Guatemala, Mexikó

Mindent a majákról! Maja piramisok, koloniális városok, pöfékelő vulkánok és álomstrandok!

Tudtad, hogy a spanyol hódítások ellenére a maják még mind a mai napig élnek és virulnak Közép-Amerikában? Hogy a dzsungel mélyén 1500-1800 éves városok húzódnak égbetörő piramisokkal? Kezdetnek mutatunk egy országot, amely az egyik legizgalmasabb Közép- Amerikában: a titokzatos Guatemalát. Nyitásként elviszünk a koloniális birodalom egykori fővárosába, a szépséges Antiguába, feltúrázunk egy működő vulkánra, uzsonnát sütögetünk a forró láva hőjében, majd következik egy csodahely, az Atitlán-tó: három 3000 méter fölé nyúló vulkán, három ősi indiántörzs és egy bámulatos vulkanikus tó. Itt kiderítjük, éppen melyik tzutzuil házban lakik Maximón, a fából készült, pipázó, rumozó istenség. Csónakázunk a kéklő tavon, kipróbáljuk a helyi tömegközlekedést, sétálunk az őserdőben, majd csobbanunk a tó kellemes vizében. Nem volt elég? Következik Mexikó. Tudtad, hogy a katolikus San Juan Chamula-templomban misztikus szertartások közepette tyúkokat áldoznak a tzotzil indiánok? Csónakáztál már majd 1000 méter magas sziklafalak között, mint itt a Sumideró-kanyonban? Nem fürödtél a zubogó Agua Azul vízesésrendszer habjai között, vagy kimaradt az életedből egy hamisítatlan karib-tengeri ejtőzés némi koktél kíséretében? Akkor itt az idő, hogy velünk tarts! E közel két hét alatt több kalandban lesz részed, mint másnak egy egész év alatt! :)

Kiemelt látnivalók utunk során:

- Antigua, az egykori főváros, a spanyol koloniális építészet városa,
- az Atitlán-tó, vulkánokkal körbevéve,
- Sian Kaan Biorezervátum (UNESCO Világörökség része)
- Tulum városa
- Chichen Itza maja-tolték város (UNESCO Világörökség része)
- Palenque ősi városa
- Sumideró Kanyon
- Karib-tenger fehér homokos partvonalai.

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/amerika?guatemala
  • 1. nap Guatemala City, Antigua

Repülővel érkezünk Guatemala fővárosába, ahol a nemzetközi repülőtéren indul utunk. Buszunkkal pár órás utazást követően megérkezzünk Guatemala történelmi fővárosába, Antiguába. Ez a város volt az egykori közép- amerikai gyarmatbirodalom központja, koloniális hangulatú belvárosa macskaköves utcáival, színes lakóházaival elvarázsolja az idelátogatókat. Miután elfoglaltuk szállásunkat, lehetőségünk lesz arra, hogy belevessük magunkat a páratlan hangulatú antiguai éjszakába. Szállás: szálloda, ahol két éjszakát fogunk eltölteni.
  • 2. nap Antigua, Pacaya vulkán

Antiguával, Guatemala csodálatosan helyreállított koloniális városkájával, kevés település veheti fel a versenyt a térségben. A reggeli órákban kis tuktuk jellegű taxikkal jutunk el a település közelében található hegyi kilátóponthoz, ahonnan az egész völgyre szép látkép nyílik. A kilátóból gyalogosan megyünk vissza a város központjába, ahonnan a kora esti órákban aztán egy izgalmasnak ígérkező kirándulásra indulunk a három közelben található vulkán egyikének megmászására. A 2552 méter magas Pacaya az egyik legkönnyebb túralehetőség Antigua térségében. Aki nem szeretne gyalogolni, azok lovat vagy öszvért is bérelhetnek. Kalandos túránk a vulkán oldalában kanyarog, egy hatalmas lávamezőhöz kalauzol bennünket. Itt közelről is megfigyelhetjük az aktív tűzhányó tevékenységét, a távolban felsejlő Fuego vulkánból kipöffenő füstfelhőket láthatjuk. A vulkáni aktivitás befolyásolhatja a túra útvonalát, szélsőséges esetben csak a vulkán oldalában túrázhatunk nem a kráterperemen. Este térünk vissza szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. Túratáv: 7-8 kilométer, szintkülönbség: 600 méter fel/le, magasság: 2552 méter.
  • 3. nap Antigua, Iximche, Panajachel

