Anglia: vidéki varázs

A kihagyhatatlan nevezetességek és a vidéki Anglia varázsa

Már sokat hallottál Angliáról, régóta tervezted, hogy elutazol? Most itt az alkalom, gyere velünk egy különleges utazásra! Megtapasztalhatod, hogy a „Ködös Albion” nem is annyira ködös, sőt inkább barátságos, az évi csapadékmennyiség is a Budapestinek felel meg. Az utánozhatatlan zöld gyepek, a legelőket szegélyező sövények, évszázados meseházak, szellem járta kastélyok adják az ország alaphangulatát. Lásd saját szemeddel a híres fehér sziklákat, amiről a rómaiak az országot elnevezték, sétálj a White Horse-ok völgyében, igyál 1000 éve működő fogadóban egy jó pofa sört és egyél fish and chipset egy tengerparti bódéban. Elgondolkozhatsz rajta, ki és miért csinálhatta a Cerne Abbas-i óriást, borzonghatsz egy több évezredes sírkamrában, a világ legnagyobb druida kőköre mellett. Gyűjts fosszíliákat, dinócsontokat Anglia legmagasabb szirtje tövében, Cornwall szubmediterrán klímájában, bulizz a szörfösökkel! Látsz majd abráziós kaput, menhireket, Anglia legkisebb kocsmáját, arrébb tolt világítótornyot. Gyere velünk, győződj meg róla miért is büszkék rá és imádják Angliát lakói!

Kiemelt látnivalók:

Telítettség
Jelentkezési határidő

Budapest, London

Rövid kétórányi repülés után érkezünk Londonba, ahol már vár bérelt kisbuszunk. Innen elautózunk Anglia egyik legtipikusabb falujába, elfoglaljuk a szállást és megtartjuk szokásos ismerkedési estünket.

Alfriston, Wilmington, Hastings, Beachy Head

Rögtön belecsapunk a közepébe, Wilmington kicsiny falucskáját látogatjuk meg, ahol nem is az épületek érdekesek, hanem a wilmingtoni Long Man ősidők homályába vesző figurája a domboldal gyepébe vágva, eredete és célja ismeretlen. Következő állomásunk Hastings, ahol tulajdonképpen a normannok partraszállásával Anglia megszületett, normann kastélyt, és az egyedülálló halászkikötőt tekinthetjük meg pár órás ott tartózkodásunk során. Ezután vissza a természetbe! A szárazföld peremén túrázunk, a La Manche csatorna partján, egy szirten festői világítótorony piroslik. A szirt az egyik legmagasabb Angliában a maga 162 méterével. A közelben Belle Tout világítótornya, amit hogy megmentsenek a tengerbe zuhanástól, egyszerűen arrébb toltak. Visszatérünk buszunkhoz, majd irány Alfriston, ahol egy rövid sétát teszünk a településen. Itt található Anglia legkisebb bankja, az első védett műemlék és egy perselyként szolgáló tengeri akna is. Túratáv: 6 km, 2 óra.

Dover, Canterbury, Reculver

Kent vár ránk a mai nap. Doverrel kezdünk, ahol felkeressük Anglia legnagyobb kastélyát, majd megtekintjük a híres doveri fehér sziklákat, és az alattunk elterülő, forgalmas kikötőt. Apály esetén lesétálunk egy lépcsősoron és megnézzük a szétlőtt II. világháborús bunkert és egy elsüllyedt hajó roncsait. Átutazunk a grófságon, amely Anglia éléskamrájának számít. Canterbury ősi városára is jut elegendő időnk, a katedrális kihagyhatatlan, szintúgy mint a sikátoros belváros. Utolsó programpont, a középkori szellemjárta romkatedrális, Reculver, ami a Temze torkolatnál fekszik.

Brighton, Sandbanks, Corfe, Lulworth

Reggeli után elindulunk a mindenki számára ismerős Brightonba, ahol fakultatív keretek között megtekinthető a híres móló, az Akvárium, vagy a Királyi Pavilon. Ebéd után a tengerpartot követve haladunk a lemenő Nap irányába, és Sandbanksből Studlandba kompolunk át egy egyedi láncos kompon. A közelben van Corfe települése, amelyik nemcsak egy várrommal büszkélkedik, de a település is az egyik legszebb az országban. Lulworth kis öblöcskéje vár még ránk, ahol csodálatos panorámában lesz részünk.

Godmanstone, Cerne Abbas, Lyme Regis, Chesil Beach, Lulworth Cove

Mai nap nem fogunk lustálkodni, sok szépséget fedezünk fel a környéken. Elindulva szállásunkról, haladunk Godmanstone felé, ahol Anglia legkisebb kocsmája található. A Cerne Abbas-i óriás bizarr, krétamészkőbe vágott teste évszázadok óta őrzi a falucskát, eredete ismeretlen. Kicsit sétálunk a településen is. Lyme Regis a Jurassic Coast "fővárosa". Ide átbuszozunk, tekergünk egyet a városban, amely során megnézzük a híres Cobbot, az évszázados hullámtörőt, ami védi a hangulatos halászkikötőt. Tengerparti sétánk során fosszíliákat keresgetünk, talán még dinoszaurusz csontokat is találunk, errefelé ez nem meglepő. Talált kincseinket szorongatva érünk Chesil Beach-hez, amely egy kivételes földrajzi képződmény. Évszázadok óta törik a fejüket a tudósok azon, hogy vajon hogyan képződött. Sikertelenül. Innen West Lulworth felé vesszük az irányt, amely terület a Világörökség része, természeti szépségének és az itt jelenlévő unikális fosszíliáknak köszönhetően.

