Svéd Lappföld

Kungsleden, avagy a Királyok Útja - a Fjallraven Classic útvonalán az éjféli nap alatt

Kungsleden, azaz a Királyok Útja, “Svédország kéktúrája”, a sarkkörtől északra 150 kilométerre. Nem hiába sorolják a világ legszebb túraútvonalai közé ezt a mesés vidéket. Öt nap alatt járjuk végig a civilizációtól csaknem teljesen elzárva a Királyok Útjának 110 kilométeres északi, legszebbnek tartott útvonalát. A táj napról napra változik, hol nyírfaligeten (fjällbjörkskog) vezet keresztül utunk, hol patakokkal szabdalt, tőzeglápos területen, hol pedig köves/sziklás völgyön. Ami állandó az öt nap alatt: az érintetlen természet, az éjféli nap, a kristálytiszta levegő és víz. Itt még a Nap is másként süt, elmondani lehetetlen, meg kell tapasztalni! Ha egy igazi, nagy hátizsákos kalandozásra vágysz a vadonban, akkor jó helyen jársz. Tarts velünk!
  • 1. nap Kiruna

Érzekés Svédországba, Kirunába. Egy kisbusszal a Ripan kempingbe utazunk, felállítjuk a sátrainkat és ha az időnk még engedi, akkor felkeressük Icát (svéd élelmiszerlánc) egy utolsó készletfeltöltésre. Amennyiben sikerül korai géppel érkeznünk, akár a kemping melletti strandot is felkereshetjük, vagy sétálhatunk a belvárosban. Az éjszakát már az éjféli nap ragyogása alatt töltjük sátrainkban. Szükség lesz a pihenésre, mert másnap már hosszú gyaloglás vár ránk.
  • 2. nap Kiruna, Nikkaluokta (471 m), Lap Dänalds, Kebnekaise fjällstation (690 m)

Egy reggeli busszal Nikkaluoktába utazunk, ami a túránk kiindulópontja lesz. A buszon találkozhatunk sok helyi kirándulóval, túrázóval. A turistaközpontba érve igazítunk egy utolsót a felszerelésünkön és neki is vágunk a vadonnak. Az első 6 kilométert erdős nyírfaligetes területen tesszük meg, egészen a Lap Dänalds pihenő helyig, ami egy gyönyörű tó partján (Lapjaure) foglal helyet. Itt megebédelünk. Ha kedvünk (és elegendő svéd koronánk) van, akkor itt megkóstolhatjuk a rénszarvas burgert. Ez a hely specialitása és egy autentikus sami kunyhóból szolgálják fel. Ebéd közben már megcsodálhatjuk a Kebnekaise 2113 méter magas csúcsát, ami visszatükröződve a tóból igazán impozáns látványt nyújt. Ebéd után folytatjuk az utunkat az eddig megszokott erdős erületen, bár innentől fapallókkal biztosított lápokat is keresztezünk kell. A Kebnekaise Fjäll Station mellett elhaladva keresünk egy sátrazásra alkalmas helyet (ami megtetszik), és kialakítjuk első táborunkat a vadonban. Túratáv: 18,8 km, szint: 283 méter fel/ 85 méter le, menetidő: 6-7 óra. Szállás: vadkemping, saját sátorban.
  • 3. nap Kebnekaise fjällstation (690 m), Singi, Sälka (865 m)

A reggeli készülődés után hátunkra vesszük a hátizsákunkat és nekiindulunk utunknak. Itt fát már nem nagyon látunk, helyette cserjés-bokros a vidék. Ez az igazi svéd Fjäll. Kezdetben enyhén felfelé haladunk a Kebnekaise tömbje melletti völgyben. Talán ez a legszebb része a túránknak, gondolhatnánk, de mégsem. Minden nap más és más csodát rejt számunkra. A mai ebédidőnket Singi völgyében töltjük el, ahova le kell ereszkednünk. Itt láthatjuk először az autentikus svéd stugákat, amik a mélyzöld aljnövényzetből kinövő élénk színes kunyhók. Ezek vagy magánkézben vannak, vagy jóval előre lefoglalják helyiek (borsos áron). Ebéd után folytatjuk utunkat Sälka irányába, ahol a mai táborhelyünk lesz. Útközben azt gondolnánk, hogy a sűrű tőzegmoha miatt nem is lesz hely sátrazni, de egyszer csak kitisztul a táj és egy folyókkal sűrűn szabdalt területre érkezünk, ami már tökéletes a táborverésre. Túratáv: 25,1 km, szint: 529 méter fel/ 373 méter le, menetidő: 7-8 óra. Szállás: vadkemping, saját sátorban.
  • 4. nap Sälka (865 m), Tjäktja-hágó (1130 m), Alesjaure (780 m)

