5642 m - Elbrusz (v7s)

Zöldellő völgyeken, havas hegyeken át a kontinentális Európa legnagyobb csúcsára

Hófehér hegycsúcsok, vadul hömpölygő gleccserfolyók, és a számtalan, örökké mozgó gleccser birodalma ez a táj! Oroszországnak ez a része mindig is a túrázók és hegymászók egyik fő célpontja közé tartozott, de Európából nem sokan jutottak el erre az izgalmas, élményekkel teli különleges világba! Mi most belekóstolhatunk az igazi orosz hegyvidéki emberek különös életébe. Kisebb-nagyobb hegycsúcsokra kapaszkodunk fel, átkelünk zúgó hegyi folyókon, gleccsereken, úttalan utakon, hogy elkezdhessük Elbrusz mászásunkat a Kaukázus lélegzetelállító hegyvonulatai között.

• 2022. augusztus 20 → 27.
A "Volcanic 7 Summits” (v7s) kifejezés a hét kontinens hét legmagasabb vulkánját foglalja magába. Ezek közül több csúcs már eddig is szerepelt a kínálatunkban, most azonban tudatosan törekszünk arra, hogy szervezetten, Eupolisz túra keretében valamennyit végigjárjuk. Ezen csúcsok megmászása általában technikailag nem okoz különösebb nehézséget, a nagy magassággal és néha az extrém időjárási viszonyokkal természetesen itt is meg kell küzdenünk, de a megfelelő felkészüléssel, jó kondícióval és tudatos akklimatizációval jó eséllyel ott állhatunk a legtöbb ilyen vulkán csúcsán. Ha érdekel ez a kihívás, csatlakozz hozzánk, s járd körbe velünk a világot!

A “Volcanic 7 Summits” tagjai:

6893 m - Ojos del Salado (Dél-Amerika: Chile/Argentina)
5895 m - Kilimandzsáró (Afrika: Tanzánia)
5642 m - Elbrusz (Európa: Oroszország)
5636 m - Pico de Orizaba (Észak-Amerika: Mexikó)
5610 m - Damavand (Ázsia: Irán)
4367 m - Mt. Giluwe (Ausztrália és Óceánia: Pápua Új-Guinea)
4285 m - Mt. Sidley (Antarktisz)

• 1. nap Mineralnye Vodi, Baksan-völgy, Baydayevo (2200 m)

Repülővel érkezünk meg Mineralnye Vodi városába a Kaukázustól északra. Innen kisbusszal  indulunk tovább, és 4-5 órás utazást követően érjük el Kabard – Balkár földet, az Elbrusz lábánál fekvő Baksan-völgyben. A késő esti, éjszakai órákban érkezünk meg Baydayevo faluba, és elfoglaljuk szállásunkat, ahol két éjszakát töltünk! Szállás szállóban, Baydayevoban.
  • 2. nap Baksan-völgy, Baydayevo, Cseget (3404 m)

Reggel felderítjük szállásunk környékét. Ismerkedünk a helyi környezettel, itt élő emberekkel, váltunk elegendő orosz valutát, és bevásárolunk a helyi piacon, boltokban. Láthatjuk a régi Szovjetunió máig megmaradt emlékeit, melyeket még most is nagy becsben tartanak, s megtapasztaljuk a mai oroszországi hegyvidéki falvak nemes egyszerűségét, a helyi emberek segítőkészségét. Délelőtt némi szerencsével már látszanak a nap sugaraiban megcsillanó és felhőtakaróból kibukkanó Elbrusz havas csúcsai. Szinte hívogat, de hozzá csak később megyünk. Ebédet követően egy rövid akklimatizációs túrát teszünk a közeli, 3404 méter magas Cseget csúcsra. Elgyalogolunk a hegy lábához ahol éttermek, boltok, árusok között jutunk el az ülőszékes felvonó kiindulásához. Innen indul túránk, amely tökéletes ahhoz, hogy elkezdjük szokni a magasságot. Először felvonóval kb. 3000 m magasra megyünk. Innen rövid, pár órás túra után jutunk fel a csúcsra, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az Elbruszra, és az odavezető útvonalra. A Cseget csúcsáról körülnézve láthatjuk a szomszédos hegygerincen húzódó orosz – grúz határt is, melynek közelében fekvő völgyeket tilos látogatni, és határőrök őrzik. Szállás szállóban, Baydayevoban. Szintkülönbség: 400 méter gyalog fel/le, menetidő: 1-2 óra.
  • 3. nap Baydayevo (2200 m), Azau, MIR állomás (3500 m), Refuge 3900 (3900 m), Priut 11 (4100 m), Refuge 3900 (3900 m)

