Szamoa

Visszatérés a Paradicsomba

Egy fázós reggelen az embernek néha eszébe villan, hogy egy olyan gépre kellene szállni, ami elrepít messze délre, ahol a pálmafák árnyékában, függőágyban, kókuszdióból kókuszkoktélt szürcsölve hallható a zaj, amikor az óceán hullámai megtörnek a korallszirten és lassan kifutnak a partra...

Ilyen Polinézia egyik kincses ládikója Szamoa, ami persze ezeknél a sablonos ábrándoknál sokkal többet nyújt. Üljünk fel egy helyi buszra és életre szóló élményekre s barátságokra tehetünk szert. A halpiacot látva egy hazai akvarista a szívéhez kapna, színpompás kékes, zöldes vöröses halak kiterítve a jégen, hatalmas rákok és mindenféle tengeri herkentyűk. A piac is fogva tart, különféle banánok, papaya, mangó és a helyben kopasztott friss kókuszdió. Amikor az esőerdőben bolyongunk olyan növények nőnek az égig, ami otthon a nagyi szemefénye, a korallok között úgy érezzük majd, mintha egy hatalmas akváriumba estünk volna. És némelyik, távoli partszakaszon nem sok képzelőerő kell ahhoz, hogy néhány percig egy partra vetett helyébe képzeljük magunkat. Az emberek kedvesek, barátságosak, mosolyognak és integetnek. Meghívnak egy kakaóra vagy a vasárnapi misére és elbeszélgetnek az idegennel. A dolgok itt letisztultak. Itt minden az, ami.

Ez a programleírás jelenleg archív. Aktuálisan nincs hozzá tervezett időpontunk, az is előfordulhat, hogy később más formában szervezzük meg.
Ha szeretnéd követni, mi történik ezzel az úttal, akkor érdemes felirtakoznod a hírlevelünkre, ebben az új időpontok vagy új programok meghirdetéséről minden esetben tájékoztatunk.

Hírlevélfeliratkozás - csak akkor küldjük, ha tényleg információt akarunk közölni :)

Hosszabbítási lehetőség a két hetes paradicsomi nyaralás után Polinézia legnagyobb szigetén: hét nap Új-Zéland varázslatos Déli-szigetén. Gleccserek, fjordok és havas hegyek a forró pálmafás Szamoa után. Lenyűgöző táj, maori kultúra, fókák, birkák, bálnák, kietlen zöld térségek és némi extrémitás. Részletes program hamarosan!

• 1. nap Upolu, Apia

Várhatóan a délelőtti órákban érkezünk meg Szamoa második legnagyobb szigetére, Upolura. A reptérről jó fél óra az út Apiába az ország kicsiny, ámde élettől nyüzsgő fővárosába. A szállás elfoglalása után besétálunk a belvárosba, friss kókusztejjel hűtjük magunkat a piacon, miközben próbálunk hozzászokni az állandó meleghez és magas páratartalomhoz. (Repülőjárattól függően a pontos megérkezés időpontja még bizonytalan, így erre a napra még konkrét programot nem terveztünk).
  • 2. nap Apia

Reggel összepakolunk, és nagyobb csomagjainkat a szálláson hagyva ismét besétálunk a városba. A különleges tengeri csemegéket kínáló halpiac, az egzotikus gyümölcsökkel teli vásárcsarnok kötelező látnivalók, de a kesze-kusza utcákon is megéri bolyongani, nézelődni, szóba elegyedni a barátságos helyiekkel. Érdemes pénzt is váltani, mert a sziget többi részén erre nem lesz lehetőségünk. Aztán helyi buszra szállunk, hogy felkeressük azt a város határában álló kúriát, ahol a sziget nagy mesélője, a skót születésű, de tüdőbetegsége kezelésére ide utazó író, Robert Louis Stevenson (Kincses sziget, Dr. Jekyll és Mr. Hyde különös esete) életének utolsó éveit töltötte. Felkapaszkodunk a ház fölé magasodó dombra is, az író végső nyughelyéhez, lélegzetelállító kilátás nyílik a fővárosra és a messzeségbe nyúló óceánra. Kora délután, miután magunkhoz vettünk minden csomagunkat, ismét buszra szállunk, hogy felejthetetlen másfél órás zötykölődés alatt most már igazából belekóstoljunk Szamoa egyik nem hivatalos extrém sportjába, a buszozásba. Ehhez tudni kell, hogy a fapados járművek még csak félig telinek számítanak, mikor minden hely foglalt. Az újonnan felszállók a már ülők ölébe ülnek, kihasználva minden egyes légköbmétert. A cél Lalomanu, a sziget csücskén megbúvó, fehér homokkal behintett partjáról ismert kis falu. A következő két éjszakát ott töltjük. A lemenő nap fényében, festői trópusi környezetben megtartjuk ismerkedési estünket.
  • 3. nap Apia

