Bulgária, Macedónia

A Balkán legszebb magashegységei és a varázslatos Ohridi-tó

A Balkán-félszigeten fekvő Bulgária és Macedónia kontinensünk talán legérdekesebb országai, mert miközben a keresztény világ egyik utolsó bástyái, már a kelet hangulata és kultúrája is jelen van. A közös történelmi és kulturális jellemzők mellett még egy nagyon fontos közös vonása van a két országnak: elképesztően pazar természeti látnivalókat találhatunk szinte bármerre járunk. Tíz napos megújult körutunk alatt felkapaszkodunk tengerszemek között a Balkán legmagasabb csúcsára a Muszalára, bejárjuk a minden képzeletet felülmúló Hét-tó völgyét, megmásszuk a világörökség részeként számon tartott Vihren márvány csúcsát és túrázunk Melnik homokkő piramisai között, amit majd egy izgalmas borkóstolással egészíthetünk ki, majd Macedóniában a helyi "Riviérán" pihenjük ki a magashegyi túrák fáradalmait a varázslatos Ohridi-tó partján. Utazásunk alatt három világörökségi helyszínt érintünk, bejárunk három nemzeti parkot, meglátogatjuk a legszebb városokat és közben pedig pihenhetünk jó minőségű szállásainkon. Irány Bulgária és Macedónia!

Kiemelt látnivalók és élmények az utazás során:

- Rila Nemzeti Park és a Muszala csúcs (2925 m)
- a varázslatos Hét-tó völgye
- Rilai-kolostor (UNESCO Világörökség)
- Pirin Nemzeti Park és a Vihren csúcs (2914 m) (UNESCO Világörökség)
- Melnik városa, sziklapiramisai, híres borai és a Rozsen-kolostor
- Ohridi-tó és környéke (
UNESCO Világörökség)

Az augusztus 20-i hosszú hétvégének köszönhetően a 10 napos teljes programhoz most mindössze 4 nap szabadság szükséges! Kalandra fel!
Telítettség
Jelentkezési határidő
2019. augusztus 16. -
2019. augusztus 25.
Még tudsz jelentkezni
2019. június 16.

Budapest, Borovec

Találkozás reggel 5 órakor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 5:30 órakor. Egész napos utazás rövid megállókkal Bulgáriába a hegyvidéki részek felé, az esti órákban történő érkezést követően az éjszakát Borovec településén töltjük a Rila-hegység lábánál. Szállás: szállodában.

Borovec, Rilai hét-tó-völgye

Második napunkon már egy hosszabb, de rendkívül szép gyalogtúrára indulunk a Rila-hegységben. Autóbuszunkkal a Hét-tó völgy felvonójának parkolójáig megyünk, innen pedig sífelvonók segítségével jutunk fel 2000 méter körüli magasságba. Az itt található Rilski Ezero háztól indulnak a tavakat keresztbe kasul behálózó túraútvonalak, melyek közül mi egy hosszabb, ám kétségkívül a leglátványosabb körtúrát fogjuk teljesíteni. A ház mellett törpefenyvesek között meredeken emelkedő részeken indulunk el, a gerincen haladva pedig hamarosan feltűnnek majd a völgyben fekvő csodálatos tavak is. A fotószünetek és egy kellemesen lankás szakasz után túraösvényünk ismét megindul felfelé, de ekkor már a tavak felé magasodó 2400 méter körüli hegycsúcsokat támadjuk meg, végigtúrázunk a gerincen elkészítve legjobb képeinket. A Hét-tó völgyének legszebb panorámája után újabb menedékház érintésével túrázunk vissza a felvonó felső állomásához, innen pedig a késő délutáni órákban visszaereszkedünk buszunkhoz. Fáradtan, de élményekben gazdagon térünk vissza szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 16 km, szint: 700 méter fel/le, menetidő: 5-6 óra)

Borovec, Muszala-csúcs (2925 m)