Reggel kényelmesen kelünk, kipihenjük az előző napi hosszú utazás fáradalmait, majd reggeli után bérelt busszal indulunk Panajachelbe. Több órás buszozás vár ránk, de útközben megállunk megnézni Iximche maja városának maradványait. A városból kisebb piramistemplomok és paloták romjai maradtak meg. A délutáni órákban érkezünk meg Panajachelbe, elfoglaljuk szállásunkat, majd sétálunk egyet a zsibongó városkában, betérhetünk megkóstolni a specialitásokat egy helyi étterembe. Ezen a szállásunkon három éjszakát töltünk. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 4. nap Panajachel, Santiago de Atitlán, San Antonio de Palopó

Reggeli után hajókirándulásra indulunk Latin-Amerika egyik legszebb fekvésű, szemet gyönyörködtető vulkánokkal körülvett taván. A San Pedro (3020 m), Tolimán (3158 m) és Atitlán (3537 m) tűzhányók közt elterülő Atitlán-tó, maga is vulkanikus kráterben foglal helyet. Kirándulásunk során megismerkedünk Santiago de Atitlán és San Antonio de Palopó közösségeivel. Santiago a már megismert kultúrák mellett a cutuhil népcsoport életébe enged rövid betekintést. Érdekessége, hogy a férfiak is szépen hímzett fehér nadrágot viselnek, és a helybeliek a kereszténység mellett Maximón ősi kultuszának is hódolnak. Este visszatérünk Panajachelbe, a szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 5. nap Panajachel / Cerro de Oro

Ma egy lazulósabb napot tartunk. Panajachelben maradunk, pihenhetünk a tó partján, kajakot, biciklit bérelhetünk, vagy nézelődhetünk a főutcán sorakozó árusok bódéi között. El lehet menni a közeli Reserva Atitlan parkba, ahol függőhidakon sétálhatunk az őserdőben, találkozhatunk ormányos medvékkel és majmokkal, majd csobbanhatunk a tóban.

Akik továbbra is aktívabb kikapcsolódásra vágynak, azokkal egy könnyed, látványos fakultatív vulkántúrára indulunk az Atitlán-tó túlpartjára. 25-30 perces hajóút után érkezünk Santiago Atitlánba, ahol helyi vezetőnkkel nekivágunk, hogy meghódítsuk a társaihoz képest kicsi, de annál meredekebb vulkán csúcsát. A túra során kilátópontokról csodálhatjuk meg ezt az elképesztő kompozíciót: égbetörő vulkánok, lágyan ringó hullámok, kávültetvények, a meredek kráterfalban meghúzódó apró tztujil és kakcsikel falvak. Az ősi maják szent hegyén járunk, a legenda szerint a hegy barlangjában kincseket, aranyat találtak, innen ered a hegy neve is, Cerro de Oro (Aranyhegy). Miután kigyönyörködtük magunkat, leereszkedün egy strandhoz, és újévi fürdőzést csapunk. Ezután visszatérünk Santiagoba, ahonnan hajóval utazunk Panajachelbe. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. Túratáv: 5 km., szintkülönbség: 300 m fel-le, menetidő: 2 óra.
  • 6. nap Panajachel, La Messia, San Cristóbal de las Casas (Mexikó)

Korán reggel hosszú, egész napos útra indulunk, elhagyjuk Guatemalát, hogy buszunkkal a guatemalai - mexikói határ felé utazzunk. Buszozásunkat megbolondítjuk egy hamisítatlan latin-amerikai határátlépéssel (La Messia), majd tovább utazunk Mexikó Chiapas államának egykori fővárosába, San Cristobal de las Casas-ba, amely Mexikó egyik legarchaikusabb és néha kifejezetten hűvös városa. Miután ahova az esti órákban elfoglaljuk szállásunkat San Cristóbal központjában, megkóstolhatjuk a helyi sütödékben készített mexikói hamburgert, vagy beülhetünk a helyi bárok egyikébe. San Cristobálban két éjszakát töltünk. Szállás: szálloda.
  • 7. nap San Cristóbal, Sumideró Canón, San Juan de Chamula

