Erdély: Torockói-hegység

Tavaszi hosszú hétvége Erdély ikonikus tájain!

Erdély legnyugatibb székely végvára, a magyarok lakta Torockó, ahol a Nap kétszer kel fel. Korán reggel megjelenik az égbolton, a Székelykőtől balra, majd elbújik a Székelykő mögé, és csak később emelkedik oly magasra, hogy bevilágíthassa az egész falut. Torockó talán Erdély legszebb faluja, mind természeti fekvését, mind építészetét illetően. A Torockói-medencében, a Székelykő lábánál fekvő falu 1990-es években Europa Nostra díjban részesült. Erre a csodálatos vidékre invitálunk Titeket, amely során bejárjuk a messze földön híres Tordai-hasadékot a Hasdát-patak mentén, és fölül a fennsíki részen, teljes egészében keresztezzük az ikonikus Székelykőt, kilátunk a Vidalykő hírtelen leszakadó mészkőszirtjeiről, járunk a Torockószentgyörgyi vár idős falai között és egy jó hangulatú poharazás mellett megismerkedünk a történelmi Enyedi borvidék klasszikus fehérboraival is.

A húsvéti hosszú hétvégének köszönhetően 4 napos programunkhoz most nincs szükség egyetlen nap szabadságra sem! Kalandra fel!
  • 1. nap Torockói-hegység

Budapesten a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 Hajóval szemben) találkozunk reggel 05:45-kor. Indulás 06:00-kor, gyors bepakolást követően útra kelünk és az M3-as autópálya felé vesszük az irányt. A határt Ártándnál lépjük át, majd Nagyvárad (Oradea) - Élesd (Aleșd) – Gyalu (Gilău) érintésével Tordáig (Turda) megyünk. Mészkő (Cheia) településnél keresztezzük az Aranyos-folyót, majd egészen a Tordai-hasadék bejáratáig buszozunk. Itt, kistáskával felvértezve elindulunk a Hasdát-patak által kialakított szűk hasadékvölgy mélyébe, amely során rácsodálkozunk a néhol 250 méter magasságot is elérő mészkőfalakra és tornyokra, amely az alpinisták közkedvelt mászóhelyének is számít egyben. Kb. másfél kilométert követően érünk a hasadék végére, ahol egy hírtelen jobb kanyarral felkaptatunk a szurdokvölgy fölé a Kövesbérc-Szindi-tető karsztbokorerdővel fedett fennsíkjára. A fennsíkról csodálatos kilátás várható: tiszta időben felsejlenek a Székelykő mészkőbércei, láthatóvá válik a Torockói-hegység vonulata, a Maros-, és az Aranyos-völgye valamint a „szűk értelemben” vett környék. Egy nem túl meredek, kavicsos ereszkedést követően érünk vissza a buszunkhoz, amellyel Torockóig utazunk, ahol elfoglaljuk a szállásunkat. Táv: 5 km, szintemelkedés: 460 méter.
  • 2. nap Székelykő (1129 m)

Másnap időben kelünk és a reggeli elfogyasztását követően nekiveselkedünk a Torockói-medence fölé magasodó Székelykő keresztezésének. Túránk során nem a normál utat követjük a "Nagy hasadék" irányába, hanem a "Kerek Erdő"-t megkerülve egy ritkábban járt úton, a "Várszikla" felé megyünk fel a fekvő katona alakját idéző Székelykőre. A csúcsról gyönyörű panorámában lehet részünk a Torockói-medencére, az Erdélyi-Szigethegység keleti vonulatára, az Érchegység messzi tagjaira, tiszta időben pedig a Fogarasi-havasok gerince is megmutatja magát a déli horizonton! A csúcsfotó után végig megyünk a Székelykő gerincén, majd egy hosszabb törmeléklejtőn leereszkedve visszasétálunk Torockóra. A szállásunkon rendbe rakjuk magunkat, és késő délután az egyetemes magyarság legrégebbi és egyik leghíresebb oktatási intézményének helyt adó Nagyenyedre látogatunk buszunkkal. Egy rövid séta során megtekintjük a belvárost, majd felkeressük a Takács Pincészetet, ahol a házi valamint a helyi finomságokat tartalmazó hidegtál falatjait csipegetve megismerkedünk a történelmi Enyedi borvidék klasszikus szőlőfajtáinak boraival. Szállásunkra a késői vacsorára érünk vissza. Táv: 10 km, szintemelkedés: 620 méter.
  • 3. nap Torockószentgyörgy

Húsvét vasárnapján a helyi asszonyok még a régi tradíciót tartva szép ruhába öltözve indulnak templomba. Reggelink elfogyasztása után tetszés szerint lesz lehetőség meglesni őket. Ezt követően indulunk el leghosszabb túranapunkra. Busszal a szomszédos Torockószentgyörgy központjáig utazunk, majd kis táskáinkkal a hátunkon a Havas-patak folyásával szemben koptatjuk bakancsainkat, miközben szinte észrevétlenül emelkedünk. A Kisalmás és az Ordaskő bizarr hegyformái közötti ősi szekérúton ballagva követjük a kék kereszt hiányos jelzéseit, mígnem a zárt erdőségbe érünk. Egy hosszabb kaptató legyűrését követően felérünk a Vidalykő csúcsa alatti, hagyásfákkal tűzdelt, füves-bokros fennsíkra, ahol toronyiránt felhágunk az egyszerű fakereszttel jelölt tetőig. A kilátás már itt is bámulatos, de mi tovább megyünk egy kevésbé ismert mészkőszirtre, amelynek panorámája gyorsan kárpótol minket minden erőfeszítésünkért. Alattunk a Torockói-hegység határát képző, mélyen bevágódott Aranyos folyó kanyarog, szemben a Gyalui-havasok sci-fibe illő mészkő formái tűnnek fel, mögöttük az Öreghavas gránit vonulata húzódik a Visszhangoskő sziklaalakzatjával. A magunkkal hozott hidegélelem elfogyasztása után az Ordaskő határáig ereszkedünk vissza. Jelzéseink mentén gyönyörű bükkerdőn keresztül kerüljük meg az Ordaskő mészkőtömbjét, majd hagyásfákkal tarkított középkori teraszokat keresztezünk, ahonnan a környék legszebb kilátása nyílik a Székelykőre és Torockóra. A nap maradék részében szabadprogram van, amely alatt megcsodálhatjuk a város épített örökségét, illetve vásárolhatunk igazi erdélyi csemegéket. Este meglátogathatunk egy helyi kis kurtakocsmát, ahol elfilozofálgatunk a román sörök jó vagy rossz mivoltáról.  Táv: 15 km, Szintemelkedés: 800 méter.
  • 4. nap Torockószentgyörgy

A reggelit követően Torockószentgyörgyre buszozunk és felkeressük a romjaiban is megkapó látványt nyújtó Torockószentgyörgyi várat. Ódon falai között járva megismerkedünk Erdély egyik legrégibb családjának: a Thoroczkay családnak otthonaként funkcionált vár történetével. A rom bejárását követően buszra szállunk és szép élményekkel a zsebünkben elindulunk kishazánk irányába. Hazaérkezés az esti órákban várható. Táv: 4 km, Szintemelkedés: 150 m