Fogarasi-havasok (2544 m - Moldoveanu)

Sátras gerinctúra a Fogarasi-havasok és egyben Románia legmagasabb csúcsára!

Július elején az egész Kárpát-koszorú legegységesebb és leghosszabb alpesi gerincét keressük fel, a Fogarasi-havasokat. Célunk a Balkán csúcsai túrasorozat itteni tagja, a Moldoveanu 2544 méteres óriása, amely nemcsak a Fogarasi-havasok, de egyben Románia legmagasabb pontja is. A csúcstúra igazi klasszikus, magashegyi gerinctúra-élményt kínál, hiszen magunk cipeljük a felszerelésünket és sátorban alszunk majd egy hegyi tó partján, innen indulunk majd a Nagy-Vistea, majd a Moldoveanu meghódítására. Mindeközben a Fogarasi-havasok csodálatos, glaciális formakincsei vesznek majd körül minket, fűrészfogas hegycsúcsokkal, türkizkék tengerszemekkel, mélyen bevágódó gleccservölgyekkel, éles gerincekkel és hihetetlenül vad sziklaformákkal. Az utazást Nagyszeben részletes megismerésével tesszük még teljesebbé, hogy megismerjünk egy igazi szász-magyar várost is Erdély déli peremén. Ha egy igazi hegymászókalandra vágysz Erdélyben, akkor irány a Fogarasi-havasok, majd ismételj velünk a Negoj csúcsát is érintő csillagtúránkon!

• 2023. július 08 → 11.
A Balkán csúcsai az Eupolisszal! Európa egyik legismeretlenebb, ám annál több vadregényes hegységet rejtő vidékére, a Balkánra hívunk titeket. Bár több túránk már eddig is érintette a Balkán-félsziget országainak bizonyos csúcsait, ám ezúttal nem elégszünk meg ennyivel, és a 11 érintett ország 10 legmagasabb csúcsát célozzuk meg. A 4-5 napos, vagy akár 1 hetes utazások célja nemcsak a konkrét csúcsok meghódítása, hanem a csodálatos hegyvidékek, adott esetben a nemzeti parkok még alaposabb megismerése, így a csúcstúrák mellett egyéb kirándulásokra, és egy rövid kulturális, valamint gasztronómiai ízelítőre is számíthattok a túrák során. A nemzeti konfliktusok, etnikai villongások által egykoron megtépázott balkáni országok, illetve a mai napig titokzatos, rejtélyes, sokszor nehezen megközelíthető hegyvidékek alapos bejárására talán egy egész élet is kevés. Ám ha velünk tartasz a Balkán csúcsaira, akkor felejthetetlen élményekben és igazi, nagybetűs kalandokban lesz részed, melyeket még sokáig fogsz emlegetni.

• 1. nap Budapest, Nagyszeben

Transzfer esetén találkozó 7:15-kor, indulás 7:30-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre, az A38 hajóval szemben). Több kisebb-nagyobb pihenőt beiktatva érkezünk majd meg a Szászok történelmi központjába, a híres Nagyszebenbe. Elfoglaljuk a panziószállásunkat, bevásárolunk a következő napokra, majd a késő délutáni városnézés után vacsorázunk egyet az egyik számunkra szimpatikus étteremben. Az ismerkedési esten aztán átbeszéljük, hogy a következő 3 napunkra, hogyan és miket pakoljunk be. Szállás: panzióban.
  • 2. nap Nagyszeben, Bilea-tó (2034 m), Zerge-tó (2240 m), Nagy-Árpás (2488 m), Podu Giurgiului-tó (2200 m)

