Zanszkár, Ladakh (régi)

Az utolsó Shangri-La. Kőrösi Csoma Sándor nyomában a Himalája eldugott völgyében.

Zanszkár. Érintetlen, különleges világ. A Himalája fő vonulata és az Indus völgye között húzódik ez a ladakhi régió, szerencsésnek érzi magát az az utazó, aki eljut ide és még szinte ugyanazt élheti át, amit egykor Kőrösi Csoma Sándor, az őshaza kutató. Csilengi Dásza, Európai tanítvány, ahogy a helybéliek nevezték őt, ezeken a hegygerinceken haladt át gyerekkori álmát követve, ahol a magas hágók számára a székely szülőföldet idézték. A rohanó világ feltartóztathatatlanul közelít, de itt még nyugalom honol, a hatalmas hegyek Buddha világát őrzik.

Körösi Csoma Sándor az első nyugati tudós volt, aki beléphetett a lámakolostorokba és tanulmányozhatta a tibeti vallást, nyelvet és gondolatvilágot. Ezen a túrán kicsit mi is a nyomába léphetünk, s felfedezhetjük ezt a lenyűgöző vidéket, a sziklacsúcsokra épült fehérre meszelt gompákat. A földöntúli táj végtelen változatosságot mutat, az egymást követő hegygerincek folyamatosan változó árnyalatokban pompáznak, meseszerű és megunhatatlan. “A magas hegyvidék arca mindenütt ezer kifejezést ölt, de nem ismerek még egy hegyi tájat, amely oly meglepő, váratlan arcjátékkal, annyi felséges vonással s annyi eszelős fintorral venné körül az álmélkodó vándort, mint Nyugat-Tibet.” Baktay Ervin: A világ tetején. Most még zavartalanul merülhetünk el ebben a különlegesen vad, megkövült tájban, csodálhatjuk a buddhista kolostorok színes szentélyeit, különleges szertartásait és évszázados ösvényeken haladunk, miközben kicsit átélhetjük az ottani emberek életét, akiket az év 8 hónapjában a tél teljesen elzár a külvilágtól.

Utazásunk első állomása a 3500 m magasan fekvő Leh, Ladakh fővárosa, ahol kipihenjük a hosszú utazást és akklimatizálódunk a magassághoz, hiszen ennél csak magasabbra visz majd az utunk, amíg elérünk Zanszkár eldugott völgyébe. Ladakhban rögtön belemerülünk a buddhista világba, meglátogatunk néhány kolostort, majd nekivágunk a hosszú utazásnak, amely 3-4 nap alatt, néhol úttalan utakon zötykölődve, 4000 méternél magasabb hágókon átkelve visz el minket Zangláig, ahol belépünk majd Csoma szobájába és elénk tárul az a hatalmas völgy, melynek látványában ő is gyönyörködött, miközben az itteni kultúrát és a tibeti nyelvet tanulmányozta. A régió fővárosában, Padumban gyűjtünk új erőt, hogy egy látványos, két napos trekking túrával eljussunk Kőrösi Csoma Sándor nyomában a türkízszínű Tsarap folyó mentén Phugtal kolostorába, ahol csak álmélkodni tudunk a sasfészekként sziklaszirtre épült gompa előtt és valóban úgy érezzük, a világ végére jutottunk el. Utunk ezután is magas hágókon, gleccserek mentén vezet vissza Lehbe, de előtte még teszünk egy kitérőt Tso Kar különleges vidékére is. Zanszkár. Egy igazi időutazás, ahonnan visszatérve a világot már bizonyosan más szemmel fogjuk szemlélni.
Figyelem! A Zanszkár-völgy a mai napig a Himalája egyik legelzártabb, legeldugottabb szeglete. A turizmus itt még gyerekcipőben jár, egyszerű viszonyokat találunk mind szállások, mind az egyéb turisztikai infrastruktúra tekintetében. Zanszkár túránk így minden résztvevőtől komoly alkalmazkodóképességet és csapatszellemet követel. A ladakhi részen, Lehben kényelmes szállodákat, gazdag választékot kínáló éttermeket találunk, Zanszkárban a térség infrastrukturális fejletlensége miatt azonban mindenképpen fel kell készülni az Ázsiában megszokottnál egyszerűbb viszonyokra is! Ez néha rendkívül egyszerű szállásokat takar, éttermeket szinte csak a "fővárosban", Padumban találunk, az utak ezen a környéken esetenként poros, rázós földutat jelentenek, ahol a legjobb állapotú busz vagy terepjáró is bármikor lerobbanhat és veszteglésre kényszerülhetünk. Túránkat épp ezért a zanszkári napok alatt félpanziós ellátással szervezzük! Tartalék készleteket Lehben és Padumban tudunk csak beszerezni. A két napos Phugtal trekking alatt néha kimondottan kitett, meredek ösvényeken haladunk, ezért erre az útra csak stabil mozgáskoordinációval és abszolut szédülésmentességgel rendelkező utasok jelentkezését tudjuk elfogadni! A nehézségekért cserébe viszont garantáljuk, hogy valóban életreszóló, igaz élményekkel gazdagodsz, ha velünk tartasz!
  • 1. nap Leh