Az óceánparttól néhány lépésnyire ébredünk nyitott oldalú polinéz házakban. Reggeli előtt akár mártózhatunk is egyet a folyton kellemesen meleg, türkizkék vízben. Nincs sehova sietni, a mai nap a pihenésé. Akár könnyű öltözetben, egy könyvvel a pálmafák árnyékban, akár a parton sétálva különböző rákok nyomában. Vagy aktívan, kajakban ülve a szomszéd kis szigetek teknősei után kutatva, esetleg a közeli korallok felett sznorkelingezve. A néhány méteres vízben úszva a magukat mit sem zavartató színes halak között, mintha csak egy hatalmas trópusi akváriumba merültünk volna. Az ember ki sem akar jönni a kellemes vízből, ha csak nem azért, hogy a főépület melletti fára akasztott ízletes banánfürtről néhányat lecsavarjon ebédre. Estére kicsit enyhül a hőség, jól esik a falubéliek által készített, főleg helyi fogásokból álló vacsora.
  • 4. nap To Sua árok, Sopo'aga vízesés, Savai'i

Reggeli után még belefér egy gyors fürdőzés, aztán bérelt kisbuszba szállunk, hogy a sziget turisták által kevésbé látogatott déli részén utazunk végig. Első megállónk a To Sua árok, a sziklába mosott mélyedés, ami alulról a tengerrel áll összeköttetésben. Négyemeletnyi létrán ereszkedhetnek alá az igazán bátrak egy gyors merülésre. Dagálykor a beáramló víz körbe-körbe örvénylik, egyedülálló élményt nyújtva a benne áramlóknak. Továbbhaladva még többször lassítunk, megállunk, felkeresve pálmafákkal telitűzdelt, rejtett partokat, látványos helyeket. Az egyik ilyen megállónk az 54 méterről alázuhanó Sopo'aga vízesés, melyre a legjobb kilátópont egy helyi kertjéből nyílik. A Visszatérés a Paradicsomba part tényleg azt nyújtja, amit a neve ígér. Itt forgatták 1951-ban Gary Cooper azonos című filmjét, innen a név és az tette híressé a partszakaszt. Délután megérkezünk a sziget nyugati csücskébe, ahol kompra szállunk, hogy átkeljünk Szamoa másik főszigetére Savai'i-ra. Ha szerencsénk van játékos delfineket és óriási teknősöket pillanthatunk meg a fedélzetről. Megérkezés után elsétálunk a közeli szállásig, ahol a következő éjszakát töltjük.

• 5. nap Savai'i, Afu Aaau vízesés

Ismét kisbuszba szállunk, hogy megkezdjük két napos sziget-kerülő túránkat. Savai’i csendesebb, talán eredetibb, mint Upolu, ide kevesebb turista érkezik, pedig a helyiek, persze főleg a savai’iak szerint ez a térség legszebb szigete. S erről személyesen is meggyőződünk a nap folyamán. Elsőként az Afu Aau vízesést keressük fel, ahol mi is megtehetjük, amit a trópusokon játszódó film hősei: a vízesés alatt egy hűs tavacskában úszkálni. A paradicsomi csobbanáshoz alig fél órás dzsungeltúra vezet. Következő megállónk a fekete, vulkanikus sziklákkal borított part, ahol megcsodálhatjuk az Alofaaga Blowhole-okat, ahogy a partnak csapódó hullámok a kőzet résein keresztül, mint hatalmas gejzír, a magasba törnek. Néhány taláért akár azt is bemutatják, hogy milyen magasra repül a kitörés előtt a résbe ejtett kókuszdió. Késő délutánra érkezünk a sziget nyugati csücskébe, ahol a sziklára festett fehér kereszt jelzi: ez a világ legnyugatibb pontja. Faleinktól ismét csak néhány lépés a tenger. A pálmafákkal határolt homokos parton ülve, a frissen fogott halból készített vacsora elfogyasztása után, a naplementét nézve, úgy érzi az ember, mintha egy lakatlan sziget szerencsés látogatója lenne.
  • 6. nap Savai'i, Törpék barlangja, Lano