Borovecből egész napos túrára indulunk a Rila-hegységbe, célunk az ország legmagasabb csúcsa a 2925 méter magas Muszala. Utunk első szakaszát sífelvonóval tesszük meg. A felvonó pillanatok alatt 2369 méter tengerszint feletti magasságig repít minket, miközben sűrű, vadregényes fenyvesek felett haladunk. A Jaszterbec-turistaháztól komoly szintkülönbség leküzdése nélkül az erdőhatár felett túrázva érjük el a Muszala menedékházat. Itt rövid pihenőt tartunk, majd a csúcshódítás következik. (Akik elfáradtak, a menedékháznál megvárhatják a csoportot.) Innen válik csak igazán magashegyivé az utunk: a talaj sziklává változik, és egyre meredekebben vezet felfelé. 2715 méteres magasságban érjük el a Ledeneto-tengerszemet, melynek jelentése Jeges-tó. Nevét onnan kapta, hogy jégtakarója még a legmelegebb nyarak alkalmával sem olvad fel teljesen. Továbbhaladva már a csúcsrégióba érünk, és nemsokára felkapaszkodunk a Balkán-félsziget legmagasabb csúcsára, a Muszalára, ahol fantasztikus panoráma fogad minket. Rövid pihenő után a már ismert úton térünk vissza a menedékházhoz, majd Borovecbe. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 12 kilométer, szint: 600 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra)

Borovec, Rilai-kolostor, Bansko

A reggeli órákban elhagyjuk a Rila-hegységet, hogy a közelben fekvő Rila településén Bulgária leghíresebb épületegyüttesét keressük fel. A Rilai-kolostort a bolgárok védőszentje Szent János alapította a X. században. Több uralkodó is gazdag adományokkal látta el a kolostort, ami többször elpusztult az évszázadok folyamán, de mindvégig a bolgár nemzeti kultúra egyik fontos központja maradt. A kolostor mai képét a XIX. században nyerte el, gazdagon díszített épületei Bulgária jelképévé tették. Miután bejártuk a kolostort és környékét, egy rövid utazás után újabb megállót tartunk, és egy óra alatt felfedezzük a Stob falucskája környéki híres homokkőpiramisokat is. Aznapi utolsó túránk után azán a Pirin-hegységének egyik üdülőközpontjába, Banskoba tesszük át székhelyünket, ahol a következő 2 éjszakát töltjük. Szállás: szálloda. ellátás: reggeli. (Stob homokkőpiramisok túra táv: 4 km, szint 200 méter fel/le)

Pirin-hegység, Vihren-csúcs (2914 m)

Az előző napi homokkő piramisok után valami nagyobb vár ma ránk, egy márvány piramis! A Pirin-hegység legmagasabb pontjának, a Vihren meghódítására készülünk. A hegyvidék, illetve a központi részét magában foglaló nemzeti park az UNESCO világöröksége, a hegy főgerincét márvány alkotja. Káprázatos sziklavilág és panoráma vár ma ránk, no és persze sok emelkedő. Banskot kisbuszokkal hagyjuk el, gyalogtúránk a Vihren-menedékháztól indul. Már itt is közel 2000 méteren járunk, de a csúcs még jó 1 kilométerrel van magasabban. Utunk rendületlenül emelkedik, jó 3 óra gyaloglás után érjük el a 2914 méter magas csúcsot, de a látvány mindenért kárpótol. Sziklás ösvényen indulunk lefelé a csúcs másik oldalán. Az út lefelé sem könnyebb, többször pihenünk, gyönyörködünk a tájban. Egy kis bivakház érintésével a Banderica-menedékházig ereszkedünk, ahonnan kisbuszokkal térünk vissza Banskoba. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 8 kilométer, szint: 1000 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra)

