Dolomitok gyalogtúrák (Sella)

Sziklatornyok és tavak között a Sella-, és Marmolada-csoport környékén.

Tekintettel a Dolomitok túráink népszerűségére, a Cortina d’Ampezzo-t övező varázslatos tájak, és a Rosengarten-csoport csipkézett sziklatűit felölelő programjaink mellett ezúttal a Sella- és Marmolada-csoport környékét látogatjuk meg. Zöld alpesi legelők, az égbetörő sziklacsipkék között túrázunk, és meghódítunk nem egy gyönyörű panorámájú magashegyi csúcsot, a dél-tiroli felejthetetlen tájon. Irány a mesebeli sziklatornyok országa, a Dolomitok csodálatos vidéke!

A mindenkori határátlépési információkról a konzuli szolgálat oldala ad aktuális és részletes tájékoztatást. Mindenki maga felelős azért, hogy azoknak a személyi feltételeknek megfeleljen, amik az utazáshoz szükségesek!

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/europa-utazasi-tanacsok?olaszorszag
  • 1. nap Budapest, Olaszország

Találkozás 20:15 kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben), indulás 20.30 órakor! Az éjszakát az autóbuszon töltjük.
  • 2. nap Viél Del Pan (2430 m), Fedaiai-tó (2053 m)

A Fassa-völgyi kempingünkbe érkezést követően egy félnapos, de rendkívül látványos panorámatúrára indulunk. Pár száz méter szint leküzdése után felérünk a gerincre, ahol csodálatos látvány fogad: szemben, a túlsó hegyen a Marmolada-gleccser fehérlik, jobbra a Colac, mögöttünk pedig a Sella-csoport impozáns sziklatömbjei. Túránkat a hegy déli oldalán, valamivel a gerinc alatt folytatjuk, kevés szintkülönbséggel. Út közben több menedékház mellett is elhaladunk, egyikükbe be is térünk némi felfrissülésre. A panoráma folyton változik, minden kanyarral újabb látvány tárul a szemünk elé, s a Marmolada alatt felbukkan a Fedaia-tó is a völgyben. Ez a tó a mai napi túránk végpontja is egyben, melyhez egy keskeny, köves, meredek ösvényen fogunk leereszkedni. Szállás: kemping. (Táv: 9 km, menetidő: 5 óra, Szint: 400 méter.)

• 3. nap Passo Gardena (2121 m), Forc. de Crespëina (2528 m)

Ma az Alta Badia nevű vidéken fogunk egy látványos körtúrát tenni, mely már a Dél-Tirol autonóm tartomány részét képzi. A Gardena-hágóból, 2121 méteres magasságból indulunk, ahonnan felkapaszkodunk a Forc. Cier impozáns sziklatornyaihoz (2515 m). Mintha a hegyek amfiteátrumában lennének: a katlan és környéke tele van hihetetlen és mesés alakzatokkal. Utunkat kevésbé meredeken folytatjuk a Crespëina-hágóhoz (2528 m), mely egyben a mai túránk legmagasabb pontja is. Sziklás, gazdag formavilágú tájon haladunk tovább, majd uzsonnázunk az út menti Crespëina-tó partján. Alacsonyabb tájakra érve a panorámás út előbb igazi sziklakerti környezetben, majd alpesi legelős, végül helyenként erdővel borított vidéken át, patakokat átszelve vezet vissza túránk kiindulópontjára. Szállás: kemping. (Táv: 17 km, menetidő: 7-8 óra, szint: 700 méter fel/le.)
  • 4. nap Passo Pordoi (2239 m), Piz Boé (3152 m)

Ma a Sella-csoport legmagasabb csúcsára, a Piz Boé meghódítására indulunk. A túra kiinduló pontja a Pordoi-hágó (2239 méter), innen hosszú, szerpentines emelkedéssel küzdjük fel magunkat a 2829 méteren fekvő Forc. Del Pordoi házhoz. Rövid pihenőt tartunk, kigyönyörködjük magunkat az elénk táruló magashegyi tájban, majd csúcshódításra indulunk. Innen már kevésbé meredek emelkedőn vezet az utunk. A csúcs alatt nehezebb részhez érkezünk: a sziklákon való felkapaszkodást több helyen mesterséges lépések és drótkötél beültetések segítik. A csúcsra érve megpihenünk, elfogyasztjuk a jól megérdemelt csúcs-csokikat, majd az általunk már ismert úton túrázunk vissza a Forc.Del Pordoi menedékházhoz. Innen a hosszú ereszkedést követően (túrabot használata nagyon sokat segít!) visszaérkezünk a Pordoi-hágóba, majd visszatérünk kempingünkbe. (Táv: 11 km,menetidő: 8-9 óra, szint: 900 méter fel/le.)
  • 5. nap Karrer-tó, Budapest

Reggel összecsomagolunk, minden felszerelésünket bepakoljuk a buszba, majd elindulunk hazafelé. De ezzel túráink még nem értek véget: újra az előző nap megismert Karrer-hágóba buszozunk, ahol egy rövid túra keretében meglátogatjuk a sokak által az Alpok legszebb tavának tartott Karrer-tavat. A fenyőkkel ölelt tó valóban gyönyörű: égszínkék vízében tükröződnek a Latemar-csoport hatalmas sziklafalai, illetve az előző nap bejárt Rotwand sziklagerince. Ezzel a látvánnyal hagyjuk magunk mögött a Dolomitok felejthetetlen vidékét, hogy a késő esti órákban (21-22 óra) Budapestre érkezzünk.
Az oldalon látható képeket Kalkó Ildikó, Pál Máté és Szabó Szilveszter készítette.