Ecuador (Amazónia)

Az Andok legkisebb, de legváltozatosabb országa.

Utunk célja, hogy megismerjük e csodálatos ország ezer arcát. Quito Unesco által világörökséggé nyilvánitott koloniális belvárosa, a  hangulatos vidéki kisvárosok különböző arcai, alkudozások a piacokon kalapos indián nénikkel, a számunkra ismeretlen sokféle trópusi és andoki növény és gyümölcs megízlelése, a helyi vadvilág felfedezése, no meg persze az Egyenlítő képzeletbeli vonalának átlépése. Túránk csúcspontja kétségtelenül a világ egyik legnagyszerűbb, legérintetlenebb rengetegének, Amazónia esőerdejének felfedezése. Hajóinkkal és vezetőinkkel siklunk a keskeny csatornákkal behálózott rengetegben, a dzsungel mélyén, liánokon hintázhatunk, piranja horgászatra indulunk, édesvízi delfineket és kajmánokat leshetünk a folyóban, keressük az anakondát, miközben fejünk felett színes madarak sokasága repdes. De emellett a kerékpártúrák Banos környékén, a döbbenetes Pastaza-kanyonban, leereszkedés a dübörgő vízesések lábához épp úgy felejthetetlen emlékekkel szolgálnak. A gyalogtúrák a türkizkék színekben játszó Quilotoa–tó partjára és a Chimborazzo vulkán oldalában mind-mind hozzátartoznak az ország különböző arcaihoz. Mindezt megkoronázza a Csendes-óceán partvidéke és tengeri élővilága.

Kiemelt látnivalók utazásunk során:

- Quito óvárosa (UNESCO világörökség)

- Quilotoa türkizkék vízű krátertava

- Banos és a Pastaza-kanyon vízesései

- Cimborazzo (6310 m), a Föld középpontjától mérve a Föld legmagasabb pontja

- Amazónia esőerdeje, a Cuyabeno Természetvédelmi Terület

- Machalilla Nemzet Park és a Csendes-óceán homokos partvidéke

• 1. nap Quito (2850 m)

Európai átszállást követően érkezünk meg Quito-ba, Ecuador fővárosába, ahol 3 éjszakát töltünk el. Szállásunk elfoglalása után a környék és az ecuadori konyha felfedezésére indulunk. Szállás: szálloda.
  • 2. nap Quito (2850 m)

Ma Quito városával ismerkedünk. Reggeli után taxiba pattanunk és az UNESCO által a Világörökség részének nyilvánított óvárosba utazunk. A keskeny, sikátoros kis utcákat róva lépten-nyomon a koloniális múlt nagyszerű épületeibe botlunk. A város szíve, a Plaza Grande pálmafákkal tarkított tere, az Elnöki palotával és a Katedrálissal. Innen egy utcányira találjuk a jezsuiták hires Arany Templomát, majd a kis utcák közül kiérve Ecuador egyik leglátványosabb terére, a macskakövekkel kirakott, tágas Szent Ferenc-térre jutunk. A tér névadó kolostorát mindössze néhány héttel Quito alapítása után, 1534-ben kezdték építeni, máig ez a város legnagyobb koloniális épülete. Kettős tornyával, fehérre meszelt falaival, a háttérben a Rucu Pichincha vulkán csipkézett gerincével igazán impresszív látványt nyújt. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Quito (2850 m)

A mai napon szabadprogram keretében újra Quito belvárosában csavaroghatunk és ismerkedhetünk tovább a látnivalókkal. Megannyi barokk templom, koloniális utcák, régi házak regélnek számunkra a gyarmatosítás korszakáról. Lehetőségünk van kipróbálni a világ egyik legmagasabbra felmenő felvonóját is, ami szintén a Quito-ban található. Az 1200 méter szintkülönbséget felvonó segítségével áthidalva gyorsan feljutunk a majd 4000 méteres magasságba. A felvonóháztól kiindulva egy rövid sétával több kilátópontot is érinthetünk. Alattunk Quito városa , körülöttünk a paramo füves térsége, a távolból pedig a havas vulkánok hívogatnak Bennünket. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 4. nap Quito, Lago Agrio, Amazónia: Cuyabeno Természetvédelmi terület

Quito-ból egy belső repülőjárattal Lago Agrió városába utazunk, ahonnan még további két órás utazással érünk el a Cuyabeno Természetvédelmi Terület határát. A 602 000 hektáros terület nagyrésze elsődleges esőerdő, különlegessége, hogy vízzel elárasztott erdőségekben hihetetlen gazdag állatvilág található. Különösen a madárvilág kiemelkedő: tukán, papagájok és más színes madarak sokasága népesíti be az erdőségeket, de kirándulásaink során kis szerencsével láthatunk édesvizi delfineket, tapírt, kajmánt, anakondát, számos majmot. Ezenkívül piranja horgászatra is mehetünk, s felkereshetjük az őslakos Siona népcsoport egyik apró települését. Érkezésünk után a Cuyabeno Természetvédelmi Terület bejáratánál megebédelünk, majd motoros kenukba ülünk, hogy a Cuyabeno-folyó fekete vizein az érintetlen őserdő mélyére hatoljunk. Szállásunk egyedülálló környezetben, közvetlenül a Nagy Lagúna partján lesz, faházakban. Rövid szieszta után a kenuinkkal a Nagy Laguna felfedezésére és állatlesre indulunk, de csobbanhatunk is a laguna selymes vizében, sőt a napnyugta különleges “színjátékát” is a kenuinkból csodálhatjuk. Szállás: esőerdei lodge, ellátás: reggeli, vacsora.

