Bükk: Szilvási-kő (961 m)

Izgalmas két napos túra Magyarország tüdejében

Indulás és érkezés helye: Hereg-rét (Bükk) N48.045268, E20.480238.
Szállás és ellátás: hegyi panzióban, reggelivel .
Utazás: Kilenc személyes Eupolisz kisbuszunk a Mikropolisz utakhoz hasonlóan ezen a hétvégi úton is elérhető. Így ha nem tudod megoldani az egyéni leutazást, ez esetben csatlakozz az utazáshoz úgy, hogy a kisbuszos transzfert választod, melynek felára 7.900 Ft.
A Bükk-hegység több kategóriában is pályázhatna a hazai leg-leg díjra, hiszen a legkiterjedtebb, a legnagyobb átlagmagasságú, a legcsapadékosabb, a legnagyobb erdőterülettel rendelkező hegységünk, nevét leggyakoribb fájáról, a bükkről kapta, ráadásul itt található a legtöbb barlang is. Az Északi-középhegység egyetlen olyan hegysége, amely nem vulkanikus eredetű és 1977 óta nemzeti park.

Legújabb hazai túránk keretében helyi túravezetőink által betekintést nyerhettek a sokak számára nem ismert, vagy csak kevésbé járt területekre is. Az első túranapunkat a Bükki borvidék boraival és egy hangulatos szalonnasütéssel zárjuk, az éjszakát pedig a Bükk-fennsík kellős közepén töltjük térerőtől és minden megszokottól távol. Szomszédaink erre az éjszakára nem lesznek mások, mint az őzek, mókusok és szarvasok. Várunk Téged is, fedezzük fel együtt a Bükk csodáit :)
Telítettség
Jelentkezési határidő
Fedezzük fel együtt Magyarország középhegységeit, és járjuk be a legszebb túraösvényeket a magyarországi 10 csúcs kihívással!

Eleged van már Neked is a bezártságból, vagy csak szeretnéd mégjobban megismerni hazánkat? Túrabakancsot fel, irány újra a természet! Évekkel ezelőtt az itthoni nemzeti parkokoat már végigjártuk, most a középhegységeinket célozzuk meg, hogy a karanténból kiszakadva felfedezhessük az ország rejtett, vagy kevésbé rejtett vadregényes szegleteit. Alkalmanként felkeressük a környékükön fekvő híres borvidékeket is, hogy természetesen némi borkóstolóval összekötve, a már megszokott, fiatalos lendületű Eupoliszos túrákkal, aktív természetjárással kezdjünk bele mi is a hazai turizmus újraélesztésébe! Ennek keretében összeállítottuk a „magyar 10 csúcs” kihívást, melynek célja a hazai hegyeink legmagasabb csúcsainak bejárása. Az Északi-Középhegység csúcsain kívül felvettük listánkba a Dunántúl néhány, szerintünk kihagyhatatlan térséget és tájegységét is, így került kiírásra végül az alábbi 10+1 túra. Tartsatok velünk! :) #túrázzitthon #magyar10csúcs

1. Mátra: Kékes (1014 m)
3. Börzsöny: Csóványos (938 m)
4. Zempléni-hegység: Nagy-Milic (895 m)
5. Kőszegi-hegység: Írott-kő (882 m)
7. Karancs-Medves-vidék: Karancs (727 m)
8. Bakony: Kőris-hegy (709 m)
10. Mecsek: Zengő (682 m)

