Pakisztán (Karakoram Highway)

A Karakoram Highway legkülönlegesebb vidéke és a Nanga Parbat (8125m) alaptábora

A Karakoram és a Himalája Földünk legmagasabb hegységei, 8000 métert elérő hegycsúcsok csak itt emelkednek bolygónkon. És ezen az úton mindkét hegyvilág elénk tárul! Észak-Pakisztánban bekalandozzuk a Hunza-völgyet, ősi erődöket, távoli, archaikus falvakat látogatunk meg, a végigjárjuk a híres Karakoram Highway magashegyi szakaszát - egészen a kínai határig. Az Indus völgyében a Föld legnagyobb, 6-7000 méteres szintkülönbségeit csodálhatjuk, a Himalája legnyugatibb hegyóriásánál, a Nanga Parbatnál pedig a Meseréten (Fairy Meadows) alszunk, sőt az alaptáborba is feltúrázunk. Gyere velünk a Világ Tetejére!

Kiemelt látnivalók és élmények az út során:
- Skardu-térség, ősi falvak és erődök (Karpocho, Shiger)
- az Indus-völgy hegyi oázisai, organikus gazdálkodása
- Sarfaranga-homokdűnék
- Karakoram Highway
- Hunza-völgy: hegyi életmód, erődök (Altit, Baltit)
- a Karakoram vad hegyóriásai, gleccserei (Rakaposhi, Batura-gleccser)
- a Selyemút magashegyi szakaszai, karavánállomásai
- Kunjerab-hágó (4600 m, a pakisztáni-kínai határ)
- a Himalája hegyóriásai 7000 és 8000 méter feletti csúcsokkal (pl. Nanga Parbat)
- a Fairy Medows (3300 m) "alpesi" világa
- Nanga Parbat Base Camp túra (3850 m)
- Iszlámábád, Pakisztán fővárosa, és az ikervárosa, Rawalpindi

• 2024. szeptember 22
    → október 05.
  • 1. nap Iszlámábád

Érkezés Pakisztán fővárosába, Iszlámábád nemzetközi repülőterére, ahonnan utunk indul. A nemzetközi járat érkezésének függvényében pihenünk, felkészülünk a következő nap hosszú utazására. Amennyiben időnk engedi, meglátogatjuk a város leghíresebb látnivalóját, a Faisal mecsetet is. Szállás: szállodában.
  • 2. nap Iszlámábád, Skardu (Karakoram)

Reggeli repülés Iszlamabadból belföldi járattal a Karakoram és a Himalája között futó Indus-folyó mentén fekvő Skardu-völgybe. Érkezés után ismerkedés a 2200-2400 m magasan fekvő, vad hegyek között zöldellő oázis-vidékkel. Az Indus-ágak által bejárt lapos völgyaljon itt már 5000 méteres hegyek között vagyunk, Skardu pedig a folyam-menti egyik legfontosabb hegyi központ. Szállás Skarduban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora. (Amennyiben az időjárás nem teszi lehetővé a repülést: Islamabadból bérelt busszal utazás északra. A nap során a Karakoram Highway alacsonyabb (2-3000 m-es) hegyvidéken húzódó szakaszán - 8-9 órás utazással - a fővárostól 460 km-re fekvő, Indus-menti Chilasba érkezünk. Szállás hotelben, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.)
  • 3. nap Skardu-völgy, Kachura, Karpocho-erőd

Reggeli indulás a Skardu közelében, az Indus völgy összeszűkülő szakaszán, egy óriás völgykijáratban, gyönyörű környezetben fekvő Kachura hegyi faluba. Nagyszerű panorámákban, a különleges táj teljes látványában lesz részünk, miközben az Indus-völgy óriás teraszain létrejött Kachura tavakhoz is eljutunk. Délután látogatás az Indus fölötti sziklán kiépített Karpocho-erődben, ahonnan kiválóan áttekinthető a folyam és az általa éltetett ősi, folyómenti oázis-vidék. Szállás Skarduban szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora. (Amennyiben buszoznunk kell Skarduba, mert az előző nap nem lehetett repülni: Chilas-Skardu: 260 km, 5 óra buszozás. Skardu előtt Kachura faluba érkezünk, majd délután ismerkedés az Indus-menti oázissal, és a Karpocho erőd környékével. Szállás Skarduban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.)
  • 4. nap Skardu, Shigar-völgy, Sarfaranga-sivatag

