Mongólia

Barangolás Dzsingisz kán földjén, a Góbi-sivatag és a határtalan sztyeppék világában.

Utunk során meglátogatjuk Földünk civilizáció által egyik eddig kevéssé érintett országát, Mongóliát, ahol a természet és kapcsolata az itt élő emberekkel szinte semmit sem változott több száz éve. Ez az ország a határtalan sztyeppék, a nomádok hazája. Egzotikus és a vad. Ez az ország még ma is olyan mintha egy másik világba csöppentünk volna. A lenyűgözően vadregényes természet, a határtalan puszták és sivatagok, a nomádok és jurták hazája.

Kiemelt látnivalók utazásunk során.
- Gandan kolostor,
- Lángoló sziklák – a világhírű dinoszaurusz maradvány lelőhely,
- Yolin Am-szurdok – ahol augusztusban is jégen sétálhatunk,
- Góbi-sivatag,
- Hongorin Els – éneklő homokdűnék,
- Kharkhorin – az ősi mongol főváros (UNESCO világörökség),
- Erdene Dzu kolostor,
- végtelen sztyeppék, nomádok, jurták.

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/azsia?mongolia
  • 1. nap Ulánbátor

Érkezés a nap folyamán Ulánbátorba. Elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan programunk indul. Repülőjárat érkezésétől függően, amennyiben lesz rá idő, körülnézünk a városban, s megnézzük a város központját a hatalmas méretű Szühebátor-térrel és a parlamenttel. Ulánbátor egy szibériai bányaváros és egy kínai kommunista nagyváros keverékét idézi. Üveg acél modern épületek, buddhista templomok, szovjet időkben épült lakóházak, jurták, minden megtalálható. Szállás: szálló, ellátás: vacsora.
  • 2. nap Ulánbátor

Meglátogathatjuk a Természettudományi Múzeumot, a Gandan kolostort az ország szimbólumával - az arany Buddhával, felkeressük a Hoijin Lam kolostort, majd ellátogathatunk a központi piacra, ahol a régi és az új Mongólia (és nem csak Mongólia) által kínált teljes anyagi kultúrát megtalálhatjuk asztalokra, szőnyegekre teregetve. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Ulánbátor, Tsagan Suvarga

Reggeli után indulunk déli irányba. Célunk a Tsagaan Suvarga nevű különleges vidék, amely Ulziit soum-ban, Dundgobi tartományban található. A hegyek, dombok között egyre nagyobbak a lapos területek, a növényzet egyre kopárabb, és egyre több tevét láthatunk. Útközben többször megállunk rövid pihenőkre. Délután érkezünk meg célunkhoz, ahol több mint 100 m. szélesen szakad le 30 méteres mélységbe a síkság. A helyiek a „Fehér sztúpa“ nevet adták ennek a sziklaformációnak és az erózió formálta fehér szikla tényleg olyan látványt nyújt mint egy buddhista sztúpára. De messziről nézve a meredek sziklafalakat akár egy ősi város romjainak is nézhetjük. A fehér színen kívül kövek színes rétegeit csodálhatjuk, melyek több millió év alatt keletkeztek. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Kérjük, mindenképp olvasd el az úthoz kapcsolódó tudnivalók között a szállásokra vonatkozó részt! Utazás kb. 470 km, időtartama kb. 8 óra.
  • 4. nap Yolin Am-szurdok

Reggeli után indulunk mintegy 5 órás útra, melynek végén megérkezünk a Gurvansaikhan Nemzeti Parkba, mely a Gurvan Saikhan, vagyis Három Szépség hegyekről kapta nevét. Itt meglátogatjuk Yolin Am (Keselyű) szurdokot, melynek mélyén még nyáron sem elolvadó gleccserjeget találhatunk. Nagyjából 2 órás kirándulást teszünk a kanyonban, de óvatosan közlekedjünk a jégen, mert nyáron sok helyen már vékony a réteg, és könnyen beszakadhat. A parkból kifelé haladva meglátogathatjuk a helyi Természettudományi Múzeumot, ahol dinoszaurusztojások és csontok, megkövesedett fák láthatók és megismerkedhetünk a környék növény- és állat világával. Innen rövid út következik szállásunkra a pusztában. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás összesen kb. 280 km, időtartam kb. 5 óra.
  • 5. nap Góbi-sivatag, Khongor-homokdűnék

