Macedónia, Albánia, Montenegro

Nyugat-balkáni kalandozás három ország nemzeti parkjai és világörökségei között

Balkán. Sokat hallunk róla, mégis ismeretlen, ugyanakkor titokzatosan vonzó vidéke ez kontinensünknek. Tagoltsága, mozaikossága nemcsak a sokszor emlegetett nemzetiségi konfliktusokat, hanem bámulatos változatosságot is jelent, mind a kulturális látványosságokat, mind a természeti értékeket tekintve. Három országból kapunk kostolót, járunk katolikus, ortodox és muszlim vidékeken, cirill és latin betűk között, síkvidéken és hegyek között, csobbanunk kristálytiszta tavakban és a tengerben - a bunkerek között és a ma már népszerű montenegrói riviérán.
Ez a programleírás jelenleg archív. Aktuálisan nincs hozzá tervezett időpontunk, az is előfordulhat, hogy később más formában szervezzük meg.
Ha szeretnéd követni, mi történik ezzel az úttal, akkor érdemes felirtakoznod a hírlevelünkre, ebben az új időpontok vagy új programok meghirdetéséről minden esetben tájékoztatunk.

Hírlevélfeliratkozás - csak akkor küldjük, ha tényleg információt akarunk közölni :)
  • 1. nap Budapest, éjszakai utazás Szerbián keresztül

Találkozás Budapesten 17.30 órakor, a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 18.00-kor. Egész éjszaka utazunk Szerbián keresztül.
  • 2. nap Mavrovo N.P., Ohridi-tó (Macedónia)

A hosszú buszutat a Mavrovo Nemzeti Parkban, Macedónia nyugati, hegyvidéki részén szakítjuk meg egy fotószünetre és egy kirándulásra. Megállunk egy víztározó partján, ahol a víztükörből kilogó templom maradványairól készíthetünk pár felvételt, majd a Duf-szurdokba teszünk 1-2 órás kirándulást. Az első balkáni benyomások megszerzése után tovább utazunk dél felé, az Ohridi-tóhoz. Felállítjuk sátrainkat a "macedón tengernél", majd a tó partján megtartjuk ismerkedési estünket. Szállás: kemping
  • 3. nap Prilep, Zlato-hegy, Treskavec-kolostor (Macedónia)

Reggel a dohánytermesztéséről híres Prilepbe utazunk. A régi óratorony alatti szűk utcácskákban elfogyasztjuk első törökös, zaccos kávénkat, vásárolhatunk a napi túrára. A rövid pihenő után túrázni indulunk a közeli hegyekbe. Utunk első szakasza még a városban vezet, egész pontosan annak népes cigánytelepén vágunk át. A várost elhagyva egy köves úton haladunk, innen már látszanak a meghódítandó hegyek és a kolostor sziluettje. Jó két órás gyaloglás után érjük el az ország egyik emblematikus műemlékét a Treskavec-kolostort, mely a Zlato-hegy lábához épült, még abban az időben, amikor itt egy város állt. (A kolostor központi tere volt az egyik leghíresebb macedón film, Mančevski Eső előtt című művének.) Visszafelé nem a már ismert úton, hanem a hegy sziklaalakzatai között kanyargó ösvényen jövünk, ahol esetenként lánckapaszkodó segíti előrejutásunkat. Túránk végpontja Marko várának romjai, ahonnan madártávlatból láthatjuk Prilepet. Innen rövid sétával érjük el buszunkat, majd kempingünkbe utazunk. Szállás: kemping

• 4. nap Ohrid, Ohridi-tó, Sv Naum-kolostor (Macedónia)

Reggel ismét buszra ülünk és a Galičica-hegység lábánál, az Ohridi-tó partján haladunk dél felé egészen a 905-ben alapított, UNESCO védelem alatt álló Sv Naum-kolostorig, amit pazar fekvése Macedónia leghíresebb látnivalójává tett. Fotózkodunk a pávákkal és csobbanunk a tóban. Délután a világörökség részét képző Ohrid városába, Macedónia kulturális központjába látogatunk. Bebarangoljuk az óváros szűk, előreugró emeletű műemlékházakkal határolt utcákkal átszőtt óvárosát, be-belesünk Ohrid ódon templomaiba, a IX-X. században épült Sv. Sofija-ba és a XV. századi Sv. Jovan Kaneo-ba. Felkapaszkodunk a város fölött épült Sv Pantelejmon-kolostorhoz, ahol elsőként fordították le a Bibliát szláv nyelvre, és itt használták elsőként a cirill ábécét. A kolostortól csak pár lépés a Samuli-erőd, ahonnan egyszerre nyílik remek kilátás a városra és a tóra. Ha még bírjuk erővel, akkor egy római kori színház romjait vagy a város valamelyik dzsámiját is felkereshetjük. Szállás: kemping.