Dartmoor, Charleston, Newquay

Mai napon egy kicsit nagyobb utat teszünk meg, mivel elhagyjuk Angliát és Cornwallban utazgatunk. Keresztülvágunk a hírhedt Dartmooron. Ezen a vidéken a lovak, birkák és tehenek szabadon kószálnak a gránittömbök között. A helyiek hiedelme szerint itt szellemek és rémek élnek. A dartmoori rém napjainkban is gyilkolja az állatokat, és Sherlock Holmes is itt oldotta meg a Sátán kutyájának rejtélyét. Nyakunkba vesszük a vidéket, és a lankás dombok közt sétálunk egyet, régi települések és felhagyott bányajáratok között. A komor tájat magunk mögött hagyva eljutunk a szigetország legenyhébb klímájú vidékére, ahol a szörfösök uralják a partokat. Charleston ismerős lehet, hiszen itt forgattak már temérdek filmet. A mai nap végcélja Newquay, az ország szörfparadicsomja. Ez a hihetetlen strandokkal és szirtekkel övezett város messze földön híres hullámairól. Itt mindenki laza és vagány, a város tele szörfös boltokkal, szállodákkal és kocsmákkal, az idő kicsit mediterrán.

Land's End, St. Michel's Mount, Penhallow

Szárazföldön nem is tudnánk nyugatabbra jutni Land's End-nél, ez Cornwall vége. Az itteni látogatóközpontban töltünk el egy kis időt, tiszta időben látszik innen a Scilly szigetek, viking leszármazottjaival. Sétálunk egy kellemeset északi irányba, látunk sok-sok sziklát, egy hajóroncsot, egy hangulatos kis falucskát, talán még fókákat is. (táv: 6 km, menetidő: 3 óra) Következő állomásunk St Michael's Mount, cornwalli nyelven: Karrek Loes y'n Koes. Ez híres Bretagne-i rokonához hasonlóan, csak apály idején közelíthető meg szárazon. Hogy a gasztronómiának is áldozzunk, egy tipikus cider farmra is ellátogatunk, ahol megismerkedünk eme remek nedű történetével.

Lacock, Stonehenge, Avebury

Reggel feltöltődve indulunk vissza Angliába, ahol várnak minket a történelem előtti idők emlékei. Aprócska falu Lacock, de szinte minden kosztümös angol filmet itt forgatnak, mert szinte megállt itt az idő. Ezután Stoneheng-et vesszük célba, ezt senkinek nem kell bemutatni, mégis a nap fénypontja Avebury, talán egész Európában a legtöbb történelem előtti emléket koncentráló varázslatos hely. A település egy kőkori sánc közepébe épült, koncentrikus kőkörök közé. Innen vezet egy menhirekkel kirakott ősi sugárút egy még ősibb temetkezési kamra felé. Itt a West Kennet Long Barrow-ban megborzonghatunk kicsit a sötét sírban. Pár kilométerre van csak a rejtélyes eredetű és a világ egyik legnagyobb mesterséges dombja, a Silbury Hill. Gyalog, - mint évezredekkel ezelőtt a druidák – járjuk be ezeket a helyeket. (táv: 6 km, menetidő: 4 óra)

Bibury, Bourton-on the Water, The Sloughters, Stow on-the Wold, Oxford

Mai utunk Anglia legszebb, legelbűvölőbb vidékére, a Cottswoldsba vezet. Lankás dombjaival, méz-sárgán aranyló ezeréves házaival megragadó élmény. Nem csoda, hogy itt található egész Anglia legfestőibb házsora. Ezzel a településsel, Bibury-val kezdjük napunkat. Bourton on the Watert angol Velenceként is emlegetik. Legizgalmasabb itt egy középkori focimeccsbe csöppenni, amit a folyócska medrében játszanak felhevült ifjak. Lower Slaughterben megtekintünk egy vízimalom/ajándékbolt/fagyizót, majd átsétálunk Upper Slaughterbe (táv: 1,5km, menetidő: 1 óra), Stow on the Woldban pedig egy laza sétát teszünk az évszázados méz-sárga házak között, megtekintve Anglia egyik legrégebbi fogadóját, a 10. századból. Oxford a tudomány fellegvára, híres egyeteme és kollégiumai méltán híresek. Vár ránk egy jó kis séta a város ódon épületei között.

London, Budapest

Ma indul repülőgépünk Budapestre.

Az oldalon látható képeket Gáspár Attila készítette.