Bulgária, Macedónia

A Balkán legszebb magashegységei és a varázslatos Ohridi-tó

A Balkán-félszigeten fekvő Bulgária és Macedónia kontinensünk talán legérdekesebb országai, mert miközben a keresztény világ egyik utolsó bástyái, már a kelet hangulata és kultúrája is jelen van. A közös történelmi és kulturális jellemzők mellett még egy nagyon fontos közös vonása van a két országnak: elképesztően pazar természeti látnivalókat találhatunk szinte bármerre járunk. Tíz napos megújult körutunk alatt felkapaszkodunk tengerszemek között a Balkán legmagasabb csúcsára a Muszalára, bejárjuk a minden képzeletet felülmúló Hét-tó völgyét, megmásszuk a világörökség részeként számon tartott Vihren márvány csúcsát és túrázunk Melnik homokkő piramisa között amit majd egy izgalmas borkóstolással egészíthetünk ki, majd Macedóniában a helyi "Riviérán" pihenjük ki a magashegyi túrák fáradalmait a varázslatos Ohridi-tó partján. Utazásunk alatt három világörökségi helyszínt érintünk, bejárunk három nemzeti parkot, meglátogatjuk a legszebb városokat és közben pedig pihenhetünk jó minőségű szállásainkon. Irány Bulgária és Macedónia!

Kiemelt látnivalók és élmények az utazás során:

- Rila Nemzeti Park és a Muszala csúcs (2925 m)
- a varázslatos Hét-tó völgye
- Rilai-kolostor (UNESCO Világörökség)
- Pirin Nemzeti Park és a Vihren csúcs (2914 m) (UNESCO Világörökség)
- Melnik városa, sziklapiramisai, híres borai és a Rozsen-kolostor
- Ohridi-tó és környéke (
UNESCO Világörökség)
- a Mavrovo Nemzeti Park legszebb csúcsai

Az augusztus 20-i hosszú hétvégének köszönhetően a 10 napos teljes programhoz most mindössze 5 nap szabadság szükséges! Kalandra fel!
Telítettség
Jelentkezési határidő
2018. augusztus 17. -
2018. augusztus 26.
Már csak néhány hely maradt!
2018. június 17.

Budapest, Borovec

Találkozás reggel 5 órakor a XI ker. Pázmány Péter sétány és a Magyar Tudósok krt. sarkán levő parkolónál (az ELTE új épületei mellett, a Petőfi-híd, budai hídfőtől 5 percre az A38 hajóval szemben). Indulás 5:30 órakor. Egész napos utazás rövid megállókkal Bulgáriába a hegyvidéki részek felé, az éjszakát pedig Borovec településén töltjük a Rila-hegység lábánál. Szállás: szállodában vagy apartmanban, reggelivel.

Borovec, Rilai hét-tó-völgye

Második napunkon már egy hosszabb, de rendkívül szép gyalogtúrára indulunk a Rila-hegységben. Autóbuszunkkal a Hét-tó völgy felvonójának parkolójáig megyünk, innen pedig sífelvonók segítségével jutunk fel 2000 méter körüli magasságba. Az itt található Rilski Ezero háztól indulnak a tavakat keresztbe kasul behálózó túraútvonalak, melyek közül mi egy hosszabb, ám kétségkívül a leglátványosabb körtúrát fogjuk teljesíteni. A ház mellett törpefenyvesek között meredeken emelkedő részeken indulunk el, a gerincen haladva pedig hamarosan feltűnnek majd a völgyben fekvő csodálatos tavak is. A fotószünetek és egy kellemesen lankás szakasz után túraösvényünk ismét megindul felfelé, de ekkor már a tavak felé magasodó 2400 méter körüli hegycsúcsokat támadjuk meg, végigtúrázunk a gerincen elkészítve legjobb képeinket. A Hét-tó völgyének legszebb panorámája után újabb menedékház érintésével túrázunk vissza a felvonó felső állomásához, innen pedig a késő délutáni órákban visszaereszkedünk buszunkhoz. Fáradtan, de élményekben gazdagon térünk vissza szállásunkra. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 16 km, szint: 700 méter fel/le, menetidő: 5-6 óra)

Borovec, Muszala-csúcs (2925 m)

