5109 m - Rwenzori (A Hold-hegyei), Uganda

Kiscsoportos utazás Afrika egyik utolsó érintetlen vadonjába, a fekete kontinens 3. legmagasabb csúcsára

Az Egyenlítő alatt, szinte áthatolhatatlan trópusi esőerdők fölé emelkedik Afrika harmadik legmagasabb és talán leglátványosabb, gleccserekkel borított hegysége, a Rwenzori. A csipkézett gerincek és mély völgyek között keskeny, alig-alig kiépített ösvény kanyarog egyre magasabbra a lélegzetelállító, érintetlen vidéken. A mélyzöld esőerdőket elhagyva, a szakállzuzmóval és mohával vastagon benőtt erikafák rengetegén áthatolva igazi túlvilági tájba csöppenünk, amiből a két "szomszédos" hegyóriás, a Kilimandzsáró és a Mount Kenya korábban csak apró ízelítőt adott: szinte erdőségeket alkotó, 3-6 méteres óriás szeneciók és 2-3 méteres kék lobéliák övezte tavak és tengerszemek bújnak meg a meredek sziklafalakkal övezett völgyek mélyén, majd még följebb, a kopár sziklavilágon átkelve az örök jég borította csúcsok merednek az égbe. A hegységet gyakran borítják felhőpamacsok, amelyek általában éjszakára eloszlanak, s láthatóvá teszik a csúcsokat, emiatt a Rwenzori a múlt században a "Hold-hegyei" néven vált ismertté.

• 2024. február 02 → 12.

A Kilimandzsáró és Mount Kenya túrákkal ellentétben csak nagyon kevesek merészkednek a Mount Stanley 5109 méter magas csúcsára, és ez a túra valóban nem való mindenkinek!  A csapadékos időjárás és a nehéz terep következtében a trekking komoly kitartást és elszántságot igényel minden résztvevőtől. A jó esőöltözet és vízálló bakancs itt valóban nélkülözhetetlen, sőt a legnehezebb, mocsaras részeken való átkeléshez gumicsizmát is használnunk kell. A gleccserek általános visszahúzódása következtében pedig a csúcsmászás is egyre technikásabb, alapvető gleccserjáró ismeretek, hágóvas és jégcsákányhasználat, stabil mozgáskoordináció ezen a túrán alapvető követelmény. A nehézségekért cserébe ellenben egy olyan egyedi, elvarázsolt vidéket fedezhetünk fel, amely jó eséllyel örökre rabul ejt mindenkit, aki idáig elmerészkedik.

A túrán való részvétel feltétele a magashegyi túrázásban való jártasság,  minimum 4000 méteres magasságot elérő trekking túrák sikeres teljesítése, valamint a túravezetővel történő személyes konzultáció! Jelentkezéskor a megjegyzés rovatban kötelező jelleggel kérjük felsorolni az elmúlt két évben általad végrehajtott túrákat, magashegyi mászásokat! Jelentkezésed a Rwenzori csúcsmászásra akkor válik érvényessé, ha az előzőekben felsorolt feltételek teljesültek, s irodánk a visszaigazolást megküldte.

• 1. nap Entebbe

Repülésünk függvényében megérkezünk Uganda nemzetközi repterére: a Viktória-tó egyik félszigetére épült Entebbei repülőtérre, majd elfoglaljuk szállásunkat, ahonnan utunk indul. Ha időnk engedi, szabad program keretében felkereshetjük a város látnivalóit, akklimatizálódhatunk egy kicsit Afrika legnagyobb tavának partján, és megkóstolhatjuk a város nagyon finom halételeit. Ha a repülésünk következtében nem lesz időnk, akkor megérkezésünk után elfoglaljuk a szállásunkat és egy-két Nile sör kíséretében felkészülünk a másnap reggeli, Kassesebe tartó útunkra. Szállás: szálló.
  • 2. nap Entebbe, Kasese

Reggel egy 12 fős Cessna géppel tovább repülünk a Rwenzori lábánál fekvő Kassese városához, majd kisbuszokkal az esti szálláshelyünkre utazunk. Elfoglaljuk a Trekkers Hostelben a szobáinkat és egy pár órás séta keretében felfedezzük a környéket. Este program megbeszélést tartunk és megismerkedünk a hordárjainkkal. Szállás: hostel, ellátás: reggeli.
  • 3. nap Rwenzori trekking: Trekkers Hostel (1450 m), Sine Hut (2585 m)

