Albánia, Macedónia (apartman)

Felfedező körutazás a „Sasok Földjén”

Albánia, mint elmaradott és misztikus úti cél vonzza a felfedezni vágyókat. Tény, hogy Albánia – kiegészítve rövid macedóniai kalandozással – rendkívül változatos utazást ígér, de mint látni fogjuk napjainkban Albánia koránt sem annyira elmaradott vagy eldugott, mint gondolnánk. A változatos szépségek (Ohridi-tó, műemlékvárosok, tengerpart, antik romok) felkeresése után ezért belesünk az Albán-Alpok hegyláncokkal ölelt vidékére is, hogy képet kapjunk a nem is annyira régmúlt vérbosszúval átszőtt életére. Utazásunk végére az Albániáról alkotott általános sztereotípiák (többsége) le fog dőlni és egy új, nem kevésbé vonzó és misztikus kép fog kirajzolódni erről a csodálatos balkáni országról.

Kiemelt látnivalók az utazás során:

- Ohrid és az Ohridi-tó (Világörökség), Macedónia
Telítettség
Jelentkezési határidő

Budapest, Ohrid (Macedónia)

Találkozás 5.00-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 5.30 órakor. Egész napos utazás rövid megállókkal Macedóniába. Az éjszakát Ohrid környékén töltjük.

Ohridi-tó, Sv. Naum, Ohrid (Macedónia)

Ezt a napot Macedónia leghíresebb és talán legszebb vidékének felfedezésére szánjuk: a Világörökség részeként számon tartott Ohridot és az Ohridi-tavat keressük fel. Reggel felkapaszkodunk a Galičica Nemzeti Park egyik hágójába, ahonnan felülről tekintünk rá a tóra, majd leereszkedünk az albán-macedón határon épült Sv. Naum-kolostorhoz, ahol a tó forrásaihoz tehetünk rövid csónakos kirándulást és a tóban is megfürödhetünk. Késő délután Ohrid színes óvárosát járjuk végig, közben meg is feledkezünk arról, hogy a macedón riviéra nem egy tenger partján fekszik. Az éjszakát Ohrid környékén töltjük.

Ohrid, Berat (Albánia)

Reggel átkelünk Albániába, a tó még egy ideig kíséri utunkat, majd az ország belseje felé fordulunk. Az első hamisítatlan albán hangulatokat az 1000 ablakú városban, a szintén UNESCO listás Beratban szívjuk magunkba. Az Osumi-folyó partjáról meredeken kúsznak fel a fehérre meszelt, házak ablaksorai, amik között időnként egy-egy dzsámi minaretje, vagy templom tornya ad tájékozódási pontot. Gyalogosan keressük fel a város régi, zegzugos negyedeit, köztük a remek kilátást is kínáló fellegvárt. Szállásunk Berat környékén lesz.

Osumi-kanyon, Gjirokaster

Ezt a napot is Beratban tölthetjük, vagy fakultatív kirándulásra indulhatunk az Osumi-szurdokba. Albánia egyik legszebb szurdokát alakította ki az Osumi-folyó Berattól bő órára délre, ahol a vízállástól függően rafting vagy szurdoktúrára indulunk. Bármelyik lehetőség is valósul meg, a természet vad szépsége mindenképpen emlékezetes kirándulást ígér. Délután indulunk tovább, estére érkezünk meg Gjirokasterbe, ahol négy éjszakát töltünk.

Albán Riviéra, Porto Palermo

A mai napon a parti hegyláncon átutazva érjük el az Albán Riviérát, majd estére visszatérünk Gjirokasterbe. A Dél-Albán Ipirosz-hegység (vagy Ceraunian-hegység) 2000 méteres magasságot is ostromló vonulatai meredeken és egyben látványosan ereszkednek a Jón-tengerhez, a korábban itt kialakult, görög lakosságú falvak fehér kavicsos strandjait még mindig „díszítik” itt-ott bunkerek. Legalább két strandon megállunk fürdeni és ellátogatunk a XIX. században emelt erődhöz, Porto Palermoba.