Korán indulunk kisbuszokkal Azau kis településre, ahonnan felvonó indul az Elbrusz csúcsa felé. A felvonó aljában lévő piacon nézünk szét, ahol sok helyi jellegzetességet vásárolhatunk. Gyors vagy lassú jegyváltást követően felvonózunk a MIR állomásig (3500 méter), majd felgyalogolunk a 3900 méter magasan fekvő Refuge3900 állomásig. Körülnézve már egyre nagyobb hófoltokat láthatunk, de az egybefüggő hótakaró csak feljebb kezdődik. Az itteni szálláshelyek nagy része hordó alakú konténerekben kerültek kialakításra. Itt pillanthatjuk meg először az Elbrusz hófödte csúcsait testközelből, elkészíthetjük fotóinkat. Az ebédet követően nagy zsákjainkat szálláshelyünkön hagyva pár órás túrára indulunk a PRIUT 11 menedékházhoz, mely 4100 méter magasan fekszik. Ez lesz az akklimatizációs lépcső következő szakasza, ahonnan kis időzés után vissza indulunk táborunkba, hogy kipihenjük a nap fáradalmait, és szoktassuk szervezetünket a magassághoz. Az éjszakát a menedékházban töltjük. Szintkülönbség: 600 méter fel/200 méter le, menetidő: 3-4 óra.
  • 4. nap Refuge 3900 (3900 m), Pastukhov-sziklák (4600 m), Refuge 3900 (3900 m)

A mai napon újabb akklimatizációs lépcsőt teszünk meg. Hátizsákok nélkül felkapaszkodunk a Pastukhov-sziklákig (4600 méter). Lassan haladunk felfelé, előttünk az Elbrusz kettős csúcsa uralja a látványt, betölti szinte az egész eget, mögöttünk pedig négyezres csúcsok lánca és az orosz-grúz határ. Célunk, úgy tűnik szinte karnyújtásnyira van, de ez a benyomás csalóka. Még hosszú utat kell megtennünk a csúcsfotóhoz. Az út mintegy 4 órát vesz igénybe egy irányba, majd visszatérünk a menedékházba. Ettől a magasságtól kezdve már csak az folytathatja a túrát, akinek sikeres volt az eddigi akklimatizációja, és nincsenek komoly panaszai. Az éjszakát a menedékházban töltjük. Szintkülönbség: 700 méter fel/le.
  • 5. nap Refuge 3900 (3900 m), Elbrusz Nyugati-csúcs (5642 m), Refuge 3900 (3900 m)

Pár órával éjfél után, jóval napfelkelte előtt, még sötétben indulunk el a csúcsmászásra. A havas, jeges terepen hágóvasainkkal, jégcsákányainkkal felfegyverkezve jutunk előre. Bár a terep nem túl meredek, az oxigénhiány miatt nehézkesen jutunk majd előre. Fölkapaszkodunk az Elbrusz két csúcsa közötti nyeregig, ahol egy ideig alig van szintemelkedés, majd egy meredekebb szakasz leküzdésével érjük el a csúcsot. Ha szerencsénk van, és tiszta az ég, akár a Fekete-tengert is megpillanthatjuk a távolban. A csúcsfotók elkészítése után minél gyorsabban visszaereszkedünk a menedékházba, ám a várhatóan egész napos, kimerítő csúcstámadás után nem megyünk lentebb, hanem a "szokásos" menedékházunkban, 3900 méteren töltjük el az éjszakát. Az éjszakát a menedékházban töltjük. Szintkülönbség: 1742 méter gyalog fel/le, menetidő: 10-14 óra.
  • 6. nap tartaléknap, Refuge 3900 (3900 m)

Ez a nap körutunk tartaléknapja. Programunkat aprólékosan, a helyi viszonyok figyelembe vételével terveztük, azonban így is előfordulhatnak előre nem látható, váratlan körülmények, melyek következtében módosulhat az útiterv. Ha ez bekövetkezne, akkor időnket át tudjuk tervezni ezeknek a biztonsági (tartalék) napoknak a figyelembevételével. Amennyiben a tartaléknapot igénybe vesszük, az éjszakát a menedékházban töltjük.

Amennyiben a tartaléknapot nem kell igénybe vennünk a csúcsmászáshoz, úgy ezen a napon összepakolunk, és reggelink után először letúrázunk a MIR állomáshoz, onnan pedig a felvonókkal először Azauba, majd Baydayevo településére megyünk, ahová a délutáni órákban érkezünk. A nap további része a pihenésé. Szint: 400 méter lefelé, menetidő: 1 óra. Szállás szállóban, Baydayevoban.
  • 7. nap Refuge 3900 (3900 m), MIR állomás (3500 m), Baydayevo (2200 m)

Amennyiben az előző tartaléknapot felhasználtuk, úgy ezen a napon összepakolunk, és reggelink után először letúrázunk a MIR állomáshoz, onnan pedig a felvonókkal először Azauba, majd Baydayevo településére megyünk, ahová a délutáni órákban érkezünk. Szint: 400 méter lefelé, menetidő: 1 óra. A nap további része a pihenésé. Szállás szállóban, Baydayevoban.

Ha minden a tervezett szerint halad, a mai, utolsó napunkon fakultatív program keretében elmehetünk Elbrusz faluba, ahonnan egy gyalogtúrát lehet tenni az Irik-völgyben, vagy ugyancsak fakultatív program keretében a Baksannal párhuzamos Bezengi-völgyben tehetünk egész napos kirándulást kisbuszokkal, ahol ötezer méter feletti csúcsok fenséges panorámája fogad minket. Szállás szállóban, Baydayevoban.
  • 8. nap Baydayevo (2200 m), Mineralnye Vodi

A mai napon búcsút veszünk ettől a gyönyörű tájtól, ettől a csodálatos hegyvidéktől, a helyi emberektől és elindulunk 5 órás utunkra Mineralnye Vodiba, ahonnan megkezdjük a hazautazást.

Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter készítette.