5895 m - Kilimandzsáró: Umbwe-ösvény

Afrika csúcsára a Kilimandzsáró legnehezebb, legritkábban mászott útvonalán

Kiegészítő akklimatizáció: Mt Meru (4566 m) - hosszabbítási lehetőség: 3 napos szafari + 5 nap lazulás Zanzibáron
Az Umbwe-úttal azokat szeretnénk megszólítani, akik már komolyabb hegymászó tapasztalattal rendelkeznek, s Afrika csúcsára nem a hagyományos (Machame, Marangu) útvonalakon szeretnének feljutni, hanem egy olyan ösvényen, ami kicsit eldugottabb, az igazi vadon érzetét kelti, s valóban komoly kíhívást jelent. Igazán a túra első két napja adja az út nehézségét, amikor a relatív rövid szakaszokon (6-8 km) jelentős szintemelkedést kell megtenni (1100-1200m) egy kimondottan meredek, kevésbé kiépített ösvényen. Az útvonalnak ugyanakkor az az előnye, hogy szinte csak mi magunk leszünk ebben az igazán vadregényes környezetben, hiszen a Kilimandzsáró mászásra érkezőknek mindössze 2%-a választja az Umbwe-ösvényt. A hátránya a már említett meredek, kaptatós út, ami nem jó akklimatizációs szempontból, így a résztvevőknek itt is erősen javasoljuk az előakklimatizációs mászást!
Az Umbwe-ösvényen a túra második napján elérjük azt a Barranco-tábort, ahonnan egy akklimatizációs és pihenő nap után a hosszabb, de akklimatizációs szempontból jobb Machame-útvonalba (Whisky-út) csatlakozunk be, a Karanga-völgy és a Barafu-tábor érintésével igyekezve Afrika emblematikus csúcsára.

Erre a túraváltozatra azok jelentkezését várjuk, aki nagyon jó kondícióval, stabil mozgáskoordinációval rendelkeznek, kicsit le akarnak térni a kitaposott ösvényről, komolyabb magashegyi tapasztalatot is szereztek már korábban, s tudják magukról, hogy szervezetük képes jól akklimatizálódni.
Ha ez valóban így van, akkor a csúcsmászás napján jó esélyünk lesz arra is, hogy az Uhuru csúcsot elérve - megfelelő időjárás esetén - leereszkedjünk a Kilimandzsáró kráterébe is, tegyünk egy sétát a Furtwangler gleccser lassan eltűnő jégfalai között, sőt akár a Kili központi kürtőjét, a Reusch-krátert is felkeressük!

Összehasonlításnak: a három legnépszerűbb, és egyben általunk is szervezett útvonal, ösvény jellemzése.

