Túzokdürgés a Körös-Maros Nemzeti Parkban

Szakvezetéssel, gyógynövény ismereti és csillagász előadással!

Nemzeti parkos túrasorozatunk idei második programjával egy olyan csemegét mutatunk be, amelyet eddig csak két - nem szakmai -, szervezett turistacsoport látott -az Eupolisz csapatai. Egy olyan birodalomba fogunk betekintést nyerni, ami eddig csak a természetvédő szakembereké volt. Csatlakozz hozzánk, és csodáld meg, amint a túzokok násztáncukat lejtik! Lélegzetelállító; mintha nem is egy méter magas és két méter szárnyfesztávolságú, erőteljes madarak, hanem toll-labdák lennének a pusztában. A fő 'attrakción' kívül számtalan vízimadarat tudunk megfigyelni a nap során, és szakértők tájékoztatnak a túzokvédelemért tett erőfeszítésekről.

Valaha, a folyamszabályozások előtt itt terült el hazánk legnagyobb mocsárvidéke, a Sárrét. A táj arculata ezt követően megváltozott, de a Hortobágy-Berettyó egy 20 kilométeres szakaszán nem vágták át a kanyarulatokat, nem szorították szűk gátak közé a folyót, így ma is szabadon meanderezhet. Tavasszal ki tud önteni, ilyenkor feltárulnak előttünk az egykori 'hátak', erek, rónavizek. Vízimadarak sokasága özönli el a sekély mocsarat. Előfordul itt a vízityúk, szárcsa, cankó, goda, lilik, a kanalas-, nyílfarkú-, fütyülő- és tőkésréce, a szürke-, üstökös- és vörösgém, a bakcsó, és kócsagok - a teljesség igénye nélkül felsorolva. Az alámosott fák gyökerei között pedig kiváló vidra-élőhelyekre bukkanhatunk. Sehol másutt nem látható így egy érintetlen folyó! Dévaványa környéke már 1975-től védettséget élvezett. Fejlesztések és átalakulások után végül 1997-ben hozták létre a Körös-Maros Nemzeti Parkot. Kiemelkedő értéke a túzok. 100 éve még 13000 példány élt hazánkban, ma már csak tizede. És ennek az állománynak egyik legerősebb populációja, 350-400 egyeddel itt található.

Ez a programleírás jelenleg archív. Aktuálisan nincs hozzá tervezett időpontunk, az is előfordulhat, hogy később más formában szervezzük meg.
Ha szeretnéd követni, mi történik ezzel az úttal, akkor érdemes felirtakoznod a hírlevelünkre, ebben az új időpontok vagy új programok meghirdetéséről minden esetben tájékoztatunk.

Hírlevélfeliratkozás - csak akkor küldjük, ha tényleg információt akarunk közölni :)
  • 1. nap Budapest, Réhely, Hortobágy-Berettyó, csillagászat

Budapesten, a Hősök teréről, a Műcsarnok melletti parkolóból indulunk 7.00 órakor (az Időkeréktől). Találkozás 6.45-kor! Néhány órás utazás után a Dévaványa és Ecsegfalva között található Réhely Látogatóközpontban elfoglaljuk szállásunkat. Az időjárási viszonyoknak megfelelően átöltözünk, majd megkezdjük 10 km-es túránkat. Az Olajos út - Kóré-zug – Templom-zug - Bokros-zug – Kiritó – Ecsegfalva útvonalon haladunk. Közben megnézzük és megbeszéljük az aktuális látnivalókat, távcsővel megfigyeljük a felröppenő madarakat. Elhaladunk egy i.sz. 330-350 körül épült, több száz km hosszúságú szarmata sáncrendszer maradványa, a kiváló állapotban megmaradt Ördögárok mellett, ami ősi, löszpusztai növényzetnek ad otthont. Ezután meghallgatjuk a Finta-kút, és az Amerikában híressé vált pásztor történetét. Ezt követően a vadregényes és igen látványos Hortobágy-Berettyó természetes szakasza mellett sétálunk, áttekintjük az öntés területet a vízfelszíntől a nádasokig, ahol vidrák élnek, és tenyészik a sulyom, a vízitök. A túra végpontján buszra szállunk. Délután megnézzük a Túzokvédelmi Állomást és Kutatóközpontot, ahol a magára hagyott tojásokat keltetik, és a visszavadításra alkalmatlan néhány felnőtt egyeddel közelről is megismerkedhetünk. Szakvezetőnk magával ragadó, precíz, átfogó ismertetőt tart a fajmegőrzés jelentőségéről, a fatojások furfangos szerepéről, a lakossági szemléletformálás fontosságáról, és a túzokok megőrzésére tett erőfeszítésekről. A szállásra visszatérve a késő délutáni-esti órákban, kisebb csoportokban felmegyünk a látogatóközpont közelében lévő kilátóba, és nagy teljesítményű, állványos távcső segítségével megfigyeljük a násztáncukat lejtő ritka madarakat. A sötét beállta után egy igazi ’csillagtúrán’ veszünk részt, amelynek során egy bemutatót láthatunk az éjszakai égboltról. A szabadban, messze a városok fényszennyezésétől olyan formákat láthatunk – kis fantáziával –, amik a lakóhelyünkön rejtve maradnak az utcai lámpák miatt. Majd nyugovóra térünk.
  • 2. nap Réhely, Biharugrai Halastavak