• 5. nap Amazónia: Cuyabeno Természetvédelmi terület

Pirkadatkor kelünk, s még reggeli előtt madárlesre indulunk kenuinkkal, melynek során kis szerencsével akár az édesvizi delfineket is megpillanthatjuk. A reggelit követően helyi vezetőnk kiséretében indulunk a dzsungel növény és állatvilágát felfedezni, s kicsit megismerni az esőerdő ökoszisztémáját, az itt fellelhető gyógyhatású növények felhasználását, az Sinoa őslakok életterét. Délután fatörzsből kivájt kenukba pattanunk, s egy vízzel elárasztott erdőbe evezünk, hogy a fák lombjai között elő epifiták, színes orchideák mellett majomcsapatokat, a színpompás madarak sokaságát megfigyeljük. Szállás: esőerdei lodge, ellátás: reggeli,ebéd, vacsora.
  • 6. nap Amazónia: Cuyabeno Természetvédelmi terület

Reggeli után a Cuyabeno-folyó sodrására bízzuk magunkat, s lehajózunk megcsodálni a partmenti erdőségeket. Úticélunk egy Siona település, ahol bepillantást nyerhetünk az esőerdő egyik legendás népcsoportjának a mindennapjaiba, sok érdekességet megtudhatunk szokásaikról, kultúrájukról, s bemutatják, hogyan is kell elkészíteni a helyi specialitást, a “casabe”-t. Ebédre visszatérünk a szállásunkra, a délutáni szieszta alatt megmártózhatunk a lagunában, elheveredhetünk egy kenuban, avagy a tó partján, élvezvén az Amazonas csendjét, avagy a dzsungel neszeit, majd vacsora után egy izgalmas éjszakai túrára és kajmán lesre indulunk, melynek során némi szerencsével éjszakai madarakat, éjjeli életet élő rágcsálókat és különleges rovarokat láthatunk. Szállás: esőerdei lodge, ellátás: reggeli,ebéd, vacsora.
  • 7. nap Amazónia: Cuyabeno Természetvédelmi terület, Lago Agrio, Quito

Ma elhagyjuk a Cuyabeno Természetvédelmi Terület különleges vidéket, kenukba szállunk és visszaindulunk a civilizációba. A nemzeti park bejáratánál buszunkra váltunk, s Lago Agrio repteréről visszarepülünk a fővárosba, ahova várhatóan délutáni, kora esti órákban érkezünk. Fáradtan, de élményekkel gazdagon vacsorázhatunk meg a  belváros, vagy a Mariscal valamelyik hangulatos éttermében. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 8. nap Quito, Quiotoa-krátertó, Latacunga, Banos

Mielőtt a vidéki Ecuador felfedezésére indulnánk, a mai délelőtt folyamán az ország leghíresebb pontjához vezet az utunk. Az Egyenlítői Emlékműhöz érve elkészíthetjük a klasszikus fotóinkat az Egyenlítő vonalán állva, feküdve, vagy átugorva az egyik féltekéről a másikra. Az emlékmű látnivalói után dél felé vesszük az irány a "vulkánok országútján" haladva. Latacunga és Pujilí érintésével utazunk az ország legszebb és leghíresebb, vízzel borított vulkáni kalderájához, a Quilotoa krátertóhoz. Útközben megállunk egy-egy fotószünetre az útba eső kisvárosokban, bepillantunk a helyi piacok nyüzsgésébe, a vállakozó kedvűek megkóstolhatják a sült tengerimalacot is. A mozgás persze ma sem marad el, a krátertóhoz megérkezvén egy kisebb túra keretében leereszkedhetünk a víz szintjére, de a panoráma a peremről is pazar, tiszta időben a Cotopaxi és az Illiniza Sur hósapkás csúcsaival. Szállásunkra, a termálfürdőiről híres Banosba az esti órákban érkezünk, ahol két éjszakát alszunk. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
    A túra szintkülönbsége: 500 méter le/fel, menetidő: 2-3 óra. Táv: 5 km.
  • 9. nap Banos, Pastaza-kanyon, Banos

