vágyó hegymászóknak volt elsődleges célpont az elmúlt évtizedekben, pedig az egykori szovjet tagköztársaság elképesztően sokszínű és vad természeti látnivalóival az egész régió igazi gyöngyszeme. Csak képzeljük el, ahogy a Tien Shan hegység végtelen, hóval borított csúcsai között túrázunk, a központi hegyvidék között 3000 méteren fekvő káprázatos Song Kul tó partján lovagolunk, ahol az első reggeli napsugarak egy jurtában köszöntenek minket, és ahol a reggelinkre a frissen köpült vajat kenhetjük fel a még forró, természetesen helyben sütött kenyérlángosra. A szovjet idők romantikus hangulatát minden sarkon árasztó Kirgizisztánban tényleg úgy érezhetjük, hogy megállt az idő: a vörös csillag még ott virít a buszmegállók felett, ütött-kopott öreg Ladák járják a kátyús utakat, a helyiek közül pedig sokan idillikus nosztalgiával áradoznak azokról a régi szép időkről. Ha nyitott vagy a komfortzónádból kimozdulni, akkor Kirgizisztán életed egyik nagy kalandját kínálhatja, így csak rajtad áll, hogy mikor vágsz bele!

Kiemelt látnivalók és élmények az utazás során:

- a Biskek melletti Ala-Archa Nemzeti Park
- a türkizkék Köl-Ükök és Köl-Tor magashegyi tavak
- a káprázatos Song Kul tó 3000 méter magasan, hegycsúcsokkal körülvéve
- hagyományos jurtában alvás
- lovaglás a zöldellő hegyek és völgyek között
- Jeti-Ögüz és a Skazka-kanyon vörös-homokkő sziklaformációi
- fürdés Közép-Ázsia legnagyobb tavában, az Issyk Kulban
- az Altyn-Arachan völgy csodálatos világa és hőforrásai
- a magashegyi Ala Kul gleccsertó és Ala Kul hágó
- a karakoli állatvásár

• 2024. július 12 → 22.
  • 2024. augusztus 16 → 26.
  • 1. nap Biskek, Ala Archa Nemzeti Park

Utunk Kirgizisztán fővárosában, Biskekben kezdődik. Elfoglaljuk szállásunkat ahonnan utunk indul, és amennyiben időnk engedi, egy könnyed túrára indulunk és felkeressük a város határában fekvő Ala-Archa Nemzeti Parkot. A Bishkektől nagyjából 1 órányira fekvő nemzeti park egyből bevezet minket a Tien Shan előhegységeinek varázslatos világába: hatalmas folyóvölgyek, vízesések és havas csúcsok várnak ránk már az első napon! Az Ala-Archa kanyon bejáratától alig fél órás buszozás után máris az Alplager nevű hegyi településen találjuk magunkat, innen indul majd túránk is, miközben virágzó völgyeken és kisebb-nagyobb patakokon kelünk át, körülöttünk 3-4000 méter magas hegycsúcsokkal és gyönyörű sziklaformákkal. A túra végén megpihenünk egyet a nemzeti park nevét magán viselő vízesésnél, majd alig másfél óra alatt visszatúrázunk kisbuszunkhoz. Ezután visszatérünk belvárosi szállásunkra, ahol egy éjszakát töltünk majd. Szállás: szállóban. Ellátás: extra reggeli az érkezés után. (szint: 550 méter, táv: 10 km, menetidő: 4-5 óra)
  • 2. nap Kochkor, Köl-Ükök (3042 m)