Hajnal hasadtával a csapatunk már kint várja a világosságot a kilátóban. Ahogy a sötétben megelevenednek az árnyak, egyre jobban kivehetővé válnak a tollgombócként, szétszórva elhelyezkedő túzokok. Miután megcsodáltuk a hölgyek kegyeiért versengő kakasokat, visszasétálunk a szállásra, megreggelizünk, és buszra ülünk. A mai napi kirándulásunk fő látnivalója a Biharugrai Halastavak tájképe és élővilága, amivel a Kisvátyoni Tanösvényen keresztül ismerkedünk meg. Hazánk második legnagyobb mesterséges halastó rendszerének értéke abban áll, hogy a folyamszabályozás után az élővilág számos, vízhez kötődő képviselője itt lelt menedékre. A Sebes-Körös és a Bihar-hegység lejtőiről érkező számtalan ér áradásai alakították ki azt a hatalmas vízi világot, amelyet Kis-Sárrét néven ismerünk. Az Alföld ezen területének egynegyed része rendszeresen elöntött árterület volt. Ebben a mocsárvilágban költött – vagy pihent meg vonulása során – sok, ma már ritkának számító madár, amik közül napjainkban megtalálható a parti vizekben a goda, cankó, póling, a kicsit mélyebb részeken a nagy kócsag, vörös gém, kanalas gém, vöcskök, ludak, récék, de előfordul halászsas és rétisas is. A növénytársulás legmeghatározóbb eleme a nád, de találhatók érdekes fajok is, úgy mint a rovaremésztő rence. Szakvezetőnk ismereteinek kimeríthetetlen tárházából mazsolázunk, majd néhány órás séta és nézelődés után megebédelünk, és a késő délutáni órákban visszatérünk a szállásra. Itt kezdetét veszi az esti les. Besötétedés után lepihenünk.
  • 3. nap Réhely, gyógynövényismeret, Kenderesszigeti Halastó, Csordajárás, Budapest

Az első harmatcseppekkel együtt figyeljük a túzokokat a kilátóból. Amint a nap sugarai megmelengetnek, visszasétálunk a szállásra, megreggelizünk. Utána megtekintjük a Látogatóközpont régi magyar állatfajtáit – többek között a magyar szürkét, a mangalicát, a bivalyt –, a Múzeum kiváló fotóit, régi térképeit, élőhely-modelljeit. Ezt követően egy érdekes előadáson ismerkedhetünk azokkal a gyógynövényekkel, amelyeket nagyszüleink még a réten gyűjtöttek, de mi már csak filterben találkozunk velük. A délelőtt hátralévő részében elmegyünk a Kenderesszigeti Halastavakhoz. Rövid sétával jutunk a vízpartra. Már ez is érdekesnek ígérkezik, hiszen a gyalogút mentén jégmadár lakik. A legszínpompásabb madarak egyike sok fotóst megihletett már. De láthatunk majd nádirigót, sármányt, kormoránt, sirályt, nyári ludat, és a már említett récéket, gémeket is. A víz közelében mindig gazdag élővilág található, így több érdekes kérdésre is választ kaphatunk majd. A távcsöves megfigyelés után visszatérünk a látogatóközpontba. Délután a Dévaványa melletti védett területeket tekintjük meg (Csordajárás). Elsétálunk a Bikaházhoz, ami egy még ma is működő, igazi tanya. Végül, elmerengve az alföldi pusztaságba egy kis nyugalmat raktározunk a nehezebb napokra; majd összecsomagolunk, és indulunk haza. Budapestre a késő esti órákban érünk vissza.

az utazást busszal, a szállást 2 éjszakára (3-4 ágyas, különálló ágyakkal berendezett szobákban), a szervezést és a szakvezetést (a védett területeken, a Múzeumban, a Túzokvédelmi Állomáson), valamint a gyógynövény ismereti és a csillagász előadást.

a biztosítást és az étkezést.

autóbusszal.

35-40 fő.

könnyű túrák (sík terepen, szintemelkedés nélkül,) hétköznapi erőnléttel gond nélkül teljesíthetőek.

Kőházban, 3-4 ágyas szobákban. NEM településen leszünk elszállásolva, tehát bolt, vendéglátó ipari egység esténként nem lesz elérhető.

Dévaványa Budapesttől kb. 180 km-re található. Néhány km-es vonzáskörzetében fogunk mozogni. Szokásos hazai körülmények várnak minket.

Remélhetőleg kellemes hőmérséklet, napsütés, és csapadékhiány lesz.

Laza tavaszias ruházat, sapka, napszemüveg, naptej, szúnyogriasztó. A kedvezőtlenebb időjárásra is számítva esőkabát, réteges túraöltözet, váltásruha, váltás cipő. Ha nedves idő van, a talaj felázik, gumicsizma szükséges lehet. Kézi távcsövet lehetőség szerint hozz magaddal. Néhány darabot biztosít a nemzeti park, de ezek nem feltétlenül profik. A nagy teljesítményű spektívekkel pedig nem lehet ’elkapni’ túra közben az éppen felröppenő madarakat.

A higiénikus viszonyok jók. A melegvíz mennyisége a zuhanyzókban nem korlátozott. Egy-két alapvető orvosságot érdemes magaddal hoznod: láz-és fájdalomcsillapító, görcsoldó, széntabletta illetve sebfertőtlenítő és ragtapasz, valamint fásli. Kullancsok itt is lehetnek, este és hazatéréskor is ellenőrizni kell magunkat!

A túra önellátó. Az élelmiszereket egy részét célszerű itthonról vinni, amiből a napi túrákra szendvicseket lehet készíteni, továbbá csokit, szőlőcukrot, müzliszeletet, gyümölcsöt. Hűtőgép lesz, tehát nyugodtan vihetünk tartalékokat. Rendelkezésre áll egy konyha, ahol teát, kávét is lehet főzni.

Élelmiszerre, folyadékpótlásra igény szerint.

Célszerű egy kis hátizsákot vinni a napi túrázásokhoz, amibe vizet, elemózsiát, esőkabátot teszünk.