• 5. nap Berat, Gjirokastra (Albánia)

Korán kelünk, reggel 7-órakor már el is indulunk Albánia felé. Az Ohridi-tó látványától már Albániában búcsúzunk el, eleinte csak a busz ablakából barátkozunk az új ország településeivel és hegyvidéki tájaival, majd késő délután már magunk ismerkedhetünk az albán városok hangulatával. Első megállónk a világörökség részeként számon tartott „ezerablakú város”, Berat. Az Osumi-folyó két oldalán épült város szinte minden Albániáról szóló kiadványban szerepel, nem is érdemtelenül, hiszen a óváros látványa valóban magáért beszél. Ismét buszra ülünk, és Gjirokastra felé vesszük az irányt, ahol a következő néhány napot töltjük. Szállás: Gjirokastra szálloda
  • 6. nap Gjirokastra (Albánia)

Gjirokastra Albánia egyik legfontosabb műemlékvárosa, belvárosának modernizálása elmaradt, mivel ez volt Enver Hoxha kommunista vezető szülővárosa. Az UNESCO világörökségi védelme alatt álló óváros közepén emelkedő várba is felkapaszkodunk, de ha csak az ódon, törökös hangulatú belvárosban maradunk, akkor is számtalan látványos műemléket kereshetünk fel. Ha szerencsénk van nyitva találjuk a helytörténeti múzeumot is. Délután sziesztázunk a helyiekkel és kipihenjük utazásunk eddigi fáradalmait.Szállás: Gjirokastra szálloda
  • 7. nap Albán Riviéra (Albánia)

A mai napon az Albán Riviérára utazunk. A parti hegység eleinte még lehetetlenné teszi, hogy a tengerparton haladjunk, ám később az út kikanyarodik a parthoz, ami Európa egyik legszebb partvidékén vezet keresztül. A délelőtt során ki-ki kedve szerint két program közül választhat. A szintén világörökségként számon tartott Butrint romvárosának felkeresése kulturális feltöltődést ad, vagy felkereshetjük Ksamil falu strandját egy kis pihenésért.
    Miután a két csapat ismét egyesült közösen teszünk kirándulást: megállunk fürdeni, a "Bunker-strandon", ilyet egészen biztosan csak ebben az országban láthatunk. A fürdésen túl felkeressük még Porto Palermo misztikus erődjét is, majd visszatérünk szállásunkra.
  • 8. nap Tirana (Albánia)

Albánia új arcát fedezhetjük fel a mai napon, amíg eddig a viszonylag nyugodt kisvárosokban töltöttük az időnket, most az ország legnagyobb és legmozgalmasabb városa következik: Tiranaba látogatunk. Tirana ugyan látnivalókban nem bővelkedik, de egyedi hangulata mindenképpen megér egy sétát. Az éjszakát egy tiszta, albán kempingben töltjük.
  • 9. nap Shkodrai-tó vidéke (Albánia, Montenegró)

Mielőtt elbúcsúznánk Albániától, felkapaszkodunk a Shkodra városa mellett emelkedő hegyre épült Rozafa-várhoz. A Skodrai-tó partján átkelünk Montenegróba. A tó kontinensünk egyik legérdekesebb tava, mely évszakonként változtatja méretét, szélein pedig fantasztikus mocsárvilág található. A mocsárvidék központja a kedves Virpazar, ahonnan hajókirándulásra indulunk a vízivilágba. Természetesen lesz lehetőség rövid csobbanásra is a tengernél melegebb vizű tóban. A tó környékére a későbbi napokban még visszatérünk, így nem kell végleg búcsút vennünk a tájtól, mielőtt kempingünkbe utaznánk.
  • 10. nap Lovćen Nemzeti Park, Rijeka Crnojevica (Montenegró)

A mai napon ismét túrázunk! Autóbuszunkkal a hajtűkanyarokkal tűzdelt úton egészen a Lovćen csúcsának tövéig kapaszkodunk, majd innen több túrára indulunk. Elsőként a hegycsúcsra épült Njegoš-mauzóleumhoz kapaszkodunk fel egy alagúton keresztül (akinek ehhez nincs kedve, a panoráma kávézóban bevárhatja a csoportot), ahonnan a hegyvidékre nyílik csodás kilátás. Ezután a Krštac-hágóhoz túrázunk, ahonnan lenyűgöző a Kotori-öböl látványa. Délután visszatérünk a Skodrai-tó vidékére, ám ezúttal Rijeka Crnojevicába megyünk, ahol egy régi török kori hidat nézünk meg. Akinek kedve van, sétára is indulhat egy gyönyörű kilátóponthoz, a Crnojevica-folyó egyik kanyarulatához. Este visszatérünk szállásunkhoz. Szállás: Kemping Montenegró tengerpartján
  • 11. nap Kotori-öböl, Budva (Montenegró)

A mai napon a Kotori-öböl szépségeit derítjük fel. Elsőként Perastba az öböl legszebb halászfalujába utazunk, ahol a tengerben két parányi szigeten épült kolostor egészíti ki a középkori település látképét. Ezután a fjordszerű Kotori-öböl névadó településébe, a világörökségi védelmet élvező Kotorba látogatunk, ahol szabad program keretében bejárjuk a zegzugos óvárost. Akinek van hozzá kedve (és ereje) felkapaszkodhat a település fölé magasodó fellegvárba is. Visszafelé megállunk Budvában, a montenegrói turizmus központjában. Az erődített óváros falai apró sikátorokat és ódon templomokat rejtenek. Szállás: Kemping Montenegró tengerpartján
  • 12. nap Hazautazás

Reggel sátorbontás után elbúcsúzunk Montenegrótól. Horvátországon keresztül hazautazunk. Budapestre a késő est órákban érkezünk (23-24 óra körül).