Reggel elbuszozunk a környék lélegzetelállító látványosságához, a Canón de Sumiderohoz. A Rió Grijalva víztározóját hatalmas, 7-800 méter magas falak veszik körül, motorcsónaktúránk során pelikánok röpködnek körülöttünk, a part mentén kárókatonák szárogatják szárnyaikat, kopasz nyakú keselyűk botladoznak az iszapban, a lombok között pókmajmok lendülnek ágról ágra, hatalmas hüllők, krokodilok heverésznek a parton. Miután kiszálltunk csónakunkból, a közeli San Juan de Chamula kisvárosába kirándulunk, ahol testközelből tapasztalhatjuk meg az archaikus szokások szerint élő tzozil és tzezal indiánok mindennapjait. A falu főterén található templom belterében nincsenek padok, a padlózaton fenyőtüskeszőnyegen kiscsoportokban ülnek és imádkoznak a helyi indiánok, a különös szertartásban keverednek a kereszténység, a samanizmus és a modern kor elemei. Fényképezni szigorúan tilos a templomban, mégis életre szóló élményként vésődhetnek belénk a képek, ahogy csöndben körbesétálunk az elmélyülten imádkozó helyiek között. Este visszatérünk szállásunkra San Cristóbal de las Casasba. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 8. nap San Cristóbal de las Casas, Agua Azul, Palenque

Reggeli után buszra szállunk és búcsút intünk a hegyek közt megbúvó San Cristóbal de las Casas-nak, hosszú buszozás áll előttünk, szerpentineken, fekvőrendőrökön, apró hegyi indiánfalvakon keresztül vezet az út, a környező hegyvidék bámulatos formavilága és az egyre dúsabb növényzet kárpótol minket a fárasztó utazásért. Ahogy ereszkedünk le a hegyekből, egyre melegebb lesz az idő is, fürdéssel egybekötött pihenőt iktatunk be az Agua Azul vízesésrendszerénél. Ragyogó kékségű, friss vízben csobbanhatunk, megkóstolhatjuk a friss ananászt, apró, édes banánokat, papaya-t. A pihentető lubickolás után buszunkkal továbbutazunk az egyik legszebb fekvésű maja romváros, Palenque felé. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 9. nap Palenque

Reggel egy helyi busszal a romok felé vesszük utunkat, és a nap hátralévő részét itt töltjük. A természet közelsége meghatározza Palenque hangulatát: iguánok simulnak a fatörzsekhez, színes madarak rebbennek lombtól lombig. A romok feltárása (a legtöbb maja emlékhez hasonlóan) folyamatban van, a körbevezetés során megismerkedhetünk a maja ember természet- és világszemléletével, a dzsungel mélyén rejlő romok titkaival. A terület apróbb tárgyi emlékeit, és az uralkodói síremléket a múzeumban meg is tekinthetjük. Miután visszabuszoztunk Palenque-be, megvacsorázunk, és sétálhatunk egyet a környéken, majd közösen a buszpályaudvarra megyünk, elhelyezkedünk egy kényelmes éjszakai buszon, hogy a Yucatán-félszigetet átszelve Tulum felé utazzunk az éjszaka során. Szállás: éjszakai busz.
  • 10. nap Tulum

Miután átvágtunk a Yucatán-félszigeten, reggel érkezünk Tulumba. A szállásra megyünk, ahol lerakjuk nehéz táskáinkat és fürdőruhával a kistáskában indulunk a Karib-tenger homokos partjai felé. Ezen a partszakaszon található a késő-klasszikus korszak kétségtelenül legfestőibb maja romvárosa. A Kelet felől érkező spanyol felfedezőkhöz hasonlóan mi is ámulva nézzük a maja építészet remekbe szabott alkotását. A romok közvetlenül a tengerparton helyezkednek el, döbbenetes kilátással és iguánák tucatjaival. A tenger jádezöld, a homok vakítóan fehér, tűz a nap és a dzsungel zöldje kiválóan ellensúlyozza a legszebb fekvésű maja romok szürkeségét. Ez volt az utolsó maja város, amit elhagytak lakói, miután bejöttek a spanyolok. A romváros meglátogatása után következik a jól megérdemelt pihenés: birkózás a tenger jádezöld hullámaival, heverészés a homokos tengerparton egy hűsítő koktéllal a kézben. Szállás: szállodában, ahol négy éjszakát fogunk eltölteni.
  • 11. nap Tulum, Chichen Itza

