Kanada, nemzeti parkok

A kanadai Sziklás-hegységtől a Csendes-óceán partvidékéig

Kanada kétségkívül a legek országa: az egyik legnagyobb, leggazdagabb és legélhetőbb ország Földünkön, ám gazdagságán túl az egyedülálló természeti kincsei miatt vált a nyugati félteke egyik legnépszerűbb turista célpontjává. Amikor az ember Brit-Kolumbia és a Sziklás-hegység érintetlen, örökké vad tájait járja, a nagy sóhajtások gyakori velejárói lesznek utazásának. Nem véletlenül, hiszen mit is mondhatnánk a fűrészfogas, havas hegycsúcsok közé beékelődő földöntúli színekben pompázó tavak, a szívmelengetően sokszínű és élettel teli igazi vadon, vagy épp a hihetetlen geológiai formákban visszaköszönő tengerparti régió láttán. Túránkat az igazi, észak-amerikai kozmopolita nagyvárosok teszik még változatosabbá, ha mindehhez pedig hozzáadjuk a helyi emberek kellemes, vendégszerető természetét, a kifinomult gasztronómiai fogásokat és a kiscsoportos utazás előnyeit, minden adott, hogy egy sokáig emlékezetes úton fedezzük fel Kanadai nyugati szegletének egyedi világát.

Kiemelt látnivalók utunk során:
- a hihetetlen szépségű Maligne-tó
- Whistler, Kanada téli olimpiai központja és a türkizkék Garibaldi-tó
- a Vancouver-sziget lenyűgöző partvidéke és a Csendes-óceán állatvilága
- Vancouver, a nyugati part legszebb fekvésű metropolisza

• 2023. július 03 → 14.
Kedves Érdeklődő! Utazásunk időpontja a csúcsszezonra esik, ezért a szállások jó előre - akár hónapokkal előbb - megtelnek. Ha érdekel a Kanada programunk és már most tudod, hogy jönni szeretnél, kérjük mindenképp jelezd ezt irodánk felé, hogy az általunk az úthoz tervezett szállásokat biztosítani tudjuk!
  • 1. nap Calgary

Érkezés Calgary-ba, Kanada negyedik legnagyobb városába és Alberta tartomány egyik központjába. Gépünk érkezésének függvényében elfoglaljuk egyszerű szállásunkat a központ környékén, ahonnan programunk indul. Ahogy időnk engedi, nyakunkba vesszük a várost, megszerezzük első benyomásainkat Kanadáról. Szállás: szállóban.

• 2. nap Calgary, Canmore

A 20. század elején a város környékén felfedezett kőolaj új lendületet adott Calgary fejlődésének, amely így nem csak ipari központtá, de a mai napra a télisportok és az ökoturizmus kanadai központjává is vált. Napunk első felében egy rövid sétát teszünk a Bow-folyó partján, majd bejárjuk a városközpontot, végül pedig a város egyik szimbólumára, a 191 méter magas Calgary Towerre is felmehetünk. Kora délután felé aztán már bérelt járművünkbe szállunk és megkezdjük utunkat a közeli Sziklás-hegység felé. Első célunk a világhírű Banff Nemzeti Parktól alig néhány km-re fekvő bájos Canmore városa. A kanadai Sziklás-hegység egyik legnépszerűbb üdülőhelyén első utunk egy rövid túrára vezet, ahol egy közel két órás átmozgató séta alatt felfedezzük a gyönyörű színekben pompázó Grassi-tavakat. Innen aztán pár perc alatt már Canmore városkájában találjuk magunkat és elfoglaljuk szállásunkat a városban található hostelünkben, ahol három éjszakát fogunk eltölteni. Szállás: hostelben. (Kérjük, mindenképp olvasd el az úthoz kapcsolódó tudnivalók között a szállásokra vonatkozó részt!
  • 3. nap Banff, Banff Nemzeti Park

Mai napunkon irány a természet, hiszen több kisebb túrát teszünk Banff környékén; először városunk folyója, a Bow völgyében túrázunk, majd megtekintünk egy vízesésrendszert. Ezután a Hoodoos-trail ösvényén folytatva utunkat bizarr sziklaformákat csodálhatunk meg, végül pedig a Tunnel Mountain-re vezető meredek szakasszal zárul körtúránk. Utolsó etapunk kaptatói persze megérik majd a fáradozást, hiszen a közvetlenül a város mellett magasodó csúcsról pazar panoráma tárul elénk; Banff, a már ismert Bow folyó, a környező havas csúcsok.. Ha még nem volt elég aktivitás erre a napra, a délután folyamán még felfedezhetjük a megannyi látnivaló egyikét, többek közt a fél óra autóútra található Johnston Canyont, illetve naplementére a Sulphur-hegyre is felkapaszkodhatunk - igaz, itt már felvonók segítségével. Szállás: hostelben. (összes táv: 15 km, szint: 700 m, menetidő: 4-5 óra)
  • 4. nap Banff, Banff Nemzeti Park: Moraine-tó, Louise-tó

