Észak-Macedónia (aktív)

Kalandos hosszú hétvége Albánia és Észak-Macedónia legmagasabb csúcsának meghódításával

A Balkán csúcsai túrasorozat negyedik legmagasabb hegyének, a Korab hegynek a meghódítására indulunk egyik legújabb magashegyi túránkon. A 2764 méteres óriás Albánia és Észak-Macedónia legmagasabb pontja, ám utunk nem csak kizárólag a csúcstámadásról szól. A fapados járatokhoz igazított 4 napos utazásunk alatt megismerhetjük Észak-Macedónia legszebb természeti csodáit, hiszen a Mavrovo Nemzeti Park égbe törő csúcsai és fantasztikus panorámái mellett a Mavrovó-tó vidékéből is kapunk egy ízelítőt. Levezetésként ismét túrázunk egyet az Ohridi-tó mellett, de persze nem maradhat el a kötelező csobbanás a tóban, valamint némi kulturális betekintés Észak-Macedónia izgalmas országába sem. A Balkán csúcsai, csak az Eupolisszal!

• 2023. szeptember 15 → 18.
A Balkán csúcsai az Eupolisszal! Európa egyik legismeretlenebb, ám annál több vadregényes hegységet rejtő vidékére, a Balkánra hívunk titeket. Bár több túránk már eddig is érintette a Balkán-félsziget országainak bizonyos csúcsait, ám ezúttal nem elégszünk meg ennyivel, és a 11 érintett ország 10 legmagasabb csúcsát célozzuk meg. A 4-5 napos, vagy akár 1 hetes utazások célja nemcsak a konkrét csúcsok meghódítása, hanem a csodálatos hegyvidékek, adott esetben a nemzeti parkok még alaposabb megismerése, így a csúcstúrák mellett egyéb kirándulásokra, és egy rövid kulturális, valamint gasztronómiai ízelítőre is számíthattok a túrák során. A nemzeti konfliktusok, etnikai villongások által egykoron megtépázott balkáni országok, illetve a mai napig titokzatos, rejtélyes, sokszor nehezen megközelíthető hegyvidékek alapos bejárására talán egy egész élet is kevés. Ám ha velünk tartasz a Balkán csúcsaira, akkor felejthetetlen élményekben és igazi, nagybetűs kalandokban lesz részed, melyeket még sokáig fogsz emlegetni.

• 1. nap Szkopje, Mavrovo Nemzeti Park

Várhatóan a késő délutáni órákban érkezünk meg a szkopjei repülőtérre, ahonnan programunk indul. A repülőtéren vár minket bérelt kisbuszunk, amellyel először begurulunk a fővárosba, és egy kellemes, 2-3 órás séta alatt megismerjük az épülő-szépülő Szkopje belvárosát a hangulatos török negyeddel és Vardar folyón átívelő hidakkal, a körülötte lévő monumentális szobrokkal együtt. Kora este aztán transzfer a Mavrovo Nemzeti Parkaban található szállásunkra, ahol 2 éjszakát töltünk. Finom helyi italok társaságában megismerkedünk egymással, és átbeszéljük még egyszer a következő napi csúcsmászás tudnivalóit. Szállás: 4 csillagos szállodában, reggelivel.

• 2. nap Mavrovo Nemzeti Park, Korab csúcs (2764 m), Mavrovo

A mai napon Albánia és Észak-Macedónia legmagasabb csúcsára, a Korab 2764 méteres óriására túrázunk fel. A Balkán-félsziget negyedik legmagasabb hegye egyike Európa azon két csúcsának, amelyek nem csak egy ország legmagasabb pontját jelölik. Mavrovói szállásunkról hajnalban indulunk el kisbuszunkkal Strezimir felé, ahol egy rendőrségi ellenőrzőpontot, méretes parkolót, és a helyiek által előszeretettel használt kempinget is találunk. A szükséges engedélyek bemutatása után megkezdjük egész napos, izzasztó, igazi kihívásokat tartogató csúcstúránkat. 1400 méter környékén indulunk el túránkra, amely először csodálatos erdőkön át vezet minket, folyamatos emelkedés mellett. Az első harmad leküzdése után már az erdőhatár fölé érünk, innentől kezdve már a Korab hatalmas tömbje és a környező hegyek sziluattje határozza majd meg a panorámát. Nagyjából 9 km és 4-5 órás kemény menetelés után, kimerülve érkezünk meg az albán határon fekvő Korab csúcsára, ahonnan természetesen szédületes panoráma tárul majd elénk. 2764 méter magasról kémleljük majd az albán hegyeket és Koszovó vidékét is, miközben megpihenve a csúcson feltöltődünk a lefelé menetre is. A már ismerős úton, jóval gyorsabb tempóban túrázunk vissza a kisbuszig, majd remélhetőleg kora este felé már ismét a Mavrovo-víztározó partján találjuk magunkat. Megismételjük a tó parti vacsorát, hogy átbeszéljük a csúcstámadás tapasztalatait. Korab csúcstúra: kb. 17 km, szint: 1340 m fel és le, menetidő: 8-10 óra. Szállás: 4 csillagos szállodában, reggelivel.

• 3. nap Mavrovo, Ohrid, Magaro-csúcs (2254 m), Ohridi-tó

Korán reggel újabb utazásra indulunk, hiszen ezt a napot Észak-Macedónia leghíresebb és talán legszebb vidékének felfedezésére szánjuk: a Világörökséghez tartozó Ohridot és az Ohridi-tavat keressük fel. Utolsó napi szállásunk Ohridban lesz, majd a becsekkolás után fakultatív csúcstúrára indulunk a Galičica Nemzeti Park területén fekvő Magaro fenséges csúcsára. Meredek szerpentineken, egészen 1500 méter környékéig kapaszkodunk fel a kisbusszal, majd egy hágóból induló csúcstúránkon alig 2 óra alatt már a 2254 méteres Magarón találjuk magunkat. Az újabb izzasztó túráért persze ismét újabb jutalmat kapunk: az Ohridi- és a Preszpa-tó, valamint a környező hegyvidékek fantasztikus látványát. A csúcsfotók után leereszkedünk először a kisbuszhoz, majd visszatérünk Ohridba, ahol a délután belvárosi csatangolással és aktív strandolással töltjük. A Világörökség részét képző Ohrid városában, amely egyben Macedónia kulturális központja is, van mit felfedezni. Bebarangoljuk az óváros szűk, előreugró emeletű műemlékházakkal határolt utcákkal átszőtt óvárosát, be-belesünk Ohrid ódon templomaiba, a IX-X. században épült Sv. Sofijába és a XV. századi Sv. Jovan Kaneóba. Felkapaszkodunk a város fölött épült Sv Pantelejmon-kolostorhoz, ahol elsőként fordították le a Bibliát szláv nyelvre, és itt használták elsőként a cirill ábécét. A kolostortól csak pár lépés a Samuli-erőd, ahonnan egyszerre nyílik remek kilátás a városra és a tóra. Este természetesen nem maradhat el a közös búcsúvacsora sem. Magaro-csúcs túratáv: 9 km, szint: 700 m fel és le, menetidő: 4 óra. Szállás: 4 csillagos szállodában, reggelivel.

• 4. nap Ohrid, Szkopje

Utolsó napunkon szervezett programunk már nincs, az észak-macedón főváros repteréről várhatóan a délelőtti órákban indul repülőnk Budapest felé.

Az oldalon látható képeket Kovács Zsolt és Pál Máté készítették.