Az Indus északi, jobbpart mellékfolyója, a Shigar mentén beautózunk annak óriási völgyébe. A 2500 méter mély völgybe ágazó mellékfolyók torkolatánál, végeláthatatlan, vad lejtők lábánál, hatalmas hordalékpalástok kúpjain oázistelepülések húzódnak - organikus vízvezetéssel, régi mecsetekkel, a völgyi kereskedelmet vigyázó erődökkel. A nagy mederfonatokat alkotó Shigar fölött a Shigar-erőd felkeresése. Az élő és zöldellő oázisokat elhagyva pedig a folyó hatalmas kanyarulatában, a folyami homokból az erős völgyi szelek építette Sarfaranga-sivatag dűnéit járjuk be. Szállás Skarduban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 5. nap Skardu-völgy, Hunza-völgy

Északnyugat felé tartva a Karakoram láncainak mélyére igyekszünk, majdnem 300 km utazás vár ránk a rendkívüli tájon, elképesztően látványos terepen, különleges völgyeken keresztül. A nap elején még az Indus-völgyében haladunk folyásirányban, majd a nagy jobbparti mellékfolyó, a Gilgit-völgyében északra fordulunk. A Gilgit-völgyből aztán a Hunza-völgybe kanyarodunk - eközben a 7788 m magas Rakaposhi hegytömegét kerüljük meg. Végállomásunk a Hunza-völgy szíve, ismét kb. 2300 méter magasan, körülöttünk, fölöttünk viszont 6-7000 méter magas hegyek keretezik a völgyeket - hosszú gleccsereket indítva egészen a 3000 méteres szintig. Szállás a Hunza-völgyben, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 6. nap Hunza-völgy

Egész napos ismerkedés a Hunza-völgy központjával. Ganish évezredes településének felkeresése, egy helyi iskola belülről, a Hunza-völgyet, az erre haladó Selyemút-szakaszt évszázadokon át ellenőrző erődök megismerése, a vad meredélyek fölötti, 800-900 éves Altit- és Baltit-erődök bejárása. Végül autós naplemente-túra a folyó 2100 méteren futó medre fölé 700 méterrel magasodó Duiker Hillre, ahonnan viszont tiszta időben 5 db 7000-es csúcs is látható körülöttünk. Szállás a Hunza-völgyben, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 7. nap Passu-völgy

Még beljebb autózunk a Karakoram mélyére. Ehaladunk egy hatalmas, 2010-ben történt hegycsuszamlás mellett, ami annyira elgátolta a Hunza folyó völgyét, hogy fölötte 10 km hosszú tó (Attabad-tó) jött létre. A Karakoram Highwayen tovább haladva a csodás, vad hegyek között elérjük a 2500 méteren fekvő Passu települését. A gleccservölgy végében fekvő falu mindössze 1.5 km-re húzódik a 15 km-es, 5-6000 méter magasból útnak induló Passu-jégár végétől. Igazi magashegyi környezetben járunk, ahol fönt a jég az úr, ám a völgytalpak kiszélesedő részein szigetszerűen művelhetők a földek, így távoli települések sorozata jött létre a szeszélyes fonatokat alkotó folyó mentén - melyen szédítő függőhidak ívelnek át. Körülöttünk kúpszerű, tarajos hegyek magasodnak, a Passu-gleccser szomszédságában pedig ott a hatalmas, 57 km hosszú Batura-jégár, amely Ázsia leghosszabb gleccserei közé tartozik. Kilátópontokról csodáljuk meg a jégvilág látványát, amely a környező, nagy 7000-esekben tetőzik. Szállás a Passu-völgyben, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 8. nap Karakoram Highway, Khunjerab-hágó (4600 m)

Még tovább megyünk a Karakoram Highway-en, innen már csak bő 100 km a pakisztáni-kínai határ, a 4600 méteren fekvő Khunjerab-hágó. Drámai hegyek között, jeges vonulatok mentén egyre magasabbra emelkedünk. Gleccsernyelvek sokasága kíséri utunkat, de a kínába vezető út egyre csak emelkedik, miközben mi már a Khunjerab Nemzeti Park területén járunk. Bár a környezet kifejezetten vad, települések helyenként még itt is vannak, hiszen az ősi Selyemút déli ága mentén haladunk - sok évszázada már igen fontos kereskedelmi útvonalon vezet túránk. Az egykori karavánok helyett persze ma már teharautók küzdenek az emelkedőkkel. Egészen a határsávig kapaszkodunk, itt, a hágó területén érjük el egész túránk legmagasabb helyszínét. A nap végére visszatérünk a passu-völgyi szállásunkra. Szállás a Passu-völgyben, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 9. nap Irány a Himalája! Nanga Parbat, Fairy Meadows (3300 m)

