2919 m - Olümposz

Őszi csúcstúra az Istenek lakhelyére és csobbanás az Égei-tengerben

Az ősz elején Görögország legmagasabb hegyére, a legendákkal övezett Olümposz 2900 méter fölé magasodó csúcsára indulunk. Az Istenek lakhelyére való feljutás egy igazi kihívást jelentő túra, csodálatos természeti látnivalókkal, hangulatos menedékházzal, nehéz csúcsmászással, és csúcsról elénk táruló elképesztő kilátással. Utunk kiegészítéseként természetesen megfürdünk majd az Égei- tenger kellemes vizében, kipróbálunk remek görög fogásokat és italokat, hogy a hosszú hétvége alatt minél jobban megismerjük Görögország ezen szegletét.

• 2023. szeptember 23 → 26.
A Balkán csúcsai az Eupolisszal! Európa egyik legismeretlenebb, ám annál több vadregényes hegységet rejtő vidékére, a Balkánra hívunk titeket. Bár több túránk már eddig is érintette a Balkán-félsziget országainak bizonyos csúcsait, ám ezúttal nem elégszünk meg ennyivel, és a 11 érintett ország 10 legmagasabb csúcsát célozzuk meg. A 4-5 napos, vagy akár 1 hetes utazások célja nemcsak a konkrét csúcsok meghódítása, hanem a csodálatos hegyvidékek, adott esetben a nemzeti parkok még alaposabb megismerése, így a csúcstúrák mellett egyéb kirándulásokra, és egy rövid kulturális, valamint gasztronómiai ízelítőre is számíthattok a túrák során. A nemzeti konfliktusok, etnikai villongások által egykoron megtépázott balkáni országok, illetve a mai napig titokzatos, rejtélyes, sokszor nehezen megközelíthető hegyvidékek alapos bejárására talán egy egész élet is kevés. Ám ha velünk tartasz a Balkán csúcsaira, akkor felejthetetlen élményekben és igazi, nagybetűs kalandokban lesz részed, melyeket még sokáig fogsz emlegetni.

• 1. nap Szaloniki, Priónia-ház, Petrostrouga menedékház (1940m)

A mai napon Görögország második legnagyobb városába, Szalonikibe utazunk, ahol a nemzetközi repülőtéren indul programunk. Innen bérelt buszokkal utazunk el az Istenek hegyéig, ahol az Enipeas-kanyon völgyfőjénél található Priónia házig fogunk szerpentinezni. Itt a parkolóba hagyjuk a kisbuszokat, és nekiveselkedünk a Petrostrouga menedékházhoz vezető túraútvonalnak. Több pihenőt is beiktatva koptatjuk majd a bakancsainkat gyönyörű erdei ősvényeken, vagy éppen a sziklás kilátókon, amelyekről tiszta időben szemet gyönyörködtető kilátás nyílik az előttünk elterülő Enipeas-kanyonra. Közel ezer métert emelkedünk, amire elérjük az 1940 méter magasságban épült Petrostruga házat, ahol két éjszakát fogunk eltölteni. A szálláshelyünkön megvacsorázunk, és időben nyugovóra térünk, mert másnap korán indulunk az Olümposz csúcsára. Szállás: menedékház, ellátás: vacsora. Táv: 6 km, szint: 900 m fel, menetidő: 4-6 óra.
  • 2. nap Petrostrouga-menedékház (1940 m), Múzsák-fennsíkja, Mytikas-csúcs, (2919 m), Petrostrouga-menedékház

Hosszú és nehéz napnak nézünk elébe. Korai kelést követően elfogyasztjuk a reggelit és útnak indulunk, hogy felmásszunk az „Istenek hegyének" legmagasabb pontjára: a 2919 m magas Mytikas csúcsára. A felesleges holmikat a menedékházban hagyva „egynapos túrazsákkal” a hátunkon kezdjük a menetelést. Túránk elején könnyebb, sétálós terepen haladunk a „ Múzsák-fennsíkja” irányába, amelyet körülbelül 3 óra tartós túrázással érünk el. Innen fél óra emelkedés még, amíg elérünk a csúcsnapunk legizgalmasabb szakaszának a kezdetéhez: a „beszálláshoz”. Sisakjainkkal a fejünkön nekilátunk az előttünk emelkedő, jó 200 méter „hosszú" fal leküzdéséhez. A mászás során nagyon körültekintően mozgunk, és használni kell a kezünket is, miközben felfelé mászunk a meredek sziklafalon. Ez a szakasz leginkább a magas-tátrai Vöröstorony-hágó leküzdéséhez, vagy a Triglav csúcsmászásához hasonlít, amely után tiszta időben fenséges panoráma kínálkozik Görögország legmagasabb csúcsáról, az „Istenek hegyéről", az Olümposzról. A csúcscsoki elfogyasztása és a fényképek elkészítését követően visszaereszkedünk a Petrostrouga menedékházhoz, ahol néhány helyi sör mellett beszéljük át a mászás nyújtotta élményeket. Szállás: menedékház, ellátás: a menedékházban reggeli, és vacsora. Valamint kapunk csomagolt ebédet is. Táv: 17 km, szint: 1440 m fel, 1440 m le. Menetidő: 8-11 óra.
  • 3. nap Petrostrouga menedékház, Priónia ház, Leptokarya, Szaloniki

A reggelink elfogyasztását követően az általunk már ismert úton visszaereszkedünk az Enipeas-kanyon völgytalpánál hagyott kisbuszainkhoz és Leptokaryába utazunk. A kellemes hangulatú városkában ebédelünk egyet, csobbanunk az Égei-tenger vizében, majd Szalonikibe gurulunk, ahol egy esti városnézés és vacsora keretében búcsúzunk majd el Görögország e mesés szegletétől.
  • 4. nap Szaloniki

Hangulatos szállásunk nyújtotta reggelink után kibuszozunk a repülőtérre és hazautazunk Budapestre.

Az oldalon látható képeket Radics Tamás készítette.