Korai ébredés után egy nagyjából három órás buszozás vár ránk, hogy átutazzunk a Song Kul tóhoz közeli Kochkor apró városába. A hegyek között megbúvó település remek kiindulópontja lesz következő napi túráinknak, ezért a szállásunk elfoglalása és a készletek feltöltése után nem is vesztegetjük időnket és megkezdjük első keményebb, egész napos túránkat. Mai célunk a 3042 méteren fekvő varázslatos, türkiz kék Köl-Ükök tó, amelyhez egy kaptatós, ám annál szebb túra keretében juthatunk el a délutánunk folyamán. A vad hegycsúcsok közé beékelődött Köl-Ükök mellett már megpillanthatjuk a jellegzetes jurtákat és a vadlovakat is, ők aztán majd további napjainkat is végigkísérik Kirgizisztán más tájain keresztül. Éjszakánkat is az egyik jurtában töltjük, hangulatos tábortűz és frissen főtt kirgiz fogások társaságában. Szállás: jurtában. Ellátás: reggeli, ebéd, vacsora.  (szint: 700 m, táv: 12 km, menetidő: 6-7 óra)
  • 3. nap Köl-Ükök, Köl-Tor (3490 m), Kochkor

A fantasztikus reggeli fények mindenkit korán ki fognak csalogatni a jurtákból. A fényképezőgépek folyamatos kattanása nem lesz véletlen, egészen elképesztő környezet vesz körül minket az ébredező Köl-Ükök partján. Ahogy az első napsugarak besütnek a tó völgyébe, házigazdáink már készülnek reggelinkhez, közben a család kisebb tagjai vagy lovaglással, vagy pedig a halászattal ütik el idejüket. A havas hegycsúcsok és méregzöld legelők látványával nem lesz könnyű betelni, így reggelink után lelkes útitársainkkal egy fakultatív, fél napos túrára indulunk a Köl-Ükök felett még nagyjából 400 méterrel magasabban fekvő Köl-Tor tó partjához. 3000 méter felett túránk természetesen már lassabban fog haladni, figyelembe véve a magashegyi környezetet és az egyre fogyó oxigént, ám jó eséllyel a csoport összes tagja fel fog jutni velünk 3500 méteres magasságig. Az itt fekvő Köl-Tor tó partján aztán kicsit megpihenünk, élvezzük a pazar kilátást és ebédre visszatérünk az alattunk fekvő jurtáinkhoz. Kora délután aztán a már ismerős úton megkezdjük levezető túránkat, és várhatóan a késő délutáni órákban érünk vissza Kochkor városába. Szállás: családi szálláson, ellátás: reggeli és ebéd a jurtában. (Köl-Tor túra: 6 km, 450 méter, fel/le, 3-4 óra, túra Kochkorba: 12 km, 700 méter lefelé, 4-5 óra)
  • 4. nap Kochkor, Song Kul (3016 m)

Előző napi fárasztó túráink után ezúttal terepjárók segítségével, 3000 méter körüli hágókon átkelve, nagyjából két óra alatt a délelőtti órákban érkezünk meg a Song Kul tóhoz. A látvány egészen lenyűgöző: a 3016 méteren fekvő tavat havas hegycsúcsok ölelik körbe, a kristálytiszta vízből vadlovak iszogatnak, a hófehér jurtákat pedig már messziről észrevesszük a méregzöld füves legelőkön. A nagy magasság miatt a Song Kul partja csupán kora júniustól szeptember közepéig alkalmas legeltetésre, ám a nyári hónapok alatt a kietlen pusztaság nyüzsgő településsé válik. Érkezésünk után gyalogosan járjuk be az első alaptáborunk, Batai-Aral környékét, a bátrabbak pedig akár meg is mártózhatnak a várhatóan 6-7 fok körüli vízben. Vadlovakkal és szamarakkal ismerkedünk, helyi kis srácokkal focizunk, ízletes kirgiz fogásokat fogyasztunk, majd ebéd után felnyergeljük lovainkat, hogy egy 2-3 órás lovastúrára induljunk a szintén tó partján fekvő Jamanecki jurtatáborába. A lovaglástól nem kell megijednünk, teljesen kezdők is biztonsággal meg tudják majd ülni a jámbor, alacsony termetű kirgiz hegyi lovakat, ám természetesen a lovaglás helyett gyalogszerrel is meg lehet tenni az aznapi túratávot. Szállás: jurtában. Ellátás: reggeli a családi szálláson, ebéd és vacsora a jurtában. (Lovastúra szint: kb. 200 m, táv: 7 km, menetidő: 3-4 óra)
  • 5. nap Song Kul, Kilemche, Kochkor