A mai nap során a legnevezetesebb maja városba látogatunk, a hatalmas méretekkel rendelkező Chichen Itzába. A letisztított romok közt különösen érdekes lehet a Yucatán- félsziget legnagyobb labdajáték tere, ahol egykor 7-7 játékos küzdött egymással a vallási és politikai szempontból is vérre menő labdajáték szabályai szerint. A hatalmas Kukulkán- piramist minden oldalról körüljárhatjuk, elsétálhatunk az egyik legnagyobb maja cenotéhez (mészkőmélyedésben kialakult természetes vízgyűjtő). Helyi vezetőnk szimbolikus fény-és visszhangjáték-elemeket mutat nekünk, megelevenednek egy több ezer éves kultúra mindennapjai és szakrális ünnepei. Természetesen ez is Unesco–Világörökség része, illetve része a Világ Új Hét Csodájának. Chichen Itza után egy különleges cenotéhoz látogatunk, ahol megmártózhatunk a barlangmedencében, a kristálytiszta vízben. Miután megszáradtunk, visszabuszozunk Tulumba. Szállás: szálloda.
  • 12. nap Tulum, Coba

Délelőtt kibuszozunk Cobába, ahol a romok feltárása még folyamatban van. Biciklire pattanunk és az egymástól egy-két kilométerre lévő épületeket a dzsungelösvényeken bringázva fedezzük fel. Akinek nincs kedve biciklizni, bérelhet biciklitaxit, vagy egyszerűen elsétálhat az ösvényeken. Ahogy kimászunk a Nohuch Mol piramis tetejére, egyszerre az esőerdő fölé érünk, alig látni lakott települést, csak a sűrű, tömött lombokat, néha egy-egy papagájrikoltást hallani. Cobából visszabuszozunk Tulumba. Szállás: szálloda.
  • 13. nap Tulum / Sian Kaan Biorezervátum

A mai nap során pihenhetünk a tengerparton, fürödhetünk a tengerben, vagy fakultatív kirándulás keretén belül ellátogathatunk a Sian Kaan Biorezervátumba, ahol helyi vezetők visznek motorcsónakkal a hatalmas vízi szavannán. Az ősi maják által épített csatornákon csónakozunk, majd mentőmellényeinket felvéve leúsztatjuk magunkat a selymes édesvízben. Úszás után visszaszállunk a csónakokba, vár minket a friss gyümölcsökből készített elemózsia. Ezután lagúnákat átszelve kimegyünk a Karib-tenger egy elhagyott partszakaszára. Útközben szerencsés esetben krokodilokat, tengeri madarakat, sőt néha a rejtőzködő életet élő lamantint is láthatjuk. A program ebéddel zárul, majd visszavisznek bennünket a szállásunkra, Tulumba. A másik lehetőség a nem messze található Xel-ha park, ahol a belépő áráért a korlátlan ételfogyasztás mellett több programot is kipróbálhatunk. Lehet sznorkellezni, barlangban fürdeni, zip-line-t kipróbálni, folyóban, tengerben fürdeni, és még sok mást. A belépőben benne foglalt programokon túl lehetőség van plusz belépőért kipróbálni többek között a delfinekkel vagy rájákkal úszást. Szállás: szálloda.
  • 14. nap Tulum, Cancún

A mai napon elbúcsúzunk Mexikótól, szervezett programunk már nincs. A repülőgép indulásának függvényében kimegyünk a repülőtérre, és hazarepülünk.
Az oldalon látható képeket Dudás Bernadett és Szabó Szilveszter készítette.