Korzika

Kalandozás a vad szépség szigetén

Korzikára összességében több mint 20 éve szervezünk már túrákat. Kétségtelenül ez az egyik legnépszerűbb utunk, hihetetlen változatosságú tájainak köszönhetően aktív programunk igazi csemege minden felfedezőnek és természetkedvelőnek. Kétezer méter fölé emelkedő hegyláncok között túrázunk, szurdokvölgyekben ereszkedünk alá, kristálytiszta hegyi patakokban gázolva és nagyokat csobbanva a fürdésre csábító, mélyzöld vizű sziklamedencékben. A nyugati part szédítő mélységek felett kanyargó, tengerparti szerpentin útjai vadregényes sziklaöblökhöz vezetnek, ahol kedvünkre úszkálhatunk, hullámfürdőzhetünk, türkizkék vizű álomstrandokon heverészhetünk. Az ódon hangulatú tengerparti városkák sikátoros óvárosában és az eldugott kis hegyi falvakban bóklászva pedig valóban úgy érezzük, mintha itt megállt volna az Idő. A romlatlan szépségű Természet és az Időtlenség e különös érzete együtt teszik a korzikai utazást oly feledhetetlenné, hogy az ember soha többé nem tud elszakadni a sziget varázsától.

• 1. nap Budapest, Szlovénia, Olaszország

Találkozás Budapesten 14:30 órakor, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 15:00-kor. Utazás Szlovénián és Olaszországon keresztül, rövid pihenőkkel.
  • 2. nap Livorno, Bastia, Corte

Kora reggel érkezünk meg Livorno kikötőjébe. Kompunk 8 órakor indul, és kb. 4 órás hajóút után lassanként kirajzolódnak előttünk a sziget kontúrjai, s a horizonton feltűnik Korzika. A déli órákban szállunk partra Bastiában, melynek ütött-kopott házai már a kikötéskor szemünkbe tűnnek. Innen rögtön továbbutazunk Korzika titkos fővárosa felé, a hegyek közt meghúzódó Corte irányába. Délután érkezünk meg kempingünkhöz, felverjük sátrainkat, a nap hátralévő része pedig a pihenésről, lazulásról szól. A napból persze a hagyományos ismerkedési est sem maradhat el! Ezen a szálláson 4 éjszakát töltünk.
  • 3. nap Corte, Calvi, Corte

Reggel buszra szállunk és észak-nyugati irányba utazunk, a leghűségesebb genovai városba, Calviba. A déli órákban érkezünk meg Kolumbusz városába, mely egy gyönyörű, félkör alakú öböl végén, egy hatalmas gránittömbre települt. Közösen sétálunk fel a citadella falai közt található óvárosba, megtekintjük Kolumbusz állítólagos szülőházát és az Idegenlégiós kaszárnyát, egy kilátópontról szemügyre vesszük Korzika legmagasabb, gyakran még nyáron is hósipkás csúcsait, majd leereszkedünk az erőd lábánál fekvő sziklatömbökhöz, ahol nagyszerű lehetőség kínálkozik a búvárkodásra. Egy egyszerű búvárszemüveg és pipa elegendő a felejthetetlen élményhez: alattunk a vízben felmérhetetlen mélységek, valamint hihetetlen kékség és kisebb-nagyobb halrajok körös-körül. Aki ellenben a strandolás és a homokos partvonal híve, az a pinea-fenyők övezte, közeli sekély vizű öbölben szintén megtalálja a számítását. Késő délután utazunk vissza Cortéba. Szállás kempingben.
  • 4. nap Corte, Tavignanu-szurdok