A lovakat ezúttal már hátrahagyjuk, a jószágokat már nem tesszük ki a magasabb hágókra való felkapaszkodásnak, így hát ismét gyalogszerrel túrázunk tovább a reggeli órákban. A tavat elhagyva enyhén emelkedő úton jutunk fel 3400 méter közelébe, ahonnan végre madártávlatból is megpillanthatjuk a Song Kul hatalmas tavát. A nyári időszak ellenére az időjárás ezen a magasságon rendkívül változatos, így akár egy-egy hózáporra is fel kell készülnünk a magasabb régiókban. Gyalogtúránk mai végállomása a hegyek között megbúvó jurtatábor, Kilemche lesz, itt elfogyasztunk egy tartalmas ebédet, majd iránytaxik segítségével a délutáni órákban térünk vissza Kochkor apró városába. Este aztán egy helyi étteremben próbáljuk majd ki a közép-ázsiai ételek újabb változatait. Szállás: családi szállás. Ellátás: reggeli, ebéd. (táv: 12 km, szint: 600 m, menetidő: 5-6 óra)
  • 6. nap Kochkor, Skazka-kanyon, Issyk Kul, Jeti-Ögüz, Karakol

Magunk mögött hagyjuk Kochkor csodás vidékét, és a nagyjából 3-4 órás utazásra fekvő Karakolba tesszük át székhelyünket. A legendás Tien Shan hegység északnyugati lejtői és a Issyk Kul tó közé épült Karakol Kirgizisztán negyedik legnagyobb városa, és remek kiindulópontja lesz a környéket felfedező túráinknak. Útközben azonban három megállót is beiktatunk, először a színpompás Skazka-kanyonban, ahol pazar geológiai formákat csodálhatunk meg. A várhatóan meleg időjárásra való tekintettel természetesen megmártózunk a kirgiz Balatonban, vagyis a csodaszép és kristálytiszta vizű Issyk Kul hatalmas tavában is, majd végül kisbuszunkkal a Karakolhoz közeli Jeti-Ögüz sziklaformációit látogatjuk meg. A vöröses színű homokkő-formációk talán az egész ország egyik legtöbbet fotózott természeti látnivalói, így mi is próbáljuk majd a legjobb helyeket felkeresni a kellemes délutáni fények között. A nap végén aztán befutunk Karakolba, és folytatjuk kirgiz gasztro túránkat egy újabb helyi étteremben. Szállás: szállóban. Ellátás: reggeli.
  • 7. nap Karakol, Karakol-völgy, Sirota sátortábor (2930 m)

A mai napon egész túránk egyik legizgalmasabb és talán legszebb túrájára indulunk, hiszen a ránk váró három nap alatt egészen 3800 méteresen magasságig fogunk feljutni, gyönyörű völgyek és gleccsertavak között. Egy rövid taxizást követően a Karakol-völgy bejáratához utazunk, a belépőjegyek megváltása után pedig elkezdjük az aznapra szánt szakaszt. A Karakol-folyó völgyében haladva az első 2-3 óra viszonylag könnyedén fog telni legelésző lovak és csodáatos tájak társaságában, majd egy meredekebb részt követően további 2-3 óra után érkezünk meg addigra már kiépített sátortáborunkba. Meredek hegycsúcsok, vad patakok és megannyi más országbéli túrázó között, 3000 méter környékén itt töltjük majd a kimerítő első napunk éjszakáját. Szállás: sátorban. Ellátás: reggeli a szállóban, vacsora a sátortáborban. (szint: kb. 800 méter, táv: 12 km, menetidő: 6-7 óra)
  • 8. nap Sirota sátortábor (2930 m), Ala-Kul tó (3532 m), Ala-Kul-hágó (3920 m), Altyn-Arachan