Érkezés Lehbe a kora reggeli órákban. A Delhiből idevezető egy órás repülőút már elvarázsol minket a Himalája végtelen hegyvonulatainak látványával. E vad, nyers vidék azonnal testközelbe kerül, amint leszállunk a hatalmas hegyek ölelésében megbúvó kis reptéren. Transzferünk alig 20 perc alatt a szállásunkra visz, ahol pihenhetünk és felfrissülhetünk, mielőtt elindulnánk Leh városát felfedezni. Ahogy kilépünk az utcára, azonnal szembetünik az emberek kedvessége és közvetlensége. Kényelmesen bóklászhatunk a sétálóutcán, vagy felsétálhatunk a királyi palotába, ahonnan gyönyörű a panorama a városra és az azt körbeölelő hegyekre. Szállás: hotel.
  • 2. nap Leh, Likir, Alchi, Uletokpo

Reggeli után terepjáróinkba szállunk és elindulunk Ladakh főútvonalán, amely összeköti Indiát és Kasmírt. Útközben többször is fotószünetet tartunk, megállunk a Zanszkár és az Indus összefolyásánál, majd a főútról leágazva egy kisebb kitérőt teszünk Likir kolostorához. A sárga süveges Gelukpa rendhez tartozó kolostor épülete már messziről megragadja a tekintetünket, így meg is állunk fényképezni egy nagyobb sztúpa csoportnál. A kolostor megtekintése után megcsodáljuk a hatalmas Maitreja szobrot, majd kisétálunk a tájba, érezni a vidék hangulatát, élvezni a varázslatos panorámát. Ezután Alchi közel ezer éves, igazi ritkaságnak számító kolostorait fedezzük fel, ahol különleges, kasmíri stílusú buddhista freskókat csodálhatunk meg. Lotsava Rinchen Zangpo, a Nagy Fordító a 12. században járta a Himalája ezen térségét, s a legenda szerint 108 kolostort alapított, Alchit is ezek közé sorolják. A hat szentélyből és jó néhány különleges sztúpából álló templomegyüttes megtekintése után egy kisebb túra keretében akár az Indus partjára is leereszkedhetünk. Az út mentén buddhista kegytárgyakat, imamalmokat, imazászlókat, ékszereket és zenélő tálakat árusítók gyűrűjét nehéz lesz elhagynunk egy-egy különleges darab megvásárlása nélkül. Az éjszakát Uletokpo települése mellett, az Indus partján fekvő hangulatos táborban töltjük, telepített, kétszemélyes ágyakkal, zuhanyzóval, mosdóval rendelkező sátrakban. Szállás: telepített sátor, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 3. nap Uletokpo, Lamayuru, Mulbek, Kargil

Kipihenten, kellemes reggeli után indulunk tovább. Ma még kényelmes utunk lesz, Ladakh főútvonalán haladunk, a hatalmas hegyek újabb és újabb arcot öltenek. Lamayuru mellett lefotózzuk Hold-völgyét és a híres kolostort, majd Mulbek mellett egy rövid fotószünetre megállunk az út mentén a sziklába faragott Maitreiya Buddha szobornál és egy sziklába vésett, másik különleges kolostornál is. Mulbek környéke igazán különleges vidék, itt egy kisebb sétát is teszünk az égbe törő sziklafalak lábánál. A kora esti órákban aztán elfoglaljuk kényelmes szállásunkat Kargil városában. Szállás: hotel, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 4. nap Kargil, Rangdum

Ahogy távolodunk Kargiltól szép lassan elhagyjuk a buddhista vidéket és a Suru folyó völgyében haladunk tovább, miközben feltűnik két hétezer méteres csúcs, a Nun és Kun. Elénk tárul a vad hegyvidék, ahol már csak elszórtan van lakott település és terepjáróink is egyre vadabb terepen haladnak előre. A hegyek vonulatai azonban változatosak és nagyjából sötétedéskor felbukkan a kis dombra épült, megkapó Rangdum gompa, a hatalmas hegyek által ölelt völgyben. Szállásunk a kolostor közvetlen közelségében lesz, kényelmes deluxe sátorban, ahol finom vacsorával fogadnak majd. Szállás: telepített sátor, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 5. nap Rangdum, Pensi La (4400m), Padum (3500m)

