5610 m - Damavand (v7s) (Irán)

Hegymászótúra a mesés Perzsia legmagasabb csúcsára

Az Örmény-magasföld határán szétágazó Eurázsiai-hegységrendszer vonulatában emelkedik az 5610 méter magasságot elérő Damavand rétegvulkáni hegycsúcsa. A "Volcanic Seven Summits" Ázsiát képviselő csúcsára évente több százan indulnak útnak, hogy feljussanak e különösebb technikai nehézséget nem kívánó, azonban az Ararátnál és az Elbrusznál is magasabb trekking csúcsra. A több évre visszanyúló iráni tapasztalataink alapján egy olyan utat állítottunk össze, amely során végig a sikeres akklimatizációt és csúcstámadást tartjuk szem előtt. Ennél fogva a hegyen töltött napok során helyi vezetőnk és segítőnk biztosítja a reggelit és a meleg vacsorát, valamint nehéz csomagjainkat a táborhelyekre terepjárókkal és öszvérekkel szállítják. Így nekünk „csak” kis hátizsákkal kell túráznunk, s a táj, a túrázás élvezetére, no meg a megfelelő akklimatizációra kell csak figyelnünk.

A Damavand legendákkal átszőtt hegyóriása és a rendkívül barátságos és vendégszerető irániak egy örökké emlékezetes kalandra hívnak most téged is!

Részletek: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/azsia?iran
A "Volcanic 7 Summits” (v7s) kifejezés a hét kontinens hét legmagasabb vulkánját foglalja magába. Ezek közül több csúcs már eddig is szerepelt a kínálatunkban, most azonban tudatosan törekszünk arra, hogy szervezetten, Eupolisz túra keretében valamennyit végigjárjuk. Ezen csúcsok megmászása általában technikailag nem okoz különösebb nehézséget, a nagy magassággal és néha az extrém időjárási viszonyokkal természetesen itt is meg kell küzdenünk, de a megfelelő felkészüléssel, jó kondícióval és tudatos akklimatizációval jó eséllyel ott állhatunk a legtöbb ilyen vulkán csúcsán. A 7 vulkáni csúcsból jelenleg 6 elérhető, s ha már csak az az egy hiányzik, természetesen elmegyünk az Antarktiszra is! :)

• 1. nap Teherán, Reyneh (2020 m)

Egy átszállást követően, a kora reggeli órákban érkezünk meg a fővárostól, Teherántól 50 kilométerre található Imam Khomeini Nemzetközi Repülőtérre, ahol már várni fognak ránk a partner iroda képviselői. Bérelt autókkal 3-4 órás utazásra indulunk a Damavand lábánál 2020 méter magasságban fekvő Reyneh faluba, ahol elfoglaljuk a szállásunkat. Miután kipihentük az éjszakai repülőút fáradalmait és megreggelizünk, tartunk egy programmegbeszélést. Délután Reyneh környékén teszünk egy rövidebb bemelegítő túrát, ismerkedve a helyi viszonyokkal. A szállásunkra visszatérve megvacsorázunk, kipróbálva a tradicionális iráni konyha remekeit és megtartjuk ismerkedési estünket. Szállás: magánszálláson. Ellátás: reggeli és vacsora.
  • 2. nap Reyneh (2020 m), Gusfand Sara (3020 m)

A kiváló iráni reggelinket követően összekészülünk, és nagy csomagjainkat terepjárókra helyezzük, amik felviszik helyettünk a következő táborba azokat. Mi pedig a legszükségesebb túrafelszereléssel és a napközbeni elemózsiával megrakott kis hátizsákjainkkal elindulunk a 3020 méter magasan fekvő Gusfand Sara pár házból és egy mecsetből álló pásztor falujába. Kényelmes, nyugodt tempóban, rövidebb pihenőkkel megszakítva haladunk felfelé annak érdekében, hogy szervezetünk minél jobban tudjon alkalmazkodni a nagyobb magassághoz. A kora délutáni órákban fogunk megérkezni a 3020 méter magasságban lévő Gusfand Saraba. Itt vagy egy menedékházként szolgáló mecsetben, vagy pedig sátortáborban fogjuk elfoglalni szállásunkat, pihenünk egyet és a magunkkal hozott elemózsiából megebédelünk. A délután folyamán teszünk még egy rövidebb akklimatizációs túrát kb. 3400 méterig, majd visszaereszkedve a faluba megvacsorázunk és nyugovóra hajtjuk fejünket. Szállás: menedékházban, vagy sátorban. Ellátás: reggeli és vacsora. (Szintemelkedés: 570 m fel + 300 m fel és le, Távolság: 4 km + 4 km oda-vissza, Menetidő: kb. 3 óra + 2 óra)
  • 3. nap Gusfand Sara (3020 m), Bargah menedékház (4240 m)