Borovecből egész napos túrára indulunk a Rila-hegységbe, célunk az ország legmagasabb csúcsa a 2925 méter magas Muszala. Utunk első szakaszát sífelvonóval tesszük meg. A felvonó pillanatok alatt 2369 méter tengerszint feletti magasságig repít minket, miközben sűrű, vadregényes fenyvesek felett haladunk. A Jaszterbec-turistaháztól komoly szintkülönbség leküzdése nélkül az erdőhatár felett túrázva érjük el a Muszala menedékházat. Itt rövid pihenőt tartunk, majd a csúcshódítás következik. (Akik elfáradtak, a menedékháznál megvárhatják a csoportot.) Innen válik csak igazán magashegyivé az utunk: a talaj sziklává változik, és egyre meredekebben vezet felfelé. 2715 méteres magasságban érjük el a Ledeneto-tengerszemet, melynek jelentése Jeges-tó. Nevét onnan kapta, hogy jégtakarója még a legmelegebb nyarak alkalmával sem olvad fel teljesen. Továbbhaladva már a csúcsrégióba érünk, és nemsokára felkapaszkodunk a Balkán-félsziget legmagasabb csúcsára, a Muszalára, ahol fantasztikus panoráma fogad minket. Rövid pihenő után a már ismert úton térünk vissza a menedékházhoz, majd Borovecbe. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 12 kilométer, szint: 600 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra)

Borovec, Rilai-kolostor, Bansko

A reggeli órákban elhagyjuk a Rila-hegységet, hogy a közelben fekvő Rila településén Bulgária leghíresebb épületegyüttesét keressük fel. A Rilai-kolostort a bolgárok védőszentje Szent János alapította a X. században. Több uralkodó is gazdag adományokkal látta el a kolostort, ami többször elpusztult az évszázadok folyamán, de mindvégig a bolgár nemzeti kultúra egyik fontos központja maradt. A kolostor mai képét a XIX. században nyerte el, gazdagon díszített épületei Bulgária jelképévé tették. Miután bejártuk a kolostort és környékét, egy rövid utazás után újabb megállót tartunk, és egy óra alatt felfedezzük a Stob falucskája környéki híres homokkőpiramisokat is. Aznapi utolsó túránk után azán a Pirin-hegységének egyik üdülőközpontjába, Banskoba tesszük át székhelyünket, ahol a következő 2 éjszakát töltjük. Szállás: szálloda. ellátás: reggeli. (Stob homokkőpiramisok túra táv: 4 km, szint 200 méter fel/le)

Pirin-hegység, Vihren-csúcs (2914 m)

Az előző napi homokkő piramisok után valami nagyobb vár ma ránk, egy márvány piramis! A Pirin-hegység legmagasabb pontjának, a Vihren meghódítására készülünk. A hegyvidék, illetve a központi részét magában foglaló nemzeti park az UNESCO világöröksége, a hegy főgerincét márvány alkotja. Káprázatos sziklavilág és panoráma vár ma ránk, no és persze sok emelkedő. Banskot kisbuszokkal hagyjuk el, gyalogtúránk a Vihren-menedékháztól indul. Már itt is közel 2000 méteren járunk, de a csúcs még jó 1 kilométerrel van magasabban. Utunk rendületlenül emelkedik, jó 3 óra gyaloglás után érjük el a 2914 méter magas csúcsot, de a látvány mindenért kárpótol. Sziklás ösvényen indulunk lefelé a csúcs másik oldalán. Az út lefelé sem könnyebb, többször pihenünk, gyönyörködünk a tájban. Egy kis bivakház érintésével a Banderica-menedékházig ereszkedünk, ahonnan kisbuszokkal térünk vissza Banskoba. Szállás: szálloda, ellátás: reggeli. (Táv: 11 kilométer, szint: 1000 méter fel/le, menetidő: 6-7 óra)

Bansko, Rozsen-kolostor, sziklapiramisok, Melnik

A Bulgáriában töltött utolsó napunkhoz érkeztünk. Buszunkkal a Pirin-hegység déli lábánál fekvő Rozsen faluig utazunk, majd megkezdjük gyalogtúránkat. Az apró falu fölött szép kolostor áll, amit ha nyitva találunk, megnézünk. Pihenünk kicsit, majd tovább indulunk a homokkő piramisok világába. Fantasztikus felszínpusztulási formák, a szüntelenül hátráló homokkőfalak után marad piramisok és éles gerincek között teszünk jó órás sétát Melnik városáig. Papíron város, a valóságban inkább falu a műemlékházakból álló település, amit körbefognak a sziklapiramisok. Felkapaszkodunk a város fölé magasodó homokkőfalakra, hogy megnézzük a falak hátrálása miatt „halálra ítélt” kápolnákat és madártávlatból nézünk le a furcsa vidékre. Nem hagyjuk el úgy Melniket, hogy meg ne kóstolnánk a település messze földön híres borát, így a délután maradék részét egy közeli borászatban töltjük majd. Szállás: szálloda vagy apartman, ellátás: reggeli. (Táv: 8 km, szint: 400 méter fel, 600 méter le, menetidő: 3-4 óra)