Korán kelünk ma, hogy aki szeretne, azokkal részt tudjunk venni a reggeli szertartáson a kolostorban. Reggeli után lesz még időnk fotózni ezt a különleges elhelyezkedésű gompát, mielőtt tovább indulunk a 4400 méter magasan fekvő Pensi La felé. Itt fotószünetet tartunk, s napozó mormotákat is lencsevégre kaphatunk. Amint az elsö hó leesik ezen a hágón már lehetetlen autóval áthaladni, az előttünk levő völgybe már csak gyalog lehet átjutni. Fokozatosan ereszkedünk lefele és hosszú kanyargós úton érkezünk a vidék fövárosába, Padumba, ahol kényelmes szálláson pihenhetünk meg, ahol az elkövetkező három éjszakát töltjük. Szállás: hotel, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 6. nap Padum, Zangla (3500m), Padum

Reggeli után buszra szállunk és túránk egyik kiemelt célpontjához, a zanglai palotához utazunk: Kőrösi Csoma Sándor nyomában járunk. Csilengi dásza 1823-24 között egy egész évet töltött itt, s ezalatt közel 40.000 tibeti szót gyűjtött össze. A kis szoba, ahol dolgozott rideg és komor, az ajtón csak meggörnyedve lehet belépni, de a kis ablakból és a szoba mellett levő nyitott erkélyről olyan panorama tárul elénk, amivel nehéz betelni. Miután körbejártuk ezt a számunkra kiemelt jelentőséggel bíró helyet, visszatárünk Padumba, kényelmes szállodánkba. Szállás: hotel, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 7. nap Padum, Stongde, Karsha, Padum

Kényelmes, pihenős nap lesz a mai, de látványban bővelkedni fog. Reggeli után a Zanszkár völgy két legnagyobb kolostorát látogatjuk meg és mindkettőből megcsodálhatjuk a hatalmas, tágas völgyre nyíló lélegzetelállító panorámát. Stongde-ben 60, Karshaban 100 szerzetes él jelenleg is és tartja életben a buddhista hagyományokat. Bepillantást nyerünk a szentélyekbe, melyek híven őrzik a különleges Buddha szobrokat, védőszentek szobrait és több száz éves falfestményeket. A tájat a megművelt területek tarka zöldje teszi egzotikussá és ehhez párosul a hegyoldalak zöldes, barnás, kávészínű árnyalata, illetve a biztonságot jelentő sztupák és imazászlók sokasága. A Karsha gompa hegyoldalba épült együttese már messziről megragadja figyelmünket és a kis település melletti réten a sztupák árasztotta nyugalomban mi is megállunk egy kis időre meditálni. Az óriási sztupák mellől csodás fotókat készítünk és megcsodáljuk a naplemente fényeit. Estére visszatérünk ismerős szállásunkra. Szállás: hotel, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 8. nap Padum, Cha (3870m), Phugtal (4000m)

Ez a különleges vidék eddig is számtalan arcát mutatta, azonban most következő két napos túránk újabb csodákat tartogat. A túrára csak kis hátizsákra lesz szükségünk, amiben váltóruhát és estére némi meleg ruhát viszünk magunkkal. Kényelmes reggeli után két-három óra utazás vár ránk Cha településig. A nagy erőkkel zajló útépítés egyértelműen jelzi, hogy pár év múlva ez az érintetlen világ is lassan átalakul, de mi még hátborzongva figyeljük, ahogy járművünk a hegyoldalban kanyargó keskeny úton halad előre. A Zanszkár folyó vonalát követjük, s álmélkodva figyelhetjük a meredek sziklafalon könnyedén és kecsesen szökdelő vad hegyikecskéket. Cha egy autentikus hegyvidéki település, a kis fennsíkon elszórt fehérre meszelt házak, a házak között jakok, a háztetőkön a fűtésre használt szárított jaklepények. A házak előtt vidáman játszó gyerekek ékes példái annak, hogy ez az egyszerű élet bár nélkülöz sok mindent, ami számunkra természetes, boldogságban bizonyosan bővelkedik. Rövid ebédszünet után nekivágunk a túrának és némi kaptató után megpillantjuk az ámulatba ejtő, türkíz színű Tsarap folyót. Vörös színű sziklafal oldalában kanyarog az ösvényünk, s nagyjából 2-3 óra gyaloglás után tárul elénk az egyik kanyar után a fennséges Phugtal kolostor. A lélegzet eláll. Felkapaszkodunk a meredek lépcsősoron a hatalmas barlang köré épített kolostorhoz, megnézzük a többszázéves szentélyeket és itt is megtaláljuk a Körösi Csoma látogatását őrző emléktáblát. Szállásunk a kolostor aljában levő vendégházban lesz. Ellátás: reggeli, vacsora. Táv: 6 km, szint: 130 méter fel, menetidő: 2-3 óra.
  • 9. nap Phugtal (4000m), Cha (3870m), Darcha, Serchu