Negyedik napunkon már egy igazi kihívás vár azokra, akik nem elégednek meg a kiépített kilátóhelyek felkeresésével. A világ legszebb tavai között számon tartott Louise- és Moraine-tó már önmagában is szemkápráztató, ám mai túránkon a Louise-tó fölé magasodó két kilátópontot hódítjuk meg, hogy lábunk előtt heverjen az egész nemzeti park. A Louise-tó mellől induló túránk egy egész napos, intenzív program, ám az élmény garantáltan kárpótolni fog mindenkit. A mai napot pihenéssel töltők a Louise-tóhoz leereszkedve pihenhetnek, kenuzhatnak, vagy egyéb módon próbálhatják eltölteni csodás napunkat. Túránk végeztével rövid utazás után térünk vissza szállásunkra. Szállás: hostelben.
    (táv: 16 km, szint: 900 m, menetidő: 6-7 óra)
  • 5. nap Banff, Icefield Parkway, Jasper

Fárasztóbb napjaink után egy hosszabb utazás vár ránk, ám szerencsénkre ezt Kanada egyik leglenyűgözőbb panorámaútján tehetjük meg, ahol jó eséllyel a Sziklás-hegység megannyi ritkán látott lakójával is találkozhatunk. A Banff és Jasper Nemzeti Parkok között fekvő Icefield Parkway 230 km-es hosszúságban szeli át a vad kanadai tájat, olyan sehol máshol nem látható természeti kincseket érintve, melyeket természetesen mi sem hagyhatunk ki. Első megállónk az előzőekhez hasonló szépségű, szintén gleccserek által táplált Peyto-tó lesz, ahol egy rövid sétával érjük majd el kilátópontunkat. Folytatjuk utunkat, majd egy átmozgató, közel 6 km-es túrát teszünk a Parker Ridge kilátópontjához. Később a Columbia jégmezőt fedezzük fel, mely az egész Sziklás-hegység legnagyobb jégmezője, 450 km2-es területén közel 30 gleccser található, melyek közül néhány a 300-350 méteres vastagságot is elérheti. Ezen gleccserek közül az Athabasca gleccsert testközelből is megcsodálhatjuk, amely ugyan az utóbbi 150 évben 1,6 km-t húzódott vissza, ám így is igen impozáns látványt nyújt. Kora este érkezünk meg a Jaspertől nem messze található szállásunkra, ahol három éjszakát fogunk tölteni. Szállás: hostelben. (az összes kisebb túra kb. 8 km, szint: 400 méter).
  • 6. nap Jasper Nemzeti Park, Maligne-tó, Bald Hills (2305m)

Ismét egy aktívabb túranap következik, ezúttal már a Sziklás-hegység legnagyobb kanadai természetvédelmi területén, az UNESCO Világörökséghez tartozó Jasper Nemzeti Parkban. A várostól közel 50 km-re fekvő Maligne-tó lesz első célunk; a 22 km hosszan, a havas hegycsúcsok közé beékelődött kristálytiszta vizű tó egy igazi gyöngyszem, melynek panorámáját egy izgalmas csúcstúrával tehetjük igazán felejthetetlenné. Ám mielőtt még túrázni mennénk a délelőttöt a vizen töltjük: kajakokkal vagy kenukkal szeljük a tó vizét, alternatívaként pedig egy híresen szép hajókirándulásra is lesz lehetőség, melynek célja a helyi képeslapok állandó szereplője, a tavon fekvő Spirit Island. A tó mellől induló körtúránk aztán néhol kitett, meredek szakaszokkal tarkítva a közel 2300 méteres Bald Hills hegyére vezet, ahonnan a valószínűtlen színekben pompázó Maligne-tó és végeláthatatlan csúcsok, völgyek tárulnak elénk. Túránk után felkeressük még a tóhoz közeli, igencsak látványos Maligne-szurdokot, majd járművünkkel visszatérünk szállásunkra. Szállás: hostelben.
    (táv: 12 km, szint: 600 m, menetidő: 5-6 óra)

