Szilveszter Szlovéniában

Évbúcsúztató a mesés, téli Szlovéniában

Szilveszterre mindig valami különleges kell! Fedezd fel Közép-Európa egyik legváltozatosabb országának, Szlovénia téli arcát: hóköntösbe bújt hegyvidékkel, ezüstös fenyvesekkel, vadregényes völgyekkel, zordon várakkal, óvárosi hangulatokkal, gleccserek vájta hegyvidéki tavakkal, alpesi menedékházakkal, szlovén konyha finomságaival és persze mókával, kacagással, koccintással. Ahogy a mesében, itt is az üveghegyek és a kalandok kéz a kézben járnak! Fáradalmainkat pedig a Júliai-Alpok lábánál fekvő bájos családi panzióink melegében pihenjük ki.

Tedd felejthetetlenné az év utolsó napjait egy különleges utazással a téli Szlovénia legszebb vidékein kalandozva! Gyere velünk! :)
Telítettség
Jelentkezési határidő
2018. december 28. -
2019. január 01.
Még tudsz jelentkezni
2018. október 28.

Budapest, Velika Planina, Lesce

Találkozó 05:15-kor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-hídtól 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 05:30-kor autóbusszal Szlovéniába. Útunk során több pihenőt tartunk. Célunk Szlovénia második legnagyobb területű hegységében, a Kamniki-Alpokban megbújó Velika Planina fennsíkja. A parkolóból a felvonóval percek alatt a magasba jutunk, ahonnan téli kalandozásunk első, amolyan "bemelegítő" túrájára indulunk. A Velika Planina területe Szlovénia legnagyobb összefüggő havasi pásztorszálláshelye. Gyalogtúránk hegyét gyakran említik a legszebb szlovén hegynek, amely nemcsak lélegzetelállító kilátást kínál a Kamniki-Alpok hegyvonulatára és a Ljubljanai-medencére, hanem bepillantást nyújt az Alpokban egyedülálló havasi pásztorszállások jól megőrzött örökségébe. A pásztorkunyhók között sétálva a körülölelő hegyek sármja, a folklór, és a gazdag építészet összhatása minket is elvarázsol odafent. Kigyönyörködve, kellemesen elpilledve az utolsó felvonóval buszunkhoz utazunk és folytatjuk utunkat a szállásunkig, ahol már meleg vacsorával várnak minket. A szállás elfoglalása után a helyi finomságok mellett megosztjuk egymással aznapi élményeinket és megtartjuk a már jól ismert ismerkedési estünket. (Szintkülönbség: 194 m fel és le, túratáv 10,46 km, menetidő: kb. 3 óra). Szállás: panzió, ellátás: vacsora.

Lesce, Laghi di Fusine, Zelenci Nemzeti Park, Jasna-tó

Nem messze a szlovén-olasz határtól két festői szépségű tó, a Laghi di Fusine bújik meg a Mangart égbetörő csúcsával koronázott hatalmas sziklakatlanban. A túránk kiindulópontja a káprázatosan tiszta, hihetetlenül kék vízű jégkorszaki eredetű tavacskák, amelyek a Júlia-Alpok legfőbb természeti látnivalói közé tartoznak. A tavaktól és folyamatosan az ösvényen haladva a legelképesztőbb látványt a Mangart (2679 m) zordon északi sziklafala nyújtja. Ahogy emelkedünk egyre feljebb és egyre közelebb kerülünk a sziklafalakhoz úgy lesz utunk egyre izgalmasabb. A túra végpontja a Luigi Zacchi menedékház csodás terasza, ahonnan jól belátható az egész sziklakatlant keretező csipkézett gerinc. Miután kigyönyörködtük magunkat visszaindulunk buszunkhoz. Következő látnivalónk már újra Szlovéniában vár minket. A Száva egyik ága, a Sava Dolinka a Júliai-Alpok és a Karavankák között ered a Zelenci nevű, elképesztő zöld vizű karszt forrástóból. Jól kiépített tanösvény vezet a varázslatos tavacskához, melyből a hatalmas ormok tükörképei integetnek vissza. Napunkat a Kranjska Gora melletti Jasna-tónál zárjuk, ahol rövid sétát teszünk. A tó partján felkeressük a rendkívül népszerű fotóhelyet, a mitikus kecskebak, Zlatorog szobrát. A fotószünet után élményekkel megtelve indulunk vissza szállásunkra, ahol a jól megérdemelt vacsora vár minket. (Szintkülönbség: 727 m fel és le, túratáv 10,82 km, menetidő: kb. 4-5 óra). Szállás: panzió, ellátás: reggeli, vacsora

