Pieninek, Délkelet-Lengyelország

Gyalog- és tutajtúra a Beszkidek sziklavilágában

A Lengyel-Tátra sziklás, havas csúcsaitól északkeletre egy mészkőrögökből álló, viszonylag kis kiterjedésű hegyvidék helyezkedik el, a Pieninek. A Beszkidekhez tartozó hegység mély szurdokvölgyeivel, sziklás csúcsaival, alhavasi rétjeivel és gyönyörű váraival méltán tartozik a lengyelek egyik kedvenc túracélpontjai közé. Itt kanyarog sziklák közt a Dunajec, amelynek mély kanyonvölgyében tutajozunk, de felmászunk a Három Korona és a Sokolica sziklacsúcsára is, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Dunajec-áttörésre és a Magas-Tátrára. Megnézzük Nedec-várát, megkóstoljuk a kiváló helyi sajtokat a szomszéd legelőről, a lengyel söröket és a bölényfüves vodkát, amelyek így együtt adják meg a Pieninek meseszép vidékének hangulatát.
Telítettség
Jelentkezési határidő

Budapest, Haligóci-sziklák, Nedeci-vár, Sromowce Nizne

Budapestről reggel 7:00-kor indulunk. Találkozás 6:30-kor Budapesten, a Hősök terén a Műcsarnok mellett. A kora délutáni órákban érkezünk meg a Pieninek déli oldalára, ahol egy pár órás kényelmes kirándulás keretében a Pieninek egyik legszebb sziklaalakzatához látogatunk. Haligóc faluból indulunk, hogy feltúrázzunk a falu felett fekvő bizarr mészkősziklák tetejére, hogy a közel 400 méternyi emelkedés után a Plasna-tetőről csodáljuk meg az elénk táruló panorámát. Innen lesétálunk a Dunajec-völgyébe, ahol kívülről nézzük meg a Vörös-kolostor középkori erődített épületegyüttesét, majd rövid utazás után megállunk Czorsztynski-víztározó partján. Itt áll egy sziklafokon a Nedeci-vár. Az 1325-ben emelt vár a Trianoni békediktátumig Magyarország északi határát védte, és a környező falvakkal együtt Magyarország része volt. A várat többször kitoldották, gótikus, reneszánsz részekkel toldották meg, így alakult ki a zegzugos, tornyokkal, átjárókkal  tarkított romantikus vár, amelyet az utóbbi évszázadokban elsősorban lakó célra használtak. Itt is lakott és halt meg Salamon Tibor, a vár utolsó magyar ura 1945-ben – azóta múzeum. A vár megtekintése után elindulunk Sromowce Nizne településre. A falu a Dunajec kanyonjának bejáratánál, a Három Korona nevű sziklatornyok alatt fekszik. Elfoglaljuk szállásunkat egy panzióban, majd megtartjuk ismerkedési estünket. (szint: 420 méter fel, 460 méter le, menetidő: 3-4 óra, táv: 10 kilométer).

Pienini Nemzeti Park, Három Korona, Szopezanski-szurdok

Reggel korán kelünk, buszra szállunk és a közeli a Pienini Nemzeti Park fogadóépületéhez utazunk. Innen indulnak a tutajok, amelyek emléket állítanak a Kárpátok folyóin történő korabeli faszállításnak. A tutajok ma már nem farönkökből épülnek, hanem kis csónakokat kötnek egymás mellé, ezekben utazunk végig a Dunajec sziklás, zúgós mély kanyonjában. Az út közel 3 órája alatt keresztülszeljük a Pieninek hegyvidékét, és Szcawnica városka fölött, egy sziklás kanyon kijáratánál szállunk ki a tutajokból. Innen rövid pihenő után nekivágunk a hegyoldalnak. Utunk egy hosszú emelkedővel kezdődik, amely azonban megéri a fáradtságot. Közel 50 perces kapaszkodás után elérjük a Sokolicát, amelynek sziklacsúcsáról gyönyörű kilátás nyílik a Dunajec sziklák közt kanyargó szurdokára, ahol néhány órával ezelőtt tutajoztunk. Innen a sziklás gerincen kapaszkodunk tovább, sokszor szép kilátásban gyönyörködve a Pieninski-patak szurdokában. A kora délutáni órákban érkezünk meg a Pienini-vár romjaihoz, ahonnan a Három Korona sziklatűi felé folytatjuk tovább utunkat. Elérve a Három Koronát egy hosszú vaslépcsőn sétálhatunk ki a legmagasabb sziklatűre, ahonnan gyönyörű kilátás tárul elénk: alattunk a mélyben a Dunajec völgye és szállásunk, a Czorsztynski-víztározó, a háttérben pedig a Magas-Tátra sziklás csúcsai tornyosulnak. Innen alhavasi legelők között ereszkedünk le a Szopezanski-szurdokhoz, mely egyenesen szállásunkhoz vezet. Útközben, ha szerencsénk van, a pásztoroktól vásárolhatunk különböző sajtokat is a szállásunk melletti réten álló juhász-esztenában. Az esti órákban érünk vissza szállásunkra. Szállás: panzió. (szint: 820 méter fel, 750 méter le, menetidő: 5-6 óra, táv: 10 kilométer).

Biala Woda, Vysoké skalky (1051 m), Budapest

Reggel korán kelünk, összepakolunk, és elhagyjuk szállásunkat. Busszal keresztülutazunk a Pieninek gerincén és Biala Woda településhez megyünk. Itt a Homole-patak vízesésekkel tarkított szurdokvölgyében sétálunk felfelé a Rówienka-rétig, ahol egy forrás mellett megpihenünk. Innen egy öreg hagyásfákkal tarkított legelőn kapaszkodunk fölfelé az egyre meredekebbé váló ösvényen, egészen addig, míg a Vysoké skalky sziklás csúcsára nem érünk. 1051 méterével ez a Pieninek legmagasabb csúcsa: alattunk a Pieninek, a Gorce és a Kárpátok erdőrengetege, és a legelőkön birkanyájak kolompolnak. Tőlünk délnyugatra a Három Korona sziklatornyai és a Magas-Tátra havas csúcsai, délre pedig a Szepesi-Magura és Szlovákia, ezért a gerincen szlovák-lengyel határkövekkel, sőt, Trianon előttről itt maradt lengyel-magyar határkövekkel is találkozhatunk – hiszen itt vezetett Nagy-Magyarország határa. A csúcsról lefelé alhavasi legelőkön keresztül sétálunk le buszunkhoz a parkolóba. A déli órákban indulunk haza, Budapestre várhatóan a késő esti órákban érkezünk meg. (szint: 390 méter fel, 390 méter le, menetidő: 3-4 óra, táv: 8,5 kilométer).

Az oldalon látható képeket Klein Dávid és Szabadka Zsófia készítették.