Irán

Barangolás az ősi Perzsia földjén

Irán az iszlám világ talán legérdekesebb országa, melynek megítélését a nyugati világban komoly előítéletek befolyásolják. Fanatikus hívők, elnyomott nők, terroristák és még sorolhatnánk az emberek többségének Irán hallatára eszébe jutó képeket. Utunk során a sztereotípiák mögé bepillantva megtapasztalhatjuk a városokban, a falvakban, a hegyekben, a sivatagokban, hogy milyen a valódi Irán. Barátságos, nyitott emberek, akik szívesen látják vendégül az utazót, beszélgetnek az odalátogató külföldivel. Egy ország, amelyben a 2 500 éves civilizáció emlékei, az ősi Perzsia öröksége, a sivatagi, a hegyi falvak mellett létezik egy dinamikus, nyüzsgő világ az olyan nagyvárosokban, mint pl. Teherán, vagy Iszfahán. Irán vendégszeretete, barátságossága az idők során mit sem változott, lakói megtisztelve érzik magukat, és boldogok, ha meglátogatjuk hazájukat. A kaotikus, lüktető nagyvárosokban megcsodálhatjuk a kék kupolás mecseteket, karcsú minareteket, nyüzsgő bazárokat, láthatunk zoroasztriánus tűztemplomokat, a városok között utazva megcsodálhatjuk a gyönyörű tájakat, az ősi Perzsia emlékét őrző romokat.

Kiemelt látnivalók utunk során:
- Kashan tradicionális lakóházai,
- Abyaneh vörös agyagházai a Zagrosz-hegység szívében,
- Iszfahán monumentális Imám tere (UNESCO Világörökség),
- Masjed-e Jameh (Péntek-mecset) Iszfahánban (UNESCO Világörökség),
- Shiráz, a perzsa kultúra bölcsője,
- Perszepolisz hatalmas romvárosa (UNESCO Világörökség),
- Yazd labirintusszerű történelmi óvárosa (UNESCO Világörökség),
- Teherán, Irán kaotikus, nyüzsgő szíve,
- Golestan Palota Teheránban (UNESCO világörökség).
  • 1. nap Teherán, Kashan

Programunk Irán fővárosának, a több mint 10 millió lakosú Teheránnak Imam Khomeini Nemzetközi repülőterén kezdődik. Itt érkezés után bérelt buszra szállunk, amellyel 3-4 órás utazást követően érkezünk meg Kashanba, egy kisvárosba a Kavir sivatag peremén. Itt Kashan óvárosi részében, egy tradicionális házból kialakított hostelben foglaljuk el szállásunkat. A vályogtéglákból épült házban a belső udvarról nyílnak szobáink. A tetőről csodálatos kilátás nyílik a városra. Rövid pihenő és ebéd után a város felfedezésére indulunk. Először az óváros szélén található várfal és citadella maradványait nézzük meg, majd Kashan híres tradicionális házait látogatjuk meg. Ezek a házak valaha gazdag kereskedők, és egy kormányzó lakhelyei voltak, melyeket az utóbbi években helyreállítottak, így közel az eredetihez lévő állapotban tekinthetjük meg ezeket a régi épületeket. Meglátogatunk egy múzeummá alakított hammant, vagyis gőzfürdőt, majd vacsora előtt sétálhatunk a bazárban. Szállás egy tradicionális házból kialakított hostelban.
  • 2. nap Kashan, Abyaneh, Kashan

Reggeli után buszra szállunk és először meglátogatjuk a város szélén található Fin Gardent. Itt raboskodott Amir Kabir, egy hősként tisztelt reformer miniszter egészen élete végéig. Itt a hegyoldalban fakadó forrás vizét vezetik végig a parkban kialakított csatornákon. Innen a sivatagon keresztül buszunkkal a hegyekben fekvő Abyaneh faluba utazunk. Vörös agyagtéglákból épített házak sorakoznak egymás fölött egy hegyoldalban, szűk utcácskákkal, ahol egyre kevesebb a fiatal, így leginkább idős falusiakkal találkozhatunk. Az asszonyok Irán többi részétől eltérően színesbe öltözve, a férfiak bő, leggyakrabban fehér nadrágban. Lesétálunk a falu alatti völgybe, majd a szemközti domb tetején található várfal romjai közül gyönyörködhetünk Abyaneh látványában. Miután bebarangoltuk a házak közti utcácskákat, felfedeztük Abyaneh egyetlen mecsetét, buszunkkal visszatérünk Kashanba. Szállás egy tradicionális házból kialakított hostelban, ellátás reggeli.
  • 3. nap Kashan, Iszfahán

