Via ferrata: Garda-tó

Izgalmas és technikás via ferrata utak a festői szépségű Garda-tó partján

Ha nem akarsz állandóan irigy tekintetek céltáblája lenni, akkor ne mondd meg, hogy ide jössz! :) Garda-tó: Ezt a nevet a sziklamászók, szörfösök, bringások, túrázók és ferrátázók igazi áhítattal ejtik ki, mivel ezen a helyen minden együtt van egy tökéletes nap/hét/hónap/év eltöltésére. Ebben a varázslatos mikroklímájú környezetben tapasztalhatod meg, hogy milyen az igazi mediterrán életérzés, itt fogunk néhány felejthetetlen napot eltölteni.

A ferráta-túráktól itt elsősorban ne a hatalmas kihívást várd, mozgásban ugyan nem lesz hiány, mert két napon is komoly szinteket meg kell tennünk, de tény, hogy itt nincsenek olyan hosszú és technikás, kiépített útvonalak, mint a Dolomitokban, vagy a Dachstein sziklafalain. Így programunkra is elősorban olyan ferrátázók jelentkezését várjuk, akik az első lépéseket megtették már a Rax avagy a Hohe Wand sziklafalain, jó kondícióval rendelkeznek, s most igazán mesés környezetben szeretnék még jobban begyakorolni az ott tanultalak, élvezvén a gyönyörű kilátást, a meredeken égbetörő csúcsok alatt kéklő Garda-tavat, olajfaligeteket és szőlőlugasokat, hangulatos kisvárosokat, ahol a sarki kisétteremben az eredeti olasz pizza mellé garda-tavi cabernet sauvignon csúszik, ahol a napi túra után ellazulhat az ember, és a pálmafák alatt teli hassal végigdőlve a tóparton elgondolkozhat azon, mennyivel jobb dolog a parmezán-sajt, mint a porleves. Egyszóval élvezni azt a laza mediterrán fílinget, melyre méltán irigyek az északi országok lakosai!

Utunk a Garda-tó gyalogtúra programunkkal párhuzamosan halad, egy autóbusszal utazunk, és a napi túráink is hasonló térségekbe vezetnek – csak más-más utakon.
A via ferrata, vagy klettersteig egy olyan szakasza a sziklafalnak, amely biztosítási elemekkel és a haladást megkönnyítő eszközökkel van ellátva. A biztosítási elemek  alapvetően acélkötelek, láncok. A haladást segítő eszközök lehetnek mesterséges lépések, fogások, cövekek, kampók, létrák. Az így kiépített rendszerhez, a sziklához biztosított drótkötélhez egy speciális biztosító eszköz, a beülőnkhöz rögzített ún. via ferrata-szett / klettersteig-szett segítségével csatlakozunk.  (Ez nem más, mint egy energia-elnyelő féken átvezetett duplaszárú „kantár” két gyorszáras karabinerrel.) A felszerelés használatát a helyszínen a túravezetők megmutatják, és begyakoroltatják, majd tapasztalt vezetésükkel biztonságok körülmények között túrázunk az Alpok hegyvilágában. Ezeken a túráinkon érezhetjük igazán a hegyek erejét és az ember kicsinységét a természet nagyságához képest. Egészen újszerű fogalmat kapunk a hegyek olykor megközelíthetetlen vad, és vadságában is gyönyörű világáról.

Nehézségi fokozatok:
A - könnyű: Jól kitaposott ösvény hegyi terepen, nem túl meredek emelkedővel. A biztosítási elemek leginkább a  biztonságérzet fokozását szolgálják. A klettersteig szett nem szükséges.

B - kissé nehéz: Az A nehézségű terephez képest meredekebben emelkedő terep, ahol a természetes lépések mérete egyre kisebb, de nem kell keresni, egyértelműek. A fogások nagyok, kézre esnek. Egyre több biztosítási elem segítí a haladást, helyenként rövid függőleges, vagy kitett szakaszon. Itt már mászni is kell, de leginkább a lábunkat használva, a kezekre eső terhelés minimális, inkább biztosítja haladásunkat. A klettersteig szett ajánlott.

C - nehéz: Meredek, vagy nagyon meredek, sokszor függőleges falakon vezető út, a természetes lépések és fogások egyre kisebbek, de még egyértelműek. A kezekre jutó terhelés egyre nagyobb. A haladást segítő kiépített mesterséges elemek között nagyobb a távolság. Csak stabil mozgáskoordinációval, jó kondícióval rendelkező kezdőknek ajánlott. A klettersteig szett mindenkinek kötelező.