Képzeld el: a pirkadat narancsszínű fényei mind markánsabban rajzolják ki a távolban a Mawenzi csipkézett sziklacsúcsait. Alattunk felhők gomolyognak, felettünk a ragyogóan kék ég. Szinte karnyújtásnyira tőlünk kékesen csillámló gleccserek. Már csak néhány méter. Mégis egy örökkévalóságnak tűnik. De egyszerre csak ott állunk Afrika tetején, a Kilimandzsáró csúcsán! Uhuru-Peak: 5895 méter! Sikerült, megcsináltuk! Kétségtelenül az egyik legemlékezetesebb pillanat marad ez mindenki életében, aki a szinte már mítosszá vált óriásvulkán, a Kilimandzsáró megmászására vállalkozik. Ugyanakkor 6 napos gyalogtúránk nem csupán a csúcsmászás egyedüli élményét kínálja. A „Kili” minden nap és minden napszakban új arcát mutatja felénk. Ködpárába burkolódzó, lecsüngő mohákkal és liánokkal borított erdőségeken, hatalmas fa matuzsálemek között indul a túránk, majd a bokros, ligetes térségek után a Kilimandzsáró különleges növényei, az óriás lobéliák és szeneciók ejtenek ámulatba, a magashegységi sivatag kopár világát pedig a mind közelebb kerülő gleccserek, a „lábaink alatt” kavargó felhőpamacsok, s a végtelenbe nyúló panoráma teszi örök emlékké. Kelet-Afrika ugyancsak gazdag állatvilágával a hosszabbításként választható, két napos szafari program során ismerkedhetünk, hogy aztán lezárásként Zanzibár mesés tengerpartján pihenjünk. A szafari során a Tarangire Nemzeti Parkba, továbbá a világ nyolcadik csodájának is nevezett Ngorongoro-kráterhez látogatva a „Big Five”, azaz a vadászok körében legveszélyesebbnek tartott 5 nagyvad (oroszlán, gepárd, kafferbivaly, orrszavú, elefánt) mindegyikével nagy eséllyel összeakadhatunk, de ezen túl sok-sok egyéb, különleges állatot (majmok, vízilovak, zebra és gnú-csordák, zsiráfok, flamingók) láthatunk. Zanzibáron pedig minden bizonnyal jól fog esni mindenkinek egy kis lazulás a pálmafákkal szegélyezett, mesébe illő tengerpartokon, ahol a fehér korallhomok és a türkizkék tenger csak a felszín: a víz alatti világ még színesebb csodákkal vár!
Telítettség
Jelentkezési határidő
Akklimatizációs túralehetőség a Kilimandzsáró mászás előtt egy négy napos trekkingre a Mount Meru hegyre, egy extra pihenőnappal Moshiban! Részletek: 4566 m - Mount Meru Mivel a megfelelő akklimatizáció a sikeres Kilimandzsáró mászás titka, a Mount Meru kiegészítő programot kimondottan javasoljuk a biztos siker érdekében! A Mount Meru mászást minimum 6 fő jelentkezése esetén indítjuk!

A Kili mászás után lehetőséged van szafarizni Tanzánia leghíresebb nemzeti parkjaiban (Ngorongoro-kráter, Tarangire Nemzeti Park), ellátogatni az Ol Doinyo Lengai vulkánhoz és lazulni egy nagyot Zanzibár meseszép tengerpartjain! Részletek: Tanzánia (Ngorongor-kráter, Zanzibár)

Moshi

Érkezés Kilimandzsáró reptérre. Transzfer Moshiba, a Kilimandzsáró lábánál fekvő kisvárosba. Útközben bepillantást nyerhetünk a helyi lakosok életébe, mindennapjaiba, a nyüzsgő piacok tarka forgatagába. Moshiban szállásunk elfoglalása után rövid programmegbeszélést tartunk, s szerencsés esetben szállásunk teraszáról vethetjük első pillantásainkat a Kilimandzsáró égbe törő vulkáni kúpjára, a tetején a fehéren csillámló gleccserekkel. Afrika legmagasabb hegye valóban fölénk tornyosul: a légvonalban alig 20 kilométerre magasodó 5895 méteres csúcs ekkor közel ötezer méterrel van magasabban nálunk. Este pihenés, rákészülés a másnapi túrára. Szállás: panzióban.

Moshi, Umbwe-kapu (1650 m), Umbwe Cave-tábor (2850 m)

