Dinara - 1831 m (Horvátország), Maglić - 2386 m (Bosznia-Hercegovina)

Aktív kalandok két csúcstámadással Horvátország és Bosznia-Hercegovina elfeledett vidékein

Horvátország legmagasabb csúcsáról, valamint Bosznia-Hercegovina fiatal országáról amilyen közel vannak hazánkhoz, annyira keveset tudunk róluk. Nyári hosszú hétvégénken így egy olyan 5 napos túrára hívunk Téged is, ahol nem csak a Balkán csúcsai túrasorozat két tagját mászhatod meg, hanem megismerheted Horvátország egyik rejtett kincsét, az Észak-Velebit Nemzeti Parkot, valamint a Balkán talán legizgalmasabb fővárosát, a teljesen újjászülető Szarajevót. A bemelegítés után a két napos, izgalmas csúcstúránk teszi fel az i-re a pontot, hiszen a Maglić csúcsára indulunk, ám nem szokványos módon. Saját sátrainkban töltünk majd el egy felejthetetlen éjszakát a Montenegróban fekvő Trnovačko-tó partján, hogy igazán átélhessük a bosnyák-montenegrói határvidék magával ragaró hegyvidékét.

• 2023. június 14 → 18.
A Balkán csúcsai az Eupolisszal! Európa egyik legismeretlenebb, ám annál több vadregényes hegységet rejtő vidékére, a Balkánra hívunk titeket. Bár több túránk már eddig is érintette a Balkán-félsziget országainak bizonyos csúcsait, ám ezúttal nem elégszünk meg ennyivel, és a 11 érintett ország 10 legmagasabb csúcsát célozzuk meg. A 4-5 napos, vagy akár 1 hetes utazások célja nemcsak a konkrét csúcsok meghódítása, hanem a csodálatos hegyvidékek, adott esetben a nemzeti parkok még alaposabb megismerése, így a csúcstúrák mellett egyéb kirándulásokra, és egy rövid kulturális, valamint gasztronómiai ízelítőre is számíthattok a túrák során. A nemzeti konfliktusok, etnikai villongások által egykoron megtépázott balkáni országok, illetve a mai napig titokzatos, rejtélyes, sokszor nehezen megközelíthető hegyvidékek alapos bejárására talán egy egész élet is kevés. Ám ha velünk tartasz a Balkán csúcsaira, akkor felejthetetlen élményekben és igazi, nagybetűs kalandokban lesz részed, melyeket még sokáig fogsz emlegetni.

• 1. nap Budapest, Észak-Velebit Nemzeti Park, Zavižan-menedékház (1594 m), Veliki-Zavižan (1676 m), Starigrad-Paklenica

Indulás Budapestről 6:00 órakor, találkozás 5:45-kor a a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hidfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben), majd utazás Horvátországba. Megállókkal együtt nagyjából 6 és fél óra alatt érünk el az Észak-Velebit Nemzeti Park talán legszebb fekvésű menedékházához, pontosabban a tőle alig néhány száz méterre lévő parkolóba. A túrához szükséges holmikkal felpakolva először megnézzük az 1594 méteren fekvő, 1953-ban épített Zavižan-menedékházat, majd az Észak-Velebit Nemzeti Park varázslatos kulisszái között indulunk el egy 3-4 órás körtúrára. A hegység különlegességét, valamint az állat- és növényvilágának gazdagságát illetően a Velebit legértékesebb része az Észak-Velebit Nemzeti Park, melynek alig 109 km²-nyi területén egy sor látványosság található. A menedékháztól induló körtúránkon 3 csúcsot érintünk, miközben éles mészkőgerincek, különleges növényvilág és csodálatos panorámák váltják egymást. Horvátország alig ismert részének felfedezése után buszba szállunk, majd újabb 2 óra utazás után érkezünk meg Starigrad városába, ahol természetesen még meg is csobbanhatunk egyet a tengerben. Túratáv: 10 km, szint: 450 m, menetidő: 3-4 óra. Szállás: apartmanban.
  • 2. nap Starigrad-Paklenica, Knin, Dinara (1831 m), Mostar