D - nagyon nehéz: Nagyon meredek, függőleges, helyenként áthajló szakaszokon át vezető út. A mesterséges lépések, fogások közötti távolság még nagyobb, a szikla természetes fogásai, lépései egyre kisebbek, ritkábban fordulnak elő. A lépés néha csak tapadás. A kezeket, valamint az egész testet jelentős terhelés veszi igénybe, a klettersteig szett használata egyre nagyobb odafigyelést és erőkifejtést igényel. Klettersteig szett kötelező.

E - extrém nehéz: Függőleges falak, sok áthajló szakasszal, amelyek megmászása komoly izomerőt igényel, főleg a felsőtesttől. Természetes fogások, lépések alig vannak, tapadásosak, vagy apró peremek,  mesterséges elemek csak az áthajló szakaszokon vannak. Pihenési lehetőség minimális, így jó erőbeosztásra, biztos mozgásra van szükség.  Klettersteig szett kötelező.

A via ferratak a nehézség szempontjából természetesen változatosabbak ennél a skálánál, ezért gyakran használnak átmeneti osztályozást, mint pl. C-D, vagy amikor egy adott kategóriát árnyalnak plusszal, vagy minusszal, pl. D+.

Fontos! Interneten történő jelentkezéskor kérjük az egyéb megjegyzés rovatban (útleveled száma és érvényessége, foglalkozás, stb mellett) mindenképpen tüntesd fel azt is, hogy milyen méretű pólót hordasz! Ez a via ferrata felszerelések (beülő) méretének meghatározásához szükséges, a póló mérete és a felszerelés mérete általában megegyezik.

• 1. nap Budapest, Olaszország

20:30-kor találkozunk a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 21:00 órakor. Az éjszakát az autóbuszon töltjük.
  • 2. nap Monte Colodri: Sentiero attrezzato del Colodri

Az utazás fáradalmait még érezve indulunk első ferrata túránkra, amely a Monte Colodri 396 méter magas csúcsára visz fel. Szerencsénkre a ferratahoz a felmenet kempingünk bejáratától indul, így 15 perces gyaloglással érkezünk meg ehhez a népszerű „vasúthoz”.  2 órás, végig biztosított mászás után érkezünk meg a Colodri csúcsa alatt lévő nyeregbe, ahonnan újabb 15 perces sétával jutunk fel a csúcsra. Alattunk Arco középkori vára magasodik, a hátteret pedig a Garda-tó szolgáltatja. A csúcsról körbe, Arco nyüzsgő, hangulatos városközpontján keresztül jövünk le (1 óra).  A délután hátralévő részében szabad foglalkozás, ezért akinek van kedve vásárolhat vagy bóklászhat a város macskaköves utcácskáin. Aki bővíteni, színesíteni akarja öltözékét az rengeteg túrabolt közül válogathat, mivel a város a környék sziklamászó életének a központja. Este egy szolid ismerkedési estet tartunk, mivel érdemes rápihenni a másnap előttünk álló komoly erőpróbára.

(nehézség: B, szintkülönbség: 300 méter, ferrata menetideje: 2 óra, összmenetidő: 4 óra)

• 3. nap via ferrata Cima Capi

Reggeli kelés után Riva és a Garda-tó felé vesszük az irányt. Rivát elhagyva egy hosszú alagúton Biacesa faluba utazunk. A faluból egy egyre emelekdő ösvényen kapaszkodunk fel a felettünk magasodó hegy oldalára, ahol jó óra séta után egyszer csak kitárulkozik a völgy és teljes szépségében pillantjuk meg alattunk a mélyben a Garda-tó égszínkék víztükrét, felette a Monte Baldo égbetörő csúcsaival. Innen ösvényünk világháborús katonai bunkerek érintésével kikapaszkodik a Cima Capi sziklás gerincére, ahol rácsatlakozunk a ferrata drótkötelére. A Fausto Susatti via ferrata egy történelmi ferrata, az I. világháborús katonai bunkereket köti össze, néhol alagutakban, futóárkokban haladva. Az ösvény felkapaszkodik a Cima Capi csúcsára, ahol egy közel 800 m magas sziklafal tetején pihenhetünk meg. A csúcscsokik elfogyasztása után követjük a lövészárkokat, és a hajdani hadtáp útvonalán – Cima Capi ferratán leereszkedve egy forrás – és még jónéhány katonai bunker érintésével – Riva del Garda városába érkezünk a délutáni órákban. Miután szabadprogram keretében bebóklásztuk a városka középkori szűk utcácskáit, busszal utazunk vissza Arcoba, szállásunkra.
    (ferráta nehézség: B, szintemelkedés: 760 m fel, 1020 le, táv: 8 km, menetidő: 5-6 óra)
  • 4. nap Monte Baldo, via ferrata Artpinistico

