Albánia, Bosznia-Hercegovina

Élmények sokasága Európa egyik utolsó, rejtett magashegyi paradicsomában

Albánia, mint elmaradott és misztikus úti cél egyre inkább vonzza a felfedezni vágyókat. Tény, hogy Albánia rendkívül változatos utazást ígér, de mint látni fogjuk napjainkban Albánia korántsem annyira elmaradott vagy eldugott, mint gondolnánk. Kalandos nyári utazásunk első állomása az Albán-Alpok hegyláncokkal ölelt varázslatos vidéke, ahol képet kapunk a nem is annyira régmúlt vérbosszúval átszőtt életéről és a természeti csodák sokaságáról. Vízeséseket keresünk fel, felkapaszkodunk a legszebb panorámát ígérő hágókra, túráink után pedig élvezhetjük a helyiek legendás vendégszeretetét, finom ételeit és borait is. Utazásunkat az ország déli részén folytatjuk világörökségi városok, fantasztikus tengerpartok és természeti értékek felkeresésével, így reményeink szerint az út végére az Albániáról alkotott általános sztereotípiák többsége le fog dőlni és egy új, nem kevésbé vonzó és misztikus kép fog kirajzolódni erről a csodálatos balkáni országról.

Kiemelt látnivalók és élmények az utazás során:
- Mostar óvárosa és az Öreg-híd (UNESCO Világörökség),
- az Albán-Alpok leszebb túrái,
- Kruja, a "hős" albán város,
- Gjirokaster óvárosa (UNESCO Világörökség),
- a kristálytiszta vízű, szépséges Albán-Riviéra,
- Berat óvárosa (UNESCO Világörökség),
- az Osumi-szurdok sziklafalai.
  • 1. nap Budapest, Mostar

Találkozás reggel 5 órakor a XI. ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 5:30 órakor. Egész napos utazás rövid megállókkal Bosznia-Hercegovina felé, ahová a késő délutáni órákban történő érkezést követően, még lesz időnk egy kellemes sétát tenni Mostar hangulatos kisvárosában, s megcsodálni az Öreg-hidat. Az éjszakát is itt töltjük el. Szállás: szállóban.
  • 2. nap Mostar, Theth

Reggelit és rövid búcsúzkodást követően továbbindulunk végcélunk felé, hogy a határátkelést követően a délutáni órákban megkezdhessük a behatolást az Albán- Alpok sejtelmes birodalmába. A fenséges hegyek közé zárt világ sokáig megőrizte hagyományait és szokásvilágát, köztük a vérbosszú intézményét is. A természeti szépségeket és a kulturális örökséget ma már két nemzeti park is őrzi az „elátkozott hegyvidéken”. Útközben megállunk a Terthores-hágón, hogy megemlékezzünk az egyik legkalandosabb életű magyar báróról, Nopcsa Ferencről, akinek itt, a hegyvidék kapujában állítottak emléket. Szállás: Thethben magánszálláson, 4 reggelivel.
  • 3. nap Thethi Nemzeti Park (Theth, Grunasi-vízesés)

Felfedezzük Theth szórványtelepülését, ami a térség központja: megnézzük a vérbosszú idején használt lakótornyát, túrát teszünk egy közeli vízeséshez és egy meseszép karsztforráshoz is. Visszaérve szállásunkra aztán már várni fog ránk több fogásból álló vacsoránk, melyeket a legfinomabb helyi borokkal öblíthetünk le az este folyamán. Szállás: Thethben, ​​magánszálláson, reggelivel. Táv: 22 km, szint: 350 m le és fel.
  • 4. nap Thethi Nemzeti Park (Valbona-hágó)

Ma a Thethet ölelő egyik hegylánc hágójára kapaszkodunk fel. Az út meredeken vezet felfelé túránk egész hosszán, így kitartásra lesz szükség bőven. Ha szerencsénk van nyitva találjuk a mini turistaházat az emelkedő felénél. Az 1811 méter magas hágó hegycsúcsokat megszégyenítő panorámát kínál, a magasból beleshetünk a még Thethnél is rejtettebb Valbona Nemzeti Park vad szépségű területére. Visszaereszkedünk a faluba, ahol rövidebb sétákat tehetünk, vagy szocializálódhatunk a helyiekkel a kocsma körül. Szállás: ​​magánszálláson, reggelivel. Táv: 18 km, szint: 1000 m fel és le.
  • 5. nap Thethi Nemzeti Park (Pejes-hágó)

Ma ismét egy hágó a cél, de nem akármilyen! Az Albán-Alpok alighanem legszebb túrája vezet a Pejes-hágóhoz (1710 méter), ami 2000 méteres sziklaóriások ölelnek körül, köztük a közvetlenül a hágó fölé magasodó Harape (2218 méter), de ráláthatunk a hegyvidék legmagasabb csúcsára a Jezercére (2694 méter) is. Kezdetben még a szórványtelepülés házai között gyaloglunk, majd utunk egyre lelkesebben kezd emelkedni az erdőben, hogy végül igazán meredekké váljon a sziklás hágó alatt. Nehéz túra a mai is, de a látványért megéri! Szállás: Thethben, ​​magánszálláson, reggelivel. Táv: 20 km, szint 900 m le és fel.
  • 6. nap Theth, Kruja, Gjirokaster