A Passu-völgyből a Hunza-, majd a Gilgit-folyó mentén a Karakoram Highwayt használva, délre tartva visszaautózunk az Indushoz. Fokozatosan elhagyjuk a Karakoram hegyláncait, de egy pillanatra sem maradunk égig érő hegyek nélkül! Kb. 200 km-t megtéve, lassan ereszkedve érjük el a híres Raikot Bridge-t, amely az Induson átvezető, stratégiai fontosságú híd. Itt már a Himalájában járunk, de az Indus itt mindössze 1150 m-en fut, ám fölötte, a tőle délre induló lejtők és völgyek közvetlenül a 8125 m magas Nanga Parbatra vezetnek! Itt vagyunk a Himalája legnyugatibb hegyóriásának lábánál. Innen mi is meredeken a magasba tartunk, de ehhez terepjárókba kell átszállnunk. A Tattoo-völgyben járművel kapaszkodunk egyre magasabbra, de a napból egy 3 órás gyalogos túra sem hiányozhat - hiszen aznapi végcélunk így érhető el. Végül a Meserét (Fairy Meadows) valóban mesés tájára jutunk. 3300 méteren járunk. A háttérben a Nanga Parbat gigászi tömbje magasodik - majdnem 5000 méterrel magasabban, azonban itt még alpesi jellegű erdők is megélnek. Alattunk a völgyben ér véget a hegyóriásról ereszkedő, 14 km-es Rakhiot-gleccser - amit másnap majd követünk, miközben a hegy alaptáborába túrázunk. Szállás: Fairy Meadows, turistaszállás, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 10. nap Nanga Parbat Base Camp (3850 m)

Teljes, hosszú túranap, jól járható gyalogos útvonalon, fantasztikus kilátással, magashegyi terepen. A Rakhiot-gleccser mentén az oldalmoréna sáncait követve fokozatosan emelkedünk, lassanként elfogy a fás növényzet, s 4 km és 200 m szint megtétele után a Beyal Camp területére érkezünk. Innen még csodásabb a hegy és a gleccser látványa. Időjárás függvényében azonban még magasabbra emelkedünk, az alaptábor vidékéig még 3,5-4 km és kb. 300 méter szint van hátra. (Aki úgy érzi, hogy számára elegendő e látvány és túra, innen visszatérhet - egy vezetőnkkel - a szállásunkra). Továbbhaladva oldalgleccserek érkeznek felénk, de mi végig köves terepen mozgunk. A hegy jeges lehelletét érezzük, fölöttünk a Föld 9. legmagasabb orma, annak is a zord északi völgykatlana. Kopár, csöndes, himalájai szikla- és jégvilágba érkezünk, ez túránk végpontja - a hegymászók számára viszont az alaptábor területe. Kigyönyörködve magunkat innen visszafordulunk és a nap végére visszatérünk a Fairy Medows területén álló turistaszállásunkra. Szállás: Fairy Meadows, turistaszállás, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora. (túratáv: 16 km, szintemelkedés: kb. 600 m)
  • 11. nap Fairy Meadows, Gilgit

Himalájai hegyi táborunkból visszaereszkedünk a terepjárókig, majd azokkal tovább ereszkedve-kanyarogva az Indus-völgy legaljáig haladunk. Újra átkelünk a Raikot-hídon, és az Indus folyásával szemben autózva a 80 km-re fekvő Gilgit-medencét célozzuk meg. Az út felénél elköszönünk az Industól, Gilgit városa jó ismerősünk, a Hunza- és a Gilgit-folyók összefolyásánál, igen fontos, régi kereskedelmi csomópontban, karavánok pihenőhelyén épült ki a Karakoram Highway mentén. Szállás Gilgitben, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 12. nap Gilgit, Iszlámábád

Repülés Gilgitből Iszlamabadba belföldi járattal. Érkezés után városnéző körút a bő egymiliós fővárosban. Szállás Iszlamabadban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora. (Amennyiben az időjárási viszonyok megakadályozzák a repülést: Buszos utazás a fővárosba, esti érkezéssel (600 km, 12-13 óra). Az út kétharmada az Indus mentén továbbra is látványos, rendkívül szép tájon halad, fokozatosan elhagyva a magas hegyvonulatokat, lassan szelídülő terepen, Besham nagyvárosán keresztül. Szállás Iszlamabadban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.)
  • 13. nap Iszlámábád

A hegyvilág déli előterében fekvő - régészetileg/ történetileg nagy múltú, - jelen állapotában mindössze 60 éves, különleges építészeti megoldásairól, épületeiről is ismert "tervezett" város megismerése, de egyben pihenő és biztonsági nap is, ha a hosszú, hegyi visszaereszkedés során nem várt közlekedési akadály adódna. Megtekintjük a Rawalpindivel ikervárost alkotó térség legérdekesebb látnivalóit: a Faisal-mecsetet és a Margallah Hills-t is. Szállás Iszlamabadban, szállodában, ellátás: reggeli-ebéd-vacsora.
  • 14. nap Iszlámábád

A mai napra szervezett programunk már nincs, a nemzetközi repülőjáratok indulásának függvényében megkezdjük hazautazásunkat. Ellátás: reggeli.