Ma először egy rendkívül látványos helyszínen kirándulunk, együtt a gyalogtúrás csoporttal! Reggel Malcesinebe, a Monte Baldo felvonó lábánál fekvő kis városkába utazunk. Jegyvásárlás és a következő kabin megvárását követően fél óra alatt érünk fel 1760 méteres magasságba. Figyelni kell arra, hogy megfelelő öltözet legyen mindenkinél, mert óriási különbség lehet a tó körüli és a gerincen uralkodó időjárási viszonyok között. A Monte Baldo gerincén előbb észak felé haladva a Riva del Garda felé néző kilátóponthoz megyünk, a 2132 méter magas Cima Delle Pozette csúcshoz, majd innen vissza a felvonóházhoz. Minimális szintkülönbségű 3-4 kilométer hosszú gyaloglásról van szó, ami nagyjából egy-két órát vesz igénybe. A városba ereszkedést követően szabadidő következik Malcesinében, majd buszra szállunk és visszatérünk szállásunkra. Innen a ferrátás csapattal egy könnyebb B-C nehézségű ferrátára indulunk, hogy még egy kis művészetet is csempésszünk mai kalandunkba. Az 1333 méter magas Amolo-hegy rejtette nagyszerű via ferratát látogatjuk meg, amely olyan érzést kelt, mintha egy múzeumban lennél! Körülbelül 30 modern műalkotás szegélyezi ezt a drótos utat, amely Preore kisvárosa felett halad. Meredek sziklaoszlopokon, kis tornyokon és mini szurdokokon kelünk át, hogy meghódítsuk eme útvonalat, miközben mindvégig gyönyörű kilátásunk nyílik az alattunk elterülő völgyre. Szállás: apartman. (A via ferrata túra nehézsége: B/C, szintemelkedés: 230 m, menetidő: 2-3 óra) (gyalogtúra táv: 7 kilométer, szintkülönbség: 400 méter fel-le, menetidő: 3-4 óra.)
  • 5. nap Dro-Drena, via ferrata Rio Sallagoni

A mai napon egy varázslatos szurdoktúrában lesz részünk. A reggeli összecsomagolást követően egy rövid buszozással elérjük utolsó túránk helyszínét Dro városkája mellett. Buszunkat a parkolóban hátrahagyva félórás sétával érjük el a szurdok bejáratát, ahol felvesszük a felszerelésünket. Mintha egy mesefilm forgatásába csöppennénk bele. A díszletként szolgáló kanyon 4-5 méter széles, a ferrata pedig az egyik falán keresztül vezet végig. Lábaink alatt a lezúduló víz, felettünk a kanyon 20 méter magas sziklafala. Félórás izommunkával átjutunk ezen a víz által kivájt és lecsiszolt keskeny átjárón, utána a kanyon kiszélesedik. Ezután egy vízesés fölött függő 3 köteles indiánhídon(a középső kötélen lépegetünk, a két szélsőn kapaszkodunk és biztosítunk) tehetjük próbára ügyességünket. Egy szűk résen átsétálva vár minket a következő vízesés, amely egy gyönyörű réten  szelídül folyóvá. A folyóparton számtalan, emberek által létrehozott kőemberke magasodik. A vízesés felett pedig egy újabb indiánhíd várja a rettenthetetlen vállalkozókat(mindkét hidat lehetőség van kikerülni gyalogösvényen is). A második vízesés felett átlebegve röpke félóra alatt érjük el túránk végcélját, a 390 méter magasan fekvő Drenai várat. Ha időnkbe belefér, bóklászunk egyet a váracska körül, majd egy kanyargós ösvényen 30 perc alatt lejutunk a parkolóban várakozó buszhoz és felszállva rá megkezdjük hazautazásunkat.
    (nehézség: B/C, szintkülönbség: 200 méter, ferrata menetideje: 2 óra, összmenetidő: 3,5 óra)
Az oldalon látható képeket Klein Dávid és Kozma Attila készítette.