Reggeli után indulunk szállásunkról, és jó 2 km gyaloglás után, körülbelül 1 óra alatt elérjük a Nemzeti Park bejáratát, ahol megváltjuk a belépőt és a parkőrök tájékoztatnak bennünket a látogatási előírásokról. Utunk ezután emelkedni kezd az esőerdőben, ahol a buja növényvilág, a gigantikus lobéliák, a 6 méter magas moha lepte óriáshangák mellett rengeteg madarat megcsodálhatunk, nagy eséllyel találkozhatunk majmokkal, néha 15-20 fős csapatokban haladó zászlós farkú kolobusz majmok szökdelnek a fák tetején, vad csimpánzok keresztezhetik az ösvényünket, szerencsés esetben pedig Afrika egyik legszebb főemlősét, a csuklyás cerkófot is láthatjuk. A 10 ágyas Sine-menedékház hatalmás fák között, egy keskeny gerincen helyezkedik el 2585 méter magasan, széles verandájáról pedig csodás panoráma tárul az erdőkre és a sziklákra zúduló vízesésre. A pompás Enock-vízesés alig 200 méterre van a menedékháztól és csodás alkalmat nyújt néhány felejthetetlen fotó készítésére.
    Szállás: menedékház, ellátás: reggeli, ebédcsomag, vacsora.
    Táv: kb. 9 km, szintemelkedés: kb. 1150 m fel, menetidő: 5-6 óra.
  • 4. nap Sine Hut (2585 m), Mutinda Hut (3688 m)

Reggeli után tovább indulunk, utunk hol meredeken felfele vezet a hegygerincre, hol lefelé ereszkedik a völgybe, miközben keskeny vízfolyások, moha borította erdőségek, csobogó vízesések között haladunk. Mintegy két kilométer és 550 m szint legyűrése után elérjük a Kalalama táborhelyet, ahol kicsit megpihenhetünk. Ösvényünk innentől igazán vadregényes környezetben kanyarog, a hatalmas hanga cserjék törzsét zöld moha borítja, e gyakran ködbe burkodódzó vidék igazi misztikus hangulatot áraszt. Mai szállásunk, a Mutinda tábor 3688 méteres magasságban, egy patak mentén található. Itt megpihenünk kicsit, hogy aztán a késő délután folyamán újult erővel kapaszkodjunk fel a Mutinda kilátóhoz, 3925 méterre. Innen pazar látvány tárul elénk az egész Rwenzori hegyvonulatra, visszafelé pedig egészen Kasese városáig, illetve a George-tóra.
    Szállás: menedékház, ellátás: reggeli, ebédcsomag, vacsora.
    Táv: kb. 7 km, szintemelkedés: kb. 1120 m fel, menetidő: 6-7 óra.
    Mutinda-kilátó: táv: 2 km, szintemelkedés: kb 240 m fel / le, menetidő: 2-3 óra.
  • 5. nap Mutinda Hut (3688 m), Bugata-tábor (4062 m)

Ma a Mutinda-völgyben haladunk tovább, amely egy mocsaras vidék, különösen az esős évszakban, azonban ügyesen, zsombékról zsombékra lépve szépen haladhatunk előre, miközben a színes virágokban, az óriási szenéciókban és a hatalmas lobéliákban gyönyörködhetünk. A Mutinda csúcsok, a környező vízesések látványa lenyűgöz mindannyiunkat. Ezután a kiszélesedő Namusangi-völgyben haladunk tovább, útunk utolsó szakasza meredeken visz fel egy gerincre, ahol a mai szállásunk található. A Bugata tábor 4062 méter magasan a Bugata tó fölött helyezkedik el, az előttünk levő csúcsok többnyire havasak, a völgyben pedig az Afrika és a Kanganyika tavakra, továbbá számtalan kisebb csúcsra nyílik kilátás. A tábor felszereltsége kiváló, napelemes lámpák adnak fényt, segítőink meleg vízet is forralnak számunkra egy gyors fürdőzéshez.
    Szállás: menedékház, ellátás: reggeli, ebédcsomag, vacsora.
    Táv: kb. 8-9 km, szintemelkedés: kb 550 m fel, 80 m le, menetidő: 4-6 óra.
  • 6. nap Bugata-tábor (4062 m), Bamwanjara-hágó, Butawu-tábor (3974 m)

Reggeli után indulunk tovább a Bamwanjara-hágón át. Az út folyamatosan emelkedik lápos, mocsaras vidékkel tarkítva, és a már megszokott színes növényzet sem hiányzik. A skarlát nektármadár gyakori ezen a környéken, a hatalmas lobélia nektárja a fő táplálékforrás számára. A 4450 m magas hágóra felérve tisztán látjuk az összes hóborította csúcsot, egy védett kilátóhelyen gyönyörködhetünk a fantasztikus tájban, s remek fotókat készíthetünk. Innen meredek, gyakran saras ösvény vezet a Butawu-táborba, azonban a csodás látvány kárpótol minket a Kachope és Kitandra tavakra, valamint a gyakran hófödte Mount Baker csúcsra. Az éjszakát 3974 méter magas gerincen töltjük.
    Szállás: menedékház, ellátás: reggeli, ebédcsomag, vacsora.
    Táv: kb. 6 km, szintemelkedés: kb 400 m fel, 480 m le, menetidő: 4-5 óra.
  • 7. nap Butawu-tábor (3974 m), Margherita-tábor (4485 m)