Jurtánkból kikelve csodás látvány fogad majd minket, ám rövid készülődés után időben el kell indulnunk, hiszen egy nagyon hosszú és megerőltető nap vár ránk. Rögtön erősen emelkedő túraösvényen kezdjük aznapi túránkat, és egy kaptatós, nagyjából 4 órás menet után már a 3532 méter magasan fekvő Ala-Kul tó partján találjuk magunkat. Az Ala-Too hegység igazi gyöngyszeme az apró gleccsertó, amely vakítóan türkizkék színével egészen szemkápráztató látványt nyújt, főleg ha a kitartó túrázók a tó fölé magasodó Ala-Kul-hágóról csodálják meg a panorámát. Ehhez persze ismét keményen meg kell dolgoznunk, és a kellemetlenül törmelékes terepen, szép lassan haladva, a kora délutáni órákban fogunk felérni a 3920 méteres hágóhoz. Szép idő esetén a panoráma pazar: alattunk az Ala-Kul tó, másik irányba pedig akár a Tien Shan 5000 méter fölé magasodó csúcsait is megláthatjuk. Túránk második része is szemünk előtt lesz, lefelé menet már a Kel'deke-völgyében fogunk letúrázni egészen az Altyn-Arachan falujáig, ez pedig ismét 4-5 óra túrázást jelent majd, így tehát jó eséllyel teljesen kimerülve érkezünk majd meg szállásunkra. Fáradt végtagjainkat aztán lesz alkalmunk kicsit kiáztatni, Altyn-Arachan mellett ugyanis több meleg vizű forrás közül is választhatunk egy kellemes termálfürdőzés jegyében. Szállás: jurtában. Ellátás: reggeli a sátortáborban, vacsora a jurtatáborban. (szint: 1000 méter fel, 1500 méter le, táv: 25 km, menetidő: 9-10 óra)
  • 9. nap Altyn-Arachan, Arachan-völgy, Karakol

Vadlovak, hegyi patakok, méregzöld legelők és havas hegycsúcsok között, Altyn-Arachan gyönyörű településén ér minket a reggel. A mai napra nem marad más hátra, mint a visszatérés Karakol városába. Utunk során utoljára felhúzzuk túrabakancsainkat és egy kellemesen lejtős, nagyjából 15 km-es túra után már Ak-Suu településen találjuk magunkat, innen pedig a délutáni órákban egy Marshrutka segítségével átbuszozunk Karakolba. Ha időnk megengedi, a városban található két történelmi emléket is megtekintjük, az egyik az 1910-ben épült Dungan Mecset, illetve a 1872-ből fennmaradt Szentháromság Katedrális. Szállás: szállóban. Ellátás: reggeli a jurtatáborban. (szint: 150 méter fel, 800 méter le, táv: 14 km, menetidő: 4 óra)
  • 10. nap Karakoli állatvásár, Issyk Kul, Bishkek

Minden vasárnap kora hajnaltól Karakolban tartják Kirgizisztán legnagyobb állatvásárját, így mai reggelünkön természetesen mi sem hagyhatjuk ki ennek felkeresését. Rövid séta után a város széli piactér tömve lesz lovakkal, marhákkal, kecskékkel és juhokkal, ahol aztán sokszor komikus és keserédes jeleneteknek lehetünk majd szemtanúi: húzzák vonják a jószágokat, alkudoznak, ki és berakják őket csomagtartókba, hogy aztán a délelőtt végére mindenki megtalálja a magának való új haszonállatot. Miután kialkudoztuk és kifotóztuk magunkat, reggelink után már el is indulunk vissza a főváros felé, menet közben azonban ismét megállunk egy csobbanásra a már ismert Issyk Kul tavában. Utunk zárásaként beülünk egy bishkeki étterembe, hogy átbeszéljük az elmúlt tíz napunk izgalmas történéseit. Szállás: szállóban. Ellátás: reggeli.
  • 11. nap Bishkek

A mai napra szervezett programunk nincs, a nemzetközi járatunk indulásának függvényében transzfer a reptérre, majd megkezdjük hazautunkat Budapest felé.
Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.