Lesce, Savica-vízesés, Bohinji-tó, Bled, Lesce

Reggeli után buszba ülünk és meg sem állunk Szlovénia egyik, talán leglátványosabb vízeséséig, a Száva-vízesésig, amely 70 méter magasból zúdul le a Komma-sziklafal oldalából. A vízesés az előző napi Zelenci forrástó párja, amely szintén a Szávát táplálja. Miután megcsodáltuk a lezúduló víztömeget, visszahuppanunk buszunkba és követjük az akkor még folyócska útját, amely a Bohinji-tóba torkollik és innét immár felduzzadva, hosszú utat megtéve végül a Dunába ömlik Szerbia területén. Mi is elidőzünk a Bohinji-tónál, amely az ország legnagyobb természetes tava. Ribcev Laz kicsiny falucskájában felkeresünk egy kilátópontot, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a tóra, majd szabad program keretében sétálhatunk a tó partján, megtekinthetjük a Keresztelő Szent János templomot vagy felkereshetjük itt is Zlatorog szobrát. A Bohinji-tavat elhagyva a kora délutáni órákban Szlovénia másik ékszerdobozát, a festői Bled városát látogatjuk meg. A kedves kisvárosnak páratlanul szép fekvése van: az Alpok láncai között megbúvó tó partjára települt városra egy sziklaszirt tetején épült vár vigyáz, míg a tó apró szigetén kedves templom teszi teljessé a látképet. A tó nyugati partjáról egy rendkívüli panorámatúrára indulunk: egy meredek erdei ösvényen felkapaszkodva a tó fölött magasodó Mala Osojnica (685m) csúcsára érünk, amelyről az egyik legszebb kilátás nyílik a Bledi-tóra és környékére, a Karavankákra, a Kamniki-Alpokra és a Gorenjsko síkságra. Nem véletlen, hogy innen származnak az ismert bledi panoráma felvételek. Utunkat folytatva a szomszédos Straza csúcsán át egészen a városig sétálunk, ahol az utolsó erőfeszítéseket megtéve felkapaszkodunk a fellegvárba, ahol megismerhetjük a város történelmét. A rövid „történelemóra” után szabad program keretében érdemes felkeresni a város egyik cukrászdáját, hogy megkóstoljuk a helyiek büszkeségét, a bledi krémest. Az aranyszínűre sütött vajas tészta között a vaníliakrém és a tejszínhab színkombinációját látván nyomban összefut a nyál a szánkban és feledteti a nap fáradalmait. Kora este visszatérünk szállásunkra. (Szintkülönbség: 310 m fel és le, túratáv 6,2 km, menetidő: kb. 2-3 óra). Szállás: panzió, ellátás: reggeli, vacsora

Lesce, Koca na Dobrci (1478 m), Dobrca (1634 m), Lesce

Az év utolsó napját egy nagy kalanddal zárjuk. A szálláshelyünktől nem messze magasodó hatalmas hegyláncok a vadregényes Kamniki-Alpok gyönyörű világa. A hegyvidék legdélebbi nyúlványa az 1634 méter magas, káprázatos panorámával rendelkező Dobrca tömbje. Srednja Vas apró településétől induló ösvényünkön kanyargunk egyre feljebb. Alattunk fokozatosan nyílik ki a táj, egyre jobban megmutatja magát a Júliai-Alpok szemközti vonulata. A túra nehézségeit hamar elfeledjük, amint megérkezünk a Dobrca menedékház teraszára: a hihetetlen látvány mindenkit magával varázsol. Itt csak ámulva röpül el az idő. De még ezt a látványt is lehet fokozni, újabb kaptató után érjük el a Dobrca csúcsát, majd a híres Sentanski vrh kilátó fenséges körpanorámáját. Bármerre tekintünk mélységes völgyek, varázslatos erdőségek, égbetörő hegyek. Igazi, bámulatos vadregényes táj vár itt majd minket. Rengeteg fotó és hosszas nézelődés után indulunk vissza. Útközben beköszönünk a menedékházba, majd hamarosan már a szálláshelyünkre érkezünk. Szállásunkra visszatérve némi lazítás következik, aztán kezdődhet is óévbúcsúztató szilveszteri mulatságunk. A részleteket természetesen nem áruljuk el, hadd legyen meglepetés! :-). Szállás: panzió, ellátás: reggeli, szilveszteri vacsora. (Menetidő: 6-7 óra, távolság 16 km, szintkülönbség: 884 méter fel/le.)

Lesce, Skofja Loka, Ljubljana, Budapest

Újév napján kipihenjük az előző napi túrázások és a szilveszteri party fáradalmait, majd egy kései reggelit követően hazafelé vesszük az irányt. Hogy napunk ne csak utazással teljen, útközben felkeressük Szlovénia legrégebbi városát, Skofja Lokát. A középkori kisváros történelme egészen a 10. századig nyúlik vissza, ekkor említették először írásos források. Érdemes időt szánnunk erre a festői városkára, ahol szinte tapintani lehet a történelmet. A főtér 16. és 17. századi barokk és gótikus stílusú épületei, a Selska Sora folyó felett átívelő, több mint 600 éves kőhíd mind-mind ez az érzetet kelti bennünk. Ismét buszunkba szállunk és az apró szlovén fővárosig, Ljubljanáig utazunk, melynek bűbájos utcái és kicsiny terei olyanok, akár a mesében. Ezek a varázslatos helyek mindig visszavárják, azt, aki járt már erre. A város látképét a fölé magasodó vár, a Ljubljanica folyó, mely, mint Velence csatornái körbeöleli és átszeli az óvárost és a belvárost és a hatalmas hegykoszorú teszi még festőibbé. Városi barangolásunk után hazautunkat már csak néhány rövid megállóval szakítjuk meg. Érkezés Budapestre a késő esti órákban. Ellátás: reggeli