A reggel lassan indul és a délelőtt folyamán sem kell sietnünk sehova. Tölthetjük azt a parton, vagy a kókuszerdőben barangolva. Érdemes a sziget ezen részén is a víz alá merülni, mert másmilyen színes halakban, új korallokban gyönyörködhetünk. Később együtt felkeresünk egy romtemplomot, ami a 91-es nagy vihar martalékává vált. Dél körül összepakolunk és a sziget északi partja mentén buszozunk tovább. Félórányi utazás után letérünk a főútról, hogy egy különleges barlangot, egy lávakürtőt keressünk fel, nem messze Paia kicsiny településétől. A falu egyik vezetője kalauzol minket, aki nélkül nehezen bukkannánk rá a bejáratra. Szűk résen ereszkedünk alá a föld gyomrába, a Törpék Barlangjába, hogy ott barangoljunk, ahol egykor forró láva folyt. Az estét Lano barátságos településén, a tengerparton álló falekban töltjük.
  • 7. nap Upolu, Manono

Reggel korán indulunk, hogy befejezzük a szigetkört és Salelologában elérjük az első kompot. Útközben megállunk, hogy rövid sétát tegyünk azon a lávamezőn, amit a Matavanu hegy kitörése eredményezett. A fekete, összegyűrt kőzet repedésein növények törnek elő, házak állnak rajta. Érdekes és lenyűgöző látvány. A már ismert átkelés után visszaérkezünk Upolura, azonban nem sok időt töltünk a szigeten. Csak éppen annyit, hogy lebuszozzunk a közeli kisebb kikötőbe, ahol ismét tengerre szállunk. Egy napos különleges kalandban lehet részünk. Kis motoros csónakon átkelünk az Upolu és Savai’i szigetek között fekvő Manono-ra, ahol az éjszakát egy szamoai család házában töltjük. Beleláthatunk mindennapjaikba, beszélgethetünk velük, együtt étkezünk és imádkozunk. Aki a tegnapi túra után érez még magában késztetést, körbesétálhatja a szigetet. Alig két óra gyaloglás, négy falu és néhány száz ember. Jellegzetesen mindenki barátságos és közvetlen.
  • 8. nap Manono

A délelőttöt még a család vendégszeretetétől övezve töltjük. Hosszú alvásra senki ne számítson, a gyerekek a napfelkeltétől kezdve hangosak és elevenek. Aki tegnap nem tette, még van lehetősége egy sétára, vagy egy úszásra a sziget körül. Dél körül indulunk vissza Upolura. Ne várjunk gyorsaságot, inkább nézelődjünk és csodáljuk a tájat, a pálmafákat és a türkizkék vizet. Valamikor délután érkezünk vissza Apiába. Délután szabadprogram a fővárosban. Ha eddig nem tettük, sétáljunk a tengerparton, a poros utcákon, vagy ugorjunk be a piacra valami helyi csemegéért.
  • 9. nap Amerikai Szamoa, Tutuila, Pago Pago

Reggeli után irány a repülőtér, cél Amerikai Szamoa. Ha megérkezésünkkor sötét vagy felhős volt az ég, most bízhatunk abban, hogy csodás kilátásunk lesz a korallzátonnyal övezett, kék óceán által ölelt szigetekre. Rövid repülés után érkezünk meg az ország fő szigetére Tutuilára. Elfoglaljuk szállásunkat, ahol három éjszakát töltünk, majd felkeressük az ország fővárosát Pago Pago-t. Az 5 ezer lelket számláló kis település egy látványos, hegyekkel övezett tengeröböl mellet fekszik. Az egykori vulkán szétrobbant kalderájába benyomult tengervíz hozta létre ezt, a világ egyik legszebbnek tartott öblét. Rövid sétára indulunk, útba ejtve a kikötőt, a már üzemen kívüli felvonóállomás épületét, a piacot, aztán szabadprogram. A Szamoa történelmét bemutató, ingyenes J.P. Haydon múzeumba is érdemes ellátogatni.
  • 10. nap Vatai, Alava hegy, Alega part

Reggel buszra szállunk, álkelünk a fővárost körbeölelő hágón, le az északi partra Vatai településére. Onnan indítjuk félnapos túránkat, melynek csúcsa a 491 méteres Alava hegy. Az alig 5 kilométeres távot két óra alatt tesszük meg, esőerdőben néhol nehezen járható úton, alkalmanként vaslétrákon kapaszkodva felfelé. De a kilátás megéri. A magasból csodálhatjuk meg a világhíres tengeröblöt. Alattunk jobbra a város apró házai, balra a Rainmaker (Esőcsináló) hegy, mely nem véletlenül kapta ezt a nevet, évente 5 méter csapadék hullik rá. Egy darabig még a hágón sétálunk, az Amerikai Szamoa Nemzeti Park területén, csodás panorámával övezve. Ha szerencsénk van valamelyik tengeröbölben bálnákat vagy játékos delfineket pillanthatunk meg. Az ereszkedés már nem olyan fárasztó, 2 óra alatt 8 kilométert teszünk meg. A nap hátralévő részét a sziget egyik legszebb strandján az Alega parton töltjük. Úszni, a korallok fölött lebegve a színes halakat lesni vagy egyszerűen pihenni az árnyékban egy jó könyvvel, ezek a délután főbb kihívásai. Vagy beülhetünk Tisa Mezítlábas Bárjába néhány jéghideg sörre.
  • 11. nap Ofu-Olosega