Reggel folytatjuk utunkat. Kitaxizunk a buszpályaudvarra, majd helyi busszal Iszfahánba utazunk, ahová körülbelül 4 órás utazás után érkezünk meg. Ez a város Perzsia gyöngyszeme, ahol talán legtöbb a látnivaló, és „legiránibb” a hangulat. Szállásunk elfoglalása után sétára indulunk. Átkelünk a Si-o-Seh hídon, majd egy hangulatos parkon átvágva érjük el Iszfahán Jolfa negyedét, ahol Abbász sah idejében idetelepített örmény keresztények leszármazottai élnek. Szent Mária és Szent Betlehem templomának megtekintése után megkávézunk, majd visszatérünk szállásunkra. Este érdemes a szállásunktól pár percre lévő Si-o-Seh hídon végigsétálni, amely kivilágítva az esti városban különleges látványt nyújt, és amely ilyenkor fiatalok kedvelt találkozó helye. Szállás szállóban, ellátás reggeli.
  • 4. nap Iszfahán

A mai napot a szállásunktól negyed órányi sétára található, a Szafavid korban épült Chehel Sotun palotába kezdjük, amely egy gyönyörű parkkal körbevett, freskókkal díszített épület. Innen egy parkon átvágva érjük el az Imám teret, amely a világ második legnagyobb tere. Az 512 méter hosszú, és 163 méter széles téret kétszintes árkádos épületek fogják körbe, ahol mind a mai napig kézzel készítik a réz tálakat, kannákat. Itt legkülönfélébb ajándékokat, édességeket vásárolhatjuk meg, miután kigyönyörködtük magunkat a tér látványában. Meglátogatjuk a Sheikh Lotfollah mecsetet, az Imám mecset hatalmas belső udvarát és kupoláját, ahol 12 visszhangot hallhatunk, ha ügyesek vagyunk. Végül Ali Qapu palotájának teraszára felkapaszkodva felülről is lefotózhatjuk a teret. Az északi kapunál kezdődik a bazár melyben elveszve elérjük a Péntek mecsetet, mely a legnagyobb Iránban. Szállás szállóban, ellátás reggeli.
  • 5. nap Iszfahán, Shiráz

Reggeli után az iszfaháni buszpályaudvarról helyi buszjárattal indulunk Shirazba. Hosszú, körülbelül nyolc órás buszút után érkezünk meg az ókori Perzsia kultúrájának szívébe. Shiraz a költészet, a zene, a kultúra városa, mely az iszlám középkor egyik legjelentősebb városa volt. Érkezésünk után sétálunk a város esti nyüzsgésében, megkóstoljuk a shirazi fagylaltot, megvacsorázunk, majd visszatérünk szállásunkra. Szállás szállóban, ellátás reggeli
  • 6. nap Shiráz

Az egész napot Shirazban töltjük, hogy minél többet megismerjünk a város látnivalói közül. Először eltaxizunk Bagh-e Eram kertbe, amely az Eram palotát veszi körbe, majd a híres iráni költő, Hafez sírját nézzük meg. Innen taxival megyünk az Arg-e Karim Khan citadellához, melynek belső udvarában láthatunk fotókat a XIX. század végi Shirazról. Folytatjuk városnézésünket Aramgah-e Shah mauzóleumával, ahol sajnos tilos fényképezni, majd a bazár melletti Vakil mecset kerül sorra. Innen pár méter az ország talán legjobb, igazi, hamisítatlan keleti bazárja. Szállás szállóban, ellátás reggeli.
  • 7. nap Shiráz, Perszepolisz, Yazd

Korán reggel bérelt busszal indulunk Yazdba. Útközben megállunk utunk egyik legmonumentálisabb látnivalójánál, a görögök által „perzsa városnak” nevezett Perszepolisznál. A Dareiosz király által épített főváros romjai között sétálva elképzelhetjük, hogyan éltek hajdanán a perzsa uralkodók, mielőtt Nagy Sándor lerombolta a birodalom központját, megnézzük II. és III. Artaxerxes sírját. Innen pár perces út után megállunk Naqsh-e Rostam hatalmas sziklafalánál, ahol I.és II. Dareios, valamint Xerxes és I Artaxerxes sírját nézhetjük meg magasan a sziklában kialakítva. Továbbindulunk Pasargadéba, de útközben megtekintjük Naqsh-e Rajab szikla domborművét. Egy órás út után érkezünk Pasargadébe, ahol a birodalomalapító Kűrosz monumentális sírja és pár rom tanúskodik a hajdani főváros nagyságáról. Innen indulunk Yazdaba, ahová a késő esti órákban érkezünk, sivatagon keresztüli utazás után. Itt szállásunk az óvárosban lesz, közvetlenül a Péntek mecset mellet. Szállás egy tradicionális házból kialakított hostelban, ellátás reggeli.
  • 8. nap Yazd, Kharanaq, Meybod, Yazd

