Hótalpas túra: Gyömbér (2043 m) - Chopok (2022 m)

Téli csúcstúra, menedékház fílinggel az Alacsony-Tátra legmagasabb pontjára

Hétvégi hótalpazás menedékház élménnyel, kétezres csúcshódítással a Gyömbér csúcsára! Szeretsz túrázni, de télen csak a gardróbszekrényben porosodik a bakancsod? Akkor gyere és fedezd fel velünk a téli természetjárás egyik ősi formáját! Amikor már a süppedős hó miatt nem tudunk odakint a vadonban járni, akkor kerülnek elő a „nyári álmot alvó” hótalpak. Ez az ősi közlekedési eszköz olyan szabadságot biztosít téli kalandozásainkhoz, amilyet ritkán élhetünk át. Eljuthatunk vele olyan helyekre, ahova egyszerű bakanccsal legfeljebb csak nyáron. A fenséges fehér csendbe burkolózott erdőkön, mezőkön, meredek hegyoldalakon át, a lankás dombokon keresztül egészen a ropogó tűzzel csalogató menedékházakig elvisznek minket hű társaink, a hótalpak.

Két napos hótalpas túránk  során felkaptatunk a Gyömbér-csúcsra (2043 m), ahonnan most nem sietünk haza, hanem bekvártélyozzuk magunkat a Stefanika menedékházba, hogy átéljük a hegyvidéki napnyugta és napkelte egyedülálló színeit és varázsát. A házban egy remek esti  bulit csaphatunk, és ha nem vagyunk még nagyon fáradtak, mindezt egy éjszakai hógolyócsatával fűszerezhetjük. Másnap reggel visszakapaszkodunk az Alacsony Tátra gerincére és egy nagyon látványos útvonalon áttúrázunk a térség második legmagasabb csúcsára a Chopokra (2024 m). Ha egy tartalmasabb, hosszabb, igazi menedékház fílinges gazdagított hétvégi hótalpas túrára vágysz, akkor itt a helyed!

• 2024. március 23 → 24.
Figyelem! A túra hótalpazásra alkalmas hómennyiség hiányában is indul, ebben az esetben a meghirdetett útvonalon gyalogtúra kerül megrendezésre. Nem megfelelő időjárás, vagy lavina lehetősége esetén a gerincen való túrázás veszélyes. Eszerint a második napi program módosulhat. Erről a túravezetők a helyszínen döntenek és tájékoztatják az utasokat.
  • 1. nap Budapest, Trangoska, Stefanika, Gyömbér-csúcs (2043 m)

Találkozás 6.15-kor a Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósók krt. sarkán lévő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben), indulás 6.30-kor. A délelőtti órákban érkezünk meg az Alacsony-Tátrába, a Trangoska parkolóba. Itt beöltözünk a téli felszerelésünkbe, beállítjuk a hótalpat bakancsainkra, majd elindulunk a völgyben a Stefanika menedékház felé. Kezdetben vadregényes, hótól roskadozó fenyőerdőben haladó utunk csak enyhén emelkedik, így fokozatosan bemelegszünk, majd ahogy emelkedünk, a fenyvesek helyét törpefenyők veszik át, és az ösvény is egyre meredekebbé válik. Végül a törpefenyők is eltűnnek és egy nagyobb kaptatót követően feljutunk a nyeregbe, ahol megpillantjuk a behavazott Stefanika menedékházat. Itt elfoglaljuk szállásunkat, majd nekivágunk az Alacsony-Tátra legmagasabb csúcsának a Gyömbérnek (2043 m). A csúcsot a téli útvonalon, a karókkal igen jól jelzett, de kissé meredek emelkedőn érjük el, viszont tiszta időben a kilátás mindenért kárpótol minket. Belátni innen az egész Alacsony-Tátrát és gyönyörű kilátás nyílik a Magas-Tátra hófödte csúcsaira is. A kötelező csúcs csokik elfogyasztása és a fotók elkészítése után visszaindulunk a menedékházhoz. A visszaúton időszaktól függően ránksötétedhet, ezért fejlámpa használata kötelező! Este a házban egy remek esti  bulit csaphatunk, viszont nem szabad arról megfeledkeznünk, hogy másnap egy nehéz túranap vár ránk. (Menetidő: 5-6 óra, szintemelkedés fel: 950 méter, le 300 méter, túratáv: 5-6 kilométer).
  • 2. nap Stefanika, Gyömbér-csúcs (2043 m), Krupovo-hágó (1922 m), Deményfalvi-hágó (1756 m), Chopok-csúcs (2022 m), Trangoska, Budapest

Reggel összepakoljuk hátizsákunkat, felcsatoljuk hótalpainkat, és a már előző nap megjárt útvonalon elindulunk a Gyömbér-csúcs irányába. Az biztos, hogy teljesen más élmény lesz a délelőtti napsütésben (bízunk a jó időben) haladni, mint előző nap napnyugta előtt. A csúcskeresztet most nem érintjük, hanem az alatta húzódó nyomon becsatlakozunk az Alacsony-Tátra főgerincén végigvezető túraútvonalba. Igaz a végcélunk is 2000 méter felett van, de a mai napra is meglesz a megfelelő mennyiségű szintemelkedés. Először a Krupovo - hágóba (1922 m) kell leereszkednünk, majd onnan kicsit felfelé aztán újra lefelé haladunk, míg el nem érjük az 1756 méteren fekvő Deményfalvi - hágót. Innen szinte már csak felfelé haladunk, a Chopok csúcsát megkerülve picit megpihenünk a Kamenna menedékházban, ami gyakorlatilag már a sípályák teteje. Innen rövid kapaszkodóval érjük el a Chopok-csúcsot (2022 m) majd a csúcsfotók elkészítése után el is indulunk lefelé, a sípályák melletti túraösvényen. Az ereszkedés során nagy hasznát vesszük a hótalpaknak, mert a meredek ösvényen ez biztosítja számunkra a csúszásmentes haladást. A Kosodrevina háznál tartunk egy újabb pihenőt (ha időnk még engedi), majd innen letérve a sípályákról egy erdei ösvényen hatalmas fenyőfák között érjük el a síközpont alját. Itt lecsatoljuk a hótalpakat és egy aszfaltos szerpentinen 15-20 perc sétával visszatérünk a buszunkhoz Trangoskába és elindulunk haza. Budapestre a késő esti órákban érkezünk.
    (Menetidő 6-7 óra, szintemelkedés fel: 600-700 m, le: 1000-1100 m, túratáv: 8-10 km)
Az oldalon látható képeket Gutter Krisztián készítette.