Elbúcsúzunk a szigettől, hogy átrepüljünk a 100 kilométerre lévő Ofu-Olosega ikerszigetére, Amerikai Szamoa ékkövére. Hívogató tengerpartjával és égbetörő csúcsaival ez az a hely, ahol kalandorok és eltévedt nászutasok sétálnak elmélázva a háborítatlan partokon, az elhagyott paradicsom, ahol tényleg áll az idő, ahol gyakorlatilag nincs közlekedés, ahol úgy érezhetjük magunkat, mintha Robinson Crusoe lakatlan szigetére kerültünk volna. A levegőből akár masninak vagy csokornyakkendőnek tűnő sziget is vulkanikus eredetű, egy hatalmas régvolt vulkán peremének északi része. Elfoglaljuk szállásunkat, a sziget kevés szálláshelyeinek egyikében, majd körbesétálunk, megkeressük kedvenc partunkat, pálmafánkat.
  • 12. nap Ofu szigete

A mai napot Ofu szigetének szenteljük. Irány a 4 kilométer hosszú, fehér homokos, pálmákkal határolt Ofu part, ahol a mi lábainkon kívül csak a madarak és a rákok hagynak nyomot a homokban. A nap folyamán felkapaszkodunk a sziget alig 500 méteres csúcsára, először a parton majd az erdőben haladva felfelé. Aki már unja a strandolást, az úszkálást és vállalkozik egy félnapos sétára, ismét lenyűgöző kilátásban lehet része.
  • 13. nap Olosega szigete

Olosega szigetére teszünk ma látogatást. Csak úgy gyalogszerrel, végig a parton, az egykori kráter oldalában, akár úton, homokon vagy vízben sétálva. Olyan közel áll egymáshoz a két sziget, hogy száraz lábbal, hídon kelünk át az őket elválasztó csatornán, aminek erős sodrású vízébe helyi gyerekek, amolyan turista látványosságként, előszeretettel vetik bele magukat. A szigettel azonos nevű településen átsétálva érjük el a Mega pontot, ahonnan kinézve érezhetjük meg, mennyire távol vagyunk mindentől. Útközben új partszakaszon teríthetjük le a törölközőt vagy csatolhatjuk fel a békatalpakat. Úgy fogjuk érezni, mienk az egész sziget.

• 14. nap Apia

Reggel még egy gyors fürdőzés és indulunk vissza Pago-Pago érintésével Apiába. Elfoglaljuk szálláshelyünket és a most annyira zsúfoltnak és mozgalmasnak tűnő város utcái, boltjai közé vetjük magunkat. Szabadprogram.

• 15. nap Apia, Papasee'a Csúszkáló Szikla, Palolo Mélytengeri Rezervátum

A mai a tartaléknap. Apiában már mindent láttunk, kivéve a város délnyugati, külső szegletében lévő Papasee’a Csúszkáló Sziklát (Sliding Rock), ami igazából egy vízesés, melynek csúszós szikláin a helyi fiatalok és a merész külföldiek nyaktörően manőverezve csúszkálnak le. Lehet fekve, ülve és állva is, a kicsi, a nagy és a hatalmas sziklák közül választva próbára tenni bátorságunkat. Aki még mindig halakat szeretne látni, annak érdemes felkeresni a város észak-keleti felében a Palolo Mélytengeri Rezervátumot, ahol a sekély zátony hirtelen a mélybe szakad és sokféle színben pompázó halak és korallok borítják annak meredek falát. Este búcsúvacsorára gyűlünk össze, hogy együtt elevenítsük fel ennek a paradicsomi utazásnak a legemlékezetesebb pillanatait.
  • 16. nap Hazautazás

A nap folyamán megkezdjük több átszállásos utunkat haza Magyarországra.

Az oldalon látható fotókat Kundermann Balázs készítette.

További képek: http://www.kundermann.hu/magyar/szamoa/

Kundermann Balázs élménybeszámolója itt található.