+ 1. Balaton felvidék: Tanúhegyek

Hereg-rét, Szilvási-kő (961 m), Sebesvíz

Kisbusszal történő leutazás esetén találkozó és indulás 2020. május 23-án 6:30-kor a Keleti Pályaudvar Posta felőli parkolójánál. Egy fehér Volkswagen kisbuszt keressetek, Eupolisz logókkal. Egyéni utazás esetén találkozó 9:00-kor, a Felsőtárkány utáni közkedvelt kiinduló ponton, a Hereg-réten, ahol a túránk indul. Árnyas bükk erdőben kapaszkodunk fel a Toldi-kapun keresztül a Bükk-fennsík déli kövei között, felettünk a Tar-kő sziklái. A fennsíkot elérve eltúrázunk a több mint 100 éve fejszét és erdészeti munkást nem látott Őserdő mellett. Balra tőlünk a Sima-kő sziklái láthatók. Ez a kövek vonulatának egyik köztes pontja Cserepes-kő és Tar-kő között. Folytatjuk utunkat a régi fennsíki vasút nyomvonalán és elérjük a Virágos-sár-rétet, ahonnan a túránk fő célpontja miatt nem gyönyörködünk sokat a rét virágjaiban, hanem elindulunk a hegység legmagasabb pontja felé. Először a tanulmányaink során még legmagasabbként ismert Istállós-kőt látogatjuk meg, itt tartunk egy pihenőt. Hidratálunk, majd a pihenő után elindulunk a Kettős-bérc legmagasabb pontjára, ami az ország negyedik legmagasabb pontja: a 961 méteres Szilvási-kő. Örömittasan tovább is indulunk a csoportképek elkészítése után. A Tányéros-töbör mellett elhaladva lassan elérjük a Tótfalusi-völgyön kanyargó és egészen az Olasz-kapuig tartó aszfaltutat. Az Olasz-kapu sziklaátvágást Thurzó Gáspár irányításával 18 olasz hadifogoly végezte 1918-ban, hogy utat nyissanak egy kis vasútvonal építéséhez, aminek nyomvonalát már többször érintettük. Elhaladunk a Fekete-sár-rét mellett. Itt és a Bükk más területein is gyakran összetalálkozhatunk uráli bagollyal, ha csendben vagyunk. Lassan elérjük a Huta-rétet. A Huta-rét a Bükk egyik legbájosabb tisztása: hosszú, nyílt pásztája igazi kárpáti hangulatú kaszálórét. A zöldellő, hullámzó rétet sötét fenyők fogják közre, hangulata jóval magasabb hegyek világát idézi, s a Kis-Huta-réttől és a Faktor-réttől mindössze csak 1-1 erdősáv határolja el jelképesen. Nevének eredete feltehetően a környéket jellemző üveghuták korából eredeztethető. A Huta-réttől keletre fekvő Faktor-réten a legendák szerint még Szűz Mária is megjelent a szénégetőknek, azóta áll itt a Faktor-réti Madonna is, mint képesfa. A rétek fenyvesekkel övezett hangulata valóságos tündérmese-hatást eredményez. Elhaladunk a Csurgói-erdészház mellett, ahol a Simon Menyhért c. filmet is forgatták és megérkezünk a Fehér-sas panzióhoz. Itt hosszabb pihenőt tartunk és elfogyaszthatjuk ebédünket. A pihenő után továbbindulunk Nagymező felé. Itt legelt 2007-ig a méltán híres lipicai ménes is. Klímája – valamennyi hasonló réttel együtt – igazán különleges: töbreiben még a hűvösebb nyári időszakokban, de az ősz kezdetével hajnaltájt már mindenképpen jellemzőek a talaj menti fagyok és a titokzatos pára- vagy ködfoltok is. A Török-úton elhagyjuk a Bükk egyik legszebb legelőrétjét, majd a Bánya-hegyi elágazásnál a Török-utat követve visszaérkezünk az autóinkhoz és együtt elautózunk a Bükk szívében található hangulatos szállásunkra, egy erdei panzióba. Itt aztán egy rendhagyó borkóstolón is részt veszünk, amit egy szalonnasütéssel koronázunk meg. (Menetidő: kb. 7-8 óra, táv: kb. 22 km, szint: kb. 450-500 m)

Sebesvíz, Bükk-fennsík

Reggelink után felkerekedünk és elindulunk bebarangolni a Bükk-fennsík keleti szegletét. Eltúrázunk az ország legmélyebb barlangja mellett (Bányász-barlang 275 m) és megérkezünk a Bükk egyik leghosszabb völgyéhez, a Lusta-völgyhöz, ami szintén különleges mikroklímával rendelkezik, mint a hegység más helyei is. Túránk során érintjük majd a Menyecske-töbröket és egészen a Kecskeláb-rétig kellemes emelkedőben lesz részünk az alpesi hangulatú rétek mellett. Ha megcsodáltuk ezt a rétet is folytatjuk az utunk Jávorkút felé, ahol aztán tartunk egy hosszabb lélegzetvételű pihenőt is. Itt kedvünkre elfogyaszthatunk egy-egy helyi specialitást is. Ha kigyönyörködtük magunkat Jávorkút festői szépségében, a Kühne Andor úton visszatúrázunk a múlt éjszaka szállást nyújtó Sebesvíz panzióhoz. Élményekkel gazdagodva elindulunk haza. Menetidő: 4-5 óra táv: kb.: 12 km szint: kb. 170m

Az oldalon található képeket Gutter Krisztián készítette.