Visegrádi-hegység: Dobogó-kő, Pilis: Pilis-tető

Aktív kirándulások a pünkösdi hétvégén

A pünkösdi hosszú hétvégén a Dunakanyar környékére látogatunk el egy két napos, aktív túra keretében, amely során igyekszünk visszanyerni e nehéz időszak előtti túrás formánkat és a "magyar 10 csúcs" kihívásból rögtön két csúcsot is kipipálhatunk. Erre nem is találhatnánk alkalmasabb helyszínt a Visegrádi-hegység keskeny szurdokszerű völgyeinél, élesen kipreparálódott sziklagerinceinél, vagy éppen a Pilis hirtelen kiemelkedő, karsztbokor erdős mészkő rögeinél. A Duna parttól indulva végigjárjuk a kalandos Rám-szakadékot, érintünk számos természetes kilátót, barlangot és bizarr sziklaformát, a Pilis-tető „bevételével” pedig állni fogunk a Dunántúli-középhegység legmagasabb pontján is.

Hétvégi programunknak nem titkoltan kettős célja is van: az egyik, hogy egy „rövidebb kihagyást” követően újra együtt túrázhassunk, a másik pedig, hogy segítsünk a hazai turizmus talpra állításában. Emiatt programunkat két naposra terveztük, szállásunk pedig a Pilis pazar környezetében fekvő Kesztölcön lesz, ahol a sikeres túránkat követően, egy kellemes borkóstoló keretén belül egy rövidebb időre kiszakadhatunk a hétköznapokból.
Indulás helye és ideje: Dömösi-hajóállomás műemlék épülete melletti parkoló, 2020. május 30-án szombaton, reggel 07:50-kor.
Szállás és ellátás: Kesztőlcön panzióban bórkostolóval, másnapi reggelivel.
Utazás: Kilenc személyes Eupolisz kisbuszunk a Mikropolisz utakhoz hasonlóan ezen a hétvégi úton is elérhető. Így ha nem tudod megoldani az egyéni leutazást, ez esetben csatlakozz az utazáshoz úgy, hogy a kisbuszos transzfert választod, melynek felára 5.900 Ft.
Fedezzük fel együtt Magyarország középhegységeit, és járjuk be a legszebb túraösvényeket a magyarországi 10 csúcs kihívással!

Eleged van már Neked is a bezártságból, vagy csak szeretnéd mégjobban megismerni hazánkat? Túrabakancsot fel, irány újra a természet! Évekkel ezelőtt az itthoni nemzeti parkokoat már végigjártuk, most a középhegységeinket célozzuk meg, hogy a karanténból kiszakadva felfedezhessük az ország rejtett, vagy kevésbé rejtett vadregényes szegleteit. Alkalmanként felkeressük a környékükön fekvő híres borvidékeket is, hogy természetesen némi borkóstolóval összekötve, a már megszokott, fiatalos lendületű Eupoliszos túrákkal, aktív természetjárással kezdjünk bele mi is a hazai turizmus újraélesztésébe! Ennek keretében összeállítottuk a „magyar 10 csúcs” kihívást, melynek célja a hazai hegyeink legmagasabb csúcsainak bejárása. Az Északi-Középhegység csúcsain kívül felvettük listánkba a Dunántúl néhány, szerintünk kihagyhatatlan térséget és tájegységét is, így került kiírásra végül az alábbi 10+1 túra. Tartsatok velünk! :) #túrázzitthon #magyar10csúcs

1. Mátra: Kékes (1014 m)
3. Börzsöny: Csóványos (938 m)
4. Zempléni-hegység: Nagy-Milic (895 m)
5. Kőszegi-hegység: Írott-kő (882 m)
7. Karancs-Medves-vidék: Karancs (727 m)
8. Bakony: Kőris-hegy (709 m)
10. Mecsek: Zengő (682 m)

• 1. nap Dömösi-hajóállomás, Rám-szakadék, Dobogókő (699 m), Prédikálószék (639 m), Vadálló-kövek, Dömösi-hajóállomás, Kesztölc

