Bulgária

Szófiától a Pirin és Muszala hófehér csúcsain át Plovdivig

A Balkán-félsziget középső és keleti részén található Bulgária kontinensünk egyik legérdekesebb országa. Miközben a keresztény világ egyik utolsó bástyája, már a kelet hangulata és kultúrája is jelen van. Plovdiv utcáin sétálva mindkét világ a mindennapi élet részeként köszön ránk, csakúgy mint a főváros, Szófia templomai is a gazdag múltról tanúskodnak. A fapados járatokhoz igazított egy hetes utunk alatt felkapaszkodunk tengerszemek között a Balkán legmagasabb csúcsára, a Muszalára, megmásszuk a világörökség részeként számon tartott Vihren márvány csúcsát és túrázunk Melnik homokkőpiramisa között. Nyolc nap alatt két világörökségi helyszínt érintünk, bejárunk két nemzeti parkot, meglátogatjuk a legszebb városokat és közben pedig pihenhetünk a medencés, jó minőségű szállásainkon. Irány Bulgária!

Kiemelt látnivalók és élmények az utazás során:

- Szófia, Bulgária nyüzsgő fővárosa
- Melnik városa és sziklapiramisai illetve a Rozsen-kolostor
- Pirin Nemzeti Park és a Vihren csúcs (UNESCO Világörökség)
- Rilai-kolostor (UNESCO Világörökség)
- Rila Nemzeti Park és a Muszala csúcs

Még tudsz jelentkezni.
2017. július 16.

Szófia

Érkezés Szófiába, Bulgária fővárosába, majd transzfer a belvárosi szállásunkra. Rövid készülődés után nyakunkba vesszük a várost, és gyalogszerrel indulunk a legérdekesebb részek felfedezésére. Első megállónk a 20. század elején épült Alekszandr Nyevszkij-székesegyház lesz, melynek impozáns épülete már ismerős lehet a szófiai képeslapokról. A székesegyház megtekintése után egy másik ortodox vallási épületet, a közeli Csodatévő Szent Miklós-templomot (rövid nevén az Orosz Templom) is megnézzük, majd az Ivan Vazod Nemzeti Színház érintésével valahol a főtér környékén fogyasztjuk el ebédünket. A délután hátralévő részében szabadprogram keretében felkereshetjük a Zsinagógát, a 4. századi apró Szent György templomát, a Banja Basi mecsetet, illetve akár a Nemzeti Kultúrpalotát is. Városnézős napunkat egy hangulatos étteremben fejezzük be, remek bolgár fogásokat megkóstolva. Szállás: szállodában.

Rozsen-kolostor, sziklapiramisok, Melnik, Bansko

A Bulgáriával való ismerkedést annak legkisebb városa körül kezdjük. Buszunkkal a Pirin-hegység déli lábánál fekvő Rozsen faluig utazunk, majd megkezdjük gyalogtúránkat. Az apró falu fölött szép kolostor áll, amit ha nyitva találunk, megnézünk. Pihenünk kicsit, majd tovább indulunk a homokkő piramisok világába. Fantasztikus felszínpusztulási formák, a szüntelenül hátráló homokkőfalak után marad piramisok és éles gerincek között teszünk jó órás sétát Melnik városáig. Papíron város, a valóságban inkább falu a műemlékházakból álló település, amit körbefognak a sziklapiramisok. Felkapaszkodunk a város fölé magasodó homokkőfalakra, hogy megnézzük a falak hátrálása miatt „halálra ítélt” kápolnákat és madártávlatból nézünk le a furcsa vidékre. Nem hagyjuk el úgy Melniket, hogy meg ne kóstolnánk a település messze földön híres borát. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
(Táv: 10 kilométer; Szint: 450 méter fel, 600 méter le)

Pirin-hegység, Vihren-csúcs (2914 m)

Az előző napi homokkő piramisok után valami nagyobb vár ma ránk, egy márvány piramis! A Pirin-hegység legmagasabb pontjának, a Vihren meghódítására készülünk. A hegyvidék, illetve a központi részét magában foglaló nemzeti park az UNESCO világöröksége, a hegy főgerincét márvány alkotja. Káprázatos sziklavilág és panoráma vár ma ránk, no és persze sok emelkedő. Banskot kisbuszokkal hagyjuk el, gyalogtúránk a Vihren-menedékháztól indul. Már itt is közel 2000 méteren járunk, de a csúcs még jó 1 kilométerrel van magasabban. Utunk rendületlenül emelkedik, jó 3 óra gyaloglás után érjük el a 2914 méter magas csúcsot, de a látvány mindenért kárpótol. Sziklás ösvényen indulunk lefelé a csúcs másik oldalán. Az út lefelé sem könnyebb, többször pihenünk, gyönyörködünk a tájban. Egy kis bivakház érintésével a Banderica-menedékházig ereszkedünk, ahonnan kisbuszokkal térünk vissza Banskoba. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 11 kilométer; Szint: 1000 méter fel, 1200 méter le)