Reggel összepakolunk és elhagyjuk a hegyvidéki részeket, és több óra fárasztó utazás után érkezünk majd meg Albánia egyik leghíresebb városába, az albán nemzeti hős Szkander bég szülőhelyére, Krujába. Rövid sétát teszünk a hangulatos városkában, többek közt megnézzük majd a megszálló török csapatok elleni felkelés és ellenállás egyik egykori központját, a 9.századi erődítmény maradványait is. A "hős" városban tartott rövid városnézésünk és kiadós ebédünk után folytatjuk utunkat, hiszen még közel hasonló távolságot kell ma megtennünk az Albánia déli részén fekvő Gjirokaster városáig. Érkezés várhatóan az esti órákban. Szállás: szállodában, reggelivel.
  • 7. nap Gjirokaster

Gjirokaster Albánia legfontosabb műemlékvárosa, ahol egy teljes napig bolyonghatunk a látnivalók között, bárhol megállhatunk egy helyi bisztróban egy kávéra, vagy sörre. A település megismerését érdemes a várral kezdeni, ahonnan pompás kilátás is nyílik a város ódon házaira, aminek Gjirokaster a világörökségi védelmet köszönheti. A több múzeumház közül a korábbi albán diktátor Enver Hoxha szülőházaként számon tartottat mindenképpen érdemes felkeresni. Enver Hoxha nevéhez sok szörnyűség tapad, ő romboltatta le többek között az albán városok régi magját, de szülővárosának – a vallási épületek kivételével – megkegyelmezett. Akinek van kedve, helyi kisbuszokkal fakultatív kirándulást tehet a kristálytiszta és jéghideg Syri i Kalter forráshoz. A gyönyörű karsztforrás melletti büfénél megpihenhetünk, de az igazán bátrak fel is frissülhetnek 8-10 fokos vizében. Rövid túránk végén visszatérünk Gjirokasterbe. Szállás: szállodában, reggelivel.
  • 8. nap Albán Riviéra, Porto Palermo, Llogara-hágó, Berat

Látványos utazásban lesz ma részünk, amit fürdéssel, fotószünettel, esetleg rövid túrával színesítünk. A Dél-Albán Ipirosz-hegység (vagy Ceraunian-hegység) 2000 méteres magasságot is ostromló vonulatai meredeken és egyben látványosan ereszkednek a Jón-tengerhez, a korábban itt kialakult, görög lakosságú falvak fehér kavicsos strandjait még mindig „díszítik” itt-ott bunkerek. Végihajtunk az Albán Riviérán, megállunk strandolni Qeparoban, ahol a vállalkozó szelleműek feltúrázhatnak a szinte kihalt óvárosba. Rövid szünetet tartunk a XIX. században emelt erődnél, Porto Palermonál és az 1043 méter magas Llogara-hágón. Este fáradtan érkezünk utolsó albán szálláshelyünkre, Beratba. Szállás: hangulatos magánszálláson, reggelivel.
  • 9. nap Berat (Osumi-kanyon)

A tegnapi kalandok után ma lenyugodva tudjuk felfedezni Albánia legszebb városának minden titkát, vagy fakultatív programként újabb kalandokat kereshetünk a közeli Osumi-szurdokba. A városkában maradók gyalogosan kereshetik fel a város régi, zegzugos negyedeit, köztük a remek kilátást is kínáló fellegvárt. Az Osumi-folyó partjáról meredeken kúsznak fel a fehérre meszelt, házak ablaksorai, amik között időnként egy-egy dzsámi minaretje, vagy templom tornya ad tájékozódási pontot. A nap végére nem lesz kétségünk afelől, miért ejt rabul egyre több utazót az UNESCO világörökségként is számon tartott várost. Aktívabb utastársainkkal pedig Albánia egyik legszebb szurdokát nézzük meg, amelyet Osumi-folyó alakította ki Berattól bő egy órára délre, ahol a vízállástól függően rafting vagy szurdoktúrára indulunk, mely egész napunkat ki fogja tölteni. Bármelyik lehetőség is valósul meg, a természet vad szépsége mindenképpen emlékezetes kirándulást ígér. Szállás Beratban, hangulatos magánszálláson, reggelivel.
  • 10. nap Berat, Budapest

Korán reggel búcsút intünk a Sasok földjének, majd megkezdjük egész napos hazautunkat Magyarországra. Érkezésünk várhatóan a késő esti órákban.
Az oldalon látható képeket Dr. Kozári Karina túravezetőnk és Tóth Zoltán utasunk készítették.