Gjirokaster

Gjirokaster Albánia legfontosabb műemlékvárosa, ahol egy teljes napig bolyonghatunk a látnivalók között, bárhol megállhatunk egy helyi bisztróban egy kávéra, vagy sörre. A település megismerését érdemes a várral kezdeni, ahonnan pompás kilátás is nyílik a város ódon házaira, aminek Gjirokaster a világörökségi védelmet köszönheti. A több múzeumház közül a korábbi albán diktátor Enver Hoxha szülőházaként számon tartottat mindenképpen érdemes felkeresni. Enver Hoxha nevéhez sok szörnyűség tapad, ő romboltatta le többek között az albán városok régi magját, de szülővárosának – a vallási épületek kivételével – megkegyelmezett. Akinek van kedve, helyi kisbuszokkal fakultatív kirándulást tehet a kristálytiszta és jéghideg Syri i Kalter forráshoz. A gyönyörű karsztforrás melletti büfénél megpihenhetünk, de az igazán bátrak fel is frissülhetnek vizében.

Butrint Nemzeti Park (Ksamil, Butrint)

Utazásunk hetedik napján az albán tengerpart legdélebbi részére látogatunk. Itt már nincsenek magas hegyek a parton, de egy rövid földsáv után tavak helyezkednek el a szárazföldön. Ennek köszönhetően a nemzeti park fontos madárvédelmi terület. Rövid sétát teszünk a Szent György-kolostorhoz majd megállunk strandolni, pihenni Ksamil településen, ahol több sziget is látványossá teszi a partszakaszt. A kultúrára éhezőkkel felkeressük a közeli görög és római romvárost Butrintot (Világörökség), majd visszatérünk hegyek között fekvő „bázisunkra” Gjirokasterbe.

Shkoder, Mesi-híd

Elbúcsúzunk Dél-Albániától és hosszú, órákon át tartó buszozás után érkezünk meg az ország legészakabbi nagyvárosába Shkoderbe. Felkeressük a Rozafa-várat, ami az egyik legnagyobb Albániában és ellátogatunk a közeli Mesbe, hogy szemügyre vegyük régi, szép ívű török hídját. Sétálunk picit a belvárosban, majd közeli szállásunkra utazunk.

Thethi Nemzeti Park (Thethi, Grunasi-vízesés)

Buszunkat kisebbekre cseréljük, hogy beljebb tudjunk hatolni az Albán-Alpok sejtelmes birodalmába. A fenséges hegyek közé zárt világ sokáig megőrizte hagyományait és szokásvilágát, köztük a vérbosszú intézményét is. A természeti szépségeket és a kulturális örökséget ma már két nemzeti park is őrzi az „elátkozott hegyvidéken”. Felfedezzük Theth szórványtelepülését, ami a térség központja: megnézzük a vérbosszú idején használt lakótornyát, túrát teszünk egy közeli vízeséshez és egy meseszép karsztforráshoz is. Szállásunk Thethben lesz.

Thethi Nemzeti Park (Valbona-hágó)

Korán kelünk, hogy legyen időnk felkapaszkodni a Thethet ölelő hegyláncok egyik hágójára. Az út meredeken vezet felfelé túránk egész hosszán, így akik ezt nem vállalják, a faluban bevárhatják a csoportot. Az 1811 méter magas hágó hegycsúcsokat megszégyenítő panorámát kínál, a magasból beleshetünk a még Thethnél is rejtettebb Valbona Nemzeti Park vad szépségű területére. Visszaereszkedünk a faluba, majd elhagyjuk az Albán-Alpok területét és Shkoder környéki szállásunkra utazunk.

Velipoje, tranzitszállás

A reggeli, délelőtti órákban rövid, lazulós szünetet tartunk Velipoje homokos tengerpartján, majd búcsút veszünk Albániától. Nem várt nosztalgiát keltő határátkelések és hosszú utazás vár ránk Magyarországra. Az utat egy tranzitszálláson megszakítjuk.

hazautazás, Budapest

Folytatjuk utunkat, amit csak rövidebb szünetekkel szakítunk meg. Az esti órákban érünk haza Budapestre.