A döbbenetes környezetben, a napjainkban is gyakran aktív Tungurahua vulkán lábánál, a Pastaza-folyó kanyonjában épült Banos az ideális helyszín az amazóniai túra utáni regenerálódásra épp úgy, mint az aktív kalandok kedvelőinek. Mi sem tétovázunk sokat, reggeli után terepkerékpárokra pattanunk, és a Pastaza-folyó kanyonja mentén suhanunk, néhol alagutakon át, néha vízesések alá állva egy kis hűsölésre. Iitt újra érezzük Amazónia közelségét, meleg van, a levegő párás, a környező dús erdőségekből mindenütt vízesések zubognak alá a meredek hegyoldalakon. Útközben képtelenség ellenállni, hogy ki ne próbáljuk a suhanást a szurdok főlé kifeszített canopy pályák egyikén! Majd azt eldönteni lesz nehéz, melyik vízeséshez ereszkedjünk alá... Természetesen a leglátványosabbat, a Pailón del Diablo dübörgő vízfüggőnyét választjuk. Egy aktiv, rendkívül látványos nap után térünk vissza Banosba, ahol remek éttermek között válogathatunk, de a helyi termálfürdő forró medencéit is kipróbálhatjuk. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 10. nap Banos, Cimborazzo: Whymper-menedékház (5000 m), Riobamba

Ma elhagyjuk Banost és a Cimborazzo lábánál fekvő Riobamba városába utazunk. Ecuadori túránk nem lenne teljes a 6310 méter magas Cimborazzo érintése nélkül, amely nem csak az ország legmagasabb vulkánja, de csúcsa egyben a Föld felszínének legtávolabbra eső pontja a Föld középpontjától mérve, a Föld egyenlítői kidudorodása miatt. A Cimborazzo Nemzeti Parkba ellátogatva buszunkkal egészen a 4800 méteren fekvő Carrel menedékházig utazunk. Innen jó egy órás túrával jutunk el az 5000 méteren álló Edward Whymper menedékházba, ahonnan egész közelről csodálhatjuk Cimborazzo hatalmas, masszív hegytömbjét. Visszatérve buszunkhoz Riobamba városába utazunk, útközben, a nemzeti park bejárata körül jó eséllyel lencsevégre kaphatunk legelésző vikunya csapatokat. Riobamba városába megérkezvén elfoglaljuk szállásunkat egy központi szállodában, majd egy közeli, hangulatos étteremben vacsorázhatunk. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli.
  • 12. nap Puerto Lopez, Machalilla Nemzeti Park

Mai napunk az pihenés és feltöltődés napja. Lehetőségünk van arra, hogy a nemzeti park szárazföldi részét járjuk be. Bérelhetünk bicikliket, hogy felfedezzük a park különböző ismeretlen részeit, kipróbálhatjuk a klasszikus hullámlovaglást, vagy pihenhetünk a „Ruta del Sol” menti partok közül az ország legszebb tengerpartjának tartott Playa de los Fariles-en, ahol kristálytiszta víz és a fehér homok tökéletes helyszín a feltöltődésre és a fürdésre. Szállás: hostel, ellátás: reggeli.

• 11. nap Riobamba, Puerto Lopez,

Búcsút veszünk az Andok  vulkánjaitól és fennsíkjaitól, s vadregényes tájakon keresztülutazva a Csendes-óceán partjára indulunk. Egész napos utazással érjük el a Csendes-óceán partján található Puerto Lópezt, ami egyben a Machalilla Nemzeti Park „központja” is. Ez Ecuador egyetlen tengerparti nemzeti parkja, a gyorsan fogyó parti élőhelyeket kísérli meg megőrizni a tengerpart közel 50 km hosszúságában, 40.000 hektáros szárazföldi és 20.000 hektár tengeri védett területtel. Szállásunk elfoglalása után az elfáradt izmainkat az óceán hullámaiban pihentetjük meg. Szállásunkon három éjszakát töltünk. Szállás: hostel, ellátás: reggeli.

• 13. nap Puerto Lopez, Isla de la Plata, Puerto Lopez

A Machalilla Nemzeti Park legnagyobb látványosságához, az Isla de la Plata-ra hajózunk be ,mintegy 20 tengeri mérföldre az Óceánba. A néhol guanótól fénylő sziget számos tengeri madárfajnak ad otthont, mint a pelikánnak, sirálynak, csérnek, viharmadárnak, albatrosznak. Útközben - ha szerencsék adódik - fókákat, delfineket és az ebben az időszakban itt megforduló bálnákat is megfigyelhetünk a hajónkról. Kikötünk a szigetnél és egy rövid túrát teszünk helyi vezetőnkkel. A túrát követően lehetőség nyílik fürdőzésre, sznorkelezésre is. Visszatérve a szigetről a nap hátralévő részében Puerto López patkó alakú tengerpartján pihenhetünk a naplementére várva. Szállás: hostel, ellátás: reggeli.

• 14. nap Puerto Lopez, Guayaquill

A hazautazás napja. Elhagyjuk Puerto Lopezt és Guayaguil repteréről Európa felé vesszük az irányt.
Az oldalon látható képeket Fegyver Erika, Hajdu Anikó, Szabó Szilveszter és Várhelyi László készítették.