Korán reggel folytatjuk utunkat, melynek következő állomása a Khongor, az Éneklő homokdűnék, melyek összesen több mint 100 km hosszan nyúlnak el, magasságuk pedig elérheti az ötven métert. A terület sík és kopár kősivatag, ahol az egyhangúságot csak a távolban felbukkanó hatalmas homokdűnék és hegyek törik meg. A Góbinak, a közhiedelemmel ellentétben, csak mintegy 3%-a homoksivatag, a többi területet végtelen sziklamezők, „holdbéli” hegységek, és rejtett, kiszáradt sós tavak alkotják. Délután megmásszuk valamelyik szimpatikus homokdűnét, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a környező Góbi-sivatagra. Szélben ezek a dűnék különleges búgó hangot hallatnak, „énekelnek”. Miután megcsodáltuk a lenyűgöző sivatagi naplementét szállásunkra utazunk. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 200 km, időtartam kb. 5 óra.
  • 6. nap Góbi-sivatag, Bayanzag, Ongi templom

Utunk következő állomása Bayanzag. Először megnézünk egy folyó melletti szakszaul fa erdőt. Itt, a Góbi-sivatagban ez az egyetlen fás szárú növény, így nagyon fontos szerepet tölt be a nomádok életében, mivel az itt élők számára ez az egyetlen növényi tüzelőanyag. A növény a táplálékszegény homokos talajt kedveli. A folyóban a fürdés nem ajánlott, mivel a tevék és más háziállatok előszeretettel fürdenek a folyóban. Meglátogatjuk a a híres lángoló sziklákat, Bayanzag Flaming Cliffs, melyek valóban szinte lángolnak a naplemente vörös fényében. A környék híres gazdag dinoszaurusz csont, valamint megkövesedett dinoszaurusz fészek lelőhelyeiről. Külföldiek közül először Roy Andrew Chapman tárt fel itt dinoszaurusz csontvázakat. Innen az Ongi-templomhoz utazunk a Damba Darjaalan Sum kolostorban, mely a 18. században épült, hogy megemlékezzen a dalai láma által Mongóliában tett első látogatásáról. A kolostor egykor a Dél-Mongólia legnagyobb kolostora volt, és körülbelül 500 szerzetes használta. A környék kilenc kolostora közül az egyetlen, amely túlélte a kommunista időket azáltal, hogy raktár és üzlet lett. A kolostor 1990-ben nyílt meg újra, és a jelenlegi Dalai Láma 1992-ben járt. Miután sétáltunk a pusztában a kolostor falai között, hallgatjuk a sztúpák között fújó szelet, szállásunkra utazunk. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 300 km, időtartam kb. 8 óra.
  • 7. nap Orkhon-völgy, Ulaan Tsutgalan vízesés

Elindulunk az Orkhon-völgyhöz, amelyet az UNESCO 2005-ben nyilvántartásba vett a Világörökség részeként. Ahogy észak felé haladunk, lassan eltűnik a sivatag, a táj egyre zöldebb, a jurták száma is egyre több. Mivel északnak haladva egyre gazdagabbak a legelők, egy család több állatott tarthat, több jurtája van, és ritkábban vált legelőt. Utunkat megnehezítik az egykori vulkanikus működés által szétlövellt nagyméretű kövek. Az Orkhon folyó völgye a mongol civilizáció bölcsőjeként ismert, ahol Mongólia számos ősi emléke található. Megnézzük a 22 méter magas és 10 méter széles Orkhon vízesést, más néven Ulaan Tsutgalant, amely körülbelül 20.000 évvel ezelőtti a vulkáni kitörések következtében jött létre. Útközben meglátogatunk egy nomád családot, hogy egy rövid időre bepillantsuk a nomád életformába, valamint megkóstolhatjuk akár itt, vagy valamelyik szállásunk éttermében a mongol konyha remekeit. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 300 km, időtartam kb. 8 óra.
  • 8. nap Tsenkher melegvíz források