Reggeli után kisbuszra szállunk és közel egy órás zötykölődés után, apró települések és kiterjedt banánültetvények mellett elhaladva érkezünk meg a Kilimandzsáró déli lejtőinél található Umbwe településre, melyről útvonalunk a nevét kapta. A nemzeti park bejáratánál megejtjük a szokásos, kötelező regisztrációt, teherhordóink összepakolják hat napos expedíciónk felszerelését, majd kénylemes, lassú tempóban nekivágunk túránk első szakaszának. Nagyon fontos, hogy kezdettől fogva rendkívül lassan, kimért lépésekkel haladjunk. Erre vezetőnk újra és újra emlékeztet is: „Pole, Pole” ! A biztos csúcshódításnak ez az egyik titka! Az első fél órában széles, erdei úton haladunk, majd ösvényünk egyre keskenyebb lesz, s mivel itt már az igazi esőerdőben járunk, gyakran sáros, csúszós is! Stabil lábbeli elengedhetetlen! Itt valóban nehéz gyorsan haladni, a terep egyre inkább meredekké válik, egy hegygerincen kapaszkodunk, balra tőlünk a Lonzo-patak völgye, jobbra pedig az Umbwe-folyó szabdalta vadregényes völgy húzódik, amelyet majd holnap lesz lehetőségünk alaposabban szemügyre venni. Két-három órás kapaszkodás után aztán egy jobban kiépített ösvény következik, itt már jobban tudunk a fényképezésre csábító vadregényes tájra is koncentrálni. A mohával vastagon benőtt fák, a lecsüngő liánok, a sok színes virág, a fák lombkoronájában zajongó majomcsapatok mind megtorpanásra késztetnek. Táborhelyünk felé közeledve ismét kalandosabb lesz az út vonalvezetése, kaptatókon, gyökereken kell felküzdeni magunkat, míg a 2850 méteres magasságban elérjük az Umbwe-barlangokat és az előttük levő tisztáson kialakított táborhelyet, ahol érkezésünkkor már állnak is sátraink, s kísérőink forró teával várnak. Szállás: sátorban, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 1200 méter fel, táv: kb. 8 km, menetidő: 5-6 óra)

Umbwe Cave-tábor (2850 m), Barranco-tábor (3950 m)

Egy kiadós, erőt adó reggelit követően felkerekedünk, hogy ismét egy jó ezer méteres emelkedést abszolváljunk következő táborhelyünkig. Szükség is van az energiára, mert ahogy azt előző nap már megszokhattuk, ma is egy ugyancsak nehéz terep vár ránk, bemelegítés gyanánt. A keskeny, meredek ösvényen kaptatva gyakran a kezünket is használnunk kell, aztán kicsit lankásabbá válik az ösvény, kiszélesedik, ahogy lassanként elhagyjuk az esőerdő rengetegét, s egy ligetes, bokros térségbe jutunk, ahol szakállzuzmókkal borított, 3-4 méteres Erikafák között vezet utunk. Ahogy kitárul előttünka  táj, belátjuk a tőlünk jobbra húzódó Umbwe-völgyet. Egy keskeny gerincen kapaszkodunk egyre feljebb, mind inkább sziklás, már nem annyira csúszós talajon, mígnem egy sziklafalhoz érünk, ahol ismét kézzel-lábbal másznunk, kapaszkodnunk kell. Ahogy egyre alacsonyabb és ligetesebb lesz a növényzet, újra és újra feltűnik előttünk a csábító cél, a Kibó még gleccserekkel koronázott csúcsa! Útközben újabb lávabarlangok mellett haladunk el, majd a Barranco-táborhoz közeledve már találkozunk a Kilimandzsáró talán legjellegzetesebb növényei, az óriás szeneciók és lobéliák néhány méretes példányával is. Napközben várhatóan reánk ereszkedik az ebben a magasságban szinte mindennapos ködtakaró, amely aztán az esti órákban szétoszlik. Mai táborhelyünk 3950 méteren fekszik, a Kilimandzsáró talán legszebb táborhelye ez, így aztán nem bánjuk, ha két éjszakát is itt kell töltenünk, hiszen holnap innen indulunk akklimatizációs túránkra, melynek végeztével újra ide térünk vissza. S míg a Barranco-tábor a legszebb táborhelynek számít, addig a mai túranap a legnehezebb, nem csupán ezen az ösvényen, de valamennyi Kilis útvonal összes szakaszát tekintve is. Ránk fér itt egy kis pihenés! :). Szállás: sátorban, elllátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 1100 méter fel, táv: kb. 6-7 km, menetidő: 5-6 óra)