Reggel ismét buszra szállunk, és a sivatagba utazunk, Kharanaqba. Ez egy „álmos” kisváros, ahol megnézünk egy vörös agyagtéglákból épült romos, kihalt városrészt. Barangolunk az elhagyott házak között, felkapaszkodunk az épületek tetejére, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a környező tájra. Ebéd után továbbmegyünk az 1 800 éves Meybod faluba. Megnézünk egy 300 éves postaépületet, egy karavánszerájt, és egy Szafavid korból megmaradt jég házat, ahol a legnagyobb nyári forróságban is hidegen lehetett tartani a vizet. Itt láthatunk egy 400 éves galamb tornyot, ahol hajdanán több ezer galamb élt, hogy ürüléküket trágyaként hasznosítsák. Este érkezünk vissza Yazdba. Szállás egy tradicionális házból kialakított hostelban, ellátás reggeli.
  • 9. nap Yazd

A következő két napot Yazdban töltjük, amelynek egybefüggő, épségben megmaradt óvárosa Irán egyik legérdekesebb látványossága. Bebarangoljuk az óvárosban, mely a világ egyik legöregebb városrésze, az agyagból épült házak közötti girbegurba sikátorokat, megnézzük Bogheh-ye Sayyed Roknaddin mecsetet, Nagy Sándor börtönét, a 12 Imám jelképes sírját, majd a Péntek mecsetet. Innen tovább sétálunk a bazár mellett az nyüzsgő utcákon az Amir Chakhmaq Komplexumhoz, amelynek második szintjéről felejthetetlen kilátás nyílik a városra. Rövid látogatást teszünk a yazdi víz múzeumban, ahol betekintést nyerhetünk a sivatagi körülmények között történő öntözés és vízellátás rendszerének kialakításának módszereibe. Este a főtér melletti, használaton kívüli víztározóban megnézzük a több ezer éves iráni sport, a „zurkhaneh” bemutatóját. Itt dobolás, és ének mellett végzett gyakorlatokat nézve nyerhetünk bepillantást ebbe a különleges sportba, amely keveréke a színháznak, sportnak, és vallásnak. Szállás egy tradicionális házból kialakított hostelban, ellátás reggeli.
  • 10. nap Yazd, Teherán

Ezen a napon tovább ismerkedhetünk Yazd óvárosával, és a modern nyüzsgő részekkel. Akinek kedve van, részt vehet csoportos fakultatív kiránduláson is. Érdemes részt venni a Zoroaszter túrán, amelynek során meglátogathatunk egy tűztemplomot, megismerkedhetünk a Zoroaszterek temetkezési szokásaival, azok temetkezési helyein, a csend tornyainál, valamint egy templomban megnézhetünk egy több száz éve lobogó szent tüzet. Késő este kimegyünk a pályaudvarra, hogy éjszakai vonattal utazzunk tovább Teheránba. Hálókocsikban töltjük az éjszakát, miután a teheráni főpályaudvarra korán reggel érkezünk. Alvás a vonaton.
  • 11. nap Teherán

A kora reggeli érkezés után a teheráni főpályaudvarról taxikkal a szállásunkra utazunk. Rövid pihenés után elindulunk felfedezni Irán zsúfolt, kaotikus, szmogos, dinamikus, nyüzsgő fővárosát. Elsétálunk a Nemzeti Ékszer Múzeumba, majd a Gulisztán palotába, utazunk a teheráni metrón, felkeressük a Nemzeti Múzeumot, majd a bazár mellet megnézzük az Imam Khomeini mecsetet. Végül az óriási teheráni bazárban kedvünkre válogathatunk a legkülönfélébb árukból, ajándékokból. Este közös vacsora egy hangulatos, tradicionális kis étteremben, ahol elbúcsúzunk hazautazó társainktól. Szállás szállóban, ellátás reggeli.
  • 12. nap Teherán

A repülőjárat indulásának függvényében kimegyünk a teheráni repülőtérre, és megkezdjük hazautazásunkat Budapestre.

Az oldalon látható képeket Cseh Zsombor készítette.