Korán indul mai napunk, hiszen a Balkán csúcsai túrasorozat aktuális, horvátországi tagja lesz a mai célunk. Bár a Dinara az 1831 méterével az ország legmagasabbja, a tengerpartok, valamint sok más csodálatos természeti látnivaló szinte teljesen elveszi a figyelmet erről a nem kevésbé látványos hegyről. A Dinári-hegység ezen részén magányos óriásként kiemelkedő mészkőhegy már messziről jól kivehető, és ahogy azt a hegy felé közeledéskor más sejteni fogjuk, a magassága ellenére egy igencsak kemény csúcstúrára kell számítanunk. Glavas apró településéig utazunk, lerakjuk járművünket, majd szinte toronyiránt vágunk neki a Dinara jól kivehető hegycsúcsára. A túra bár nem kifejezetten nehéz, mégis kitartást igényel, hiszen 8 km hosszan, folyamatos emelkedés mellett érjük majd el Horvátország legmagasabb pontját 2-3 óra menetelés után. A csúcsról ahogy várható, csodás panoráma tárul elénk, így nem csak a csúcsteljesítményt, de a kilátást is jó sok fényképpel dokumentáljuk majd. Egy apró kerülővel, egy másik útvonalon térünk vissza kisbuszunkhoz a parkolóba, majd folytatjuk utunkat és meg sem állunk Mostar városáig, immáron ismét Bosznia-Hercegovinában. Este felfedezzük a várost amelyet már biztos sokan láttatok, a Dinara csúcsmászást pedig egy-egy helyi fogással és ízletes italokkal próbáljuk óvatosan megünnepelni. Túratáv: 16,5 km, szint: 1295 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra. Szállás: szállóban.
  • 3. nap Mostar, Tjentište, Prijevor, Trnovačko-tó (1517 m)

Korai ébredés után gyorsan összepakolunk, majd egy jó 2 órás, vadregényes utazás vár ránk a Sutjeska Nemzeti Park csodálatos kulisszái közé. Útközben Bosznia-Hercegovina gyönyörű hegyvidékeit szeljük át, majd a távolban egyszer csak már feltűnik az ország legmagasabb csúcsa, a 2386 méteres Maglić. Utazásunk utolsó szakasza egy kátyús erdei úton vezet majd Prijevorig, innen veszi majd kezdetét első napi, nem túl megerőltető túránk. Kemping felszerelésünket és két napi elemózsiánkat bekészítve indulunk el a Trnovačko-tó felé, majd alig 1 órás túrázás után elhagyjuk Bosznia-Hercegovinát, és a zöldhatáron átlépünk Montenegró területére. Innen aztán már csak egy erős kaptató vár ránk, hogy megérkezzünk az 1517 méteren fekvő varázslatos tóig. Montenegró egyik legszebb magashegyi tava igazi paradicsom a kempingezőknek, így egy arra alkalmas helyen, közel a tóhoz mi is felállítjuk sátrainkat, majd főzőcskézéssel, fürdéssel, vagy épp helyi alkoholos italok mérsékelt fogyasztásával üthetjük el időnket. A naplemente fényeit már a tó partján ülve élvezhetjük, miközben az utolsó napsugarak vörösre festik a fölöttünk magasodó Maglić mészkő óriását. Időben lefekszünk, mert következő nap hajnalán már a csúcs felé fogunk tartani. Szállás: kempingben, saját sátorban. Túratáv: 6,5 km, menetidő: 3 óra, szintkülönbség: 150 méter fel, 300 méter le.
  • 4. nap Trnovačko-tó (1517 m), Maglić (2386 m), Prijevor, Szarajevó

Kemény napunk lesz, így szokás szerint korán kezdünk. Hajnali reggeli és gázfőzős kávé után a csúcstámadáshoz szükséges cuccokkal elindulunk a Maglić tömbje felé. Először megkerüljük a tavat, majd egy meredek, csúszós, kellemetlen törmeléklejtőn másfél-két órás kaptató után érünk fel a hegycsúcsunk felé vezető gerincre. Az izzasztő emelkedőn cserébe egyre inkább kirajzolódik az alattunk elterülő Trnovačko-tó szív alakja. Már első nagyobb pihenőnknél csodálatos panoráma vár ránk, hiszen belátjuk majd a montenegrói határvidék legszebb hegyeit, de szép idő esetén ellátunk majd egészen a Durmitor tömbjéig is. A túraösvény innentől már megszelídül, így kisebb-nagyobb emelkedők és csodálatos kilátások után érkezünk meg a Maglić alatti utolsó szakaszra. Itt elrakjuk túrabotjainkat, hiszen egy kb. 20 méteres szakaszon kezünket is használni kell a sziklás részen, ám innen már csak pár perc séta, hogy mi is Bosznia-Hercegovina legmagasabb csúcsán álljunk. Pihenő, piknik és rengeteg fotó után aztán visszaindulunk a Trnovačko-tó felé, ahová a kora délutáni órákban érkezünk majd meg. Rövid pakolás és ebédszünet után aztán visszaindulunk Prijevor parkolóáig, és elbúcsúzunk ettől a varázslatos vidéktől. Kisbuszunk már várni fog ránk, amivel aztán ismét egy 2-3 órás transzfer vár ránk Szarajevóig. Este már a fővárosban koccinthatunk sikeres csúcstámadásunk után. Szállás: szállóban. Túratáv: 23-25 km, szint: 1250 méter fel, 1000 méter le, menetidő: 8-10 óra.
  • 5. nap Szarajevó

Reggel kicsekkolunk, majd szabadprogram keretében bejárjuk Szarajevó hangulatos fővárosát. Ebédre még megeszünk egy helyi fogást, végül kora délután már úton leszünk Magyarország felé, ahová várhatóan 7-8 óra utazás után, az esti órákban érkezünk csak meg.
Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.