• 7. nap Jasper, Whistler

Fájó búcsút veszünk Jaspertől, majd hátunk mögött hagyva a Sziklás-hegység égbe törő ormait Kanada nyugati partja felé vesszük az irány. Mai célunk Whistler városa, melynek elérésig közel 800 km-t kell utaznunk a végtelen kanadai utakon. Kihasználva a saját járművünk nyújtotta előnyöket, hosszú napunkat sokszor megszakítjuk egy-egy fotószünet erejéig. Whistler környékén található hostelben két éjszakát fogunk eltölteni. Szállás: hostel.
  • 8. nap Whistler, Garibaldi-tó

Whistler városa igazi síparadicsom, nem csoda, hogy a 2010-es Téli Olimpia sí számai is itt kerültek megrendezésre. Ami télen paradicsom a síelőknek, az nyáron a túrázni vágyó természetjárók egyik legkedveltebb helye Vancouver környékén. A mai napon ezért mi is visszavesszük túrabakancsaikat, hogy egy remek körtúrát tegyünk a Garibaldi-tó környékén. A Whistlertől alig egy órányira található Garibaldi-tó rendkívüli szépsége miatt közkedvelt kiránduló hely, túránk pedig remek betekintést enged a Sziklás-hegység képétől eltérő Parti-hegység megismerésére is. A túra után visszatérünk szállásunkra, este pedig a Whistler éjszakai életbe is belekóstolhatunk! Szállás: hostelben. (táv: 24 km, szint: 950 m, menetidő: 8-9 óra)
  • 9. nap Whistler, Ucluelet

Túránk utolsó harmadába érve átkompozunk a Vancouver-szigetre, mely 500 km hosszan és néhol 100 km-es szélességben fekszik Kanada partjai mellett. Természetes vadságával, ezernyi színben pompázó változatos látnivalóival és a Csendes-óceán habjaival pedig a helyiek és turisták egyik kedvenc nyári kirándulóhelye. Kompunk Nanaimo városában ér partot, innen pedig egy hosszú, kanyargós, ám felejhetetlen autóúton jutunk el a sziget nyugati partján található Ucluelet városkájába. Utunkat többször is megszakítjuk, például a MacMillan Provincial Parkban is, ahol egy rövid sétát teszünk az égig érő fenyők birodalmában. Az Ucluelet környékén található hangulatos szállásunkra a késő délutáni órákban érkezünk, így ha még lesz időnk megcsodálhatjuk az első csendes-óceáni naplementénket is. Itteni szállásunkon két éjszakát fogunk eltölteni. Szállás: hostelben..
  • 10. nap Ucluelet, Pacific Rim Nemzeti Park, Tofino

Következő napunkat a nyugati partvidék egyik legszebb természetvédelmi részén a Pacific Rim Nemzeti Parkban töltjük. Az közel 500km2-es nemzeti park a partvidéki formavilág ezernyi változatával, fehér homokos strandokkal és misztikus fákkal átszőtt esőerdőkkel várja az igazi kalandra vágyókat. Hátunk mögött hagyva a civilizációt, bejárjuk a nemzeti park leglátványosabb túraösvényeit, igény szerint kajakokkal fedezzük fel a partvidéket, és természetesen jó idő esetén megmártózunk a Csendes-óceán kellemesen hűvös vizében is, késő délután pedig meglátogatjuk a közeli Tofino városát, amely nem csak a szörfösök paradicsoma, hanem messze földön híres finom haléleteiről is. Akik a túra helyett más kikapcsolódásra vágynak, fakultatív programként lehetőségünk lesz bálnalesen is részt venni a városkából induló hajók egyikével. Éjszakára aztán visszatérünk szállásunkra. Szállás: hostelben.
  • 11. nap Ucluelet, Vancouver

Reggeli után egy gyors készülődést követően aztán visszaindulunk Vancouver felé, majd egy újabb kompátkelést követően kora délután már a nyüzsgő metropoliszban talál minket. Vancouvert, Kanada harmadik legnépesebb városát már többször is a világ legélhetőbb városának választottak. A Csendes-óceán partján fekvő, lenyűgöző fekvésű Vancouvert szabadprogram keretében fedezzük fel: felkeressük többek közt a híres Chinatownt, az elbűvölő Stanley Parkot, a városból kinyúló földnyelven fekvő Granville Island-et, illetve a századfordulós hangulatot árasztó Gastown városrészt, és a listát természetesen még lehetne folytatni. Este aztán egy újabb, sokak számára izgalmas arcát is megismerhetjük városunknak, hiszen Vancouverben egy percre se áll le az élet. Szállás: szállóban.
  • 12. nap Vancouver

A mai napon szervezett programunk már nincs, gépünk indulásának függvényében kiutazunk a reptérre, hogy megkezdjük hosszú utunkat Budapest felé.

Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.

Babucs Éva, törzsutasunk cikke a túráról: