Via Ferrata: Rax-Alpok (kezdőknek)

Klettersteig az Alpokban - kezdőknek

A Rax-Alpok nem csupán közelsége miatt népszerű a magyar természetkedvelők körében. A hegytömbre vezető nagyszámú turistaösvény mellett számos jól kiépített, biztosított klettersteig útvonalat is találunk, melyeken a sziklamászásban nem jártas kirándulók is biztonsággal próbára tehetik ügyességüket és bátorságukat, s addig nem sejtett, egyedülálló pillantásokat vethetnek a hegyek korábban megközelíthetetlennek vélt sziklavilágába. A hegytömb észak-keleti részén, a Grosses Höllental völgyében induló utak közül a legizgalmasabbakat vettük bele programunkba, amelyet a via ferrátázással csak most ismerkedő újoncoknak különösen jó kiindulási alapot kínálnak. Rax programunk tehát amolyan bemelegítés a ferrátázás világába, abszolút kezdőknek mindenképpen ezt ajánljuk, aztán ha ízlik, jöhetnek a Hohe Wand technikásabb falai, vagy a Dolomitok igazi kihívást jelentő útvonalai.
Utazás: Ha nem tudod megoldani az egyéni leutazást, ez esetben csatlakozz az utazáshoz úgy, hogy transzfert is választasz, melynek felára 9.900 Ft.

• 2020. július 18 → 19.
A via ferrata, vagy klettersteig egy olyan szakasza a sziklafalnak, amely biztosítási elemekkel és a haladást megkönnyítő eszközökkel van ellátva. A biztosítási elemek  alapvetően acélkötelek, láncok. A haladást segítő eszközök lehetnek mesterséges lépések, fogások, cövekek, kampók, létrák. Az így kiépített rendszerhez, a sziklához biztosított drótkötélhez egy speciális biztosító eszköz, a beülőnkhöz rögzített ún. via ferrata-szett / klettersteig-szett segítségével csatlakozunk.  (Ez nem más, mint egy energia-elnyelő féken átvezetett duplaszárú „kantár” két gyorszáras karabinerrel.) A felszerelés használatát a helyszínen a túravezetők megmutatják, és begyakoroltatják, majd tapasztalt vezetésükkel biztonságok körülmények között túrázunk az Alpok hegyvilágában. Ezeken a túráinkon érezhetjük igazán a hegyek erejét és az ember kicsinységét a természet nagyságához képest. Egészen újszerű fogalmat kapunk a hegyek olykor megközelíthetetlen vad, és vadságában is gyönyörű világáról.

Nehézségi fokozatok:
A - könnyű: Jól kitaposott ösvény hegyi terepen, nem túl meredek emelkedővel. A biztosítási elemek leginkább a  biztonságérzet fokozását szolgálják. A klettersteig szett nem szükséges.

B - kissé nehéz: Az A nehézségű terephez képest meredekebben emelkedő terep, ahol a természetes lépések mérete egyre kisebb, de nem kell keresni, egyértelműek. A fogások nagyok, kézre esnek. Egyre több biztosítási elem segítí a haladást, helyenként rövid függőleges, vagy kitett szakaszon. Itt már mászni is kell, de leginkább a lábunkat használva, a kezekre eső terhelés minimális, inkább biztosítja haladásunkat. A klettersteig szett ajánlott.

C - nehéz: Meredek, vagy nagyon meredek, sokszor függőleges falakon vezető út, a természetes lépések és fogások egyre kisebbek, de még egyértelműek. A kezekre jutó terhelés egyre nagyobb. A haladást segítő kiépített mesterséges elemek között nagyobb a távolság. Csak stabil mozgáskoordinációval, jó kondícióval rendelkező kezdőknek ajánlott. A klettersteig szett mindenkinek kötelező.

D - nagyon nehéz: Nagyon meredek, függőleges, helyenként áthajló szakaszokon át vezető út. A mesterséges lépések, fogások közötti távolság még nagyobb, a szikla természetes fogásai, lépései egyre kisebbek, ritkábban fordulnak elő. A lépés néha csak tapadás. A kezeket, valamint az egész testet jelentős terhelés veszi igénybe, a klettersteig szett használata egyre nagyobb odafigyelést és erőkifejtést igényel. Klettersteig szett kötelező.