Korai reggeli után elhagyjuk Nagyszebent, és toronyiránt a Fogarasi-havasok felé utazunk, és elkezdjük a kanyarokat számolni a Transzfogarasi úton, amelyet az 1970-es években építettek, és amely 90 km hosszúságban szeli át a hatalmas Fogarasi-havasokat. A lavinaveszély miatt csak nyáron nyitva tartó, több mint 800 hidat magában foglaló Transzfogarasi úton egészen a picivel 2000 méter fölött fekvő Bilea-tóig utazunk, az itteni parkolóban rakjuk majd le kisbuszunkat, autóinkat. A Bilea-tó völgykatlana már önmagában csodálatos látványt nyújt majd: hófoltokkal tarkított, csipkés hegycsúcsok, kristálytiszta vizű magashegyi tavak, és (sajnos) megannyi hétvégi turista, akik csak a friss levegőért, vagy épp egy-egy fotóért vezettek föl idáig. Túránkat a Bilea-tó partján fekvő menedékház mellől kezdjük, amely egykoron Ceaușescu kedvelt üdülőhelye is volt. Megpakolt hátizsákjainkkal túránk első fele kifejezetten nehéz lesz majd, hiszen rendkívül meredeken, közel 400 méter szintet küzdünk majd le a Zerge-tó fölé magasodó hágóig. Innen aztán egy kis ereszkedés után már első nagyobb pihenőnket fogjuk megtartani a 2240 méteren fekvő Zerge-tó partján. Túránk további részében változó és hullámzó terepen, éles gerinceken, néhol pedig rövid, láncos szakaszokon haladunk majd aznapi első klasszikus csúcsunk, a 2488 méteres Nagy-Árpás csúcsa felé. Innan aztán tiszta időben csodás panoráma fogad minket, hiszen alattunk majd láthatjuk táborhelyünket, kicsit tovább a Podrág-nyerget és a fölé magasodó Podrág-csúcsot (2462 m), a távolban pedig a Nagy-Vistea (2527 m) és a Moldeveanu (2544 m) csúcsát magában foglaló mellékgerincet is. Alig 30 perc ereszkedés után már ismét 2200 méter környékén leszünk a Podu Giurgiului-tó partján, ahol kialakítjuk táborunkat, felverjük a sátrakat, majd vízszerzéssel, főzéssel és beszélgetéssel ütjük el a napunk hátralévő részét. Vacsoránk után korán nyugovóra térünk, készülve a következő napi csúcstámadásra. Táv: 14 km, szint: 1200 m fel/le, menetidő: 7-8 óra.
  • 3. nap Podu Giurgiului-tó (2200 m), Podrág-nyereg (2307 m), Nagy-Vistea (2527 m), Moldoveanu (2544 m), Podu Giurgiului-tó (2200 m)

Erőt adó reggelink után kis hátizsákjainkat megpakolva indulunk el Románia legmagasabb csúcsa felé. A táborhelyet nem bontjuk le, sátrainkat és a csúcstámadáshoz nem szükséges felszereléseket magunk mögött hagyjuk ezen a napon. Az előző napon már megfigyelt, jórészt kisebb elelkedőket magában foglaló úton kapaszkodunk fel a gyönyörű kilátás adó Podrág-nyeregbe, 2307 méteres magasságba. Itt aztán meg is pihenünk, hiszen a panoráma magával ragadó lesz: nemcsak a főgering jelentős részére, de aznapi célunkra, a Moldoveanu és Nagy-Vistea kettős csúcsára is ráláthatunk majd egy újabb szemszögből. Innentől aztán a piros jelzésen, már a Fogarasi-havasok főgerincén folytatjuk utunkat, többnyire szintben, egy-egy kisebb lejtővel, majd emelkedővel tarkítva. Ahogy közeledünk a Moldoveanu tömbje felé, egyre inkább rálátunk majd ösvényünk legnehezebb szakaszára, a Nagy-Vistea csúcsára igyekvő éles, meredek gerincre. Amikor elérjük ezt a részt, a két impozáns csúcs már szinte karnyújtásnyira lesz tőlünk, mégis még 350 méter szint választ el minket végcélunktól. Az izzasztó kaptató végén először a Nagy-Vistea 2527 méteres csúcsát érjük el (bár nem olyan híres a csúcs, mégis Románia harmadik legmagasabb csúcsáról beszélünk), majd egy nagyjából 500 méteres, izgalmas gerincszakasz után végül ott fogunk állni Románia tetején, a Fogarasi-havasok méltán népszerű csúcsán, a Moldoveánun. 2544 méter magasból csodáljuk majd meg Fogarasi-havasok szinte egész főgerincét, a délre futó hosszú, gleccserek által kivájt völgyeket, és Déli-Kárpátok messziben feltűnő egyéb hegységeit is. Dokumentáljuk csúcstámadásunkat, pihenünk egyet, majd azonos útvonalon térünk vissza előbb a Podrág-nyeregbe, onnan pedig a Podu Giurgiului-tavi vadkempingünkbe. Túratáv: 13,5 km, szint: 820 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra.
  • 4. nap Podu Giurgiului-tó (2200 m), Transzfogarasi-út (1650 m)

Összepakolunk a táborban, majd utolsó napfelkelténk és reggelink után megkezdjük a visszautunkat. Ismerős terepen haladunk egészen a "Három lépés a halál" nevű rövid, éles gerincszakaszig, amely után a sárga jelzésen jócskán lerövidítjük aznapi túránkat, és nagyjából 600 méter lejlmenet után 1650 méter magasságban érjük el a Transzfogarasi utat. Itt aztán megiszunk egy finom söritalt az útmenti árusok egyikénél, majd taxik segítségével alig 15 perc alatt már újra a Bilea-tó partján hátrahagyott gépjárműveinknél leszünk. Némi készülődés után megkezdjük utunkat hazafelé, Nagyszeben érintésével rátérünk az A1-es autópályára és egy-két megállót beiktatva a késő esti órákban érkezünk majd meg Budapestre. Túratáv: 12 km, szint: 500 méter fel, 1000 méter le, menetidő: 5-6 óra.
Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.