Görögország: Kréta

Kiscsoportos aktív pihenés és csúcstúra Görögország legnagyobb szigetén. Milyen Kréta? Zsír :)

Mediterrán klíma, strandolásra kiválóan alkalmas homokos partok, azúrkék tenger, festői táj, völgyekben megbújó kicsiny falvak és a krétaiak messze földön híres vendégszeretete, csak pár dolog, ami az Európa legdélibb részén fekvő Kréta bűvös vonzerejét adja. Ugyanakkor Görögország legnagyobb szigete az első nagy görög civilizáció, a mínoszi kultúra otthona volt. Kréta szigete Görögország egyik legkedveltebb nyaralási úticélja, ahol a természeti látnivalók mellett érdemes betérni a hangulatos tavernákba, ahol feltétlenül megkóstoljuk a helyi specialitásokat, mint például a tipikus krétai olívaolajjal készült görög salátát és a Rakit! Túrázunk Kréta vadregényes hegyei között, hajózunk a Földközi-tenger azúrkék vizein, lazítunk a napsütötte homokos strandokon, vár Görögország talán legszebb szigete!

Kiemelt látnivalók utunk során:
- Knosszosz,
- Elafonissi strand,
- Szamaria-szurdok,
- Balos-lagúna,
- Haniá óvárosa és velencei kikötője,
- Réthimno óvárosa.

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/europa-utazasi-tanacsok?gorogorszag
  • 1. nap Kréta

Megérkezünk Kréta szigetére, és becsekkolunk a szállodába, ahonnan utunk indul. A repülőjárat érkezésétől függően, amennyiben lesz rá idő, megejthetünk egy első csobbanást a Krétai-tenger simogató vizében. Az este folyamán pedig a közeli tavernákban elkezdhetjük az ismerkedést a krétai görög konyhával. Szállás apartmanban, ahol hét éjszakát fogunk eltölteni.
  • 2. nap Balos, Elafonissi

A mai napon akklimatizálódunk, pihenünk és ráhangolódunk az előttünk álló hétre Kréta világhíres strandjainak felefedezésével. A sziget nyugati oldalán lévő strandok két leglátványosabbját fogjuk meglátogatni. Mind a két tengerpartot a világ legszebb strandjai között tartják számon. Első megállónk nagyjából két - két és fél órás utazás után következik Elafonissi, amely kétségkívül a világ egyik legkülönlegesebb strandja. Kréta egyik legszebb partszakaszát a fehér homok és rózsaszín strand változatossága varázsolja egyedivé. A jól kiépített tengerparton több órát fogunk eltölteni, hogy legyen időnk megebédelni és felfedezni a lagúna minden szegletét, valamint a tengervízben gázolva átsétálhassunk Elafonissi kis szigetrére, ahol további strandok várnak ránk. Ebéd után másfél órás utazást követően érkezünk meg Balos strandjának parkolójába. A parkolóból egy km. hosszú gyaloglás után érjük el Balos lagúnáját, ahol lenyűgöző látványt nyújt a fehér homokkal borított part és jóleső érzés a kellemes hőmérsékletű kristálytiszta tenger hullámain ringatózni. Pár órát töltünk a tengerben és a parton lazítva, majd elindulunk szállásunkra, ahova az esti órákban fogunk megérkezni. Szállás apartmanban.
  • 3. nap Szamaria-szurdok

