Hótalpas túra: Rax (1737 m), Schneeberg (2076 m)

A Klasszikus és a Csúcs. Együtt. Két napban!

Bemelegítésnek hótalpazás az ausztriai Rax-Alpok hófödte fennsíkján, majd másnap csúcshódítás a Schneeberg hóborította lankáin! Ausztria két legnépszerűbb hótalpas terepe most egyetlen hétvégi túrában! Kényelmesen, rohanás nélkül, hiszen ebben az új, kint alvós verzióban a túrák között a frissen felújított Weichtalhausban melegedhetünk, ismerkedhetünk egymással, s élvezhetjük a ház kulináris ajánlatait! :)

A Rax egy fantasztikus téli élménytúra, mely kihívást, kalandot és új barátságokat rejteget. Kezdőknek is kiváló, csodaszép terep! A Rax-fennsík széléről kis hátizsákkal a hátunkon, s persze a bakancsainkra szerelt hótalpakkal indulunk útnak, hogy élvezzük a szikrázó napsütést, a hóval borított fenyveseket, a lélegzetelállító panorámát. A hóval, széllel, hideggel való küzdelem csak amolyan mellékzönge mindazzal a szépséggel és békés nyugalommal összehasonlítva, amit az érintetlen téli tájban a hegyvidéken megtapasztalhatunk. Majd másnap a Schneeberg már igazi kihívást tartogat, de ha megcsinálod, óriási élményt jelent!

Mesés, behavazott fenyvesek közt kanyargó szűk ösvények, széles, hóborította hegyi legelők, a csúcshódítás jutalma pedig a végtelenbe nyúló, pazar kilátás. A völgyeket telente sokszor megülő köd és felhőgomolyagok fölött a hegytetőn majdnem mindig vakítóan kék az ég és szikrázóan ragyog a napfény! Egyedüli élmény ezt a varázst megtapasztalni! S ha az időjárás kegyes lesz hozzánk, most Neked is sikerülhet! Próbáld ki a téli csúcsmászás új élményét velünk!

• 2024. január 13 → 14.
Figyelem! A túra hótalpazásra alkalmas hómennyiség hiányában is indul, ebben az esetben a meghirdetett útvonalon téli gyalogtúra kerül megrendezésre.
  • 1. nap Budapest, Rax-felvonó, Ottó-ház, Jakobskogel (1737 m), Berggasthof, Weichtalhaus

Találkozó 5.50-kor a Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósók krt. sarkán lévő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben), indulás 6.00-kor. A kora délelőtti órákban érkezünk meg Ausztriába, a Schwarza-patak völgyében található Rax-bahn parkolóba. Innen összekészülődés, és a hótalpak átvétele után a kabinos felvonóval percek alatt feljutunk a Rax-fennsíkra (1512 m), ahol téli túránk kezdetét veszi. Felcsatoljuk bakancsunkra a hótalpakat, felkapjuk kis hátizsákunkat és nekivágunk a téli tájnak. Utunk első, bemelegítő szakasza könnyen járható az Ottó-házig, hiszen itt még nagyrészt letaposott havon haladhatunk. Innen azonban már számítanunk kell arra, hogy mind inkább mély hóban, igazi érintetlen tájon visz utunk. Lankás dombvidéken, majd hatalmas fenyvesek közt kelünk át, míg kiérünk a Rax-fennsík szélére, ahonnan tiszta időben jól látszanak a hegytömböt övező kis falvak, alattunk pedig a Rax több száz méteres függőleges sziklafalai. Innen kapaszkodunk fel a közeli Jakobskogel 1737 méteres csúcsára, hogy a hatalmas csúcskereszt tövéből élvezzük a remek körpanorámát. Némi pihenő után visszatérünk a felvonóállomáshoz, a Berggasthofba. Az utolsó felvonóval a késő délutáni órákban leereszkedünk a Rax-fennsíkról, majd szállásunkra utazunk. (Menetidő: 4-5 óra, túratáv: 5-6 kilométer, szint: 200 méter.)
  • 2. nap Weichtalhaus, Edelweisshütte, Klosterwappen (2076 m), Budapest

Reggelit követően összecsomagolunk, bepakolunk a kisbuszokba, majd elindulunk mai túránkra. Kb. egy órás utazás után érkezünk meg a Schneeberg északkeleti lábánál, Puchberg közelében fekvő Losenheim apró településére. A falu szélén található a Salamander sífelvonó alsó állomása, ahonnan rövid megbeszélés és a hótalpak kiosztása után az ülőlift segítségével néhány perc alatt áthidaljuk a 400 méteres szintkülönbséget, s megérkezünk az Edelweiss-menedékházig (1235 m), ahonnan mai hótalpas túránk indul. Némi összekészülődés, erőgyűjtés után már csatolhatjuk is a hótalpainkat, és irány a varázslatos téli táj: útnak indulunk a Schneeberg csúcsa, a Klosterwappen felé! A Schneeberg meredek északi falai alatt haladva először egy erdészeti úton, hatalmas fenyvesek között haladunk a Kuhschneeberg 1500 méter körüli, széles fennsíkjáig. A Schwarzkogel 1521 méteres csúcsa előtt elhaladva megcsodálhatjuk a Trenkmauer meredek sziklafalait, majd ráfordulunk a csúcsra vezető ösvénynek. Az előbb még égig érő fenyőfák gyorsan elmaradnak mellőlünk, s máris törpefenyők között kapaszkodunk tovább. Ez lesz túránk legnehezebb szakasza, az alig másfél kilométeres kaptatón 500 méter szintet kell emelkednünk, míg elérjük a Schneeberg gerincén álló Fischer-menedékházat (2049 m). A ház télen ugyan zárva tart, de a vészmelegedőben azért meghúzódhatunk, felmelegedhetünk és szélvédett helyen fogyaszthatjuk a magunkkal hozott elemózsiánkat. Innen már csak egy tíz perces, könnyed séta a gerinc mentén a Klosterwappen 2076 méteren álló csúcskeresztje. Tiszta idő esetén fantasztikus kilátásban gyönyörködhetünk, megcsodálva a szomszédos Rax-fennsík tegnapról már ismerős hegyeit, völgyeit. A csúcshódítással természetesen csak megfelelő időjárás és hóviszonyok esetén lesz lehetőségünk próbálkozni! A már megismert útvonalon térünk vissza a hangulatos Edelweiss-menedékházba, ahol némi melegedés, meleg leves kanalazása után gyalogosan leereszkedünk a parkolóba, majd hazaindulunk. Érkezés Budapestre késő este. (Menetidő: 6-7 óra, szint: 900 méter fel/1200 méter le, táv: kb. 10-12 kilométer)
Az oldalon látható képeket Szabó Szilveszter és Gutter Krisztián készítette.