Ma a korzikai hegyvidék felfedezésére indulunk. Kora reggel, még a nagy hőség előtt kelünk útra, és égbetörő hegycsúcsok között túrázunk a Tavignanu-patak mentén. Ösvényünk egyre magasabbra kapaszkodik, ám a néhol már sziklafalba vájt járatok alatt végig ott kísér a patak smaragd sziklamedencéinek csábító látványa. Kb. 2,5 -3 órás gyaloglás után érkezünk egy kis hídhoz, melyen egyenként átkelve máris nagyot csobbanhatunk a hatalmas, zöldes vizű sziklamedencékben. Némi pihenés és piknik, majd következik korzikai programunk egyik legnagyobb kalandja: szurdoktúra a patakmederben! Sziklatömbökön keresztülmászva, azokról leugrálva, lecsúszva ereszkedünk le a patakmederben, paradicsomi kulisszák közepette. Néhány sziklamedence és kisebb vízesés után megpihenünk, majd visszaindulunk a függőhídhoz, csomagjainkhoz. A túráról visszaérve buszunk visszavisz a kempingbe, hogy rendbe szedhessük magunkat. Corte városával egy esti városnézés keretében ismerkedünk. Felsétálunk a város fölött trónoló citadella lábánál található kilátóhoz, megtekintjük Gaffori tábornok házát, melyen máig láthatjuk az 1746-os ostrom ütötte lövésnyomokat, s palaburkolatú terek, sikátoros utcák és ódon szökőkutak közt bolyongva élvezzük az időtlenség mindent körüllengő érzetét. Szállás kempingben. Szintkülönbség: 300 méter fel, 300 méter le, gyalogtúra a hídig: 3 óra, lefelé: 2,5 óra, túratáv: kb. 16 km.
  • 5. nap Corte, Scala di Santa Regina, Golo-patak, Verghio-hágó, Porto, Capu Rossu

Ma újra a tengerpart fele vesszük az irányt. Elsőként a Scala di Santa Regina vad szépségű sziklaszurdokán kelünk át buszunkkal, ahol több száz méteres komor gránitfalak között kanyarog a keskeny autóút, néhol szédítő mélységek fölött. A Niolo fennsíkjára kiérve Calacuccia után egy 700 éves genovai hídra bukkanunk. A híd a kristálytiszta vizű Golo-patak fölött ível át, ahol remek lehetőség kínálkozik felfrissülésre a hatalmas sziklamedencékben, napozásra a víz koptatta gránitszobrok között. Az előző nap élményeit felelevenítendő pedig akár egy könnyed szurdoktúrát is bevállalhatunk a patakmederben felfele indulva. Következő megállónk a Verghio-hágó, Korzika legmagasabb kocsival járható hegyi útja 1477 méter magasságban igazi különlegességgel kecsegtet, hisz közelebbi ismerkedésre ad alkalmat a környék erdőségeiben szabadon kószáló vadmalac-kondákkal. A vaddisznó és a ridegen tartott házisertés keveredéséből létrejött egyedi korzikai fajta előszeretettel lebzsel a turisták által frekventált parkoló környékén, némi elemózsia reményében. Csak óvatosan a malacetetéssel: harapnak! Tovább haladva előbb Aitone árnyas fenyves erdei közt visz utunk, majd a Spelunca-szurdok minden eddiginél látványosabb sziklapárkányáról tekinthetünk le a vörös színű, függőleges sziklafalak övezte mélységbe. Aztán hamarosan feltűnnek egy bájos kis település, Ota hegyoldalba épített házai, és meg is érkeztünk a nyugati part vörös sziklákkal övezett, egyedülálló fekvésű halászfalujába, Portóba. Táborverés után a Capu Rossu sziklabérceihez indulunk. Útközben megállunk egy rövid sétára a Les Calaches döbbenetes formavilágú, vörösben pompázó szikláinál, majd folytatjuk utunkat, hogy egy kisebb gyalogtúra után Korzika egyik legvarázslatosabb szegletéből, egy régi genovai őrtorony tetejéről csodáljuk meg a messze földön híres portói napnyugtát. Kempingünkbe a késő esti órákban térünk vissza. A portói kempingben három éjszakát töltünk. Szintkülönbség: 520 méter, gyalogtúra időtartama: 3 óra, túratáv: 6 km.

