Hótalpas túra: Pádis

Háborítatlan erdőségek, csöndes havasi rétek.

Búcsúztasd velünk a telet egy hangulatos hótalpas túrával az ilyenkor még alig látogatott Pádis-fennsík híresen szép behavazott fenyvesei, jégbarlangjai, víznyelői és sziklafalakkal határolt látványos szakadéktöbrei között! Közel az országhatárhoz, mégis egy más világba csöppenve taposhatjuk a havat a háborítatlan erdőségekben, csöndes havasi réteken, hogy aztán beereszkedjünk egy-egy barlangba, vagy a fennsík peremén egy sziklafalra kiülve csodáljuk az alattunk elterülő végeláthatatlan, fehér csöndbe burkolózó hegyvidéket.
  • 1. nap Budapest, Pádis-fennsík

Péntek reggel 6 órakor indulunk Budapestről, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolóból (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). A délutáni órákban érkezünk meg a Pádis-fennsík egyik eldugott szegletébe, a legszebb látványosságok közvetlen közelében elhelyezkedő turistaházba, a Csodavár-menedékházba. Miután elfoglaltuk szállásunkat, egy rövid túrára indulunk a ház felett magasodó fennsík, azaz az Elveszett Világ mély zsombolyainak, barlangjainak felfedezésére. Útközben bekukkantunk egy átjáró-barlangba, a Kapu-barlang sziklaüregébe. Innen a Medve-völgy forrásvidékére, a Hideg-forráshoz megyünk, ahonnan egy rövid kaptató után felérünk a fennsíkra, ahol az Elveszett Világ zsombolyai nyílnak. Sziklafalakkal határolt mély aknabarlangok, sziklahidak, víznyelők csodálatos világa ez. Innen visszasétálunk szállásunkra, ahol már vár ránk a finom meleg vacsora és az elmaradhatatlan ismerkedési est.
    Szintemelkedés: 200 m Táv: 6 km Menetidő: 2 óra
  • 2. nap A Csodavár és környéke

Reggeli után a Pádis egyik legszebb természeti látványossága, a Csodavár felé vesszük az irányt. A szomszédos Ponor-rét és Glavoj-tisztás vizei és búvópatakjai a szállásunk alatt egy patakban egyesülve egy hatalmas szakadéktöbör alján, egy mély víznyelőben tűnnek el. A 100-120 méter magas sziklafalak között lezúgó patak egy hatalmas barlangot vájt a szakadéktöbör aljára. Lesétálunk a sziklafalak alá, ahol az utolsó szakaszt láncos kapaszkodókkal megerősített úton tesszük meg, hogy a barlang bejáratát jelző hatalmas sziklakapu alatt gyönyörködjünk a természet erőiben. Innen a szomszédos töbörbe megyünk , ahonnan egy barlangnyíláson keresztül lesétálunk a föld mélyén zúgó patakhoz. A töbröt egy meredek, láncokkal biztosított úton, a Telegdi-gádoron hagyjuk el, hogy egy rövid ebédidőre visszatérjünk a menedékházhoz. Délután a Glavoj-tisztás felé vesszük az irányt. A havas fennsíki rétet elhagyva fenyőerdők között vezet utunk a Pádis egyik gyöngyszeméhez a jégoszlopokkal díszített Eszkimó-jégbarlanghoz. Innen sziklás szakadéktöbrök közt jutunk fel a Galbina-szirtre, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az alattunk elterülő Galbina vízgyűjtó területére, fölötte a Nagy-Bihar 1800 métert meghaladó kopár csúcsaival. Innen a fennsík peremén végiggyalogolva Porcika-zsomboly függőleges sziklafalakkal határolt szája mellett érkezünk vissza a Csodavár vidékére, ahonnan már csak egy ugrás a szállásunk.
    Szintemelkedés: 460 m Táv: 16 km Menetidő: 8 óra
  • 3. nap A Szamos bazár, Budapest

Reggeli után összepakolunk és elindulunk a Meleg-Szamos forrásvidékére. A Pádis-fennsík központi részén szállunk ki a buszból, és egy zúzalékos úton a Varasó-ház és számos víznyelő érintésével behavazott fenyvesek és legelőrétek között a Szamos-bazár felé vesszük az irányt. A Szamos-bazár – a Meleg-szamos szurdoka – arról kapta a nevét, hogy minden karsztos, oldási formakincs megtalálható, ami egy szurdokban előfordulhat: búvópatakok, átjáró-barlangok, vízesések és hatalmas sziklafalak. A völgybe leereszkedve a barlangból előbukkanó patak 50 m után a Babilon-kapujában az Aragyásza-barlangban tűnik el ismét – akárcsak a turistaút. A barlangban láncokkal biztosított úton haladunk, hogy fél óra múlva a Medúza-zug szűk kanyonjában ereszkedjünk tovább a Fortuna-ligetig. Itt véget ér kanyon-béli utunk, hiszen a téli időben lejegesedett szurdokban nehéz lenne a haladás. Miután kigyönyörködtük/kifotóztuk magunkat a sziklafalakról lecsüngő jégcsapok látványában, visszafordulunk, és ha nincs lejegesedve a turistaút, a barlang tetején sétálunk vissza a Babilon-kapujáig (ha le van jegesedve, újra a barlangot választjuk). Innen a már megismert úton sétálunk vissza buszunkhoz. Az esti órákban érkezünk meg Budapestre.
    Szintemelkedés: 300 m Táv:12 km, menetidő: 4 óra.
Az oldalon látható képeket Kozma Attila készítette.