Barranco-tábor (3950 m), Láva-torony (4630 m), Barranco-tábor (3950 m)

A tegnapi nehéz nap után jól esik egy kicsit lazábbra venni a tempót. Persze ma sem unatkozunk, reggeli után kényelmesen összekészülődünk, s egy akklimatizációs túrára indulunk a 4630 méteres magasságban található Láva-toronyhoz. Kezdetben a tegnapról már ismerős különleges növények, a szeneciók és lobéliák szinte erdőséget alkotó ligetei között kapaszkodunk egyre feljebb, majd újra csak sokat változik a táj, ahogy a Kilimandzsáró következő éghajlati övezetébe lépünk, s a magashegységi sivatag kopár, sziklás vidékén találjuk magunkat. 4200 méter fölötti magasságot elérve úgy érezzük, hogy valóban egy kősivatagban járunk. Lassú, kimért lépésekkel haladva, kisebb pihenőket tartva mintegy 2-3 óra alatt érkezünk meg a már említett Láva-toronyhoz. Az utolsó szakaszon egy meredek, sziklás kaptató vár még ránk, de aztán megpihenhetünk és a torony lábánál elfogyaszthatjuk ebédcsomagunkat, amiből új erőt meríthetünk a táborba történő visszaereszkedéshez. A táborból a délutáni órákban még tehetünk egy kisebb körtúrát az óriás szeneciók erdejében, vagy kisétálhatunk a közeli sziklaplatóra, ahonnan nézve különösen látványosak a napnyugta narancsszínű fényei a szemközti Nagy Barranco-fal szikláin, ahova majd másnap reggel kell felkapaszkodnunk. Szállás: sátorban, elllátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 680 méter fel, 680 méter le, táv: kb. 8 km, menetidő: 5-6 óra)

Barranco-tábor (3950 m), Karanga-völgy, Barafu-tábor (4620 m)

Túránk ma a Kibo csúcsát teljesen megkerülő körtúra útvonal déli szakaszán halad, túlnyomórészt 3500 és 4200 méteres magasságok közt, hullámzó terepen. Táborhelyünket elhagyva előbb óriási lobéliák és szeneciók erdején át ereszkedünk le a patakmederhez, majd egy meredek kapaszkodás vár ránk a tegnap már megcsodált Nagy Barranco fal oldalában. A sziklás terepen gyakran kezünket is használnunk kell az előrejutáshoz. Cserébe egy gyönyörű, sziklateraszon kapunk egy kis pihenőt, felettünk a Kibo, előttünk a Mt Meru. A Karanga-völgybe leereszkedve ismét dúsabb vegetáció fogad, majd egy kisebb kaptató után a Karanga-táborban (3940 m) segítőink már meleg ebéddel várnak. Innen ösvényünk újra a magashegységi sivatag kopár sziklavilágában vezet tovább, fejünk felett a Kibo gleccsernyelveivel. Végül még egy kemény kaptató következik túránk legmagasabban fekvő táborhelyére: egy hegygerincen, 4620 méteres magasságban felépített Barafu-táborba, ahonnan remek kilátást élvezhetünk a Mawenzi csipkézett sziklatömbjére. A holnapi csúcsmászás előtt ajánlatos időben hálózsákjainkba bújni, s szunnyadni néhány órát! Szállás: sátorban, elllátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 900 méter fel, 300 méter le, táv: kb.13 km, menetidő: 6-7 óra)

Barafu-tábor (4620 m), Stella Point (5745 m), Uhuru-csúcs (5895 m), Barafu-tábor, Mweka-tábor (3100 m)