Reggelit követően összepakolunk. A nehezebb csomagjainkat öszvérek fogják felszállítani a Bargah menedékházhoz. Mi pedig ismételten kis zsákjainkkal hátunkon vágunk neki a hosszú emelkedőnek. Mivel 3000 méter felett már jelentkezhetnek a magashegyi betegség tünetei, ezért kiemelt figyelmet fordítunk a nyugodt tempójú túrázásra, melyet rövidebb-hosszabb megállókkal egészítünk ki, valamint a megfelelő folyadékbevitelre. A délutáni órákban érkezünk meg a 4240 méter magasan fekvő Bargah menedékházhoz. Itt elfoglaljuk szállásunkat, majd megkezdjük legfontosabb napi teendőnket: a pihenést és az energiautánpótlást. A nyugodtabb alvás érdekében délután folyamán teszünk egy rövid akklimatizációs túrát a menedékház feletti ösvényen. Szállás: menedékházban, ellátás: reggeli és vacsora. Szint: 1220 m fel + 150 m fel és le. Távolság: 6 km + 1 km oda-vissza. Menetidő: kb. 5-6 óra + 1,5 óra.
  • 4. nap Bargah menedékház (4200 m), akklimatizációs túra (4700 m), Bargah menedékház

A mai napot teljes mértékben az akklimatizációnak szenteljük. Reggeli után kis hátizsákjainkkal elindulunk a Bargah menedékháztól a Damavand csúcsa felé. Célunk az, hogy minél jobban hozzászoktassuk szervezetünket a 4000 méter feletti magassághoz. Ennek érdekében ismételten nyugodt tempóban haladunk felfelé, ügyelve arra, hogy ne terheljük meg túlzottan a szervezetünket. Kb. 4700 méterig mászunk fel. Ezt követően visszaereszkedünk a menedékházhoz. A nap hátralévő részében eszünk-iszunk, pihenünk, alszunk és felkészülünk a másnapi csúcstámadásra. Szállás: menedékházban, ellátás: reggeli és vacsora. Szint: 500 m fel és le. Távolság: 4 km oda-vissza. Menetidő: 3-4 óra
  • 5. nap CSÚCSMÁSZÁS! Bargah menedékház (4240 m), Damavand csúcs (5610 m), Bargah menedékház (4240 m)

Napfelkeltekor mi is felkelünk, majd egy bőséges reggelit követően a hajnali órákban nekiindulunk Irán legmagasabb csúcsának. Az előző napi akklimatizációs túráról már ismert útvonalon haladunk felfelé. A fagyott vízeséseket magunk mögött hagyva belépünk az 5000 méter feletti csúcsrégióba. A magasság növekedésével párhuzamosan csökkenő oxigénhiány mellett, a hegy vulkáni mivoltának köszönhető kénes kigőzölgések nehezítik az utolsó métereket. Ezeket is leküzdve azonban a kora délután órákban abban szerencsében lehet részünk, hogy a "Föld hét legmagasabb vulkánja" közül az Ázsiát képviselő 5610 méter magas Damavand tetején állhatunk. A csúcsfotók elkészítése, valamint a csúcscsokik elfogyasztását követően megkezdjük lassú ereszkedésünket vissza, a Bargah menedékházhoz, ahová a késő délutáni órákban érünk vissza. Vacsorát követően fáradtan zuhanunk bele ágyunkba, hogy kipihenjük a csúcsmászás fáradalmait. Szállás: menedékházban. Ellátás: reggeli és vacsora. Szint: 1431 m fel és le. Távolság: 13 km oda-vissza. Menetidő: 10-12 óra.
  • 6. nap Bargah menedékház (4240 m), Gusfand Sara (3020 m), Reyneh (2020 m), Teherán

Reggelit követően összepakolunk, majd a nehéz csomagjainkkal felmálházzuk a teherhordó szamarainkat. Gusfand Sara-ig kistáskáinkkal hátunkon ereszkedünk le. Itt már várnak ránk dzsippeink, melyek csomagjainkkal együtt lerepítenek reyneh-i barátainkhoz. Itt kocsit cserélünk és az ország fővárosába, Teheránba utazunk, ahol elfoglaljuk a szállásunkat. Miután összekaptunk magunkat, elindulunk felfedezni Irán zsúfolt, kaotikus, szmogos, dinamikus, nyüzsgő fővárosát, vacsorázni pedig beülünk egy jó kis helyi étterembe, ahol a jó ízű fogások elfogyasztása mellett átbeszéljük az új élményeinket, amelyeket a Damavand mászás során szereztünk. Szint: 1220 m le. Távolság: 5 km. Menetidő: kb. 3-4 óra. Szállás: szálló. Ellátás: reggeli.
  • 7. nap Teherán

A hajnali órákban transzferünkkel kiutazunk a repülőtérre és megkezdjük az utazást Budapestre.

Az oldalon látható képeket Cseh Zsombor készítette.