Téli túra a Lengyel-Tátrában

A Tátra lengyel oldalának téli csodavilága, menedékházakkal, pazar hegycsúcsokkal és a hangulatos Zakopanéval

Hiánypótló új utunk a mesebeli erdőkkel borított, csodálatos sziklavilágba visz. Zakopane fő utcájának téli hangulata, a Morskie Oko behavazott völgye, a menedékházak forralt bor illata, a hó ropogása lábunk alatt, a társaság jó hangulata mind erősíti azt a lelkiállapotot, amit a téli tájban való túrázás jelent.

• 2024. február 09 → 11.
  • 1. nap Budapest, Konrád-menedékház (1333 m), Zakopane

Találkozás 5.50-kor a Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósók krt. sarkán lévő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben), indulás 6.00-kor. Rövid pihenőkkel megszakított utazással, Szlovákián keresztül érkezünk meg első túránk kiinduló pontjához. Zakopanéból egy aszfalt úton indulunk a Nemzeti Park területére. Rövid időn belül már csak az erdő susogása és a hó ropogása kísér minket, ahogy haladunk a hegyóriások felé. Túránk csúcspontja a Konrád-menedékház (1333 m), amely jelenleg felújítás miatt zárva tart, ám a látvány természetesen így is kárpótol majd minket. Visszatérve Zakopane városába elfoglaljuk szállásunkat egy kényelmes szállodában. Este lehetőségünk nyílik egy helyi gorál étteremben vacsorázni, de igénybe tudjuk venni a szálloda éttermét, bárját is, hogy jó hangulatban megtartsuk ismerkedési estünket. Szállás: színvonalas szállodában, ellátás: reggeli. (A túra menetideje: 4 óra, szintkülönbség 350 m fel/le, túratáv: 10 km)
  • 2. nap Zakopane, Murowaniec-menedékház, Zakopane

Reggel a szállásunkról indulunk az 1500 méteren fekvő Murowaniec menedékház felé. Kezdetben kocsiúton jutunk el az erdőbe, majd erősebb kaptatón haladunk, ahol jégátfolyások is előfordulhatnak, ezért a túrabot használata erősen javallott. Az út végig hatalmas havas fenyők között kacskaringózik, majd kiérve a gerincre gyönyörű panoráma nyílik a völgyre és a környező hegycsúcsokra. A menedékházba érve megpihenünk, ahol lehetőségünk nyílik megkóstolni a helyiek specialitását, a meleg sört, vagy a céklalevest! Innen hazafelé vesszük az irányt és egy látványos gerincen ereszkedünk le túránk kiindulópontjához, hogy onnan autóbuszunkkal visszajussunk a szállásunkra. Szállás: színvonalas szállodában, ellátás: reggeli.
    (A túra menetideje: 6 óra, szintkülönbség: 710 méter fel/le, túratáv: 15 kilométer.)
  • 3. nap Zakopane, Mickiewicz-vízesések (1099 m), Morskie Oko (1395 m), Budapest

A szállásunkról már összepakolva korán reggel indulunk autóbuszunkkal a Morskie Oko-t körbevevő erdőség szélére. Innen gyalog megyünk egy aszfaltozott úton, hatalmas havas fenyvesek közt, ahol néha lovas szánok suhannak el mellettünk. Útközben megpillantjuk a Mickiewicz-vízeséseket, melyek három, egymástól jól elkülöníthető lépcsőből állnak. Utunkat folytatva egy kisebb emelkedős rész leküzdésével érkezünk meg a csodálatos fekvésű Halas-tóhoz (Morskie Oko). Innen fantasztikus látvány nyílik a Rysy (2499 m), a Czarny (2410 m), a Posredni (2393 m), a Wielki (2428 m) és a magányosan „álldogáló” Mnich (2070 m) csúcsokra. Fényképek elkészítése után betérünk a Havas-tavi menedékházba, hogy erőt gyűjtsünk a visszaúthoz. Ugyanazon az úton térünk vissza az autóbuszunkhoz, így a vállalkozóbb szelleműek akár lovas szánnal is megtehetik ezt az utat. Nehéz szívvel, de élményekben gazdagon hagyjuk magunk mögött ezt a csodás hegyvidéki tájat, hogy a késő esti órákban megérkezzünk Budapestre.
    (A túra menetideje: 6-7 óra, szintkülönbség: 650 méter fel/le, túratáv: 18 kilométer)