A csúcstámadás napja! Még éjfél előtt megkapjuk az erőt adó meleg teát, némi harapnivalót, összekészülődünk, termoszainkat is feltöltjük forró teával, aztán éjfélkor nekivágunk az éjszakának. A fejlámpáink fényében araszolunk a meredek omladéklejtőn a már megszokott, kimért tempóban. „Pole, pole!” Közel 1200 méteres szintkülönbséget kell leküzdenünk a kráter pereméig. A Stella Point 5745 méteres magasságában találkozik ösvényünk a Marangu útvonallal. Itt rövid pihenőt tartunk, s miközben erőt gyűjtünk, megcsodáljuk, ahogy a felkelő nap sugarai beragyogják a baloldalt húzódó Rebmann-gleccser jég alakzatait. Innen „már csak” 150 méternyi magasság és még egy óra lassú botorkálás választ el attól, hogy Afrika legmagasabb pontján, a Kilimandzsáró tetején álljunk! Uhuru, azaz Győzelem-csúcs: 5895 méter! Van okunk az ünneplésre nekünk is! A kötelező jellegű csúcsfotók elkészülte után aztán a már ismerős útvonalon indulunk lefele, hatalmas gleccserek mentén. A Stella Point-ot elérve az időközben felolvadt, lazává vált törmeléklejtőn már jóval gyorsabban le tudunk ereszkedni a Barafu-táborba, ahonnan pár óra pihenés és jó étvággyal elfogyasztott ebéd után még 3-4 órás, hosszú ereszkedés vár ránk lefele a 3100 méteren fekvő Mweka táborhelyig. Útközben a kopár sziklasivatagot újra mind gazdagabb növényvilág váltja fel. Táborhelyünkön vacsoránk elfogyasztása után kétségtelenül fáradtan, de jól eső érzéssel zuhanunk hálózsákjainkba e rendkívül hosszú, fárasztó, de örökre emlékezetes nap után. Szállás: sátorban, elllátás: reggeli, ebéd, vacsora. (szint: 1280 méter fel, 2800 méter le, táv: kb.6 km az Uhuru csúcsig, kb.17 km a Mweka-táborig, menetidők: Stella Point: 5-6 óra, Uhuru-csúcs: 1 óra, Barafu-tábor: 3 óra, Mweka-tábor: 3 óra, összesen: 12-13 óra!)

Mweka-tábor (3100 m), Mweka-kapu (1800 m), Moshi

Utolsó túraszakaszunk a Mweka ösvényen haladva már csak amolyan levezetés a tegnapi csúcshódítás után. A tábort elhagyva ismét az esőerdő fenséges, mohákkal vastagon borított fái és égig érő páfrányok között találjuk magunkat. A magashegyi sivatag kopár tájai után most még inkább élvezzük a zöld, dús vegetációt, az ösvény mentén nyíló színes virágokat, s a fák ágai közt kis szerencsével a különösen látványos fekete-fehér szőrű colubus majmokat is megfigyelhetjük. Mintegy négy óra túrázás után érjük el a Mweka-kaput, ahol búcsút intünk kísérőinknek, átvesszük a csúcsmászást igazoló oklevelet, s némi alkudozás után kezünkben Kilimanjaro sörrel, felsőtestünkön pedig egy frissen vásárolt „just done it” feliratú Kilimandjaro pólóval baktathatunk vissza banánültetvények között a közelben várakozó buszunkhoz, ami alig egy óra alatt visszarepít minket Moshiba, kényelmes szállásunkra. Szállás: panzió, ellátás: reggeli. (szint: 1300 méter le, táv: kb.15 km, menetidő: 3-4 óra)

Moshi

Aki csak az alap Kilimandzsáró mászást választotta, azok számára transzfer Kilimandzsáró reptérre, hazautazás Budapestre. Aki a Tanzánia (Ngorongoro-kráter, Zanzibár) hosszabbítást is választotta, azokkal ma megkezdjük szafari programunkat. Ellátás: reggeli.

Az oldalon látható fotókat Szabó Szilveszter készítette.

További képek a 2014. januári túráról az Eupolisz képtárban.