• 6. nap Porto

Pihenőnap a Portói-öbölben, mely kétségtelenül utazásunk legszebb kulisszáit kínálja. A nyugatra néző kavicsos tengerpartot félkör alakban övező vöröses sziklatornyok, hegyláncok szinte átmenet nélkül szakadnak ki a tengerből 500-1000 méter magasságba. A Porto-patak torkolata fölött egy közelmúltban helyreállított négyszögletes genovai őrtorony trónol, a strandot a szárazföld felől hatalmas eukaliptusz erdő szegélyezi. Nem véletlen, hogy az Unesco az öblöt és az attól északra elterülő Scandola vulkanikus partvonalát a Világörökség részévé nyilvánította. A mai napot strandolással, hullámfürdőzéssel töltjük, szélcsendes időben pedig egy ugyancsak látványos fakultatív hajókirándulásra indulhatunk a Scandola Rezervátumba. Aki pedig továbbra sem tud elszakadni a mélyzöld hegyi patakok varázsától, közvetlenül a kempingünk mellett csobbanhat a Porto-patak hatalmas, selymes vizű sziklamedencéiben. A kora esti órákban aztán közösen kisétálunk a tengerpartra, hogy megcsodáljuk a különös szépségű és kihagyhatatlan naplementét, s élményekben gazdag napunkat tengerparti borozgatással, vagy egy esti fürdőzéssel zárjuk. Szállás kempingben.
  • 7. nap Porto, Ninu-tó

Aki inkább pihenni és lazulni szeretne, azok újra a Portoi-öböl paradicsomi kulisszái közepette strandolhatnak, hullámfürdőzhetnek a tengerparton, avagy a Porto-patak hatalmas, selymes vizű sziklamedencéiben csobbanhatnak. Aki ellenben újra hegyitúrázni szeretne, azokkal kora reggel Korzika egyik legkülönlegesebb hegyi tava, a zöld pázsitú, zsombékos Ninu-tó felkeresésére indulunk. Autóbusszal ismét a hegyek felé kanyargunk, majd kétórányi buszozás után újra a verghió-hágón találjuk magunkat, ahonnan a GR20 útvonalát követve gyalogosan indulunk tovább. Két és fél óra alatt, megerőltető, nehéz terepen túrázhatunk fel a Korzika egyik legszebb hegyi tavához. A tó igazi érdekessége, hogy a környező "pozzik" (pázsitos, füves terület apró tavakkal) mentén általában szabadon kószáló vadló és póniló csapatok, kecskék legelésznek. Fotószünet, némi pihenés után jó két óra alatt nehéz, sziklás terepen, egy fárasztó ereszkedést követően érkezünk vissza buszunkhoz, amely visszavisz bennünket kempingünkbe. Aki még bírja, azokkal ismét egy tengerparti fürdőzéssel zárhatjuk a napot. Szállás kempingben. Szintkülönbség: 682 méter fel, 682 méter le, gyalogtúra időtartama: 5 óra, túratáv: 9 km.

• 8. nap Porto, Les Calanches, Ajaccio, Sarté, Pianottoli

Ma átmenetileg visszatérünk a "civilizációba" és Ajaccióba, Napóleon szülővárosába utazunk a kora reggeli indulást követően. Többórányi fárasztó, de látványos szakaszokkal tarkított utazás után a Les Calanches sziklarengetegén keresztül érkezünk meg dél Korzika fővárosába. Közösen elsétálunk Napóleon szülőházához, majd némi szabadprogram keretében mindenki felfedezheti a város tereit, a megszámlálhatatlan Napóleon emlékművel, s kedvünkre bóklászhatunk a kikötői negyedben és a régi városrészben. Kora délután kanyargós, szerpentines hegyi utakon a "legkorzikaibb korz város", Sarté irányába utazunk tovább. A kisváros kétségtelenül rá is szolgál az elnevezésre komor, erődszerű öreg házaival, sikátoros, igazi középkori hangulatot árasztó központjával, valamint hagyományőrző szokásaival, mindenekelőtt a húsvéti Catenacciu körmenettel, melynek relikviáit, a 14 kg-os láncot és a 31,5 kg súlyú hatalmas tölgyfa keresztet, továbbá a processzióról készült fényképeket a Szűz Mária templom belső falán találjuk. Kellemeset barangolhatunk a félhomályos, labirintusszerű Santa Anna városrész árkádos, ódon utcácskáin, avagy megpihenhetünk a vaskos pálmafákkal övezett főtér egy árnyas zugában. Késő délután érkezünk meg a sziget déli szegletében fekvő kempingünkbe, ahol ismételten 3 éjszakát töltünk. Táborverés után kisétálhatunk a közeli tengerpartra egy esti fürdőzésre, borozgatásra.
  • 9. nap Pianottoli, Ospedale-tó, Piscia di Gallo, Bonifacio, Pianottoli