Továbbindulunk észak felé az egyre magasabb hegyek között, míg a zöldellő dombok között elérjük a helyiek által is nagyon kedvelt Tsenher melegvíz forrásokat. Jól esik kiáztatni hosszú utazásunk során elgémberedett tagjainkat a forró gyógyvízbe. Körülöttünk zöldellő dombok, jurták között legelésző lovak, jakok, a távolban hegyek magasodnak. A nap hátralevő részét jól megérdemelt pihenéssel töltjük. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 130 km, időtartam kb. 4 óra.
  • 9. nap Nagy Fehér-tó, Khorgo kialudt vulkán

Tovább haladunk észak felé amíg elérjük a Chuluut folyót, amely mély kanyont faragott a bazalt sziklákba. Lassan elérjük a Khorgo vulkánt, amely egy kialudt vulkán a Terkhiin (Fehér) tótól keletre fekszik. Miután megnéztük a vulkánt folytatjuk utunkat a rendkívüli szépségű tóhoz, amely egy évezredekkel ezelőtt vulkáni kitörésből származó, majd megszilárdult láva alkotta gátnak köszönheti létrejöttét. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 200 km, időtartam kb. 5 óra.
  • 10. nap Kharkhorin, Erdenezuu kolostor

Mai napunk célja Kharkhorin, a Dzsingisz kán vezette mongol birodalom ősi fővárosa. A mai napon az első kellemes meglepetés, hogy végre aszfaltozott úton haladunk, ami kellemes érzés a több napi föld és homok utakon történő autózás után. Az ősi főváros mellett meglátogatjuk a mongol lámaizmus első központját, az Erdenezuu (Száz kincs) kolostort, melynek építését 1586-ban Abtaj kán kezdte, de csak háromszáz évvel később fejeződött be véglegesen. Erdenezuu az észak mongol területek első buddhista kolostora, melynek területén és környékén mind a mai napig folynak régészeti feltárások. Kharkhorin először 1220-1260 között volt a birodalom fővárosa, miután Dzsingisz kán ide költöztette át udvartartását Hentijből. 1260 után visszasüllyedt tartományi központtá, amikortól Kambalig, Peking elődje lett a birodalom fővárosa. A mongol birodalom bukása aztán ismét Kharkhorin volt a főváros, egészen 1388-ig, amikor a kínai seregek felégették. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 300 km, időtartam kb. 6 óra.
  • 11. nap Khustai Nemzeti Park

A mai napon reggel megnézzük az érdekes formájú Teknőc és Fallosz sziklákat, majd indulunk a Khustai Nuruu nemzeti parkban, ahol földünkön ritkaságszámba menő Przsevalszki más néven takhi vadlovak legnagyobb állománya él. Ezek a vadlovak magukban szaporodnak sikeresen a vad természetben, miután 40 évvel ezelőtti sikeres visszatelepítést követően. Némi szerencsével, igaz messziről, de megnézhetjük a zöldellő dombokon legelésző lovakat, melyekből kb. 300 példány él a nemzeti parkban. Szállás: jurtatábor, ellátás: reggeli, ebéd, vacsora. Utazás kb. 300 km, időtartam kb. 5 óra.
  • 12. nap Ulánbátor, Dzsingisz kán emlékműve

Kényelmesen megreggelizünk és elindulunk Ulánbátorba. Továbbutazunk a kellemes aszfalt úton, de útközben megállunk Dzsingisz kán hatalmas lovas szobránál egy fotó szünetre. Délután érkezünk meg szállásunkra, majd a továbbiakban pihenés, szabadprogram. Szállás: szálló, ellátás: reggeli, ebéd. Utazás kb. 100 km, időtartam kb. 2-3 óra.
  • 13. nap Ulánbátor

A mai napon elbúcsúzunk Mongóliától, szervezett programunk már nincs. Repülőjárat indulásától függően megkezdjük hazautazásunkat. Ellátás: reggeli.