A Scott Elliott hágón át kellemes út vezet a Mt. Stanley gerincre, fel egészen 4485 méterre, a Margherita táborba. Az itt található, sziklák által védett természetes menedék biztosított szállást 1906-ban Savoyai Lajos Amadé abruzzoi herceg nagyszabású expedíciójának is. A biológusokból, geológusokból és fotósból álló csapat 1906. június-júliusában mászta meg a hegyet és egyedülálló fejezetet nyitott a hegymászás történetében, valamit Afrika felfedezésében. A korábbi évek megválaszolatlan és vitatott földrajzi kérdéseire is tudott választ adni, hogy vajon tényleg léteznek-e gleccserekkel teli, óriási hegyek az Egyenlítőn. Egyes csúcsok a mai napig őrzik azokat a neveket, melyeket az olasz herceg választott. A tábort, továbbá a Rwenzori főcsúcsát pedig Savoyai Margit királynőről nevezte el. Talán ebből a táborból nyílik a legszebb kilátás a Mt Baker-re, a Scott Elliot hágóra és a Mount Stanley magasan fekvő gleccsereire.
    Táv: kb. 5 km, szintemelkedés: kb 500 m fel, menetidő: 4-5 óra
  • 8. nap Margherita-tábor, Margherita-csúcs (5109 m), Butawu-tábor

A mai napon 4485 méterről vágunk neki a Margherita csúcsnak, 5109 méter magasra, majd visszatérünk a Margherita táborba, onnan pedig tovább ereszkedünk a már ismerős Butawu táborba. Hajnali 02:00 órakkor kelés, majd gyors reggeli után elkezdünk mászni, hogy még napfelkelte előtt elérjük a Stanley-gleccsert. Az út meglehetősen erőt próbáló, főképp, ha hó és jég borítja. Amint a gleccsert elértük, kicsit könnyebbé válik a terep, azonban a csúcsig még küzdenünk kell, rossz idő esetén az út igen csúszós lehet. Közvetlenül a csúcs alatt nemrégen kötelek és létrák lettek kihelyezve, ami jelentősen megkönnyíti a mászást. A csúcsról elénk táruló látvány pedig azonnal kárpótól bennünket minden nehéz pillanatért! A csúcsfotók elkészítése után elkezdünk leereszkedni vissza a Butawu táborba, ahol az éjszakát töltjük. Szállás: menedékház, ellátás: reggeli, ebédcsomag, vacsora.
    Táv: kb. 13 km, szintemelkedés: kb 625 m fel, 1135 m le, menetidő: 9-12 óra
  • 9. nap Butawu-tábor (3974 m), Oliver-hágó (4505 m), Kiharo-tábor (3430 m)

Korai reggeli után indulunk utolsó előtti túrázós napunkra. Az út kezdetén még lefele ereszkedünk egy picit, majd a szenécio erdő közötti meredek ösvényeken felkaptatunk a 4505 méter magas Oliver-hágó sziklás, gránitos nyergébe. Itt pihenünk egyet, majd tovább indulunk immár lefelé. Napsütéses időben ezen a környéken szirti borzokat láthatunk napozni, s ha különösen nagy szerencsénk van, még a rwenzori leopárdot is lencsevégre kaphatjuk. Bundája miatt az orvvadászok előszeretettel vadászták őket az elmúlt években, így ma már csak igen ritkán láthatóak. Ennek a szakasznak a teljesítése igen nehéznek mondható, a látvány azonban minden egyes percben kárpótolni fog minket a fáradalmakért. Estére érkezünk meg a 3430 méteres magasságban kialakított Kiharo-táborba, ahol hordáraink már meleg vacsorával fognak várni minket.
    Táv: kb. 16 km, szintemelkedés: kb 700 m fel, 1150 m le, menetidő: 8-12 óra
  • 10. nap Kiharo-tábor (3430 m), Trekkers Hostel (1450 m)

Bőséges reggeli után folytatjuk a leereszkedést és újra az esőerdő fenséges, mohákkal vastagon borított fái és égig érő páfrányok között találjuk magunkat. Élvezzük a zöld, dús vegetációt, az ösvény mentén nyíló színes virágokat, s a fák ágai közt kis szerencsével a különösen látványos fekete-fehér szőrű kolobusz majmokat is megfigyelhetjük. A völgy a vörös bóbitás antilopnak is otthont ad, gyakori látvány a kaméleon és a Rwenzori turákó sikító hangját is hallhatjuk. A völgyben tovább ereszkedve az Edward-tó és a Queen Elizabeth National Park látványa gyönyörködtet, míg vissza nem érünk a Kilembe bázisra. Szállás: hosztel, ellátás: reggeli, ebédcsomag.
    Táv: kb. 15 km, szintemelkedés: kb 350 m fel, 1980 m le, menetidő: 7-9 óra
  • 11. nap Kasese, Entebbe

Ma megkezdjük hazautazásunkat. Kasese repteréről egy belföldi járattal Entebbe városába utazunk, ahonnan folytatjuk utazásunkat Európa felé.

Az oldalon látható képeket Radics Tamás és Szabó Szilveszter készítették.