Transzfer esetén találkozó 2020. május 30-án, 06:50-kor a XI ker. Szent Gellért tér és Műegyetem rakpart sarkán levő parkolónál (az M4-es metró állomása mellett). Egy fehér Volkswagen kisbuszt keressetek Eupolisz logókkal. A túra előtti találkozó: 07:50-kor a Dömösön a hajóállomás parkolójában. Túránkat a Malom-völgy torkolatánál fekvő Dömösön a festői szépségű Dunakanyar méltán híres településén kezdjük meg, a hajóállomás épülete mellől. A vulkanikus kőzetből felépülő Visegrádi-hegység felé fordítjuk a bakancsainkat és a zöld jelzés mentén elindulunk, hogy végig járjuk kis hazánk legvadregényesebb szurdokvölgyének számító Rám-szakadékot. A sziklába épített korlátok és létrák segítségével haladunk egyre feljebb, miközben a Három-forrás-völgy sebesen folyó hűs vize áztatja bakancsainkat. A szép kilátással kecsegtető Rezső-kilátóhely érintésével érkezünk meg a 699 m magasságban kiépült Dobogó-kőre, ahol pihenünk egyet és elfogyasztjuk a magunkkal hozott elemózsiánkat. Innen az ország messze híres tájképét nyújtó Prédikálószékre túrázunk fel, majd a természet által visszahódított Dunakanyar látványával gazdagodva a Vadálló-kövek andezit sziklaalakzatait megismerve ereszkedünk vissza Dömösre. A parkolóból a Pilis vonulatában megbújó kesztölci szállásunkra utazunk, ahol egy borkóstolóval egybekötött vacsorán beszélhetjük át a Visegrádi-hegységben szerzett élményeinket. Táv: 20 km, Szint: 850 m fel és ennyi le.
  • 2. nap Kesztölc, Pilisszántó, Vaskapu-szikla, Orosdy-rét, Pilis-tető (756 m), Grófi-út, Pilisszántó

Reggelinket követően ismét útrakelünk és Pilisszántóig utazunk, ahol a Pilis-hegység legmagasabb csúcsát, a 756 méter magas Pilis-tetőt fogjuk megmászni. A Dunántúli- középhegység legmagasabb kiemelkedésének nem szaladunk csak úgy neki, hanem a településről elindulva először megkerüljük, hogy más rejtett szegleteit is felkereshessük az előttünk magasodó rögnek. Az Orosdy-kastély mellett elhaladva kezdjük meg az emelkedést, és csakhamar kiérünk a Pilisszántó feletti vadvirágos rétekre. Később letérünk a jelzett útról, hogy felkeressük a kevéssé ismert Vaskapu-sziklát, annak két látványos boltívével. Tízórai szünet után visszaereszkedünk a jelzett útvonalra, hogy túránkat a Vaskapu-völgyön át folytathassuk. Az elkeskenyülő ösvényen egyre magasabbra jutunk, felettünk érdekes, barlangokat is rejtő sziklaformációkat tekinthetünk meg. Miután felértünk a nyeregbe, utunk kényelmes erdei úton folytatódik. Mielőtt megkezdenénk az utolsó meredek szakaszt, egy panorámás réten szusszanunk egyet, majd rövid kapaszkodást követően fel is érünk a Pilis-tetőre. A csúcson néhány évtizede még légvédelmi rakétabázis működött, az elhagyatott beton építmények a mai napig láthatóak. Közöttük áll a geodéziai toronyból kialakított Boldog Özséb-kilátó, mely a pálos rend alapítójáról kapta a nevét. Miután kigyönyörködtük magunkat a kilátó körteraszán, elindulunk lefelé a Grófi úton, mely több panorámás kilátóponttal is megajándékoz bennünket, mielőtt visszaérnénk túránk kiinduló pontjára, Pilisszántóra. Táv: 17 km, szint: 750 méter fel és le.
Az oldalon található képeket Kalkó Ildikó, Radics Tamás és Szabó Szilveszter készítették.