E - extrém nehéz: Függőleges falak, sok áthajló szakasszal, amelyek megmászása komoly izomerőt igényel, főleg a felsőtesttől. Természetes fogások, lépések alig vannak, tapadásosak, vagy apró peremek,  mesterséges elemek csak az áthajló szakaszokon vannak. Pihenési lehetőség minimális, így jó erőbeosztásra, biztos mozgásra van szükség.  Klettersteig szett kötelező.

A via ferratak a nehézség szempontjából természetesen változatosabbak ennél a skálánál, ezért gyakran használnak átmeneti osztályozást, mint pl. C-D, vagy amikor egy adott kategóriát árnyalnak plusszal, vagy minusszal, pl. D+.

Fontos! Interneten történő jelentkezéskor kérjük az egyéb megjegyzés rovatban (útleveled száma és érvényessége, foglalkozás, stb mellett) mindenképpen tüntesd fel azt is, hogy milyen méretű pólót hordasz! Ez a via ferrata felszerelések (beülő) méretének meghatározásához szükséges, a póló mérete és a felszerelés mérete általában megegyezik.
  • 1. nap Rax-Alpok: Bärenlochsteig (A/B)

Találkozás Ausztriában, a Weichtal-szurdok bejáratánál található parkolóban, reggel 9 órakor. A felszerelésünk felpróbálása és az elméleti oktatás után kocsikkal indulunk Hinternasswald apró településére, mely a Rax északi falainál, egy eldugott kis völgyben fekszik. A kocsikat a parkolóban hátrahagyva jó másfél órás bemelegítő túra következik a Bärenlochsteig beszállásához. Ez a ferráta a Rax kevéssé ismert, de talán legvadregényesebb vidékén vezet. Először egy kisebb törmeléklejtőn kapaszkodunk fel, majd rögtön egy meglehetősen kitett, de drótkötéllel jól biztosított szakaszon oldalazunk az alattunk húzódó tetemes mélységek felett. A csúszós ösvényen felfelé kaptatva hamarosan egy elágazáshoz érünk, ahol balra tartva egy kéményszerű sziklahasadékban kell feltornázni magunkat, majd némi könnyed sziklamászás következik, míg elérünk a Bärengraben sziklakapujához. Innen törpefenyők között túrázunk tovább a Habsburg-ház irányába. A Habsburg-háznál megpihenünk, majd a Kaisersteig erdei ösvényét követve ereszkedünk vissza a völgybe. Kellemesen elfáradva, friss élményekkel feltöltődve indulunk vissza szállásunkra. (Menetidő: 6-7 óra, szintkülönbség: 1100 méter fel / 1100 le.)
  • 2. nap Rax-Alpok: Alpenvereinsteig (A/B), Törlkopf (B/C)

Reggelit követően összecsomagolunk, majd elindulunk mai túránkra. Kezdetben a tegnapról már ismerős útvonalon haladunk, ám ma egy másik beszállást választunk a sziklafalak lábához érve: a kicsit hosszabb, de annál látványosabb útvonalon, az Alpenvereinsteig ferrátán indulunk el felfelé. Az út első részén hosszú vaslétrákon kapaszkodunk, majd az egyik legszebb, szakaszonként drótkötéllel, néhol további vaslétrákkal biztosított útvonalon mászunk fel a Rax-fennsíkra. Itt előbb az 1620 méter magasan fekvő Höllental-Aussicht kilátópontról tekinthetünk vissza a völgyre, ahonnan érkeztünk, ill. a szemközti Schneeberg ugyancsak impozáns sziklafalaira, majd immár kényelmes sétával érjük el a nap kihívását. Ez nem más, mint a Törlkopf 1589 méter magas sziklacsúcsának meghódítása. Itt újra szükség lesz a via ferráta felszerelésünkre, hiszen a szikla oldalán végigvezető útvonal B/C nehézségű, s rövidsége ellenére kellemes izgalmakat tartogat a gyakorlottabb ferrátázóknak is. Ezután visszasétálunk a Rax-felvonóházhoz, az igencsak megérdemelt pihenőre. Az étteremben lehet enni, inni, pihenni egyet, majd a Rax-felvonóval pár perc alatt 1000 méternyi szintet ereszkedve érkezünk vissza a völgybe. Kellemesen elfáradva, friss élményekkel feltöltődve a késő délutáni órákban indulunk haza. Ellátás: reggeli. (Menetidő: 7-8 óra, szintkülönbség: 1200 méter fel 250 méter le.)

Az oldalon látható képeket Szabadka Zsófia és Happ Gergely készítették.

További képek az Eupolisz facebook oldalán, a képgalériákban.