Ma a korzikai Dolomitoknak is nevezett Bavella-hegységbe kirándulunk. Alta Rocca hegyvidéki tájain haladva először a fenyvesekkel körülvett Ospedale-tóhoz utazunk, melynek részben kiszáradt medrében sétálva rövid fotószünetet tartunk. Ezután a Piscia di Gallo-hoz, Korzika egyik legnagyobb és legszebb vízeséséhez túrázunk, mely egy sziklafal oldalából tör elő. Útközben egy különleges ingókövet fotózhatunk, majd a legbátrabbakkal a meredek, omladékos hegyoldalban ereszkedünk le a vízesés lábához, ahol frissítő zuhany vár reánk közel 60 méteres magasságból. Miután visszatúráztunk a buszunkhoz, a hegyvidékről leereszkedve Korzika "gyöngyszeme", Bonifacio városkája szerepel programunkban, ahol először lehetőségünk nyílik egy fakultatív hajókirándulásra a város sziklapárkánya mentén. A hajó a túlhajló, fehér mészkőpárkányra épült városka előtt halad végig, megcsodálhatjuk a sziklafal legszélére épített házakat, különböző barlangokba, a sziklák közt megbúvó öblökbe visz el minket. A kirándulás csúcspontja a Sárkány-barlang, melynek tetején egy Korzika alakjára emlékeztető hasadék látható. A hajózásról visszaérkezve közösen felsétálunk a fellegvárba, ahol rövid városnézés után mindenki szabadprogram keretében bóklászhat kedvére a sikátoros utcácskákban. Javasoljuk napnyugtakor a híres tengerész-temető megtekintését, valamint egy helyi specialitásokból álló vacsorát az óváros, avagy a kikötő valamelyik éttermében. A késő esti órákban térünk vissza kempingünkbe. Szintkülönbség: gyalogtúra a vízeséshez és vissza 2 óra.
  • 10. nap Pianottoli, Piantarella, Pianottoli

Utolsó nagy strandolásunkra Korzika talán legszebb öbleiben kerítünk sort: Piantarella déltengereket idéző, hófehér homokfövenyes, türkizkék vizű öblei ideálisak pihenésre, napozásra, a búvárok a sziklás partvonal mentén gazdag élővilágban gyönyörködhetnek, a nyughatatlan keresők pedig a környező golfpályák kevésbé jól célzó játékosainak köszönhetően izgalmas golflabda-vadászatra indulhatnak: földön, víz(b)en, levegőben. A strandolás után visszatérünk kempingünkbe, majd némi pihenés után megtartjuk fergeteges búcsúestünket a kempinghez közeli tengerpartra levonulva. Hullócsillagnézés, éjszakai fürdőzés a világító planktonok között, borozgatás és korzikai élményeink felidézése - jó hangulat garantált...
    Szállás kempingben.
  • 11. nap Pianottoli, Bastia, Olaszország

Táborbontás után a keleti parton Bastiába utazunk. Néhány órás utazás után érkezünk meg Korzika 2. legnagyobb városába, ahol először egy közös városnéző sétára indulunk. A pálmafákkal övezett St. Nicolas-téren, Napóleon szobra mellett gyalogosan átvágva egykettőre az óváros és a régi kikötő ódon házai közé érünk. Ez tényleg más világ, itt a lepukkantságnak is vitathatatlan hangulata van. A vaskos falakkal övezett citadellába felsétálva belátjuk az egész kikötőt, majd a város egykori gazdagságáról tanúskodó barokk templomok, kápolnák sorát csodálhatjuk meg. Végezetül rövid szabadprogram, átkompolás Olaszországba. Az éjszakát a kompon töltjük, kényelmesen elnyújtózva hálózsákjainkban.
  • 12. nap Olaszország, Szlovénia, Budapest

A reggeli órákban partra szállunk Savonában és hazautazunk Olaszországon, Szlovénián keresztül. Érkezés Budapestre a késő esti órákban.

Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.

További fotók az Eupolisz képtárban.