A mai nap a túrázásról fog szólni. Kréta legismertebb szurdokvölgyei a túrázók kedvelt célpontjai, hiszen a legnagyobb görög sziget nem csak a tengerparti lazításra ad lehetőséget, hanem az aktív felfedezők számára is sok lehetőséget nyújt. Célunk a Szamaria-szurdok, a sziget legismertebb szurdokvölgye. Korán reggel indulunk, majd körülbelül másfél - két órás utazást után érkezünk meg túránk kiinduló pontjához, Omalos falutól pár km. távolságra. A reggeli órákban indulunk nagyjából 5 - 6 órás gyalogtúránkra a 15 km hosszú szurdokban, mely Európa egyik leghosszabbja. 1962-ben nemzeti parkká nyilvánított területen több száz állat és növény fajjal találkozhatunk. A szurdok oldalfalai 500 méteres magasság fölé nyúlnak, a falak közti távolság pedig 3 - 250 m A legszűkebb, 3 m széles pont a "Vaskapu" a legtöbbet fényképezett hely a szurdokban, ahova a nap sem tud besütni. Miután elindultunk túránk legmagasabb pontjáról 1240 m magasan, sziklás terepen haladunk, alapvetően lefelé, néha kisebb emelkedőkkel. Eleinte meredeken haladunk lefelé, majd egy folyómeder mellet halad tovább az ösvény kevésbé lejtős terepen. Több helyen is találhatunk vízvételi pontokat, többek között a szurdok közepén egy kis település régen elhagyatott házaitól nem messze. A hasadék végére érve Agia Roumeli falunál érünk ki a Líbiai-tengerhez és a falu strandján akár fel is frissülhetünk a tenger kellemes vizében. Itt kompra szállunk és a part mellett hajózva egy órás utazás után érkezünk meg Sougia-ba ahonnan helyi busszal térünk vissza túránk kiinduló pontjához, kisbuszunkhoz. Szállásunkra az esti órákban érünk vissza. Túra menetidő: 6-7 óra, túratáv: 17 km, szint: 1240 m le., 70 m fel. Szállás apartmanban.
  • 4. nap Réthimno, Haníá

Az előző nap után a mai napon lazítunk és megnézzük a reneszánsz középkor talán legjobb állapotban megmaradt városait Európában, Réthimno-t és Haníát. Ugyanakkor szállást is váltunk. Kényelmesen megreggelizünk, bepakolunk kisbuszunkba, majd rövid utazást követően kezdjük meg először Haníá bejárását. Kréta második legnagyobb városa, de minket az óváros érdekel, amelyen a velencei befolyás hagyta a legnagyobb nyomot. Bebarangoljuk a kövekkel kirakott sikátorokat, gyönyörködünk a díszes fa ablakokban, felderítjük az aprócska tereket és a velencei kikötőt színes házakkal. Barangolunk a hamisítatlan mediterrán óvárosban, megebédelünk, lazítunk. Ebéd után elmegyünk egy borkóstolóra egy helyi borászatban, ahol meg lehet ismerkedni a krétai borok történelmével és természetesen meg is lehet kóstolni a legjellegzetesebb helyi borokat. Rövid utazást követően érkezünk meg Réthmino-ba, ahol a velencei uralom jellegzetes épületei közül sok a mai napig változatlan formában maradt fenn, a szűk utcákon díszes kapubejárók, domborművek, erkélyek fedezhetők fel. Ugyanakkor a török hódoltság nyomai is jól látszanak mecsetek, keleti stílusú házak formájában. Szállás apartmanban.
  • 5. nap Ida-hegy (2456 m), Knósszosz, Iráklió

A mai napunk délelőttjén lehetőség nyílik egy fakultatív csúcstúrára. Korai reggeli után célunk a sziget középső része, ahol apró hegyi falvak érintésével egészen 1580 méteres magasságig buszozunk a Pszilorítisz-hegység lábánál fekvő parkolóig. Itt aztán rövid készülődés után nekivágunk, hogy meghódítsuk a sziget legmagasabb csúcsát, mely egyben Görögország 9. legmagasabb hegycsúcsa is! A jól kijárt ösvényen még a nagy hőség előtt elindulunk majd, ám így is izzasztó kaptatókra és lassú haladásra kell majd számítani. A csúcs felé közeledve aztán igazi magashegyi táj fogad minket körülöttünk 2000 méter feletti csúcsokkal és egész Kréta látképével. Az Ida-hegyet elérve a csúcsfotók és a csodálatos panoráma után visszaereszkedünk a kisbuszunkhoz, majd késői ebédünkre már visszatérünk szállásunkra. A nap további részében ebéd után a kulturális látnivalóknak áldozunk. Következik Knosszosz, egykori Minószi civilizáció vallási és politikai központja. A Minószi volt az első fejlett civilizáció Európában, amely többek között hatalmas, bonyolult épületkomplexumokat és lenyűgöző műalkotásokat hagyott maga után. Európa egyik legrégebbi városának tartott helyhez számos legenda és mítosz kapcsolódik, amelyek közül a leghíresebb Minótaurosz labirintusa. Bebarangoljuk az egykori palota romjait, majd tovább indulunk a sziget fővárosába Iráklióba. Rövid sétát teszünk a belvárosban és a kikötőben, megnézzük Kastello del Molo-t, a főváros ikonikus erődjét, majd szállásunkra indulunk, ahova az esti órákban érünk vissza. Csúcstúra menetidő: 4-5 óra, túratáv: 8,7 km, szint: 880 m fel/le. Szállás apartmanban.
  • 6. nap Agiofarago beach, Matala beach