Bansko, Rilai-kolostor, Borovec

A reggeli órákban elhagyjuk a Pirin-hegységet, hogy a közelben fekvő Rila településén Bulgária leghíresebb épületegyüttesét keressük fel. A Rilai-kolostort a bolgárok védőszentje Szent János alapította a X. században. Több uralkodó is gazdag adományokkal látta el a kolostort, ami többször elpusztult az évszázadok folyamán, de mindvégig a bolgár nemzeti kultúra egyik fontos központja maradt. A kolostor mai képét a XIX. században nyerte el, gazdagon díszített épületei Bulgária jelképévé tették. Miután bejártuk a kolostort és környékét, a Rila hegységének egyik üdülőközpontjába, Borovecbe tesszük át székhelyünket, ahol a következő 3 éjszakát töltjük. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
(Táv 5 kilométer; Szint 100 méter fel és le)

Borovec, Rilai hét-tó-völgye

Ma ismét egy hosszabb, de rendkívül szép gyalogtúrára indulunk. Autóbuszunkkal a Manjovica parkolóig jutunk, innen gyalog folytatjuk utunkat. Előbb jó egy órás sétával leereszkedünk a Vada-menedékházhoz, ahol feltöltjük kulacsainkat, majd nekivágunk az emelkedőnek! Fenyveseken és tisztásokon keresztül haladunk, előbb földes, majd egyre inkább sziklás terepen. Mire a törpe fenyvesek világába érünk, igencsak fáradtak leszünk, de innen már nincs messze célunk: a Hét-tó-völgye. Előbb a Dolnoto-tengerszemet érjük el, mely a legalacsonyabban fekszik mind közül, ám szépségével nem marad el társaitól. Innen már csak 1 kilométer túránk végállomása a közeli Hét-tó-menedékház, mely egy másik gyönyörű tengerszem partján található. Rövid pihenőnk alatt egy kis frissítőt veszünk magunkhoz, s a Razdela-csúcs fenséges látványában gyönyörködünk. Visszafelé egy patakot követve elindulunk lefelé. Az erdőhatár elérése után megtaláljuk a Lovna-turistaházat, szusszanásnyi szünet után indulunk tovább. Kisvártatva ismerős ösvényre találunk, majd elérjük ismét a Vada-menedékházat. A patakot és egy utat követve érjük el autóbuszunkat. Fáradtan, de élményekben gazdagon térünk vissza szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
(Táv: 16 kilométer Szint: 700 méter fel, 1050 méter le.)

Borovec, Muszala-csúcs (2925 m)

Borovecből egész napos túrára indulunk a Rila-hegysébe, célunk az ország legmagasabb csúcsa a 2925 méter magas Muszala. Utunk első szakaszát sífelvonóval tesszük meg. A felvonó pillanatok alatt 2369 méter tengerszint feletti magasságig repít minket, miközben sűrű, vadregényes fenyvesek felett haladunk. A Jaszterbec-turistaháztól komoly szintkülönbség leküzdése nélkül az erdőhatár felett túrázva érjük el a Musszala menedékházat. Itt rövid pihenőt tartunk, majd a csúcshódítás következik. (Akik elfáradtak, a menedékháznál megvárhatják a csoportot.) Innen válik csak igazán magashegyivé az utunk: a talaj sziklává változik, és egyre meredekebben vezet felfelé. 2715 méteres magasságban érjük el a Ledeneto-tengerszemet, melynek jelentése Jeges-tó. Nevét onnan kapta, hogy jégtakarója még a legmelegebb nyarak alkalmával sem olvad fel teljesen. Továbbhaladva már a csúcsrégióba érünk, és nemsokára felkapaszkodunk a Balkán-félsziget legmagasabb csúcsára, a Muszalára, ahol fantasztikus panoráma fogad minket. Rövid pihenő után a már ismert úton térünk vissza a menedékházhoz, majd Borovecbe. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 12 kilométer; Szint: 600 méter fel és le.)

Borovec, Plovdiv, Bacskovo-kolostor, Szófia

Utolsó napunkon Bulgária egyik legfontosabb történelmi városába, kulturális fellegvárába, Plovdivba látogatunk. Római maradványok, törökkori emlékek és a bolgár reneszánsz legszebb épületei keverednek az óvárosban. A közeli Bacskovó XVII. századi kolostorát a legszebbek között tartják számon az országban. Miután megnéztük a kolostort rövid kirándulásra indulunk a településsel azonos nevű patak mentén. Kisebb vízesések és apró kápolnák várnak minket a könnyed séta során. A jóleső kirándulás és tartalmas napunk után visszatérünk a fővárosba, Szófiába. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
(Táv: 5 kilométer; Szint: 150 méter fel és le)

Szófia

A repülőnk indulásának függvényében transzfer a reptérre.