Bansko, Rozsen-kolostor, sziklapiramisok, Melnik

A Bulgáriában töltött utolsó napunkhoz érkeztünk. Buszunkkal a Pirin-hegység déli lábánál fekvő Rozsen faluig utazunk, majd megkezdjük gyalogtúránkat. Az apró falu fölött szép kolostor áll, amit ha nyitva találunk, megnézünk. Pihenünk kicsit, majd tovább indulunk a homokkő piramisok világába. Fantasztikus felszínpusztulási formák, a szüntelenül hátráló homokkőfalak után marad piramisok és éles gerincek között teszünk jó órás sétát Melnik városáig. Papíron város, a valóságban inkább falu a műemlékházakból álló település, amit körbefognak a sziklapiramisok. Felkapaszkodunk a város fölé magasodó homokkőfalakra, hogy megnézzük a falak hátrálása miatt „halálra ítélt” kápolnákat és madártávlatból nézünk le a furcsa vidékre. Nem hagyjuk el úgy Melniket, hogy meg ne kóstolnánk a település messze földön híres borát, így a délután maradék részét egy közeli borászatban töltjük majd. Szállás: szálloda vagy apartman, ellátás: reggeli. (Táv: 8 km, szint: 400 méter fel, 600 méter le, menetidő: 3-4 óra)

Ohridi-tó

Az Ohridi-tó Macedónia, de talán az egész Balkán-félsziget legszebb fekvésű tava. Az átlagosan 693 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő tó geológiai értelemben a régió legöregebb tava, mintegy 5 millió évvel ezelőtt, a pliocénban keletkezett tektonikus süllyedés hatására. A nagyjából fél balatonnyi tó 1979 óta UNESCO Világörökségi listán szerepel, nem véletlenül: a sajátos ökoszisztéma, a több mint 200 csak itt honos endemikus faj, a környező csodás hegyek, az apró öblökben megbúvó kolostorok és hangulatos városok egy egészen egyedülálló természeti- és kultúrtájat rejtenek. Utunk második felében tehát az Ohridi-tó és Nyugat-Macedónia legérdekesebb részeit járjuk be, ám az aktivitások mellett természetesen a pihenés lesz második fontos célunk. A "Macedón Riviéra" erre pedig kiváló lehetőséget biztosít, hiszen a strandokon napozgatva észre sem fogjuk venni, hogy nem egy tengerparton vagyunk. A mai napon lehetőségünk van a délelőtt folyamán egy fakultatív program során a környéken kínált hajókirándulások egyikén felfedezni a tó leglátványosabb részeit. Akik új izgalmak elé néznének, a délután folyamán kajaktúra keretében járhatják be a legszebb öblököket és partszakaszokat. Szállás: apartmanokban.

Melnik, Ohridi-tó

Elhagyjuk Melniket és Bulgáriát, hogy egy hosszú utazásra induljunk a szomszédos Macedóniába. A határátlépés után még nagyjából fél napos buszozás vár ránk, és valamikor a késő délutáni órákban érkezünk meg Macedónia egyik legszebb természeti látnivalójához, az Ohridi-tóhoz. A tó partján fekvő Ohrid városa lesz a következő három napunk központja, így miután elfoglaltuk szállásunkat, felfedezzük a hangulatos óvárost. Szállás: apartmanokban.

Ohrid, Galicica Nemzeti Park, Trimazi (1 530 m)

Egy napra elhagyjuk Ohrid városát, visszahúzzuk túrabakancsainkat, hogy egy utolsó nagyobb túrára induljunk, melynek során felülnézetből is megtekintjük a csodálatos Ohridi tavat, a Galicica Nemzeti Park egyik legmagasabb pontjáról. Túránk során változatos völgyes, erdős terepen haladunk. A csúcson páratlan kilátás fog a szemünk elé tárulni, majd ebédszünet és a kötelező csúcs csokik és fotók elkészítése után folytatjuk körtúránkat. Kiindulópontunkon már várni fog ránk buszunk, mellyel a délutáni órákban érünk vissza Ohridba. Túratáv: 12 km, szint: 600 méter fel/600 méter le, menetidő: 6-7 óra. Szállás: apartmanokban.

Ohrid, Szkopje, Budapest

Korán reggel megkezdjük hosszú hazautunkat, majd több megállót követően várhatóan a késő esti órákban érkezünk Budapestre.

Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.