Melnik, Ohridi-tó

Elhagyjuk Melniket és Bulgáriát, hogy egy hosszú utazásra induljunk a szomszédos Macedóniába. A határátlépés után még nagyjából fél napos buszozás vár ránk, és valamikor a délutáni órákban érkezünk majd meg Macedónia egyik legszebb természeti látnivalójához, az Ohridi-tóhoz. A tó partján fekvő Ohrid városa lesz a következő három napunk központja, így miután elfoglaltuk szállásunkat, felfedezzük a hangulatos óvárost, igény szerint pedig akár meg is mártózhatunk a várhatóan kellemes hőmérsékletű és kristálytiszta tóban. Szállás: apartmanokban.

Ohridi-tó (kerékpár- vagy kajaktúra)

Az Ohridi-tó Macedónia, de talán az egész Balkán-félsziget legszebb fekvésű tava. Az átlagosan 693 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő tó geológiai értelemben a régió legöregebb tava, mintegy 5 millió évvel ezelőtt, a pliocénban keletkezett tektonikus süllyedés hatására. A nagyjából fél balatonnyi tó 1979 óta UNESCO Világörökségi listán szerepel, nem véletlenül: a sajátos ökoszisztéma, a több mint 200 csak itt honos endemikus faj, a környező csodás hegyek, az apró öblökben megbúvó kolostorok és hangulatos városok egy egészen egyedülálló természeti- és kultúrtájat rejtenek. Utunk második felében tehát az Ohridi-tó és Nyugat-Macedónia legérdekesebb részeit járjuk be, ám az aktivitások mellett természetesen a pihenés lesz második fontos célunk. A "Macedón Riviéra" erre pedig kiváló lehetőséget biztosít, hiszen a homokos strandokon napozgatva észre sem fogjuk venni, hogy nem egy tengerparton vagyunk. Mai napunkat tehát egy könnyed fürdőzéssel kezdjük, ám akik új izgalmak elé néznének, azoknak két tartalmas programot is ajánlunk. Egy különleges erőnlétet nem igénylő bicajozás alkalmával el lehet kerékpározni a legszebb kilátópontokig, bejárni Ohrid városkájának eddig még nem látott részeit, majd naplemente környékén visszatérni a szállásunkra. Akik pedig inkább a vízen maradnának, azok egy fél napos kajaktúra keretében járhatják be a legszebb öblököket és partszakaszokat. Szállás: apartmanokban.

Ohrid, Mavrovo Nemzeti Park, Medenica (2161 m), Govedarnik (2011 m)

Egy napra elhagyjuk Ohrid környékét, visszahúzzuk túrabakancsainkat, hogy egy utolsó nagyobb túrára induljunk a Macedónia nyugati határvidékén fekvő Mavrovo Nemzeti Parkban. Kanyargós, ám annál szebb utakon utazunk majd észak felé, amíg el nem érjük a nemzeti park területén fekvő Bisztra-hegységet. A Mavrovo településére vezető szerpentines úton fog kirakni buszunk, itt indul majd izgalmas csúcstúránk. Kietlen ám annál szebb mészkővidéken haladunk majd felfelé, amíg el nem érjük a hegység legmagasabb pontját a Medenica bőven 2000 méter fölé magasodó hegycsúcsát. A csúcstámadás után némi ereszkedés következik Galichnik apró falucskája felé, félúton azonban egy rövid kitérővel egy újabb csúcsot, a Govedarnikot (2011 m) hódítjuk majd meg. Leérkezve Galichnikbe felfrissítjük magunkat egy-egy üdítővel, majd elindulunk túránk utolsó szakaszára, ahol közel 800 métert süllyedve érkezünk majd meg Janche falujába. Itt már várni fog ránk buszunk, mellyel az esti órákban érünk vissza Ohridba. Túratáv: 18 km, szint: 800 méter fel/1500 méter le, menetidő: 6-7 óra. Szállás: apartmanokban.

Ohrid, Szkopje, Budapest

A reggeli készülődés után megkezdjük hosszú hazautunkat, majd több megállót követően várhatóan az esti órákban érkezünk Budapestre.

Az oldalon látható képeket Pál Máté készítette.