Megreggelizünk, majd átkelünk a Tsarap folyón levő lengőhídon, hogy a szemközti kis településről is tudjunk néhány fotót készíteni a kolostorról ezen a világvége helyen. Megpillantjuk a sziklafal legtetején levő sztúpákat is, melyek védelmezik ezt az idilli vidéket és lakóit. Visszafele úton többször is megállunk rövid pihenőkre, hogy ezt a csodálatos látványt az emlékeinkbe véssük. És persze azért is, mert kitett ösvényünk visszaúton folyamatosan emelkedik, mígnem a hágó után leereszkedünk a már ismert Cha településre. Megpihenünk, teázunk, majd járműveinkbe szállva elhagyjuk Zanszkár vidékét, s folytatjuk utunkat Darcha érintésével Sarchuba, ahol a mai estét töltjük. Szállás: telepített sátor, ellátás: reggeli, vacsora. Táv: 6 km, szint: 130 méter le, menetidő: 2 óra.
  • 10. nap Serchu, Tso Kar

Ma folytatjuk utunkat Leh felé, de teszünk egy kitérőt Tso Kar különleges vidékére. Ladakh 3 nagy tava közül Tso Kar a legkisebb és a legcsendesebb. A Fehér-tó 4530 méteres magasan fekszik Ladakh déli részén és valójában egy sós tó.6000m magas csúcsok veszik körbe és néhány évvel ezelöttig még jelentős mennyiségű sót vittek innen Tibetbe. A vidék semmihez sem hasonlítható. Zsombékos terepen teszünk majd egy sétát a tó körül és ha szerencsénk van, színes madarakat vagy vadszamarakat is láthatunk. Napnyugta előtt meglátogatjuk a dombtetőn lévő kolostort és megcsodáljuk a kilátást. Szállásunk kényelmes, fürdőegységgel ellátott sátrakban lesz. Szállás: telepített sátor, ellátás: reggeli, vacsora.
  • 11. nap Tso Kar, Chemre, Leh

Reggeli után elhagyjuk a Tso Kar tó különleges környékét, s pár kilométer földúton való zötykölődés után újra a Himalája főgerincét átszelő Manali-Leh főútvonalon haladunk tovább. A világ második legmagasabb, gépjárművel járható hágója, a Taglang La következik, a maga 5328 méteres magasságával, tiszta időben bámulatos panorámát kínálva a Himalája vonulataira. Innen meredeken ereszkedünk alá, előbb a Gya, majd az Indus völgyébe, ahonnan rövid kitérőt teszünk Chemde különleges fekvésű kolostorához. A hely különlegessége, hogy a Ladakhban járszódó Szamszara című film számos jelenetét itt és a környékén forgatták.A délutáni órákban aztán befutunk Lehbe, s elfoglaljuk már ismerős szállásunkat. A nagy Zanszkár kerülés után jó lesz megérkezni, s jól fog esni a vacsora kedvenc éttermünkben. Szállás: hotel, ellátás: reggeli.
  • 12. nap Leh

A mai napot a pihenésnek szentelhetjük, de folytathatjuk a város felfedezését is. Bóklászhatunk a város már ismerős utcáin, ajándékokat keresve, vagy betérhetünk egy masszázsra, hogy felfrissüljünk a fárasztó túra, és hosszú utazások után. Kecsegtető kilátás nyílik a Shanti sztúpától a városra és az egész völgyre, de érdemes lehet a királyi palotát is meglátogatni, a napnyugtát pedig a Namgyal Tsemo kolostornál csodálhatjuk a színes imazászlók között. Búcsúvacsoránkat valamelyik hangulatos étteremben költjük el, miközben felelevenítjük a Zanszkár völgyben szerzett élményeinket. Szállás: szálló, ellátás: reggeli.
  • 13. nap Leh

A mai napon elbúcsúzunk ettől a csodálatos vidéktől. Repülőgépünk indulásának függvényében kimegyünk a repülőtérre és megkezdjük hazautazásunkat.

Az oldalon látható fotókat  Szabó Szilveszter készítette.