A mai nap a pihenésről fog szólni, de természetesen lesz egy könnyed túrázás és strandolás is. Kényelmesen megreggelizünk majd kb. 2 órás buszozás után érkezünk meg sétánk kiindulópontjához. Kényelmesen végigsétálunk az Agiofarago szurdokon melynek végén vár minket a tenger. A kb. kétszáz méter széles Agiofarago strandon nem találunk kiépített infrastruktúrát, csak gyalog lehet megközelíteni, de cserébe nincs tömeg, nyugodtan élvezhetjük a strandolás örömeit az égbe szökő sziklák közé szorított homokos parton. Lazítás és fürdés után visszasétálunk buszunkhoz és a nem messze található Matala strandot célozzuk meg. Ez a világszép strand jól kiépített infrastruktúrával rendelkezik, így itt több turistával találkozhatunk. A környékbeli éttermek egyikében megebédelünk, majd felderítjük a környéket, fürdünk, lazítunk az apró köves parton. Matala híres a strand északi végében emelkedő mészkősziklában található barlangokról. Víz alatti és feletti barlangok, melyekben valamikor emberek éltek, de lehetséges, hogy temetkeztek is bennük. El lehet menni tekeregni a környékbeli sziklák között, vagy csak élvezni a tengert és a napsütést. A kora esti órákban érünk vissza szálásunkra. Agiofarago strand túra menetidő: 1,5 óra, túratáv: 3 km, szint: 10 m.
  • 7. nap Rouvas-szurdok, Preveli strand

A mai napon ismét túrázni fogunk, hiszen Krétán rengeteg látványos túraútvonal közül választhatunk. Kora reggeli indulás után a sziget belsejébe indulunk, célunk ismét a Pszilorítisz-hegység, melynek déli részét látogatjuk meg. A görög mitológiából is ismert hegység lábánál elterülő Rouvas erdőben fogunk túrázni. Egy mesterséges tó mellől indulunk, rövid gyaloglást követően magunk mögött hagyjuk az Agios Nikolaos kolostort és behatolunk a "mesebeli" Rouvas erdőbe. Folyamatosan emelkedő ösvényen, rönkfa hidakon, sziklába vájt lépcsőkön haladunk, néha a patakmederben vezet utunk a sziklamedencékkel teli erdős Rouvas-szurdokban, amíg elérünk egy vízvételi pontot. Elfogyasztjuk magunkkal hozott elemózsiánkat, majd visszatúrázunk kiindulópontunkhoz, ahol a tóparti tavernában hűtött italok társaságában lazíthatunk. Pár órás autózás után érkezünk meg a látványos Preveli strand parkolójához kb. 100 méter magasan a tenger felett. Innen rövid sétát teszünk egy kilátóponthoz, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a tengerbe érkező Megalopotamos folyóra és a torkolat körüli pálmaerdőre. Leereszkedünk a strandhoz, ahol a jól megérdemelt tengerparti lazítás következik és pár órát fürdéssel, lazítással töltünk el a Líbiai-tengerben vizében. Fürdőzés után visszakaptatunk buszunkhoz és visszaindulunk vissza szálásunkra, ahova az esti órákban érkezünk meg. Rouvas-szurdok túra menetidő: 4-5 óra, túratáv: 10 km, szint: 450 m. Szállás apartmanban.
  • 8. nap Kréta

A mai napon elbúcsúzunk ettől a csodálatos szigettől, szervezett programunk már nincs. A repülőjárat indulásától függően megkezdjük hazautazásunkat.