A nap nagy részében a már megszokott Fjäll látványában gyönyörködhetünk. A túránk csúcspontja valóban ez a nap lesz, mert a két legszebb völgyön keresztül halad utunk. A nap első felében a távolban láthatjuk a túránk legmagasabb pontját, a Tjäkjapasset hágót (1130 m). Ide felkapaszkodva a csúcskereszttel csinálhatunk pár fotót, majd visszanézve gyönyörködhetünk a magunk mögött hagyott völgyben. Innen lefelé haladva egy kopár, sziklás völgybe jutunk. Az előrehaladás közben erősen a lábunk elé kell néznünk (hol sziklás, hol lápos terület), amit nehezít a gyönyörű táj: vad hegyi patakok, vízfolyások rohannak le a hegyoldalakon, melyeket a számtalan gleccser táplál; a valótlanul mélyzöld növényzet és kék ég kontrasztja. Amikor megéhezünk, megtartjuk a pihenőt, majd indulunk is tovább, mert még hosszú gyaloglás vár ránk. Alesjaure közelében keresünk egy alkalmas táborhelyet és felverjük sátrainkat. Mire ideérkezünk, már biztosan megszokjuk, hogy sötét nélkül kell aludnunk. Ha az éjszaka közepén kibújunk a sátorból, akkor hirtelen azt sem lehet eldönteni, milyen napszak van. Nagyon nagy élmény, de elkel a szemellenző az alváshoz :) Túratáv: 25,5 km, szint: 450 méter fel/ 563 méter le, menetidő: 7-8 óra. Szállás: vadkemping, saját sátorban.
  • 5. nap Alesjaure (780 m), Kieron (540 m)

Reggel ismét összepakoljuk a felszerelésünket, majd hátunkra vesszük az egyre nehezebbnek tűnő hátizsákot. Érthetetlen ez a helyzet, hiszen minden nap egyre kevesebb benne az élelmiszer. Szerencsére vizet nem kell magunkkal cipelnünk, hiszen minden 500-800 méterre jut egy vízvételi lehetőség. Nem hiába felesleges a kulacs, egyszerűen egy hátizsákra kötött pohárral lehet meríteni bármilyen vízből, ami folyik. A nap nagy részét egy nagy, összefüggő tóegyüttes partján tesszük meg. A távolban hangulatos stugák színesítik a tájat. A tó partján egy alkalmas helyen megfőzzük ebédünket, majd irány Kieron, ahol az Abisko Nemzeti Park határa is húzódik. Az utolsó éjszakát még a vadonban töltjük. Ezen a területen a legvalószínűbb hogy rénszarvas csordával találkozhatunk, mert rideg tartással tenyésztik őket. Túratáv: 18 km, szint: 67 méter fel/ 323 méter le, menetidő: 5-6 óra. Szállás: vadkemping, saját sátorban.
  • 6. nap Kieron (540 m), Abiskojaure, Abisko

Rövid ereszkedés után újra nyírfaerdős és pozsgás területre érkezünk. Hamar elérjük a nemzeti park határát, ahol több sebes hegyi patak felett fogunk átkelni. A 110 km-es túránk utolsó szakasza is bőven tartogat számunkra szépséget. Először az Abiskojaure tavat kerüljük meg, majd a tó lefolyását szolgáló kristálytiszta Abiskojäkka folyót követjük. Ennek partján tartjuk meg utolsó főzőcskénket a vadonban. A folyó medre előre haladva egyre sziklásabbá válik, több helyen ki lehet sétálni a medret szegélyező kőpadokra, és onnan lehet csodálni a hatalmas vízhozamot. Nem sietünk, van elég időnk és csodálatos itt minden. A túra utolsó szakaszában nem csak a fáradtság a visszatartó erő, hanem maga a tudat, hogy még pár kilométer és vége. Abiskoba érve áthaladunk a Kungsleden túraút kezdetét/végét jelző fakapun és hamar a kempingünkbe érünk. A kempingben vehetünk egy forró zuhanyt, vásárolhatunk élelmiszert a kisboltban és felkereshetünk egy igazi autentikus szaunát is (Bastu). Túratáv: 15,9 km, szint: 50 méter fel/ 167 méter le, menetidő: 6-7 óra. Szállás: kempingben, saját sátorban.
  • 7. nap Abisko, Kiruna

Abisko a Mielesuolo-tó partján elhelyezkezkedő turistaközpont, mely kiváló bázisa mind a nagyhátizsákos túrázóknak, mind pedig azoknak, akik télen látogatnak ide a sarki fényben gyönyörködni. A nyári látványosság az “éjféli nap”, amit már jól ismerünk. Tartalék napunkat Abisko környékének felfedezésével (Abiskojäkka szurdokvölgye, madárles) tölthetjük. Fakultatív programként meglátogathatjuk az Aurora Sky Stationt. A csúcs alá egy ülőlift visz minket, majd onnan gyalog lehet felsétálni a csúcsra. Szép időjárás esetés csodálatos kilátásban lehet részünk. Késő délután aztán busszal Kirunába utazunk, ahol a már jól ismert Ripan kempingben töltjük az éjszakát. Szállás: kempingben, saját sátorban.
  • 8. nap Kiruna

Reggel a repülőtérre taxizunk és megkezdjük hazautazásunkat.